Alternatief voor depron 3mm.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door cdrom flyer, 2 mei 2008.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Depron is niet overal te verkrijgen omdat parket winkels naar goedkoper en/of makkelijker oplossingen zoeken.
    Ze verkopen dan ook vaak blauw schuim matriaal dat 3mm dik is en in een richting vergelijkbaar is met depron maar haaks op deze richting is het veel soepeler.
    Hierdoor is het per rol te verkopen en dat heeft voor hun voordelen.
    Voor ons werk is het te slap maar daar is wat aan te doen.
    Het is lichter als depron namelijk 1gr per vierkante dm.
    Depron 6mm 2gr per vierkante dm.
    Depron 3mm 1.2gr per vierkante dm.
    Het buigt makkelijker in een richting waardoor makkelijk een ronding voor een vleugel te maken is door er een paar balsa ribben onder te lijmen.
    Een vlakke vleugel is ook mogelijk door de op de voorlijst en in het midden een strip verpakkings tape op te plakken aan twee kanten.
    Met sate prikkers of koolstof struts maken en je hebt een vleugel die goed vlak blijft.
    In combinatie met verpakkings tape is het goed te versterken door het zowel van boven als van onderen op de zwakke plaatsen te beplakken.

    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2008
  2. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Hee dat is een goed idee, volgens mij hebben we nog wel een rol met blauwe ondervloer op zolder liggen. Is het al gelukt om er een vliegend vliegtuig van te maken?
     
  3. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Misschien toch een tip voor wie het echte depron wil gebruiken:

    Je maakt meer kans om depron te vinden bij de verfgroothandels. Depron wordt ook verkocht als Nomaplan, het is EXACT hetzelfde (de dozen hebben dezelfde layout en de rood/groene bedrukking als DEPRON).

    Bij verfgroothandels verkoopt men ook sierlijsten, rosetten etc van fabrikant NMC, welke van een gelijkaardig materiaal gemaakt zijn. NMC brengt depron op de markt onder de naam Nomaplan.

    Nadeel: je kan meestal deze maar per doos bestellen (3mm en 6mm) en groothandels verkopen meestal niet aan partikulieren, desalniettemin heb ik een verfwinkel gevonden op 300m van m'n deur waar ik Nomaplan kan bestellen.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Een vriend van mij heeft dit spul ook gekocht om er vliegtuigjes mee te bouwen, maar ik heb er zo mijn twijfels over. Het is veel slapper dan depron. In één richting gaat het nog wel, in de andere richting is het inderdaad bijna op te rollen. Ik waag me er niet aan. Dan maar iets langer zoeken naar het juiste spul.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb nog wel 100 M² Depron liggen :D

    Dus als je in de buurt van Oss komt .!!

    Mvg Johan
     
  6. Manuel

    Manuel Guest

    Normaal depron koop ik altijd bij de "verveelde huisvrouwen winkel", wel meer dan 4 euro voor een 3mm plaatje.

    Tegenwoordig koop ik een heel pak bij de groot handel voor 12 euro.
    Het is alleen niet echt depron is, het heet polypron;
    Voordelen zijn dat het olie achtig is, dus veel makkelijker snijden en (bijna) nooit rafels, en het buigt ook veel makkelijker omdat er kleine ribbeltjes inzitten
    Nadelen zijn dat het niet zo mooi is op shockys omdat het zwart is en geribbeld

    Ik heb pas geleden een paar M2 van de bouw "geleend" van een soort depron(ook met ribbels) wat op een rol verkocht word.
    Het is volgens mij 2mm en het is groen.
    Ik durf te wedden dat het makkelijker rolt dan een pannenkoek!:D

    Ik ben van plan om ooit een model te maken met een doos constructie van polypron en dat dan te "beplanken" met dat groene "depron".
    Iemand suggesties voor een model, liefst met veel ronde vormen:cool:
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Jazeker.:)
    Een kleine hoogdekker met platte romp en rondgebogen vleugels 60cm spanw vliegklaar 135gram.
    En een shock flyer 80cm spanw maar die vliegt nog niet.
    Complete vliegtuig zit 35gram schuim aan.
    Ik had er ook geen hoge pet van op maar het is zeker het proberen waard.
    Vooral voor lichte kleinere vliegtuigen dus maar met volle romp en profiel vleugel is een groter vliegtuig ook mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2008
  8. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Leuk hoor, heb je foto's?
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Net als met elk matriaal moet je er aan wennen.
    Ik heb me er ook niet aan gewaagd maar bij het leggen van een vloer bleven er stukken over en ik ben het gewoon gaan proberen.;)
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb geen camera maar zal kijken wat ik regelen kan.
     
  11. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Ik vind het raar dat Belgische modelbouwwinkels standaard allemaal betaalbare depron schijnen te hebben, terwijl de Nederlandse modelbouwers continu op zoek lijken naar het spul?
    Vervolgens zie ik ook nog eens draadjes met depron-leveranciers beginnen en sterven (update-de-grote-depron-leveranciers-lijst) en snap ik er helemaal niks meer van :confused:

    Kan iemand mij eens uitleggen wat het depron-verkrijgbaarheids-probleem eigenlijk inhoudt in Nederland?
    Niet in de modelbouwwinkel? Te duur? Te ver? Eigenlijk nergens te krijgen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Schijnen te hebben !
    Is het wel "Depron"

    Polypron is overal te vinden .

    Depron is duurder dan alternatieven voor de parketboer , dus neemt hij het niet meer .

    Als je 1000 M² wil hebben kan je het in Nederland wel bestellen .

    Ik heb het via een Duitse Modelwinkel bezorgt die het in program heeft .

    Depron is iets duurder maar als je 2 shockies uit een plaat haalt kost het depron 1,75 € per vlieger . :cool:

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Depron ligt nog wel eens in de modelbouwwinkel, maar daar betaal je ca 3 keer zo veel als bij een parketboer, en het zijn ook nog eens onhandig kleine plaatjes van ik meen 40x90 cm. Parketboeren gebruiken het spul nauwelijks nog, dus die moeten het apart bestellen, en niet iedereen is daar even happig op voor slechts enkele vierkante meters.
    Ik heb ooit een flinke restpartij van 20 m2 voor een tientje mee kunnen nemen bij een parketlegger, dus hier ligt nog wel voor een paar projectjes.
     
  14. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Sinds kort is het echte Depron ook te koop bij Quartel in het 70 x 100 cm formaat, 3mm kost 3,30 euro.
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo,

    ik haal mijn depron altijd bij Hobbyin te Waalwijk.

    Zij hebben platen van 100 cm x 100 cm. een plaat 3mm kost € 1,75 en een plaat 6 mm kost € 2,25 :D

    Grtz,
    Menno
     
  16. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Is dat de echte Depron of Polypron? Ik heb al vaak flinke afstanden gereden om daar te ontdekken dat het weer Polypron is..
    Is het echte Depron wel te koop in het formaat van 100 x 100 cm?
     
  17. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Ik koop depron altijd bij de modelbouwwinkel maar dan heb je dat spul van graupner, heel duur dus. Die platen bij hobbyin lijken me perfect, lekker goedkoop en veel, maar dat is zo ver weg...
     
  18. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hier hetzelfde, Ze verkopen platen van een soort polypron wel, grijs. Anders voor wit depron moet ik naar de quartel waar ze veel voor weinig vragen:nooo:. Verder verkopen ze wel ergens anders een soort depron, ook in platen, aleen ook een stuk flexibeler en 1 kant is heel glad en de structuur is anders.

    Igor
     
  19. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ik haal het bijeen oom van mn vader. hij heeft een soort interieur inrichting bedrijfje. hij legt ook pakket vloeren. als ik depron/polypron (in mijn ogen het zelfde) nodig stuur ikhem een mailtje. als hij dan in de groothandel komt neemt hij een pakketje voor me mee.
    mijn depron is wit, heeft 1 "gladde" kant en 1 wat ruwere kant. bedoelen jullie dit met echt depron of is het toch polypron?
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Op Depron staat met groene letters DEPRON

    Anders is het geen depron

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina