alweer een springertug

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 16 jun 2016.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het is nog aan de lage kant, maar er zit terug een tempootje in :)

    Afgelopen dagen is de ruitenmaker aan de slag geweest, beschermfolie zit er nog op en voor het schilderen kan het glas er nog uit.
    De brug die de schipper had gevraagd om op de kaai te komen is ook gearriveerd.
    En de elektricien heeft zo te zien de eerste navigatie lichten reeds geplaatst.


    tot later ,
    vgr Marc
     
  2. renzo

    renzo

    Lid geworden:
    5 jan 2016
    Berichten:
    35
    Locatie:
    hellevoetsluis
    echt een hoop decoratie op zo'n klein bootje. mooi dat je er zoveel energie in steek ! het word een pracht exemplaar, meeste mensen stampen er een stuurhut op en 2 massieve schoorsteentjes en that's it haha
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Merci Renzo,
    Het oog mag ook wat vind ik .
    Trouwens, ik heb niet veel plaats om afgewerkte boten te stallen, lekker lang aan 1exemplaar werken is dan de boodschap.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Viola, de laatste constructie werken zijn uitgevoerd, ik kan beginnen met hier en daar nog wat plamuren, schuren,.... en stilletjes beginnen met de electronica een plaatstje te geven.
    laatste werkzaamheden waren afwerken van de verlichting op het dak en enkele gaten in het dachbord maken ( had ik beter gedaan voor ik het op zijn plaats had gelijmd ) zodat ook hieronder wat verlichting kan geplaatst worden.
    verder op het achterdek een houten kist om het zwaar gereedschap van de schipper in op te bergen, wij hebben hier enkele schakelaars in verborgen om in geval van nood snel de batterijen te kunnen uitschakelen. En tot slot enkele sleeptrossen voorzien.

    dit alles resulteert natuurlijk weer in enkele fotokes,

    tot later , Marc
     
    Erwin van Leeuwen en MikeMohawk vinden dit leuk.
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Stoer bootje geworden Marc.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Weeral een tijdje geleden dat er hier nog wat gepost is, tijd voor een update van de werken.
    Na het maken van het laatste onderdelen kon het schilderen van start gaan.

    Enkele foto's van de vorderingen.


    tot later ,Marc
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Is weer super strak gemaakt allemaal. Even een vraagje: heb je voor de boordlichten op foto 6 iets om de ledjes heen geknutseld om het op een behuizing te laten lijken of zitten de ledjes in een behuizing? Ziet er goed uit iig. En misschien kan ik het idee nog gebruiken
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Op mijn scheepjes maak ik de lamphuizen van dunwandige 4 mm alu pijp. Met een passend stokje (satéprikker) erin de gewenste opening snijden. Daarna een 3 mm ledje als lichtbron.
    Hedendaagse navigatielampen zijn op boven en onderplaat na van kunststof. Wil je die dan schuur je de bovenkant van de led plat en zet er een iets overstekend schijfje op. Klein M-2 ringetje gaat ook. Daarna boven en onderkant in de gewenste kleur schilderen. Maar zo heeft ieder zijn eigen "patent". Ben ook benieuwd hoe Marc het heeft gedaan. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
    Dennist vindt dit leuk.
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dennist, Dat heb je goed gezien, Ik heb 1.5 mm van een buisje genomen dat net iets kleiner is van binnnen diameter als de buitenkant van de led dat onder en boven de led gekleefd . boven heb ik het buisje afgedicht met een rondje zodat je net een hoedje krijgt.

    [​IMG]
     
    Dennist vindt dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Beste wensen voor 2017

    En dan gaat het eensklaps redelijk snel vooruit.
    Het dek met alles er op is volledig gemonteerd en de basiskleuren zitten overal op.
    Nu nog het moeilijkste, althans in mijn ogen, namelijk verweren. Daarna nog een laagje vernis en dan kunnen ook de ruiten erin.
    tot later , Marc
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2016
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Hetzelfde voor 2017, en dan gaat het echt hard ;)
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hier zijn we dan weer met het vervolg.
    Eerlijk gezegd ben niet helemaal tevreden met het resultaat maar het had nog veel slechter gekund.
    Ik heb een beetje met verschillende technieken aan het uitproberen geweest de ervaring van de laadbak in mijn achterhoofd.
    Op een gegeven moment begon ik toch een beetje te krijgen wat ik beoogde , we zijn dus weer een ervaring rijker.
    Kwestie is nu om de slechte stukken nog een beetje weg te werken. Wel had ik de indruk dat de grote schaal niet echt bevorderlijk was om een realistisch effect te verkrijgen.
    We moeten hoe dan ook opnieuw gaan kwasten omdat we de naam vergeten aan te brengen zijn, en deze nu in mooie glimmende letters op de romp te kleven zonder te bevuilen zou nog al een misser worden. Ook had ik de ruiten er bijna blinkend en proper in staan, hier hebben we eveneens wat geëxperimenteerd en moet er nog een ruiten wisser geplaatst worden op de voorruit. Maar fotokes gaat jullie zoveel meer vertellen dus .....

