Alvast voor de koude winterdagen..

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Sirolf, 15 jun 2015.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik weet hoe ik zowel een parallel als een serieschakeling kan maken.
    Maar ben erg benieuwd hoe jij van twee 6s 4000mAh lipo's een 3S4P kan maken?

    3S4P wil toch zeggen: 3 cellen in serie en 4 parallel?

    Zelf heb ik net een "lifepo4 12V 20Ah besteld.
    Maar ik vind het wel interessant om mijn oude lipo's te kunnen hergebruiken.
     
  2. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ja.. is inderdaad 4 pakketten van 3S parallel aan elkaar gekoppeld.
    Een 6S lipo is voornamelijk opgebouwd uit 6 cellen in serie. Deel die door 2en en schakel ze parallel. Vergt enig soldeer werk en oplettendheid dat je geen sluiting maakt
     
  3. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Let op dat je de cellen niet open snijdt, kanker verwekkend!
     
  4. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Daarom.. met gezond verstand aan werken
     
  5. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Zodra ik de ontlaad/verwarmingskoffer klaar heb ga ik het zeker eens proberen... En uiteraard op een verantwoordelijke en veilige manier
     
    ketnet vindt dit leuk.
  6. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Koelen de lipo's niet heel snel af als je ze in je model plaatst? Ik hoor overal dat lipo's niet goed meer werken met lage buiten temperatuur.
     
  7. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Als je je lipos gewoon koud laat kunnen ze enkel nog kouder worden, en als ze koud zijn geven ze minder af idd.
    Zie het als verkleumde handen onder warm water spoelt... doet serieus pijn ...
    En ook beetje vergelijkbaar met volle gas geven Met een koude automotor, ook niet goed voor de motor.... dus eerst effe opwarmen. ..
     
  8. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Het heeft niet zo zeer met de buiten temperatuur te maken maar meer met de temperatuur van de lipo zelf.
    De lipo presteert beter als ie warm is omdat dan de interne weerstand laag is. Daarom van te voren goed verwarmen èn warm houden, dan merk je geen verschil.
     
  9. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Inmiddels heel wat uurtjes aan de koffer besteed, zojuist het ontlaad gedeelte uitgetest en het werkt na behoren

    [​IMG]
     
    ketnet vindt dit leuk.
  10. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Aan de ene kant denk ik.. sjit, hij maakt m helemaal na maar aan de andere kant is het een eer om gekopieerd te worden. :)

    Ziet er super uit en je bent al op de helft.
     
  11. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Zo moet je het ook zien Sirolf, ik heb veel bewondering voor je werk.
    Het is in mijn ogen perfect ontworpen en gebouwd. Dus ik zou gek zijn als ik er wijzigingen aan zou toepassen. Dat gaat dan altijd ten kosten van de uitstraling of qualiteit.

    Ik heb nog het meeste bewondering voor de verwarmings/ontlaad-koffer.
    Hoe je dat hebt bedacht en uitgewerkt is geniaal.
    En ja ik zal je eerlijk zeggen, als ik het zo in de winkel was tegen gekomen had ik er een beste prijs voor betaald.
    Maar dankzij jouw uitgebreide foto collage heb ik de koffer zoveel mogelijk kunnen nabouwen.
    Ik heb een paar wijzigingen moeten doorvoeren aangezien ik een andere koffer heb en mijn displays niet op dezelfde plaats kwijt kan.
    De temp. Display tbv de heatsinks werk ik aan de binnenkant van de deksel weg. En de temp. Display van de verwarmings gedeelte komt links naast de koffer handgreep.

    Het nabouwen is niet echt de kunst maar het uitdenken en ontwerpen!
    Daar ben ik jouw erg dankbaar voor
     
  12. CarbonCeessie

    CarbonCeessie

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Betuwe
    Bedankt voor de uitleg. Dat eerste begrijp ik. Maar hoe kun je de lipo warm houden in het model zelf?
     
  13. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Uhm... niet, daarom ook gelijk gebruiken en zoals ik ze gebruik blijven ze warm dóór gebruik.
    Lipo's worden warm door stroomafgifte in korte tijd afhankelijk van hun conditie. Als de lipo een graad of 10 of zelfs minder is heeft deze een aanzienlijke tijd nodig om op te warmen middels gebruik en aangezien ze niet de power leveren door de hogere IR blijven ze te koel. Als ze met een graad of 40 uit het koffer komen en ze koelen 10 graden tot ik daadwerkelijk in de lucht ben zijn nog op een ideale temperatuur.
     
    ketnet vindt dit leuk.
  14. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik realiseer me net dat ik nog helemaal geen foto's van het eind resultaat had geplaatst...

    Geweldig project met dank aan @Sirolf
    Nu maar hopen dat we voorlopig de verwarmingskoffer niet nodig hebben, we hebben momenteel goed weer voor de tijd van het jaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Mooi gedaan.. super
    thanks voor de credit
     
  16. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo Sirolf,:friends:

    enige tijd geleden had je een foto gepost waar je een verbouwde accupack liet zien (3SP4)
    Ik had ook twee oude 6s 5000mAh packs over en wilde het ook eens gaan proberen. Ik heb alle 12 cellen los gesoldeerd, en vervolgens hier 4x 3s pack van gemaakt.
    Nu hoef ik deze enkel nog parallel te schakelen, maar ik was benieuwd of jij de lipo ook nog had voorzien van een balanceer stekker?

    gr.
    Jeroen
     
  17. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ja, wel zo verstandig om er een balanceerstekker aan te maken.
    Hoeft dan alleen op 1 van de 4 uiteraard.
     
  18. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ja ik had het wel verwacht hoor, maar check het liever toch even voor de zekerheid!
    Heb je inmiddels al weer nieuwe leuken projecten in de pen zitten?:yes:
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Je maakt 4 stuks 3S pakketten die je parellel schakelt om ze zo te laden? En dan hoef je maar aan één pakket een balanceer connector te maken om te balanceren?????
    Als mijn veronderstelling klopt moet je wel degelijk aan elk pakket een balanceer connector maken en die ook parallel zetten en zo op de balanceer aansluiting van je lader aansluiten. Doe je dat niet dan wordt alleen de accu waar je de balanceerconnector aan hebt gemaakt gebalanceerd en de rest niet! En dat zal gegarandeerd een keer verkeerd aflopen.
    De balancer moet ook voldoende stroom kunnen verwerken anders gaat het alsnog mis.
     
  20. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Inderdaad.. helemaal gelijk. Zelfde principe als parallel laden.
    I stand corrected.
     

Deel Deze Pagina