Alternatief voor depron 3mm.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door cdrom flyer, 2 mei 2008.

  1. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik had laatst depron/polypron met groene letters, alleen die warren een beetje onleesbaar...
    (heb trouwens geen moeite gedaan om het te lezen...)

    Heeft iemand een idee waar je zoiets in kan kopen (zo'n doos?).

    Igor
     
  2. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Johan,

    Ben jij 31 mei toevallig op de schaalmeeting in Oss? Is het dan een idee om wat platen mee te nemen voor de verkoop? Welke dikte(s) heb je?

    Grtz, Dirk
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Hier dan een paar fotos van beide projecten na enig expirimenteren met Foto emmer.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2008
  4. snookie

    snookie Guest

    Zoals meerdere RChobbyisten heb ik een CNCmachine gebouwd om depronplaten van 1000x700 te bewerken. Het probleem was alleen altijd de freesjes.
    Om mooi passende gaten te maken moest ik een zo klein mogelijk freesje hebben die ook netjes in depron kon snijden.
    Voor het frezen in depron heb ik op ebay nu iemand gevonden die freesjes levert van 0.4mm voor een hele leuke prijs. Hij heet daar "bitguy". Ik heb er al diverse shockies mee uitgefreest, en ze blijven tot nu toe lekker scherp.
    En ze zijn nog lekker goedkoop ook.
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Na bijna een week zonder internet en een goede tip heb ik dan eindelijk goede plaatjes geregeld.(post 23)
    Bouw gaat bijna het zelfde als met depron maar plakband moet wat sterkte geven en buigen gaat veel makkelijker bij rondingen van vleugels en volle rompen zoals bij een tiger moth.;)
     
  6. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Ziet er goed uit, lijkt een beetje op dat material wat ze in amerika gebruiken (rcgroups) van dat blauwe plaatmateriaal.
     
  7. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    of NMC

    Exact hetzelfde, verpakking ook exact hetzelfde alleen andere naam erop.
     
  8. burnett

    burnett Guest

    Ik gebruik spul wat op die blauwe rol lijkt. Het zijn alleen platen, te koop bij de bouwmarkt (gamma dacht ik) bij de ondervloeren. IK heb 2 vliegende tigermoths ermee gebouwt. De platen zijn buigzaam 1 kant op, dat is erg makkelijk voor vleugelprofielen. Gemixt met wat depron voor stugheid krijg je een stevig model. De extra flexabiliteit scheelt ook in de breekbaarheid. Volgens mij scheelde het me ook mijn mot toen zijn vleugels naar boven vouwden i.p.v breken door een sterke windvlaag.
    Je moet alleen rekening houden met de gaatjes die er onder in zitten, hou die onder anders is dat wat lelijk.

    Groeten,
    Burnett
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2008
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Als materiaal in 1 richting buigbaar is lijkt me dat een voordeel... ik denk aan die depron Mustangs etc. Mooie ronde rompjes. Een ribbenvleugel lijkt me ook geen probleem, zolang het alleen in koorde-richting buigt en niet spanwise.
     
  10. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb nu net het gamma foldertje voor mn neus, zie ik staan,

    Ondervloer
    High comfort
    -Geluidsisolatie tot 22 dB.
    -Ook geschikt voor appartementen.
    -Afm. (lxb): 125x80 cm, dikte 3 mm.
    -Pak 10 stuks (=ca. 10 m2).

    Prijs per pak = 24.90

    Het zijn blauwe platen, en hebben dezelfde afmetingen als depronplaten hier bij de parketzaak.

    Welkom bij GAMMA: blader door onze folder!

    Pagina 5

    Igor
     
  11. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Dat spul van de gamma heb ik wel eens gebruikt. Het is te doen maar heeft een paar nadelen tenopzichte van depron. Er zitten allemaal putjes in aan 1 kant en het is in 1 richting buigbaar en in 1 richting niet. Dat komt om dat het wat meer vezelige structuur heeft. Hierdoor is het alleen met een heel scherp mes netjes te snijden. Ook scheurt het makkelijker in de lengte richting als normale depron. Voor het maken van een ribben vleugel met dichte onderkant is het wel ideaal. Om dat het dus erg buigbaar is in 1 richting. Ok voor de romp van een tigermoth of iets dergelijks is het wel handig. Maar een model met platte vleugels en platte romp zou ik er niet mee maken of je moet 1 lagen op elkaar lijmen en dan 1 plaat 90 graden draaien. Maar dat is weer niet gunstig voor het gewicht.
     
  12. l:x

    l:x Guest

    NMC = DEPRON = NMC = ...

    Ik heb contact gehad met de vestiging van Deporin in Nederland. Zij hebben mij zelf doorverwezen naar NMC in België. NMC verkoopt Depron onder zijn eigen "merk", maar de productie is bij Depron zelf.

    Zodoende vind ik het niet erg om met NMC te werken, want ik weet dat het wel degelijk DEPRON is. (Nu jullie nog zien te overtuigen...)

    Groeten,
    Niels R.

    PS: Bedankt Dirk "XXL66" voor de verstrekte groothandel-info. De werknemers zijn nu met middagpauze, maar straks hoop ik een lokaal verdeelpunt gevonden te hebben :D
     
  13. celebi

    celebi

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Arnhem
  14. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Polypron 3 mm - € 1,85 per m2
    Polypron 6 mm - € 2,30 per m2

    Laminaat verkoop

    ;)
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Selitac is een goed alternatief voor kleine slowflyers naar mijn ervaring.
    Ook is het door de buigzaamheid goed over een paar ribben en/of liggers te buigen waardoor een extreem lichte vleugel te bouwen is.
    Prijs is ongeveer 15 euro per rol van 15m 1.20m breed
    Introducing Selitac! - RC Groups
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2009
  16. J.G

    J.G

    Lid geworden:
    26 jul 2010
    Berichten:
    247
  17. timvaneert

    timvaneert Guest

  18. J.G

    J.G

    Lid geworden:
    26 jul 2010
    Berichten:
    247
    Ow, soory maar het is wel goekoop denk ik..
     
  19. colindevos1

    colindevos1

    Lid geworden:
    27 nov 2009
    Berichten:
    292
    Locatie:
    hoogvliet
    l:x hoeveel kost dat nmc dan en waar kan je dat vinden op hun site? ik kan het echt niet vinden
     
  20. J.G

    J.G

    Lid geworden:
    26 jul 2010
    Berichten:
    247
    Klik gewoon op de link van timvaneert,
    maar ik denk dat de plaatjes ietwat aan de kleine kant zijn.
     

Deel Deze Pagina