Aluminium plaat bewerken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jonas_dc, 18 jun 2008.

  1. Jonas_dc

    Jonas_dc Guest

    Dag allemaal,

    Wat moet je in huis hebben om een aluminiumplaat (2mm dik) te bewerken. Ik had dus graag zelf een chassis gemaakt en bij deze ook een poging ondernomen.

    Ik heb onder de alu-plaat een houten plaat gelegd omdat dat beter zou moeten gaan en dan heb ik alles goed vastgezet. Dan met de black en dekker erin maar echt op de lijnen volgen ging niet. Maw het ging grandioos fout.

    Is het hopeloos om hieraan te beginnen? Mijn vader zijn werkplaats is redelijk uitgebreid maar ik beschik dan wel natuurlijk niet over CNC-machines enz.

    Alle tips zijn welkom

    m.v.g. Jonas
     
  2. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Jonas,

    ligt eraan wat je ermee wilt.

    Gaten boren: Aftekenen, dan met centerpons een center slaan, dan boren en verzinken.

    Grote gaten zagen: Aftekenen, dan binnen de lijn meerdere gaten aantekenen en centeren zoals boven beschreven, de gaten boren, dan van gat naar gat zagen mbv figuurzaag of decoupeerzaag. Hierna tot aan de lijnen gelijk vijlen.
    Hierbij de gaten zo kort mogelijk bij elkaar zetten dat maakt het zagen makkelijker cq minder werk.
    Neem bij het zagen een redelijk grove zaag want anders zit deze vrij snel dicht.

    Bij het boren eventueel wat wd40 spuiten op de te boren / zagen plaats dat helpt als smering, petroleum kan ook maar stinkt iets meer.

    Geen centerpons? dan maak je deze zelf door aan een oud hard boor een punt te slijpen mbv slijpsteen of schuurband.

    André
     
  3. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Met 2mm dik heb ik nog niet gewerkt.

    Maar ik heb een lintzaag met een ijzerzaag op, en daar zaag ik altijd plaat mee.

    Ik zaag altijd een beetje te groot, en daarna vijl ik het op maat.
    Zal normaal met een decoupeerzaag met heel fijne tand wel moeten lukken.
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Je kan ook metaalzaagjes voor je figuurzaag kopen ... gaat prima, te vergelijken met 10 mm dik triplex figuurzagen.
     
  5. Jonas_dc

    Jonas_dc Guest

    Dat ga ik morgen eens gaan zoeken, een goed fijn zaagje. We zien wel :).

    Bedankt voor de replies. Andere tips en hints zijn altijd welkom

    m.v.g. Jonas
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tip 1: zaagjes voor aluminium kopen (dus geen houtzaagjes, maar ook geen staal / RVS zaagjes!)
    Tip 2: kijken of er een pendelstand op je decoupeerzaag zit. Zo ja, deze uitschakelen of op de laagste stand zetten.
    Tip 3: kijken of er een toerentalregeling op je decoupeerzaag zit. Zo ja, deze vrij laag zetten.
    Tip 4: een heel klein beetje smeren kan geen kwaad. Olie geeft al gauw veel troep, je kan ook een beetje petroleum of kaarsvet gebruiken.
    Tip 5: goed ondersteunen (maar dat had je al gedaan)
    Tip 6: rustig zagen (dus niet te hard duwen, laat de zaag het werk doen)
     
  7. Jonas_dc

    Jonas_dc Guest

    Bedoel je dan dat het zaagje traag op en neer moet gaan? Ik dacht net dat het beter was als het rap ging?

    In elk geval bedankt
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ja langzaam zagen, kan het zaagsel beter worden afgevoerd. Koelen/smeren gaat ook goed met spiritus geeft iets minder zooi dan petroleum of diesel ;). Let bij deze middelen wel op brandgevaar :twisted:
     
  9. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Jonas_dc

    Je neemt een kaars, niet aansteken hihi, met die kaars streep over de lijnen die je wilt zagen en klaar is de smering voor het zagen.

    Met vriendelijke groeten


    Jaap
     
  10. concept30

    concept30

    Lid geworden:
    5 apr 2007
    Berichten:
    157
    Locatie:
    middelstum
    hallo

    en plasma snijder pakken(die van de baas)gaat perfect.
    nu ben ik trailer bouwer(alu).
    zo heb je ook voor je flex spec.alu schijfjes!
    het nadeel met alu zagen boren oid is dat het als het ware smelt en je zaag/boor vast loopt.
    spirutus werkt erg goed gebruiken wij ook voor boren en zagen(niet met slijpen met een flex!!!!!).

    suc.6

    niels
     
  11. npbosch

    npbosch

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik wil een figuurzaagmachientje kopen. Eentje van Kinzo of Ferm. Zo rond de € 100.
    Tot welke dikte kun je daar aluminium mee zagen?

    Ik zag ergens de specs van de wat professionelere types zoals Hegner

    De Hegner MC1 100 wat gaat tot aluminium 6 mm
    Vanaf de MC2S (ook 100 wat) gaan ze tot alu 15 mm dik

    De eenvoudigere Kinzo's en Ferm zijn ook 100 wat. Ik zou met mijn boerenverstand zeggen dat de kracht van de motor bepaald tot hoe dik je aluminium kunt snijden.
    Natuurlijk zijn een variabel toerental alleen op de duurdere machines.

    Maar graag jullie ervaring tot hoe dik je op een eenvoudiger machintje alu kan zagen.

    Hartelijk dank voor de reacties
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het vermogen van de machine is niet het belangrijkste.
    Wat wel belangrijk is:
    - zaagblad
    - smering
    - toerental
    - geleiding van het zaagblad

    Waar het bij de goedkope machines nog wel eens aan schort zijn de twee laatste factoren.
    Zoals reeds gezegd zul je met een laag toerental moeten zagen, aangezien anders het aluminium te heet wordt en aan het zaagblad vastklontert.
    Daarnaast zul je om dik materiaal te kunnen zagen een stabiel zaagblad moeten hebben, anders gaat deze afwijken en is je zaagsnede niet haaks.

    Voor zover ik in de praktijk heb meegemaakt kun je echter met een niet al te dure machine tot een mm of 5 nog wel aardig zagen.

    Edit: zie nu dat ik niet goed heb gelezen, ik dacht dat je het over een decoupeerzaagmachine had.
    Afhankelijk van wat je wilt zagen is dat misschien nog ook een optie?
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2012
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Koop een lintzaag <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Zaag er zelf ook 6 mm Dibond platen mee en een stuk van 20 mm heeft hij al gedaan .

    Bij een figuurzaag gebruik je maar 15 tandjes die op en neer gaat.
    Daar krijg je nooit een hard aluminium mee gezaagt.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  14. npbosch

    npbosch

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    2
    Ik heb ook naar een lintzaag zitten kijken. Maar bochten zagen zal moelijker gaan. Zo'n lintzaag is toch al gauw 10 mm breed. Wat is dan de minimum diameter die je zou kunnen halen?


    Norbert
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2012
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik zelf gebruik 8 mm linten , maar er zijn ook 6 of 4 mm brede .;)

    En bij 4 mm kan je kleine radiusen zagen .

    Ik zaag het meest tryplex en EPP en daar is 8 mm klein genoeg.

    Ik weet niet waar je woont , ik kan je het altijd laten zien.

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina