AM Zender met FM ontvanger

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Alex Rietkerk, 26 aug 2008.

  1. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Ok, duidelijk verhaal.

    De set op 27MHz houden is dus de beste optie.
    Zowel zender als ontvanger hebben een normale maat kristal, zoals nu nog steeds in gebruik is. Zowel bij de zender als de ontvanger zijn de kristallen op de normale manier, zoals wij die kennen bereikbaar. Dus een kristal dat men met mbv een lipje naar buiten kan trekken. De kristallen zijn gemarkeerd met een enkelvoudige kleurcode.
    De breedbandontvanger is niet meer functioneel, dus ik ga daar ook geen tijd aan spenderen, die is voor het museum. (2x OC71 als actieve componenten)
    Met 8 kanalen (4 servo's) en de superhet is de onvanger ongeveer even dik als 6 normale ontvangers.
    Dan moeten er nog 2 accus's in. Een 6V accu voor de electronica, en een 2,4V accu voor de servo's
    Elke stuurservo heeft per module 2 relais, en daar zit ook gelijk de zwakke plek van dit systeem.
    Gelukkig heb ik genoeg reserve stuurmodules, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
    De zender werkt op 12V.

    Het keuren van de zenders kan ik mijn nog herineren.
    In augustus 1975 reed mijn vader met het hele gezin naar Den Haag, om daar zijn splinternieuwe (+/- 1300 gulden in 1975) Robbe Digital 6 ter keuring aan te bieden. Tijdens de keuring op een bloedhete dag, genoten wij van het strand bij Scheveningen. 's Avonds ging de goedgekeurde set weer mee naar huis. Het keuringsrapport zit nog altijd in de binnenkant van de zender geplakt, en de set werkt nog.
    Ook een leuk Vintage project, ik heb nog met deze set leren vliegen in 1983.

    Juist omdat er niet meer met Tip-Tip gevlogen wordt, is het wel weer leuk om dit voor de dag te halen.
    Als eerste kist is een of ander zweef ding van Elapor met E-drive een goede en trillingvrije optie op te leren sturen, en de reikwijdte en betrouwbaarheid te testen.
    Dan is het eens kijken of de menselijke duty-cycle sturing nog wat nostalgie naar boven kan brengen.
    In RC-land zijn veel tradities, maar er is weinig nostalgie. Tenminste, in NL dan toch, in de VS is vintage een serieus onderwerp.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2008

Deel Deze Pagina