Alternatief voor 500 AR

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Theo, 30 sep 2002.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    @Jan Scholten

    Jan jij hebt de N3us voor minder dan 2 euro gekocht, mag ik je vragen waar. Hier om de hoek zijn ze 3,50 euro.(ja daag..:) )

    In vergelijk met mn 8*600ae paketten presteren deze cellen beter.
     
  2. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Ik koop mijn accu's meestal in duitsland,daar kosten de 1100 aau's 2,85
    en de N3 US op dit moment 2,10 euro.ik heb de N3 US onder de 2 euro gekocht bij batt mann in Winssen op de electro meeting.
    Als er interesse is kan ik wel cellen meenemen,ik kom daar bijna iedere week.binnenkort zijn ze ook bij ons rechtstreeks te krijgen.We zijn een webshop aan het maken met een aantal soorten accu's(zelfs gepushte),brushless motoren en modellen van andere merken als de standaard robbe ,graupner enz...
    spullen.
    nog even geduld dus.

    Jan
     
  3. Didier

    Didier Guest

    Ik heb de 8x 1100AAU gesoldeerd, gematched en 2x gecycled.
    De Hacker B20-15L met Graupner Cam 4.7x4.7 trok de eerste 40 seconden 22 -->21 Ampere, daarna 2 minuten 20 -->18 Ampere.
    Toen was het afgelopen met de fut en greep de regelaar in.
    Kon daarna nog een klein minuutje half gas draaien .(+/-7 Ampere)
    Ik ben best tevreden omdat ik ook 8x 500AR op de "testbank" heb gebruikt en die presteerden de eerste 10 seconden hetzelfde, alleen daarna was het gelijk een aflopende discharge curve en maar 1.10 min. motor loop tijd.
    Hacker adviseerde deze motor/prop combie met een 18 Ampere regelaar met 8 cellen, heb zelf de Hacker Master 18-3P en deze hield het goed uit zonder warm te worden, ben wel benieuwd of dit de bedoeling is en of ik niet langzamer de regelaar aan het slopen ben.
    Ga toch ook maar een APC 4.7x4.2 proberen.
     
  4. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    is deze stroom opname van de Hacker statisch gemeten?In de vlucht is de stroom opname namelijk aanzienlijk minder.
     
  5. Didier

    Didier Guest

    @Jan
    Ik weet niet of Hacker dit statisch heeft gemeten.
    Ze adviseren voor al hun B20L motoren zonder vertraging een 18 Ampere regelaar aan.
    Ze gebruiken voor hun V.I.P. (Pylon 400) deze combinatie ook!!!
    Heb jij wel eens berekent hoeveel stroomopname jouw model gebruikt in de lucht ten opzichte van de grond?
     
  6. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Didier,
    als ik op de grond 18 amp meet, en ik ga met dezelfde accu en motor/prop daarna vliegen(gehele vlucht volgas) kom ik op een berekende stroom opname van zo'n 15 amp uit.
    Dit zou betekenen bijna 17 % minder stroomopname.

    Jan
     
  7. Didier

    Didier Guest

    Dan zou ik met deze combinatie dus theoretisch op ongeveer 18 Ampere uitkomen in de lucht.
    Dat moet de regelaar aankunnen dus gaan met die banaan!!!
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toevallig gestruikeld over dit diagram van Aero-naut, kijk eens naar de zevende prop van links, de 17x9. Het opgenomen vermogen bij 3000 toeren bedraagt 70 watt. Bij het dubbele toerental, 6000, bedraagt het opgenomen vermogen ongeveer 570-590watt (de y-as is logarithmisch), het 8-voudige.
    [​IMG]
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    :hammer: PHOEI ik ben wel wat begonnen met dit "draadje". Een in mijn ogen niet zo'n moeilijke vraag en, eenvoudige jongen als ik ben had ik ook een vrij eenvoudig antwoord verwacht. Als ik alle reakties even doorlees dan blijkt dat ik aan het eind 1 ding heb onthouden. Ergens stond "schiet mij maar lek" en dat is ook voor mij van toepassing. :(

    Ik zit niet te melken om 500 toeren meer of 20 seconden langer vliegen en vlieg puur voor de lol, dus bij deze even terug naar de oorspronkelijke vraag:

    Is er een alternatief voor de 500 AR van Sanyo als langere vliegtijd wenselijk is. Het gewicht van het pakketje mag niet teveel toenemen. Hooguit 5 gram per cel
    Welke cel????????
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    volgens mij niet dus! (dus je zal op een of andere manier concessies moeten doen..as usual ;))
     
  11. Didier

    Didier Guest

    Dus wel!!!
    De 1100AAU zijn 24 gram, 500AR 19 gram.
    Ik heb de cellen vergeleken met 500AR (de groene) en de prestaties zijn hetzelfde en misschien wel beter en met 2x langere motorloop.
     
  12. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    WOW!

    Dat is een duidelijk antwoord! :zon:

    Wel leerzaam dit "draadje".....
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zag vandaag de N3US in een modelbouw winkel in het noorden liggen 4,95 EURO.....
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kijk maar eens in het 'elektrovliegen' , 'elektro-motoren' en 'lrk-forum' van www.rc-network.de respectievelijk www.rc-line.de, daar vind je threads van een zeer hoog technisch en theoretisch niveau. En ook fikse ordinaire ruzies ...
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vandaag hebben we met een paar clubleden een doos N3US cellen bij hoellein gekocht, 1,70 EURO per cel. Das nog eens goedkoop.
     

Deel Deze Pagina