alweer een springertug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 16 jun 2016.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het is de zoveelste die dit jaar gebouwd zal worden op dit forum.
    Maar het werkt nu eenmaal aanstekelijk en het is een leuk scheepje waar je je fantasie in kwijt kan.
    Ik kan er af en toe aan bouwen tijdens de avonden dat er niet gewerkt hoeft te worden aan de grote verbouwingswerken in mijn huis . Het ideale tussen door project voor deze zomer.
    afgelopen 14 dagen de plans kunnen afdrukken, en een stuk multiplex van 8mm gevonden groot genoeg voor de beide zijkanten.
    afgelopen dagen dit alles uitgezaagd en met behulp van wat karton een eerste ontwerp gemaakt zodat we een idee krijgen van wat kan en ons aanstaat.


    tot later
    vgr Marc
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    En dan na wat peinzen en vergelijken met wat foto's de grootte van de opbouw beslist.
    Het karton naar de oud papier doos verbannen ,nog wat hout en kunststof plaat verzagen en voila.
    Het dek voorlopig vast gezet met wat schroeven zodat we alles netjes haaks in elkaar konden lijmen.
    Tijdens het drogen alvast de uitsparingen in het dek gemaakt en voorzien van een opstaande water rand.

    tot later ,vgr Marc
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    er begint al een beetje definitieve vorm in te komen,
    de onderkant zit momenteel op zijn plaats , en de scheg is reeds in vorm gebracht, als de bestelde as geleverd is moet het nog definitief aangepast worden.
    verder is de stuurhut al wat gevorderd en de koepel boven de roerkoning ga ik voorzien van open luiken zodat daar onder de luidspreker voor de mist hoorn kan geplaatst worden. de duwknieen zijn voorzien van een laagje echt rubber zodat er al eens ergens tegenaan kan gepord worden zonder schade aan te brengen.
    tot later , Marc
     
  4. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Ziet er goed uit, echter nog niet eens afgebouwd en te water gelaten maar nu al gekraakt verklaar ...
    Groet Cor Buijs
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oei ,dat zal toch niet zeker, er staat nog geen glas in , zal dus wel mee vallen met krakers.
    Ik dacht dat de schrijnwerker enkel de scharnieren en klink nog niet geplaatst had.
    Hopelijk blijft het droog vandaag , straks 2 u vrije tijd om te bouwen, als het meezit kan ik de romp voorzien van een epoxy laagje.
    vgr Marc
     
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Marc , mooi springertje heb je daar ! , en hoe is met de zeehond ?
    Of doe je er ook 2 tegelijk !! .
    moet kunnen toch ;)
     
    Rovao vindt dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Erwin, De werf van de Zeehond ligt er verlaten bij, maar er wordt hard gewerkt op de ontwerp tafel. Ik heb uiteindelijk toch maar beslist om een aantal zaken werkend te gaan maken na het arduino artikel in de vorige modelbouwer. Dit houd echter wel in dat er een en ander aan het ontwerp moet aangepast worden om alles een plaats te geven . Voorlopig is de planning om na de vakantie opnieuw te gaan bouwen. Ze moet echt wel varen volgend seizoen en er iets anders uitzien dan momenteel het geval is.
    vgr Marc
     
  8. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Marc,
    Elk schip, hoe vaak ook weer, is steeds weer leuk om te volgen! Uiteindelijk bouw je het voor jezelf dus maak er wat moois van en schrijf vooral je verslag! Blijft ook nog eens leerzaam voor de ander.

    Groet Dennis
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jammer genoeg vond ik tijdens het glad schuren van de romp enkele luchtbellen tussen de epoxy laag en de romp.
    Alles netjes opgekuist en dubbele controle uitgevoerd voor een extra laagje aangebracht werd.
    Ondertussen de start gemaakt van een simpel ponton, want zeg nu zelf, wat is een duwboot zonder iets om te duwen.

    tot later
    Marc
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de voorbije dagen 's avond veel goesting en tijd gehad om te bouwen. Nog snel even de resultaten posten voor het te drukke weekend weer van start gaat waar helaas geen tijd zal zijn voor modelbouw.
    Het ruwe werk aan de ponton is afgerond. Deze bestaat uit 2 lagen isolatie plaat bekleed met kunststof plaat. Volgens mij dus onzinkbaar ,volgende week nog bolders en wat andere details aanbrengen.
    De vracht voor de ponton is eveneens gerealiseerd op het schilderen na en is vervaardigd uit de restjes isolatie plaat bekleed met polyfilia .
    En als laatste heeft de romp van de springer een nieuwe schuur beurt gekregen na de extra laag epoxy. Helaas zijn er nog veel oneffenheden te bespeuren na het aanbrengen van een primer laagje. Dat word dus nog wat plamuren volgende week.
    tot later ,
    Marc
     
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Leuk idee Marc om die bak te maken van schuimplaat :) Zit er wel ballast in? Of heb je hem een behoorlijk ondiep onderwaterschip gegeven? Benieuwd hoe dat gaat sturen t.z.t.

    Je romp hoeft niet een babie glad huidje te hebben hoor. De bak van onze woonark is zelfs gedeukt en vervormd en da's 5mm staalplaat.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey, Mike toevallig geven mijn volgende foto's op bijna al je vragen een antwoord.
    Er zit momenteel geen balast in de bak , indien nodig kan onder de vracht nog wat lood geplaatst worden of desnoods de bodem van het laad ruim verdiepen en hier gewicht ipv isolatie aanbrengen.
    De huidige diepgang is 1cm , we zien wel waar we naar toe gaan.
    De duwbak is ondertussen dus afgewerkt en ligt te wachten op de springer tug.
    Hiervoor zijn deze week de nodige onderdelen ( motor, ontvanger, schroef , enz ) binnen gekomen zodat we hiermee ook verder kunnen.
    Tot slot nog wat foto's van de bak die er ondertussen al best wat besmeurd en verroest bij begint te liggen.
    Het was de eerste x dat ik deze schilder technieken heb toegepast en bepaalde stukken zijn uiteraard ( helaas) wat minder goed gelukt.

    tot later
    vgr Marc
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Nog even een matte vernis over die bagger (ziet er nogal glimmerig uit ;) ) en hij is klaar.
    Prima gelukt hoor!
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    De bestelde elektronica is binnen gekomen samen met nog wat andere benodigdheden zoals roeren , schroef , as,....
    Na het uitpakken toch even passen en van het ene komt het andere.
    Met andere woorden de as, schroef, motor en roeren zitten op hun plaats.
    Alles moet nog wel netjes opgeschuurd worden na al dat geklodder van mij met epoxy, maar eerst maar eens goed laten uitharden.


    tot later,
    Marc
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het gaat niet zo snel maar we trachten er verandering in te brengen.
    Momenteel ben ik met 4 modelbouw projecten bezig en dan nog een 1/1 project in mijn woonkamer.
    ( De oude inbouwhaard is ondertussen vervangen door een voorzetkachel en enkel de afwerking moet nu nog gebeuren.)

    Verder heb ik vastgesteld dat meerdere modelbouw projectjes gelijktijdig niet zo een goed idee is voor mij want dan gebeurt er uiteindelijk bitter weinig.
    Vandaar het besluit om max 2 zaken gelijktijdig te behandelen. Het project Zeehond komt hierdoor even op de parkeerplank te staan tot deze springer gereed is.
    Deze moet namelijk deze winter model staan om in clubverband er enkele te maken zodat volgend vaar seizoen de langskomende kinderen ook eens kunnen varen ipv enkel vanaf de kant te mogen kijken.

    De laatste week de romp in de eerste kleur kunnen spuiten,
    een begin van een staandertje gemaakt,
    de machine-kamer verluchting met openstaande luiken gefabriceerd zodat hierdoor het geluid naar buiten kan van de misthoren,
    de schoorsteen met luchtinlaatrooster en extra pijp voor de generator,
    het toegangsluik voor de machine-kamer,
    enkel opstap treden voor de schipper
    en vooraan een golfbreker geplaatst zodat het water toch een beetje van het dek geweerd word.
    Dit alles samen te vatten in enkel foto's.




    tot later ,
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en bad65 vinden dit leuk.
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Een springertje met extra's. Leuk gedaan Marc, vooral de luikjes zijn erg mooi.
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Mooi werk! Ik zal zo stilaan het vliegspul wat op de achtergrond schuiven en weer binnen gaan freubelen.
    Dit inspireert weer :)
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik ben me er van bewust dat het langzaam gaat, maar we gaan te minste terug vooruit.
    afgelopen weken rustig kunnen nadenken over de relingen en tenslotte deze ook gemaakt.
    ik heb gebruik gemaakt van messing buis en deze opgevuld met een rood koperen draad op de plekken waar ze diende geplooid te worden. ook de verbindingen zijn op deze manier gemaakt.


    tot later
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en bad65 vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    bedankt alvast voor jullie interesse in dit simpel bouwproject.
    Na de relingen het achter dek en de stootblokken afgewerkt.
    Eveneens de bolders geplaatst en een start gemaakt met de mast op de cabine.
    Misschien nog wel meegeven dat alles nog steeds los op het dek staat om straks het schilderen wat makkelijker te maken.

    tot later maar weer
    vgr Marc
     

Deel Deze Pagina