Aluminium Anodiseren

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door BEAR96, 24 mrt 2014.

  1. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Vorig jaar ben ik door een ander forum geïnteresseerd geraakt in het anodiseren van aluminium. Ik heb nu een tijdje kunnen experimenteren met het anodiseren en nu ga ik jullie er dus mee lastig vallen en mijn verhaal daarover doen :)

    Wat anodiseren van aluminium is?
    Heel makkelijk gezegd, een oppervlakte behandeling van aluminium. Maar niet zomaar met bijvoorbeeld verf en een kwast of poedercoaten.
    We gaan doormiddel van een elektrolytische behandeling een oxidatie laag op het aluminium aanbrengen, deze inkleuren en daarna de poriën in het aluminium weer dichtmaken (sealen) zodat het aluminium een mooie kleur en beschermlaag krijgt.

    Op Electronic Thingks - Willkommen vorig jaar een startset voor anodiseren besteld en toen een beetje gaan experimenteren. De foto’s in de eerste paar topics zijn dan ook niet recent (2013) Ik wilde namelijk eerst kijken hoe alles in zijn werk gaat en wat dingen uitproberen voordat ik er een verhaaltje van zou maken.
    Ik zal de aankomende tijd dus foto’s , uitleg en verhalen plaatsen over het installeren van de anodiseerlijn voor aluminium en de onderdelen die ik geanodiseerd heb met een uitleg.

    Wat zit er in de startset als je die besteld?
    Voor € 41,95 ex verzending ontvang je:

    - 3x 10mg anodiseer kleuren (rood, geel en zwart)
    - 1mtr Titanium draad
    - Sodium Hydroxide 125mg
    - Schoonmaakmiddel voor aluminium
    - Conserveringsmiddeltje voor je verf
    - Sealing bad poeder
    - Doseersetje
    - 3 stukjes aluminium om direct wat te kunnen anodiseren
    - Handleiding (Duits!!!)

    [​IMG]

    Zodra je het setje in huis hebt kan je nog steeds niet beginnen :( Je moet namelijk nog wat extra spullen aanschaffen. Dus ben ik gaan shoppen…

    - Anodiseerbak 14 liter. (vond dit wel een mooie maat om te starten)
    - Aluminium plaat, aluminiumdraad, aluminiumfolie, lood
    - Diverse bakjes met deksel van 3 tot 15 liter voor de verfbaden en dompelbaden.
    - Plantenspuiten
    - Poeder weegschaaltje
    - 50 liter gedemineraliseerd water (mag ook gedistilleerd zijn)
    - 5 liter verdund zwavelzuur (37%)
    - Laboratoriumvoeding 30V/5A
    - Aquariumthermostaten
    - Luchtpomp
    - 12mm pvc buisjes en koppelingen
    - Aantal digitale temperatuurmeters
    - Soda (Dit neutraliseert het accuzuur in geval van een ongelukje)
    - Rubberen handschoenen!
    - Veiligheidsbril!

    Zeker de laatste 3 zijn niet onbelangrijk. Het is rotzooi waar je mee werkt, dus wees voorzichtig!
    Voor zo ver even dit verhaal :) Volgende zal gaan over de setup van het anodiseerbad.
    To be continued….
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2014
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.864
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    (eng.)Sodium = (nl.) Natrium, anders denkt de drogist misschien dat je, sodeju nog aan toe, staat te vloeken:
    nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxide

    Ook
    home.kpn.nl/ronvans/forums/anodizing_instructions.pdf
    home.kpn.nl/ronvans/forums/Anodizing_Aluminum.doc

    En voor de liefhebber nog meer links/methoden in dit draadje
    www.modelbouwforum.nl/forums/verlijming-constructie/9892-eloxeren-van-aluminium.html

    Sommige links zijn inmiddels overleden maar er zijn er nog genoeg over.
     
  3. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Volgens mij ga ik dat allemaal uitleggen in het NEDERLANDS straks :)
     
  4. Humaria

    Humaria Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 feb 2012
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Gorinchem
    anodiseren

    Fantastisch dat er mensen zijn die een degelijke voorbereiding en ervaring willen delen op dit forum, deze mensen moeten we omarmen en hopelijk niet door vervelende opmerkingen of andere zinsneden en onbegrepen humor, in de kou zetten.
    We weten allemaal dat dit soort technieken nu eenmaal niet tot onze dagelijkse hobby werkzaamheden behoort en het veelal lastig genoeg is om een metaal of ander soort materiaal in een mooi kleurtje te zetten.
    En als je veel met aluminium werkt is het fijn om te weten en eventueel ook om te doen, dat er meer wegen zijn die naar Rome gaan, in dit geval dus anodiseren.
    Ik ben dan ook zeer blij dat Bear zijn knowhow en ervaring met ons gaat delen.:D
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.510
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Interessant
     
  6. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Nou daar gaan we…
    We gaan beginnen met het opbouwen van de anodiseerbak. Natuurlijk zijn er vele andere manieren van opbouwen maar de uitkomst is hetzelfde, thuis anodiseren..
    Omdat er op het internet genoeg te vinden is in diverse talen, moeilijke uitleg en ellenlange teksten wil ik dit zo simpel en begrijpelijk mogelijk in het Nederlands neerzetten. Dus ik ga zo weinig mogelijk formules en scheikundige benamingen gebruiken. Ontkom ik er niet aan, dan zal dit uiteraard met uitleg zijn indien nodig.

    Dus we beginnen met:
    [​IMG]

    - bak 14Liter en deksel met klipsluiting (Xenos, Action, Blokker etc.. etc..)
    - 5 liter gedemineraliseerd water ( Kruidvat, AH etc.. etc..)
    - 5 liter Zwavelzuur (37%) (accuzuur) ( Ik heb het bij Rijsbergen vandaan)
    - Plaatje lood van 33cm bij 50cm (Bouwmarkten op rol, anders ijzerboer)
    - Diverse 12mm pvc pijpjes en koppelingen (Koikarper shops)
    - Externe luchtpomp 78 L/per uur (te laag achteraf, zie verder in bericht)
    - Temperatuurmeter (niet op de foto)
    - Verwarmingselement voor aquaria (niet op de foto)
    - Zuignapjes (niet op de foto)
    - Huishoud soda (supermarkt)



    De bak en al de andere bakjes die je gaat gebruiken tijdens het anodiseren moeten van het materiaal PE of PP te zijn. Deze letters vind je onderop de bakken en -boxen bij het aanschaffen. Deze kunnen tegen warmte en de zuren die we gaan gebruiken. Probeer de temperatuurmeter en thermostaat ook in het plastic te vinden. Mij is verteld dat glas en zwavelzuur op de lange termijn niet goed kan gaan. Dit is mij verteld he!

    En zorg dat je anodiseerbak is af te dekken met een deksel. En schrijf er zo groot mogelijk op wat er in de bak zit. Aangezien het op water lijkt is een ongelukje zo gemaakt door omstanders

    We gaan beginnen met het lood in de bak te vouwen. Ik heb gekozen voor lood vanwege het makkelijk in vorm vouwen en het lood in de anodiseerbak wordt niet tot nauwelijks aangetast door het zuurbad. Je kan ook ongeanodiseerde aluminium platen gebruiken i.p.v. lood. Geanodiseerd aluminium geleid geen stroom meer namelijk ;)
    Nadeel van het gebruik van aluminium is dat het wel wordt aangetast door het zuurbad.
    Het lood, in mijn geval, gaat gebruikt worden als Kathode. Dit is de negatieve(-) pool straks met het aansluiten op de voeding. Houd met het kopen van de kathode (lood of aluminium) rekening met wat je wilt gaan anodiseren. De kathode moet minimaal 2x zo groot zijn als het te anodiseren oppervlak. Minder kan wel, maar de kans dat het zuurbad te warm wordt met anodiseren is groter.

    Na wat vouwen…
    [​IMG]


    Van de pvc buisjes maken we een mooi luchtblaas systeempje om in het zuurbad te plaatsen.
    [​IMG]

    De luchtaanvoer van boven heb ik niet in het midden van de bak geplaatst. Hier komt namelijk de balk met het te anodiseren stuk te hangen. Verder een 11tal gaatjes in de pootjes geboord, niks spannends.
    De koppeling van de luchtslang was te groot geleverd en geen zin om te wachten op de nalevering. Dus met de hulp van me grote vriend duct tape zelf een koppeling gemaakt.
    In veel voorbeelden op internet, en dan vooral youtube, wordt er weinig tot geen gebruikt gemaakt van een luchtblaassysteem. Het is dan ook geen vereiste. Maar de grote bedrijven en de wat betere uitleg die te vinden is maken allemaal gebruik van anodiseren met een stromend bad. Dit bevorderd het hele proces in zijn voordeel. Ook zorgt het lucht blazen voor een koeler bad.
    Met de zuignapjes en een stukje aluminiumtape maken we de buisjes vast. Doe je dit niet dan drijft het hele gebeuren zo boven als je er lucht door blaast ;)
    Ik ben het vergeten in het begin, maar monteer nu ook alvast de thermostaat, straks als er zwavelzuur inde bak zit is het lastig monteren. De thermostaat is nodig om voor het anodiseren een temepratuur te krijgen van ongeveer 22 graden celcius. Maar hierover als we echt gaan anodiseren.
    [​IMG]

    Omdat ik duct tape als koppeling voor de slang gebruikt heb, even een extra tussenstukje om de slang los te koppelen zodat de deksel er weer op kan.

    [​IMG]


    Voordat we de bak gaan vullen eerst een uitleg.
    Voor de manier van anodiseren die wij hier gaan doen is het nodig om een zwavelzuurbad te maken met een oplossing van 18-24% en een bad temperatuur van 22-24 graden celcius (alleen tijdens het anodiseren)
    Lagere oplossingen en temperaturen komen in de buurt van andere manieren van anodiseren, zoals hard anodiseren. Dit willen we niet want dit is bijna niet te kleuren. Een hoger percentage oplossing en temperatuur geeft poreuze lagen.
    Een zwavelzuuroplossing van 18-24% dus!
    Ik heb gekozen voor een oplossing van 20%. De flessen zwavelzuur die gekocht zijn hebben een zwavelzuur oplossing van 37%. We moeten dus gaan verdunnen met het gedemineraliseerde water. We kunnen het 1 op 1 verdunnen maar dan wordt het bad 18,5% zwavelzuuroplossing. Persoonlijk vind ik dat iets aan de lage kant.
    De reden van gedemineraliseerd of gedistilleerd water gebruiken is omdat hier alle mineralen en overige stoffen uit het water zijn gehaald die tijdens het anodiseren anders rare reacties kunnen geven op je te anodiseren stuk aluminium. Welke je kiest maakt niet uit, zolang het maar geen kraanwater of spa blauw is ;)
    Houd het wel bij 1 soort, of demi of gedistilleerd. Er zit namelijk verschil tussen. Als je een combinatie gaat gebruiken, zeker met de verf baden maken straks,zou je kleurverschil kunnen krijgen.

    We gaan even rekenen…
    1 liter zwavelzuuroplossing bevat 370 ml zwavelzuur. Maar we moeten naar…
    X liter zwavelzuuroplossing die 200ml zwavelzuur per liter bevat.
    Als voorbeeld nemen we 10 liter van 20%. Dus 10 liter oplossing bevat 2000ml zwavelzuur.
    Dus we hebben van de zwavelzuuroplossing nodig 2000/370= 5.4 liter zwavelzuur oplossing 37% met 4,6 liter gedemineraliseerd water.

    Aangezien ik maar 5 flessen gekocht heb, moest ik even door rekenen en kwam ik uit op 5 liter zwavelzuuroplossing verdunnen met 4,25 liter demi water geeft exact 20%

    Even testen… per liter 200ml zwavel zuur.. 9,25 x 200= 1850ml totaal aan zwavelzuur in de oplossing
    1850/370= 5 liter zwavelzuur oplossing van 37%
    Dus ik ben van al mijn flessen zwavelzuur af en heb nu een anodiseerbad van 9,25 liter zwavelzuuroplossing (20%) Ook een mooie “veilige” marge in een bak van 14 liter.

    We gaan beginnen met het vullen van de bak met 4,25 liter gedemineraliseerd water.
    ALTIJD EERST HET GEDEMINERALISEERDE WATER DAN PAS DE ZUREN TOEVOEGEN!!!
    Dit vertraagd de reactie van het water op de zuren. Doe je het andersom dan kan het water te warm worden door de reactie met het zwavelzuur en gaan spatten, met alle gevolgen van dien voor je huid, ogen etc..

    Nu gaan we vullen.. Eerst het water..

    [​IMG]

    Even testen, gewoon omdat het kan… xD
    [​IMG]

    Nu het zwavelzuur erbij.. WEL EVEN HANDSCHOENTJES AAN!!! Het is rotzooi!… En de soda bij de hand houden in geval van morsen op de grond of naast de bak! Soda neutraliseert het zwavelzuur!

    [​IMG]

    En bubbelen maar weer… Gelijk even een nieuwe pomp besteld, vind het toch nog iets te zwak. Vergeet trouwens geen streepje te zetten waar de waterlijn staat. Beste aan de buitenkant. Water gaat verdampen en zwavelzuur verdampt nauwelijks. Zodra je dus je waterpeil ziet zakken even weer aanvullen met demi water tot de streep :)

    [​IMG]

    Gefeliciteerd! Je anodiseerbad is klaar. Wat hier nog niet behandeld is de manier van het te anodiseren product ophangen in het bad. Hiervoor kan je een aluminium, titanium of houten lat over de bak leggen om daar je product aan te hangen. Hout en aluminium zullen aangetast worden door de gassen die ontstaan tijdens het anodiseren. Titanium is daar stukken beter tegen bestand.

    In het volgende deel gaan we de overige onderdelen in de anodiseerlijn in elkaar zetten. :)
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2014
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.864
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen zorgen, ik wilde je niet het gras voor de voeten wegmaaien maar altijd interessant om andere methoden te weten, vandaar de links. En ik probeer links bij elkaar te houden.

    Ik blijf dit instructieve draadje zeker volgen.
     
  8. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Zo vatte ik het ook niet op hoor ;)
    99% van de anodiseer instructies is in het Engels. Daarom nu in vereenvoudigde uitleg in het Nederlands. :)
     
  9. peter verhulst

    peter verhulst verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 jun 2007
    Berichten:
    1.137
    Locatie:
    Peize
    Alumimium Anodiseren

    dit is interessant.
    abo
     
  10. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    797
    Locatie:
    Best
    Ik doe ook mee(kijken) en als het later van pas komt kan ik hier op de zaak terug kijken.:thumbsup:

    mvg
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2014
  11. TheNorb

    TheNorb

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    650
    Locatie:
    Borne
    Mooi verslag! :thumbsup:

    Doorgaan!
    :proost:
     
  12. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Zo.. Daar benne we weer…

    Als eerst even een opmerking. Mocht je de startset gaan bestellen, vergeet dan niet foam additive mee te bestellen. De dampen die van het anodiseerbad komen tijdens het anodiseren, zijn nou niet bepaald prettig en gezond te noemen. Dit product legt een filmlaagje op het water die de dampen vangt in schuimbelletjes. Werkt perfect en is ook veel prettiger werken.

