Alternatief voor 500 AR

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Theo, 30 sep 2002.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Bruno,

    Bij die Ri vergelijken moet je echter wel afgaan op praktijk ervaringen. Cellen die op papier gelijkwaardig zijn, blijken in de praktijk flink te verschillen. Ook levensduur en robustheid (aantal keren per dag bruikbaar)
    Oorzaken zijn (gestandaardiseerde, maar niet altijd praktische) manier waarop Ri wordt gemeten en hoe een cel met warmte omgaat.
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @ onze deskundologen, of een ieder die zich aangeproken voelt...

    Zijn de Lichtgroen AR500's ander dan de rode :?: :?:

    Wat ik wel van Sanyo weet dat het echt uitmaakt waar de cellen gemaakt zijn (staat in code op de cell net als de productie datum)

    De Japanse Cellen zijn het best, de Mexicaanse het slechts...maar dat kan ondertussen ook wel weer veranderd zijn...

    Heb het tabelletje ergens.......
     
  3. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Didier,
    geen idee of dit artikel op het net staat.
    ik vlieg mijn T-Strike met de mega meestal met 7 cellen en soms 8 cellen.Met de 7 cellen en een 5X5 APC is het sneller als met de 8 cellen en een 4,7X4,7 APC.ik heb packs van de 500 AR,N3-US en de CP1300.
    het toerental van de mega op de cp 1300 en de 500 AR is gelijk en met 200 rpm minder ben ik met de N3-US erg blij.tenslotte veel meer vliegtijd tov de 500's en veel minder gewicht tov de 1300's

    in de Elektro Modell van 4-2002 staat ook de toshiba TS 1700 AUP Nimh cel getest.
    8 cellen met een start spanning van 8,80 volt belast met een stroom van 18,5 amp.Deze houden het 4minuten en 20 seconden vol tot een eindspanning van 8 volt.in deze test presteren deze cellen tot 20 amp beter/langer als de cp 1300 van sanyo.
    Dat worden de volgende cellen die ik ga proberen(vrijdag waarschijnlijk binnen)
     
  4. Didier

    Didier Guest

    @Jan

    Hartstikke bedankt voor de info. Ik ga 1 van de 2 cellen proberen.
    Vindt het toeren verschil van 200 op 20 000 niet noemenswaardig, slechts 1% minder toerental en waarschijnlijk in de lucht nog minder!
    Hou je ons op de hoogte over de toshiba TS 1700 AUP Nimh cel ?!!!
    Vallen deze cellen onder dezelfde gewichts klasse?
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Dat zijn precies het soort praktijk ervaringen waar ik op doel. Als een cel in de praktijk het beste blijkt, maken de nummertje niet meer uit.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D

    Mijn lichtgroene hebben een hogere Ri dan mijn rode.
    Scheelt zo'n 1000 toeren (15 i.p.v 16k) en levert dan 30 seconden meer vliegtijd op.
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Accu's worden gemaakt in series. Bij de 500 AR te herkennen aan een tweeletterige code op de accu. Tussen de verschillende series bestaan kleine verschillen in o.a. Ri...
    Doordta ten tijde van de "stickertjes wissel" van rode naar gele stickertjes ook een paar mindere series zijn geproduceerd bestaat ten onrechte het beeld dat ALLE rode 500AR's beter zouden zijn dan ALLE geel-groene 500AR's. Dit is echte nadrukkelijk niet waar; ook in het rood zijn er mindere series geweest en er zijn uitstekende series geel in omloop....
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Sinds de overname door Sanyo heet die Toshiba TS 1700 AUP Nimh cel nu: Sanyo HR 1700 AUP TBD. De opgegeven Ri is 6 miliOhm dus met de "nummertjes" zit het ook wel goed. Gewicht 34 Gram.

    Wat betreft productie spreiding van Sanyo cellen: Nog steeds een grote variatie, vooral tussen de productie maanden. Binnen 1 maand duidelijk kleiner. Als je niet kunt (of wil) matchen, probeer dan alle cellen van 1 pack van de zelfde maand te kopen. Overigens komen de beste "top series" altijd uit April (Kan na 150.000 geteste cellen geen toeval meer zijn) Ik denk dat dat inmiddels zo bekend is dat mijn NDA status niet in gevaar komt hoop ik.
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Bert,
    hoe zie je dan dat een cel uit april komt en wat is NDA?
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De productie datum is in de 2 letter code op de cel te zien. De eerste letter geeft het jaar aan (G=2002) de tweede letter de maand (Januari=A). De beste serie van het jaar tot nu toe was GD (Grote Dosis?). =April 2002, voor alle Sanyo cellen ongeacht type!

    NDA= Non Disclosure Agreement. Ik heb 10 jaar R&D gedaan voor Corally, Nederlands meest succesvolle producent van R/C race auto's voor wat betreft het elektro competitie gebeuren. Om Ek en WK titels binnen te halen moet het allerlaatste beetje uit akkus en motoren geperst worden. Hierdoor heb ik veel kennis opgedaan, zowel prakties als door wetenschappelijk onderzoek. Omdat veel zaken als "zappen" en "Pushen" erg veel geld en cellen heeft gekost om te optimeren (Als er statiegeld op lege/kapotte cellen komt gaan we een wereldreis maken), Kan ik geen informatie geven over fabrieksgeheimen. Alleen reeds algemeen bekende zaken vallen buiten z'on NDA.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toerental gaat met derde macht in vermogen, 1% verschil in toerental is 3% in vermogen.
     
  13. Didier

    Didier Guest

    @Ron

    Die 3% procent meer vermogen bij 1%meer toerental is dat theorie of praktijk, aangezien je van heel veel andere factoren afhankelijk bent zoals prop slip.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laat ik het anders formuleren, die 1% meer toerental zou 3% meer motorvermogen kosten om hetzelfde effect te bereiken. (Ik had diplomaat moeten worden ;))

    Hetzelfde verhaal geldt voor lineaire beweging: om de snelheid van je auto te verdubbelen, heb je acht keer zoveel vermogen nodig.
     
  15. Didier

    Didier Guest

    Jan schreef:
    Jan, ik ben een beetje aan het "spelen" geweest met motor calc en heb onder andere ook jou combinatie geprobeerd en volgens motor calc is de 8 cellen 4.7x4.7 combinatie veel sneller (prop pitch speed:156 km/h) dan de 7 cellen 5x5 combinatie (prop pitch speed: 143km/h).

    Bij deze ga ik een nieuw onderwerp starten.
     
  16. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Kan, maar waarschijnlijk verlies je meer in de bochten door o.a. hoger gewicht.. Verder is minder prop-diameter iets minder trekkracht om b.v. weerstand te overwinnen
     
  17. Didier

    Didier Guest

    @Arjan

    Ik denk dat je inderdaad gelijkt hebt wat betreft de bochten snelheid, het gaat mijzelf persoonlijk om de "rechtelijn" snelheid aangezien borstelloze motoren toch niet wedstrijd legaal zijn (Speed 400 pylon).

    Ik heb vandaag trouwens 8x 1100AAU gekocht. Ze waren notabene in mijn eigen woonplaats te koop!!!
     
  18. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Didier,
    ik heb in motocalc dezelfde berekening gemaakt....... maar daarna gewoon met 2 toestellen tegelijk gevlogen en mijn toestel gaat gewoon echt veel harder dan het andere.Ik heb er ook geen verklaring voor.als ik ook 8 cellen vlieg met dezelfde prop zijn ze even snel.
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Didier,

    Waar heb je ze gekocht, en wat kosten de 1100AAU ?
     
  20. Didier

    Didier Guest

    @Jan

    Bewijst maar weer eens dat hoe goed iets theoretisch onderbouwd is het niet altijd in de praktijk hoeft te zijn.

    @Frank

    Ik heb ze gekocht bij "modelsport Hoofddorp" (tel:023-5654442)
    Schik alleen niet van de prijs €3.98 per cel!!!
     

Deel Deze Pagina