aluminium soldeer tin!!

Discussie in 'Model truckers' gestart door rc modelbouwer 1\50 1\16, 18 jul 2010.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Kleine aanvulling: als je TIG last, gebruik je wisselstroom. Voor het MIG-lassen van aluminium gebruik je gelijkstroom.
     
  2. trucker johan

    trucker johan

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    207
    Locatie:
    kortrijk
    Ik zal het ook eens uitbroberen met die tin.

    gr johan
     
  3. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Ik was ook nieuwsgierig geworden en heb het ook geprobeerd.

    Ik ben de zwanenhals opbouw van mijn wedico dieplader aan het veranderen.

    Het viel mij erg tegen om een goede temperaruur te krijgen. Zeker de onderplaat van de opbouw was moeilijk op temperatuur te krijgen.
    Het is mij uiteindelijk wel gelukt en ben over het resultaat redelijk tevreden. Heb geen soldeer ervaring dus een ervaren soldeerder zal het waarschijnlijk prutswerk vinden. maar het zit in iedergeval vast!

    Volgende keer zal ik messing eens proberen dat lijkt mij toch makkelijker.

    Mijn conclusie het werkt wel maar ik zal het geen 2e keer meer gebruiken.

    gr
    Marco
     
  4. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    De zelfde ervaring heb ik ook.Daarom maak ik het meeste van messing,en soldeer met de vlam.Dan heeft men een goede vloeiing en weinig op zuiveren.
     
  5. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Vond ik in het forum.
     
  6. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    Durafix werkt perfect! Ik maak er de bakken mee voor de dumpers en verschillende graafmachines. Ook de vork van de komatsu front loader WA470. 4mm, 2mm, 1,5mm werkt super!
    Zelfs onderdeel van 40mm diameter zet ik perfect 4mm plaat.

    Beide delen goed schoonmaken en de delen die gesoldeerd moeten worden slijp ik af met de dremel met slijpschijfje er op. Veel beter resultaat dan met de rvs borstel.

    Brander op beide delen en ondertussen de staaf over de naad bewegen. Als het alu heet genoeg is brander weg en vlotte beweging maken.
    Ik heb heel mooi resultaat.
    Heel blij dat ik dit product heb leren kennen! En nee.. ik werk niet bij hen of wat dan ook
     
  7. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    IMG_7150.JPG
     
    willum vindt dit leuk.
  8. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
    IMG_6852.JPG
     
    willum vindt dit leuk.
  9. nicolas

    nicolas

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Brugge Belgie
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Nicolas,

    Mooi gesoldeerd hoor, SUPER !
     
    JHMA36(2) vindt dit leuk.
  11. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382

    Hallo Piet ;

    Mij is het '' solderen '' met die durafix ook voor geen cm gelukt om aluminium te solderen zoals getoond wordt bij een demonstratie .
    Eerst had ik ook 1mm aluminium in vorm geplooid en wou dan beide delen aan elkaar solderen maar er is meer uit elkaar gesmolten dan dat er aan elkaar gesoldeerd werd .
    Aluminium zou zoveel lichter zijn dan messing van 1mm , maar heb dan toch moeten overstappen naar het messing te solderen en dat behield dan wel de aan elkaar verbonden vormen .
    Zou het graag gehad hebben dat men er wel 1mm aluminium met elkaar kon verbinden maar het is gewoon een grote tegenvaller geworden dat de staafjes nu gewoon geborgen liggen .

    mvg,
    steve
     
  12. oomkoen

    oomkoen

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Enschede
    Dit is geheel nieuw voor mij. Dacht ook dat het altijd gelast moest worden. Maar als solderen ook lukt, dan legt dit bij mij de lat alweer een heel stuk lager. Lassen kan ik namelijk niet.

    Mijn eerste plan. Rock Sliders maken voor onder mijn Axial Wraith crawler. Ik heb buisjes van 6mm dik met een wand dikte van ongeveer 1mm. Ben wel heel erg benieuwd of dit mij gaat lukken. De uitdaging klinkt goed en als het er uit komt zoals het nu in mijn hoofd zit?

    Iemand een staafje Durafix over? Voordat ik een pakket van 24 euro moet aanschaffen om er misschien achter te komen dat het mij ook mislukt.

    En zijn er nog speciale voorbereidingen nodig? Schuren, schoonmaken kan ik mij voorstellen. Waar is die RVS borstel voor nodig? Moet dit echt RVS zijn? Dient er tijdens het solderen met een RVS pen gekrast te moeten worden?
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Lukt het niet met de smeersoldeerdraden (dus die draden geen vloeimiddel nodig hebben) kun je deze draden gebruiken met vloeimiddel.
    Net als alle te solderen metalen is het hardsolderen van aluminium met enige oefening door proefjes te maken goed onder de knie te krijgen.Dan moet het lukken.
    Aluminium (hard)solderen is het afgelopen jaar op dit forum al enkele keren aan bod geweest.

    Het kan natuurlijk simpel en goedkoop met een aluminium vloeimiddel en een alsi 12 lasdraad, dit is dan hardsolderen. 580 graden Celsius
    Verder kan het met een vloeimiddel en andere draden zoals zink-aluminium 85-15, 100% zinkdraad en nog meer andere. 400-450 graden Celsius.

    Hoeft niet veel te kosten. Er zijn bedrijven in Nederland die kleine complete aluminiumsoldeerpakketen aanbieden voor ca.15 euro.
    Inhoud: vloeimiddel, draad ALSI 12, draad zink.

    (hard)solderen is met vloeimiddel, er is geen smeltbad met werkstukmetaal en toevoegmetaal.
    Het vloeimiddel zorgd voor de desoxidatie van het werktuk en de hardsoldeerdraad tijdens het solderen.

    Smeersolderen is een vorm van lassen, er ontstaat een smeltbad waarin werkstukmetaal en toevoegdraad samen een smeltbad vormen.
    Er is geen desoxidatie door vloeimiddel,
    door omroeren van de bovenlaag van het werkstukmetaal en het vermengen met toevoegmetaal in een smeltbad onstaat een (oxidevrije) verbinding.

    In beide kort beschreven gevallen is vooraf goed oxidevrij en schoonmaken enorm belangrijk.

    Groet,
    Willum
     
  14. oomkoen

    oomkoen

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Enschede
    Heb een setje van Durafix besteld. Een paar staafjes plus rvs borstel. Beschrijving nogmaals goed doorgenomen.

    Heb nu twee proefjes achter de rug en beide mislukt. Het alu wordt niet heet genoeg om de staaf te doen smelten op het alu. Dit ondanks een propaan brander er op.

    Ik verdenk de brander van het probleem. Misschien zit er wel geen propaan, maar een zwakker gas in. (Geen idee joh). De branderkop heeft zijn nodige beschadigingen. Is een oud ding. Komt ook geen mooie scherpe vlam uit.

    Ik ben nog lang niet uitgeprobeerd.

    Ben wel benieuwd waarom anderen het opgaven. Wat zijn jullie mislukkingen met andere (Durafix) staafjes?
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Koen,

    Heb veel werkstuk metaal, heb je ook veel warmte nodig.
    Aluminium is een super warmtegeleider, aluminium verdeeld de opgenomen warmte over het hele werkstuk. Je stookt bij aluminium je werkstuk bijna helemaal soldeerwarm.
    Of je stookt met propaan, butaan of een menggas dat maakt niet veel uit.
    Stook je daar tegenover met gas-zuurstof dan gaat het een stuk sneller.
    Als mogelijk, koop, leen of huur een grotere brander.
    Aan het draadje zal het niet liggen. Het RVS borsteltje?
    Maak een test met een kleiner stukje alu, maak alles goed schoon, ook je draadje, verwarm het zaakje goed.

    Moet lukken.

    Succes,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  16. Richard-Woerden

    Richard-Woerden

    Lid geworden:
    16 mei 2015
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Woerden
    Hoi Koen,

    Vervang die brander maar eens. Dit is met eentje van de lidl gedaan.

    [​IMG]

    Gewoon meer warmte en proberen het vast te zetten met zo klein mogelijke oppervlakte en klemmen. Want ook daarheen loopt warmte weg.

    Gr. Richard.
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Afvloeien van soldeerwarmte.
    "Verloren warmte waarmee je eigenlijk je werkstuk mee zou moeten verwarmen."
    Chamotte stenen, klemmen, ijzeren tafels en noem maar op, ze vreten je warmte op.
    Als het ook maar even mogelijk is soldeer ik zonder klemmen of wat,
    Favoriet is het rooster in diverse maten en soorten. Voordeel is:
    ondersteuning tegen doorzakken van je warme werkstuk en het rondom kunnen verwarmen.

    upload_2018-4-27_9-35-30.png
    Foto: Aluminium verwarmingselement koffieapparaat.

    Groet,
    Willum
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg

    Ik heb hier op het forum toch al mooie dingen gezien zoals bijvoorbeeld van Nicolas.
    Ik heb mijn manier van aluminium hardsolderen al een paar keer beschreven.
    Ik persoonlijk geef toch net zoals enkele andere mensen hier op het forum
    bij aluminium (hard)solderen de voorkeur aan solderen met vloeimiddel.
    Dan gebruik ik vloeimiddel voor aluminium met als mogelijk aluminium Tig-draad ALSI12
    of aluminium-zinkdraad 85-15.
    Je kunt als je vloeimiddel voor aluminium gebruikt ook solderen met schoon dakzink of tin-cu.
    Dat smelt sneller en je hebt dan minder risico dat je werkstuk wegsmelt.
    Aluminium vloeimiddel b.v. castolin 190NH, Solvay 0726/2zg en veel andere.


    Succes
    Veel plezier met modelbouw
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Aluminium hardsolderen

    Nu met foto's:
    upload_2022-5-26_13-43-15.png upload_2022-5-26_13-43-25.png upload_2022-5-26_13-43-34.png upload_2022-5-26_13-43-47.png
    © 4 Foto’s w.p. 5-2022 Verboden te kopieren.

    1 Links staat het werkstuk in vuur en vlam.
    2 Het vloeimiddel doet haar naam eer aan, het begint te vloeien.
    3 Het toevoegmetaal de aluminium ALSI 12 hardsoldeerdraad begint te smelten.
    4 De aluminium hardsoldering is klaar.
    Als laatste de soldering controleren en schoonmaken met zeepsopje en naspoelen met koud water.

    Flux kan zijn, Castolin NHG 190, Solvay 0726 2zG en vele andere aluminium hardsoldeer fluxen.
    De soldeerdraden kunnen zijn:
    Aluminium Tig-draad ALSI 12, Tig-draad ALSI 5, Aluminium-zinkdraad 85/15, Aluminium-zinkdraad 95/5, 100% zinkdraad etc.
    Draden en flux zijn bij de vakhandel of via W.W.W. te koop
    Het aluminium plaat is van de bouwmarkt type 6060 of 6061.
    Bouwmarkten verkopen dit aluminium metaal als profielen, massief rond, massief plat, buis..

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Aluminium zachtsolderen

    Zachtsoldeerdraad voor aluminium is zelfs in Nederlandse en Belgische bouwmarkten te koop.
    Bijvoorbeeld het merk Welco.
    Deze soldeerdraad is een tin-koper legering met inwendig een 4% flux vulling voor aluminium.
    De soldeertemperatuur is 227 tot vloeibaar 310 graden Celsius.
    Dus een echte zachtsoldeer.
    Sterkte zal nagenoeg gelijk zijn aan alle fluxloze draden Sn97Cu3 (zoals bijvoorbeeld Resist 3).

    upload_2022-6-6_11-56-59.png

    Let wel,
    niet alle bouwmarkten houden voorraad van deze draad.
    Internet bestellen kan natuurlijk ook.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     

Deel Deze Pagina