Aluminium Anodiseren

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door BEAR96, 24 mrt 2014.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    4.754
    Locatie:
    Hell
    Simpel wel. Maar ook weer best bewerkelijk.
    En een hoop meuk extra om op te slaan.

    Wel erg leuk om te doen, lijkt me.
    Ik denk dat ik wel zo'n startkitje ga bestellen.

    Zou je ook in twee kleuren kunnen werken?
    Bijvoorbeeld door één kleur af te plakken, te kleuren en te sealen / "afplak" te verwijderen, tweede kleurbad en daarna weer sealen.
     
  2. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Leiden
    2, 3, 4 of 5 en meer kleuren kan ook. Na het verfbad kan je de delen afplakken die je die kleur wilt houden en dan het stukje aluminium in chloor dompelen. Binnen enkele seconden verdwijnt de verf. Heel goed spoelen, je wilt geen chloor in je verbaden namelijk, en je kan het in het volgende verfbad houden.. weer afplakken.. chloor spoelen etc etc... Daarna met afplaksel en al in het sealbad. Stickers verwijderen en nog even terug in het sealbad. Wel uitkijken dat je het aluminium niet met je vingers aanraakt zolang die nog niet geseald is.
    Zoek maar eens op youtube op splash anodizing bijvoorbeeld
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Leuk hoor deze thuis opstelling. Mooi gedaan!

    Op de 3e opmerking van Ron was al gereageerd. Ik wil me in deze twee wel even mengen dan wel hopelijk iets zinnigs toevoegen.

    Kouder bad: hardere oxidelaag
    Er wordt eigenlijk altijd aan anodiseren gedacht vanwege de mooie kleurtjes. Er is echter één groot nadeel....
    De harde oxydelaag zorgt voor een ander bijkomend vervelend effect. De vermoeiing sterkte neemt zienderogen af. Dit betekend dat mocht je een geanodiseerd constructiedeel hebben dat dynamisch belast wordt dat het op den duur sneller kapot gaat als een ongeanodiseerd onderdeel. De harde, brosse anolaag zal haarscheuren gaan vertonen onder dynamische belasting. Deze scheuren werken als een initiator voor een scheur in het onderliggende aluminium.
    De mate waarin de sterkte afneemt is afhankelijk van de legering. Hieronder een tabelletje.

    Code:
    Materiaal   Rp02   Vermoeiingsgrens     Vermoeiinggrens
                        ongeanodiseerd        geanodiseerd
    
    Al6061-T6   240           105                40
    Al7075-T6   460           150                60
    
    Alle waarden in N/mm^2 en bij 1 miljoen cycli


    Dit betekend dat de sterkte die je in je constructieberekeningen gebruikt dus zakt als je van plan bent het onderdeel te anodiseren. En dat kan afhankelijk van de legering dus drastische vormen aannemen!

    Anodiseren maakt dikker, let op lagerpassingen
    Dit is afhankelijk van legering en exacte proces maar grofweg kun je aannemen dat de totale dikte van de laag verdeeld is als 65% IN het bestaande materiaal en 35% OP het bestaande materiaal.
    Voorbeeld.
    Ik maak een gat van rond 6 met een ruimer. Passing H7, want er moet straks een paspen doorheen schuiven. Dus moet mijn gat tussen 6.000mm en 6.012mm zitten. Ik maak in de praktijk met de ruimer 6.009mm
    Nu anodiseer ik het onderdeel met een laag van 20um. Dan zit van die 20um ongeveer 7um OP het materiaal. Bij een gat werkt dat op 2 zijden uit, dus wordt mijn gat door de 20um anodiseerlaag ca 14 um kleiner. Ik had het gat 6.009 gemaakt, het wordt door het anodiseren 0.014 kleiner, dus ik eindig met een gat van 5.995mm.
    Potverdorie, mijn paspen past niet meer......:D

    Succes verder. Hou ons op de hoogte van je vorderingen en producten.

    Grz

    Mark
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2014
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.453
    Locatie:
    Druten / NL
    Door text tussen de [code] en [/code] tags te plaatsen [​IMG]neemt elk karakter evenveel plaats in (Courier, fixed pitch) in en kun je uitlijnen met spaties.

    [code]
    Al6061-T6 240 105 40
    Al7075-T6 460 150 60
    [/code]

    geeft
    Code:
    Al6061-T6  240  105  40
    Al7075-T6  460  150  60
    
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Pieter.

    Pieter.

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    15
    Pas toch maar op met ontploffingen zou ik zeggen. :) Nee, grapje. :)
     
  6. Joost K.

    Joost K. Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    Je zou voor het verfbad ook een friteuse kunnen gebruiken met een thermostaat geregelde temperatuurinstelling. Dan blijft je verfbad op constante temperatuur.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.453
    Locatie:
    Druten / NL
    Zijn er dompelaartjes met temperatuurregeling?
     
  8. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Leiden
    Beetje late reactie van mij :/

    Ja zou kunnen, alleen met meerdere kleuren ga je denk ik toch problemen krijgen. Maar het constant op temperatuur houden is beter. Donkere kleuren doen het beter in warme baden, felle kleuren kunnen ook makkelijk op lagere temperaturen.

    De optie van Ron, dompelaars met thermostaat ( ja ze bestaan) zou beter zijn. Zijn alleen erg duur!
     
  9. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Krommenie
    Mooi werk man :cool:

    ben weer helemaal terug bij me oude baan,
    daar deden we niet anders als anodiseren(fotometaal)..

    Ray...
     
  10. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Leiden
    Recent nog wat onderdelen van een paintball rocket lancer gedaan en een zwarte barrel ontdaan van de zwarte kleur en weer geanodiseerd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Dries510

    Dries510

    Lid geworden:
    3 mei 2015
    Berichten:
    1
    beste vrienden ik ben een nieuw lid :) kan iemand goede raad geven wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn bij het anodiseren. de kleur hecht totaal niet op het stuk. ik ben pas met een vriend aan het experimenteren om dingetjes voor de moto te anodiseren maar we doen blijkbaar wat mis.
     
  12. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Hier nog wat ervaringen mee opgedaan @BEAR96 ??
     
  13. Joost K.

    Joost K. Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.919
    Locatie:
    Eindhoven
    Zie je PM Michel...
     
  14. d-s-d-j

    d-s-d-j

    Lid geworden:
    8 jul 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Drenthe
    Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn. :(

    Een zeer informatief draadje, bedankt voor het delen. :)
     

Deel Deze Pagina