    We gaan de anodiseerlijn compleet maken om de eerste anodiseer ronde te gaan doen met niet geanodiseerd aluminium. Er zijn nog een aantal extra baden te maken als je bijvoorbeeld aluminium moet strippen dat geanodiseerd is. Maar dat komt later. We gaan eerst de basis neerzetten.
    Nogmaals, de spullen die ik neerzet is wat ik gekocht heb om te beginnen. Misschien wil jij wel groter beginnen of juist kleinere hoeveelheden maken. Alles kan, dit is gewoon hoe ik ben begonnen.
    Ik ga in mijn verhaal er vanuit dat als je zelf wilt anodiseren je het startpakket bij electronic thinks besteld heb. Andere bedrijven verkopen soort gelijke producten met waarschijnlijk ook andere benamingen, maar in dit verhaal dus van eerder genoemd bedrijf.

    Wat gaan we maken?
    - Reinigingsbad
    - Een plantenspuit vullen :p
    - Spoelbaden 2x
    - Verfbad
    - Sealbad

    Wat heb je nu nodig?
    - Afsluitbare bakken en emmers !!!LET OP!! Materiaal dient van PE of PP te zijn!!
    - Gedemineraliseerd of gedistilleerd water, liter of 18 vandaag 
    - Reinigingsmiddel uit je startpakket
    - Seal middel uit je startpakket
    - Verfpoeder
    - Conserveringsmiddel voor je verf uit het startpakket
    - Plantenspuit
    - Weegschaaltje

    [​IMG]


    Laten we maar direct met het moeilijkste beginnen.. De plantenspuit.. hehehe :p
    Deze gaan we bij elke stap van het anodiseren nodig hebben.

    We hebben dus nodig een plantenspuit en een fles gedemineraliseerd water.
    [​IMG]

    Gewoon de fles demi water legen in de plantenspuit, erop schrijven wat er in de spuit zit en voila.. klaar!
    [​IMG]


    We gaan weer serieus verder en gaan een verfbad aanmaken. In dit voorbeeld de blauwe kleur.

    Benodigd een bakje met afsluitbare deksel, in mijn geval nu een 3 liter bakje, 2 liter demi water, weegschaaltje, de verfpoeder, plastic lepeltje en het flesje conserveringsmiddel met injectiespuitje.

    [​IMG]

    We beginnen met het vullen van het bakje met de 2 liter gedemineraliseerde water. Verder niks spannends aan dus ook geen foto van gemaakt. Zorg er met het maken van verfbaden wel voor dat je altijd of gedemineraliseerd water gebruikt of gedistilleerd water. Er zit verschil tussen beide, dus een combinatie maken kan kleurverschil geven bij dezelfde kleur.
    Op het zakje staat precies hoeveel gram van de poeder je minimaal moet gebruiken per liter om het verfbad aan te maken. Per kleur is dit ook weer verschillend.
    Blauw
    [​IMG]

    Goud
    [​IMG]


    Ik heb gekozen om de maximale aangegeven hoeveelheid te gebruiken. Dit zal een diepere blauwe kleur geven zodra het voorwerp in het bad gaat na het anodiseren. Verkorten of verlengen van het inkleuren geeft ook weer diverse kleuren blauw. Hier meer over bij het eerste projectje.
    Maximale oplossing van de poeder met 2 liter demi water is dus 6 gram. Even afwegen.. En ja ik had eerst het lege zakje gewogen en toen de weegschaal op 0 gezet ;)
    [​IMG]

    In het bestelde pakket zat ook een conserveringsmiddel voor het verfbad. Of dit werkt en wat het is.. I don’t know.. Maar het zat er bij dus gaan we het maar gebruiken. Ook hier weer netjes op de verpakking de juiste dosering en een spuitje meegeleverd.
    [​IMG]

    De verfpoeder en het conserveringsmiddel bij het water toevoegen..
    [​IMG]

    Roeren…
    [​IMG]

    Klaar!!
    Even met een watervaste stift de gegevens op het bakje schrijven en we gaan naar de volgende stap…

    Het chemische reinigingsbad
    Wederom maak ik een oplossing van 2 liter in een 3 liter afsluitbare bakje. Dus we hebben nodig, afsluitbaar bakje van 3 liter, 2 liter demi water, weegschaaltje en het chemisch goedje wat het aluminium reinigt. Deze oplossing gaan we gebruiken om het aluminium voor een laatste maal goed te reinigen voordat het in het anodiseerbad gaat. Ook dit wordt uitgelegd als we gaan anodiseren.
    [​IMG]

    Zoals we ondertussen al gewent zijn staat op het zakje met het poeder de juiste dosering vermeld.
    [​IMG]

    Ik heb voor de 2 liter oplossing gekozen voor de middenweg. 40gr per liter demi water.
    Zoals al eerder gezegd, eerst het water en dan pas de chemicaliën toevoegen. We beginnen dus met het vullen van het bakje met 2 liter gedemineraliseerd water. Hierna voegen wij rustig!!! Het poeder toe.
    [​IMG]

    In het poeder zit ook natriumhydroxide verwerkt. Ook beter bekend als gootsteenontstopper. Natriumhydroxide reageert zeer heftig op water en bereikt hierdoor hoge temperaturen tijdens de reactie. Omdat we natuurlijk eerst het demiwater in het bakje hebben gedaan en daarna pas het poeder hebben toegevoegd is de verdunning gelijk groter en de reactie dus minder. Het laatste beetje wat sneller toegevoegd om te laten zien wat dat met het water doet en de warmte die erbij vrij komt.
    [​IMG]

    Ook dit even doorroeren en op het bakje schrijven wat er in. Dit is een zeer hardnekkig goedje dus ook hier voorzichtig mee omgaan.
    Wederom een bakje klaar!

    Nu maken we 2 spoelbakken. 1 voor na het chemisch reinigen en de ander is voor na het anodiseren. Hiervoor heb ik gekozen voor 2x 10 liter emmers met deksel. Die goed te sluiten zijn. Deze heb ik gehaald bij de snackbar op de hoek (10 emmers) Ze waren blij dat ze er vanaf waren hehehe
    Waarom 2 spoelbakken en niet 1? Omdat in het reinigingsbad onder andere de stof natriumhydroxide zit, en in het anodiseerbad zwavelzuur. Deze stoffen wil je niet mengen, kan je allemaal rare reacties krijgen. Dus gewoon na elke stap een eigen spoelbak.
    Ik vul de 10 liter emmers beide met 3 liter gedemineraliseerd water. Schrijf erop waar het voor is en er is weer een stap voltooid!
    [​IMG]

    Waarom voor de spoelbakken weer gedemineraliseerd water en geen kraanwater? En Waarom 3 liter per emmer?
    Omdat na de chemische reiniging de volgende stap anodiseren is en daar willen we geen extra mineralen of kalk bij hebben die in kraanwater zit. Het zelfde geldt voor na het anodiseren. De poriën van het aluminium staan dan open en zijn erg poreus en gevoelig voor vervuiling. Ook hier willen we niet dat kraanwater het project verknalt als we deze na het spoelen in het verfbad dompelen.
    De reden van de 3 liter is dat er dan voldoende afgeschermde ruimte overblijft om eerst het product te dompelen in het spoelwater, en dan in de emmer houden om met de plantenspuit verder schoon te spuiten. Zo kan je het product in de emmer houden en niet alles eromheen nat spuiten. Maar dat was mijn manier van denken om de werkplek schoon te houden. Als je een betere oplossing hebt moet je dat zeker doen. :)


    Als laatst gaan we het sealbad maken. Het sealbad is ervoor om na het anodiseren de poriën in het aluminium weer te sluiten. En zo ook de gebruikte verf te sealen/in te sluiten
    Dit gebeurd ook weer met een meegeleverde vloeistof die in het pakket aanwezig was. We gaan dit mengen in de 10 liter emmer met 7 Liter gedemineraliseerd water. Een emmer, demi water en het vloeistof met spuit zijn dan ook de benodigde onderdelen in deze stap.
    [​IMG]

    Wederom weer de dosering op het etiket aanwezig. Lekker makkelijk weer.
    [​IMG]

    Zoals we nu kunnen dromen beginnen we als eerst met het legen van de demi water flessen in de emmer. Als laatste stap voegen we de sealant vloeistof toe aan het demi water d.m.v de meegeleverde injectiespuit . Schrijven op de emmer wat zich in de emmer bevind en sluiten de boel af met de deksel.
    [​IMG]

    Na deze stap zag het aanrecht in de keuken er als volgt uit..
    [​IMG]

    Helaas voor mij kwam me vriendin eerder thuis. Keek heel raar naar de spullen en vroeg wat het was.. Uhhhhh… ik ga anodiseren… WAT?? Anodiseren!
    Zonder dat ze wist wat het was werd ik dus van de keuken verbannen naar de schuur… Want ja, de keuken is nou eenmaal van de vrouw…
    En zo zag het er die eerste avond dus uit in de schuur…
    Van links naar rechts:
    Het chemisch reinigingsbad, spoelbak na reiniging, anodiseerbak, spoelbak na anodiseren, verfbad, druipemmer na het verven (kom ik zo verder op terug) en als laatst de sealing vloeistof en plantenspuit…
    [​IMG]

    De anodiseerlijn staat nu in de basis gereed om het eerste project te anodiseren. Maar we hebben nog wat extra spullen nodig om echt te beginnen.
    1. Een extra lege emmer of bak om het geverfde stuk direct schoon te spuiten met gedemineraliseerd water na verfbad. ( zie bovenstaande foto, meer uitleg tijdens het anodiseren)
    2. Een zachte spons, wasmiddel en gewoon warm/heet kraanwater om het aluminium voor het eerst te reinigen. (meer uitleg tijden het anodiseren)
    3. Een oude pan voor het sealbad waar het product in gehangen kan worden. Tijdens het sealen moet de temperatuur naar ongeveer 96 graden celsius verwarmt worden voor minimaal 30-45 minuten. (meer hierover tijdens het anodiseren)
    4. Digitale of analoge temperatuurmeters (moeten tot minimaal 100 graden Celsius kunnen lezen) Temp. Van het chemisch bad, verf bad, anodiseer bad en sealbad moeten in de gaten gehouden kunnen worden.
    5. Thermostaten voor een aquarium. Reinigingsbad en verfbad dienen naar minimaal 30-35 graden verwarmt te kunnen worden, en het anodiseerbad heeft een temperatuur nodig van minimaal 22 graden celsius voor beste resultaat. Sealbad kan in de oude pan op het gasfornuis. Als de vrouw het goed vind hehehe (ook hier meer uitleg over tijdens het anodiseren)
    6. Timers, stopwatchen.. De tijd per stap in het anodiseer proces moet goed in de gaten gehouden kunnen worden.
    7. Aluminium lat om de te anodiseren spullen in het anodiseerbad, verfbad en sealbad te kunnen hangen tijdens het proces.


    Misschien wel het aller belangrijkste in het hele anodiseer proces, de laboratorium voeding.
    Begin niet met de kleinste labvoedingen van 15V-1A. Hier ga je spijt van krijgen en kan je alleen kleine voorwerpjes mee anodiseren. Of je moet 5-6 uur naar je anodiseerbad willen kijken ;)
    Een 30V-5A regelbare labvoeding is een mooie start. De mijne heb ik gekocht bij verlichtingkopen.nl voor 79,95 en die draait nu nog steeds.

    Next time, het echte werk :)

    To be continued…
     
  13. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    822
    Locatie:
    Drachten
    Leuk en goed verhaal!

    Ben eigenlijk ook wel heel benieuwd ( Nederlander hey) wat het je op het eind totaal gekost heeft?
    Ik heb al eens gekeken of zo'n manier van oppervlakte behandeling niet wat voor diverse motoronderdelen zou zijn zoals klepdeksels en nog wat van zulk soort onderdelen.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.864
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat dingetjes die ik ooit zo links en rechts gelezen heb.

    • Hoe kouder het anodiseerbad, hoe harder de oxyde-laag.
    • Anodiseren maakt dikker, let op lagerpassingen.
    • Spuitgietaluminium (motorcarter) anodiseert niet mooi (of helemaal niet?).
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2014
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Het kan wel maar is meestal niet mooi, oxidelaag is donker. Het wordt minder gemakkelijk met toenemend silicium gehalte, en is dus afhankelijk van de gebruikte legering.

    Groet,

    Ad
     
  16. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Inderdaad heel Hollands deze vraag hahaha Ik had hem ook al wel verwacht.
    Ik was voor de anodiseerlijn zoals die op de laatste foto te zien is met ook nog het aanmaken van de overige kleuren uit de set en het aanschaffen van de voeding, digitale thermometers en verwarmingselementen ongeveer 275 a 300 euro kwijt.


    Klopt inderdaad wat de lage temperaturen betreft en ook dat niet alle soorten aluminium te anodiseren en/of in te kleuren zijn of heel moeilijk. Het aluminium wat in de modelbouw gebruikt wordt dat is vaak al gekleurd. Tamiya blauw, Xray oranje etc etc.
    Hieronder nog even een aantal tabellen die het allemaal nog makkelijker maken dan mijn getyp :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Bertus

    Bertus

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    10.987
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoe lang hou je ons nog in spanning voor we je resultaten zien?:cool:
    Ik heb zoiets nog nooit gezien en brand van nieuwsgierigheid.
    Je verwen ons straks toch wel met een filmpje he?:yes:
     
  18. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    We gaan anodiseren!!! WOEHOE!!!

    Wat ik nu ga proberen uit te leggen is het anodiseren van ongeanodiseerd aluminium. Het strippen en opnieuw anodiseren van aluminium dat al geanodiseerd is gaan we later behandelen want daar gaan nog een aantal stappen aan vooraf.
    In het ontvangen startsetje bevonden zich ook 3 stukjes onbewerkt aluminium van 10 bij 2 cm en 1 meter titaniumdraad met een diameter van 1.5mm. Die stukje kan je anodiseren. Maar ik vond het leuker om gelijk een groter stukje te doen. Dus bij de gamma een plaatje gehaald van 1 bij 1 meter dus genoeg om voorlopig te testen xD

    Wat we verder nog nodig hebben is:
    - Een teiltje heet water met een sopje.
    - Zachte spons
    - Rubberen handschoentjes
    - Verwarmingselementen
    - Temperatuurmeters
    - Lat Aluminium/hout om de te anodiseren stukken aan te hangen
    - Laboratoriumvoeding

    We berekenen eerst even de oppervlakte van het te anodiseren stuk op. Deze gegevens hebben we straks met anodiseren. We moeten van alle kanten die geanodiseerd gaan worden de oppervlakte weten. Al het aluminium in het bad wordt geanodiseerd, dit moet allemaal berekend worden. Het stukje aluminium is 11cm bij 7,4 cm. Dus 11x7.4 en dan nogmaals x2 omdat het stukje 2 zijden heeft. Eigenlijk moeten de gaatjes die geboord zijn nog eraf gehaald worden van het totale oppervlakte maar die laten we even vallen omdat we de dikte van het stuk (1mm) niet meerekenen. Oppervlakte x2 is dus 11x7,4x2= 162,8 cm2
    We parkeren dit even en gaan verder.
    [​IMG]

    We beginnen met het handmatig wassen van het stukje aluminium in het teiltje met heet water en sop. We hoeven hier geen gedemineraliseerd of gedistilleerd water te gebruiken want na deze stap gaan we het stuk nog chemisch reinigen. Ook een gaatje geboord in het aluminium om het titanium draadje door te steken tijdens het chemisch reinigen en anodiseren. Bij de volgende stappen meer hierover.
    [​IMG]

    Deze stap staat niet beschreven in de meegeleverde handleiding van electronic-thingks. Hier wordt als eerste stap gewoon het chemisch reinigen beschreven. In andere handleidingen en filmpjes worden ook stukken aluminium direct in het anodiseerbad geworpen na het handmatig wassen. Dus het is maar wat je wilt. Ik wil gewoon een vetvrij stukje aluminium in het chemisch reinigingsbad gooien.

    Nu gaan we echt beginnen!
    Handschoenen aan, teiltje met sopje erbij en boenen….
    En schrobben maar en schrobben maar. Als je denkt dat het schoon is.. Gewoon nog even door schrobben…
    Weet je nu zeker dat het schoon is?!? Gewoon nog even door schrobben!! Tot je vingers bloeden jonguh!!
    De handschoenen zijn omdat we niet willen dat we met onze vette vingers weer het net mooi schoon geschrobde stukje aluminium vies maken.
    Even afspoelen onder de kraan en klaar.
    We maken nu alvast het titanium draad aan het te anodiseren stuk vast zodat we ook niet met onze vingers in het chemische reinigingsbad hoeven te komen.

    Chemische reiniging.
    Volgens de meegeleverde handleiding moet het reinigingsbad nu verwarmt worden naar 65 graden celsius. Ik heb gewoon het bakje in de magnetron gezet en 3x2 minuten op de hoogste stand verwarmt. Na elke 2 minuten even de temperatuur meten totdat het ongeveer 65c graden celcius was.
    NOTE: Dit proces en dit type bad is natuurlijk een product van het bedrijf waar ik de set besteld heb. Andere bedrijven, zoals Caswell in de VS, gebruiken weer andere producten en namen en houden daarbij weer hun eigen tijden en temperaturen aan.
    [​IMG]

    Na 10 minuten
    [​IMG]

    Even kort spoelen in de emmer met demi water en daarna afspuiten met de plantenspuit.
    [​IMG]

    Leg het werkstuk even in een bakje demi water totdat deze het anodiseer bad in kan.

    Anodiseren.
    Nu komt bijna het echte werk, maar eerst weer even een uitleg.
    De reden van het gaatje in het aluminium is om het te anodiseren stuk hieraan op te hangen aan het titaniumdraad. Het titaniumdraad wordt tijdens het anodiseren aangesloten op de + pool van de lab voeding, en is dus de anode die nu verbinding maakt met het aluminium. Daarom heet het ook anodiseren ;-)
    Het punt waar de anode (titaniumdraad) het aluminium raakt wordt NIET mee geanodiseerd. Houd daar rekening mee als je andere stukken gaat anodiseren!
    Zorg er ook voor dat het goed vast zit. Titanium wordt namelijk ook geanodiseerd in hetzelfde bad. Op het moment dat je plaatje aluminium even van het titaniumdraad wordt getild dan wordt direct het titaniumdraad geanodiseerd en geleid deze geen stroom meer naar het aluminium en wordt er dus niks geanodiseerd.
    Je kan ook aluminiumdraad gebruiken, maar titanium wordt meegeleverd in het startpakket en kan langer meegaan dan aluminiumdraad.

    We dienen anodiseerbad te hebben van minstens 22 graden Celsius en niet hoger dan 24 graden Celsius . We instaleren dus nog even een thermometer en een aquariumverwarming en stellen deze in op 22 graden celcius.
    Indien het bad te warm wordt tijdens het anodiseren zou je koelelementen in het bad kunnen leggen.
    Trek je zuurbestendige handschoenen aan en zet een veiligheidsbril op!!
    Als het bad op temperatuur is hangen we het aluminium in het zuurbad aan de balk. Sluiten de stekkers aan, (-) minpool (kathode) op het lood en (+) pluspool (anode) op het titaniumdraad maar laten de voeding nog even uit!

    We gaan eerst naar 720 Rule Anodizing Calculator en Convert square inches to square cm, square cm to square inches - Area Conversion

    Beide webadressen dien je even open te hebben in je scherm. Op check your math voeren we in het rechter tabel de eerdere uitkomst van onze berekening in en maken dan van cm² een omrekening naar In² (vierkante inch). 162,8cm² wordt dan 25,23 In². Let wel op dat je hier punten gebruikt op de site. Komma’s worden weg gefilterd.
    [​IMG]

    Nu gaan we naar de 720 rule site en voeren daar bovenaan in 25.23 bij In². FT laten we leeg en in het derde hokje vullen we 0.5 in. Dit is ook hun minimale dikte advies als je na het anodiseren wilt verfen (Dye, zie onderaan de site) En omdat dit me eerste anodiseer stuk is wilde ik rustig beginnen.
    We zien dan onder waar wij onze gegevens hebben ingevuld wat gegevens veranderen en die zijn nodig om de voeding mee in te stellen. We moeten het aluminiumplaatje dus 60 minuten anodiseren met 1.05 Ampère. Voltage is niet belangrijk. We moeten ervoor zorgen dat de labvoeding in de Current Currency modus komt en dus de 1.05Ampere blijft vasthouden. Lees hiervoor de handleiding van je labvoeding.
    [​IMG]

    Anodiseerbad op 22 graden Celsius door de thermostaat, we stellen de labvoeding in en de rest gaat vanzelf.
    [​IMG]

    We zien dat het aluminium reageert met het zuur door de witte belletjes die ontstaan…
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals al te zien is op de foto’s heb ik gekozen voor een stuk hout waar ik het aluminium aan hang en maakte dit vast met duct tape. Als het maar geanodiseerd wordt :)
    Het werkt, maar is niet ideaal. Dag erna gelijk een aluminium lat gehaald en ziet er ook gelijk wat professioneler uit.

    Luchtblazer aan om de witte belletjes weg te stoten van het aluminium, zodat het product zoveel mogelijk contact blijven houden met het zuurbad. Hier ook gelijk de andere reden van het luchtblaassysteem. Die witte belletjes zijn een reactie op het hele mengels en het stroom wat door het bad loopt. Als dit op het aluminium blijft plakken anodiseert dat gedeelte dus niet. Dus lekker weg blazen!
    [​IMG]

    Laatste minuten….
    [​IMG]

    En zo ziet het aluminium eruit na een uur in het bad met 1.05A, en natuurlijk gelijk maar spoelen. Laat ook het draad eraan zitten!
    [​IMG]

    Indien je niet wilt verven kan je gelijk door naar het sealbad. Maar ik ga verven, want dat is waarom ik wilde anodiseren.
    Er wordt geadviseerd het verf te gebruiken op 50 graden celcius, dus de magnetron weer in voor een paar minuten.
    [​IMG]

    Zodra de verf op temperatuur is hangen we het aluminium in het verf en roeren een beetje. Probeer er wel voor te zorgen dat het aluminium vrij hangt in het bad zodat het verf overal kan komen.

    1 minuut in het verf…
    [​IMG]

    5 minuten in het verf..
    [​IMG]
    10 minuten…
    [​IMG]

    Door de flitser zie je helaas niet duidelijk het verschil.
    Verschillende badtijden geven dus lichtere of donkere kleuren. Langer als 20 minuten heeft geen zin, na ongeveer 20 minuten neemt het aluminium geen verf meer op.

    Na 20 minuten in het verfbad en na het spoelen.. Met en zonder flitser..
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ondertussen het sealbad in een oude pan verwarmt tot 96 graden celcius. Niet koken! Maar wel op temperatuur houden. Het geverfde aluminium moet nu 45-60 minuten in dit sealbad…
    [​IMG]

    Na het sealbad gewoon onder de kraan goed afspoelen en dan… TADAAAA!!!
    [​IMG]
    [​IMG]


    Zoals je kan zien verdwijnen beschadigingen die vooraf op het aluminium aanwezig waren niet of nauwelijks door het anodiseren. Ik had zoals in de eerste foto's al te zien was een sponsje met een schuurkant eraan. GEEN GOED IDEE!!!
    Ook wordt aluminium dof door het sealbad. Even goed poetsen met bijvoorbeeld autowas en een poetsdoek en het zal er alleen maar mooier uitzien.
    Voor het anodiseren het aluminium bewerken, polijsten of zandstralen geeft allemaal andere eindresultaten.

    Niet goed schoonmaken of spoelen, je hoofd er niet bijhouden en maar een beetje aankloten worden genadeloos afgestraft tijdens het anodiseerproces. Niet elk soort aluminium is geschikt om te anodiseren.
    [​IMG]

    Ook verschillende zwavelzuur oplossingen en bad temperaturen geven weer een ander soort anodiseer type..
    [​IMG]


    Verwacht niet gelijk dat je kan anodiseren. Ik ben nu bijna een half jaar verder dan toen ik bovenstaande stuk aluminium anodiseerde en ik ken het nog steeds niet hahahaha.. :p

    Volgend verhaaltje gaat over het afhalen van een anodiseer laag en deze opnieuw anodiseren.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2014
  19. patrickopel1

    patrickopel1

    Lid geworden:
    27 mrt 2013
    Berichten:
    99
    Locatie:
    alken
    ziet er echt super uit , zou het graag ook willen doen het zelfde blauw dat Jji heb gebruikt maar ik ben bang om iets mis te doen en dat het me mislukt .
    ik woon in Limburg Belgie , 20 km van Maastricht is denk ik een eind van Leiden he ?
    sukses veder er mee je bent er goed mee bezig , kon ik het ook zo maar .

    groetjes Patrick Belgie
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.971
    Locatie:
    Nootdorp
    Nooit geweten dat het zo simpel is om alluminium een ander kleurtje te geven ;)
     

Deel Deze Pagina