    tot later , Marc
     
    Tamaniac, Erwin van Leeuwen en MikeMohawk vinden dit leuk.
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vind het er toch goed en realistisch uitzien.
     
  14. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Leuk gedaan man! Wel een beetje luxe zo van die met marmer-mozaïek ingelegde knieën ;P
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Marc , het is een mooi scheepje geworden met leuke details ,zoals de jouwe zie je ze niet vaak :koud: .
    en lekker smerig daar hou ik wel van.
    nou weer verder met de zeehond??????;)
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci Jongens
    Mike , dat is gemalen afval rubber :)
    Ze staat al in mijn zicht veld Erwin, kan ik er al eens naar kijken en van alles bedenken, waar ik gebleven was en hoe ik enkele probleempjes nog ga aanpakken.
    Als de planning verloopt zoals ze in mijn hoofd zit zal dat voor half februari zijn. ( Ik heb nu eenmaal maar enkele avonden per week om te bouwen )
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na een drukke winter waar model bouw steeds op de tweede plaats kwam, na de verhuis van mijn oudste dochter, eindelijk , hopelijk, terug een beetje bouwtijd op regelmatige tijdstippen.

    Jammer genoeg viel het weer wat tegen dit paasweekend, zodat ik gelukkig wat tijd vrij kreeg om te bouwen :)

    Eerst even getest hoeveel gewicht we nog konden toevoegen en daarna aan de slag met de elektronica onder het dek.
    Op enkele batterij stekkers na , in bestelling , is het ruim afgewerkt.
    volgende werkzaamheden zijn de verlichting in en op de kajuit, en het installeren van de rookgenerator.
    Aan de onderzijde van het dek nog even een versteviging rond de bolders aangebracht zodat hier later flink wat trekkracht kan op uit geoefend worden.


    hopelijk snel meer bouw nieuws ,
    vgr Marc
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Tja, het blijft een hobby Marc. De gewone dingen gaan ook gewoon door. Maar je hebt de draad weer opgepakt dus gaat goedkomen.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    jongens, waar zit ik soms toch met mijn hoofd???????

    alle ingewanden er terug uitgehaald [​IMG]
    ik had toch voorzien dat de set up in 6V ging gebeuren ipv op 12V ( kwestie was, dat sommige electronica geen 12V kon verdragen )
    na enkel avonden vloeken en aanpassen kon dan eindelijk getest worden op het droge.
    En weer galmde er een vloek door de hobby kamer, waarom wou die verdomde elektronische schakelaar nu niet werken????
    Alles opnieuw na gekeken en gemeten ..... en eindelijk na lang zoeken viel er een euroke , De potentiometers op het printplaatje dienden nog ingesteld te worden op de juiste waarde, 2 min werk en daar licht men dan avonden achter te zoeken.
    Vandaag dan toch nog een zeer korte vaartest ( zonder dek ) kunnen uitvoeren en we kunnen terug lachen [​IMG]
    Volgende dagen ingewanden terug netjes ordenen en dan buikje dicht maken, ik heb nog 4 weken en dan moet ie echt af zijn ( stadspark feesten te Turnhout )

    geen foto's deze keer, om niemand misselijk te laten worden van de wirrewar aan draden en stekkers die overal uit de romp steken en hangen.
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci voor jullie reacties en belangstelling.

    ondertussen alle bedrading terug netjes in de buik gekregen.
    afgelopen avonden de kabel lieren van elastisch koord voorzien.
    Eveneens enkele sleeptrossen eveneens van deze koord maar een maatje dikker zodat de duwbak gemakkelijk kan aangekoppeld worden.
    Laat ons nu maar hopen dat het werkt . :)
    verder nog even een ruitenwisser op de voorruit geplaatst zodat er toch een beetje zicht is over de duwlast.

    Voorlaatste werk is het aanpassen van de rookgenerator zodat er ook nog wat rook uit de schouw komt.
    Daarna het dek nog op de romp kleven en dan maar varen ;)
    to later ,
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina