Amati Sexy Lady Riva Type Launch

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door reinaart, 9 mei 2016.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Nieuw van Amati is een runabout in Riva stijl bedoeld voor een buitenboord motor . De kit is kennelijk nog zo nieuw dat ik er niets over heb kunnen vinden op internet.:

    http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/Amati-Sexy-Lady-1777.html

    Persoonlijk vind ik zo'n kunststof romp een erg goed idee, voor sommigen ongetwijfeld vloeken in de kerk. Ik vraag me af of het model op een echt vaartuig gebaseerd is en ook vraag ik me af wat voor elektrische buitenboord motor geschikt zou zijn voor deze kit. Ook op de Amati site worden hier geen suggesties voor gedaan.

    Groet,

    Arjan
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, wauw!

    Dat is een heel goeie kandidaat voor een van mijn Fuji outboards.... En nog niet eens zo idioot duur ook....
     
  3. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Het is inderdaad een vrij nieuw model van Amati

    kan ook nergens geen gegevens vinden maar aan de lengte te zien , kan hij wel een pittige motor gebruiken
    De romp is van Fiberglass
    Wellicht kan je bij de importeur van Amati info opvragen ?,, deze zit in Zwaagdijk-oost
    (Weet niet of ik hier de naam en contact gegevens mag neerzetten)

    De lengte is in ieder geval goed Brutus
    Weet niet welke Fuji je nog hebt liggen ( waren mooie motors )
    anders is onderstaande ook nog een idee :D
    [​IMG]
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor je berichtje Koen. De naam van deze Amati kit is al net zo vreemd als het ontbreken van nadere info van de fabrikant. Ik vermoed dat "sexy lady" de vertaling is van het Italiaanse "bella" maar dat men deze naam liever niet wilde gebruiken. Lijkt mij ook niet handig van Amati om geen nadere info te verschaffen over motor opties.

    Groet,

    Arjan
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ik heb drie 2.5 cc Fuji's liggen... IMG_2607.JPG $(KGrHqZ,!qgFCruy4EMHBQ5GC,Y!pQ~~60_3.jpg $T2eC16Z,!)UE9s3wDbIuBQ4iWYcF!g~~60_57.jpg

    De onderste twee foto's heb ik weliswaar van e-bay geplukt, maar zijn wel de foto's van de motoren die daadwerkelijk bij mij op de plank liggen
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb de kit intussen in Engeland besteld (wordt inclusief verzendkosten ongeveer €175). Ik kijk later, als ik metingen etc. kan verrichten, wel wat een passende motor is.

    Groet,

    Arjan
     
  7. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Zoow !! je hebt echt een mooi stukje nostalgie bij elkaar liggen Brutus prachtig !
    de onderste kende ik niet eens de bovenste en middelste wel
    Misschien iets Voor een Cresta maar dan uitvergroot en houtbouw ?

    Ben echt benieuwd Arjan ,
    De kit ziet er behoorlijk mooi uit , misschien als je ermee begint een draadje aanmaken ?
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Zal ik zeker doen, ik heb totaal geen ervaring met outboards dus ik kan alle hulp gebruiken die ik maar krijgen kan. Wat voorbarig misschien maar ik heb al wel een paar aardige 1/8 bemanningsleden op het oog :).

    Groet,

    Arjan
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die onderste is de écht watergekoelde variant, met een speciaal voor buitenboord motoren ontworpen motortje. Heel apart dingetje.
    Het is me nooit gelukt om een tijdlijn in de ontwikkeling met zekerheid vast te stellen, maar voor zover ik weet is het de laatste outboard die Fuji gemaakt heeft.

    Mischien wel leuk om te bekijken: http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/fuji-outboard-fw17rc.14391/

    Hij is niet meer in "mint condition" want ik heb de uitlaatopening iets groter gemaakt en helaas is het deksel afgebroken en weer gelijmd, maar hij heeft bij mij ooit 2 of 3 minuten gelopen met de schroef uit het water (wel koelwater er op uiteraard) en ik heb hem gekocht als "nog nooit gelopen (wat niet waar bleek, maar hij had absoluut niet veel gelopen, da's een feit).

    Van de middelste weet ik 100% zeker dat die nog nooit gelopen heeft, want de sproeiernaald zit nog in het ongeopende plastic zakje....

    Maar genoeg over die dingen, het gaat hier over de Sexy Lady, en ik zit er serieus over te denken. Is alleen lastig in te schatten of de afmetingen een beetje bij elkaar passen....
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
  10. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Echt Prachtig om te zien Brutus , alleen de look al :rolleyes:

    Misschien wilt Arjan wanneer hij de kit heeft ,wel wat info over de maten oid geven ,
    kan je dan alsnog kijken wat je doet
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Geen probleem, als ik de kit binnen heb zal ik wat foto's maken met een meetlatje ernaast. Ben zelf benieuwd naar de schaal, een Duitse site geeft als schaal 1/8 maar ik denk bij nader inzien dat het model eerder 1/10 zal zijn. Ik neem toch aan dat deze kit een aantal onderdelen heeft van de Amati 1/10 Riva Aquarama.

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb vandaag het Amati bootje binnengekregen. Eerste indruk, ziet er prima uit maar letterlijk geen letter documentatie. Kennelijk moet je je dus behelpen met de paar plaatjes die op de Amati site staan en zoek het verder zelf maar uit. De twee uitneembare bakjes zijn ook van glasvezel en evenals alles eigenlijk redelijk zwaar. Heb het hele geval inclusief beslag etc. op een weegschaaltje gezet en het gewicht is 2260 gram. Het verchroomde beslag weegt ook als lood en de diameter van het stuurwiel is maar liefst 5cm, dit doet me vermoeden dat de schaal van het ding toch eerder richting 1/8 gaat dan 1/10. Weet iemand toevallig wat de diameter is van het stuurwiel van een 1/10 Riva Aquarama ? De positie van het beslag (5 kikkers, een ornament en een achteruitkijkspiegel) moet je kennelijk aan de hand van de plaatjes zelf uitvogelen want er zijn geen gaatjes of markeringen in/op het dek Het genoemde beslag is ook niet voorzien van pinnen dus als je het niet goed vastlijmt ben je het zo kwijt.Het dashboard is wel erg basic en vergeleken met het dek armoedig afgewerkt. Het is jammer dat Amati zelfs niet de moeite genomen heeft om hiervoor een decal velletje met metertjes te maken. Er zijn wat zwarte strepen op de romp waar gietnaden verwijderd zijn dus je zult de romp sowieso moeten spuiten. Mij lijkt zwart de meest logische kleur, afplakken van de rand met het dek zal niet eenvoudig zijn. Zal vanavond het bootje eens in onze drinkput leggen om te zien hoe diep ie in het water ligt..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Net wat foto's bij onze drinkput gemaakt. De "vleugels" blijven nog ruim boven water, valt me alleszins mee ik had gedacht dat ie dieper zou liggen. Alle gewicht (beslag, ruitje etc) was aan boord.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.223
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Diameter... maar is wel na te vorsen...
    http://www.rivasociety.org/riva-aquarama.. bootje...
    Maar hier een alleraardigst draadje... binnen een seconde voor je gevonden via Google... Stoer!
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1454417&page=17
    Algemeen:
    https://www.google.nl/search?q=riva...h=875#tbm=isch&q=riva+aquarama+steering+wheel

    Mooi model, maar het is idd een blanco canvas. Geen manual? Wordt op bezuinigd. Mantua maakte er vroeger ook een potje van... hebben we het over de jaren 70... vanaf... haha...
    En Engelstalige bijsluiters? Hebben ze blijkbaar een negeer-knop voor :).
    Voordeel... je kan nu zelf je research doen om het allemaal in te vullen. Stukje modelbouw zeg maar... geheel naar eigen inzichten, het mooiste resultaat.

    Benieuwd naar de BB die er aan komt te hangen. En anders maar ombouwen tot een opstapje voor badende dames.... en jet-power er in? Of is dat heiligschennis?

    Bouwde Riva vroegah in hout, totdat dat onrendabel werd, overgestapt naar kunststof... was een kwestie van overleven denk ik...

    Mooi project, ga ik volgen.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2016
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei.... 2200 gram kaal, is wel ERG zwaar voor de luttele 0.25 pk van de Fuji motortjes....

    Vind het nog steeds een schitterend model, dat wel.

    Kun je voor mij a.u.b. de dikte van de transom (waar de klembeugel van de aanhangmotor moet komen), en de hoogte vanaf bodem tot aan bovenkant transom meten? Dan krijg ik een indruk of een Fuji gaat passen ja of nee....
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bas: hartelijk dank voor de links. Als het stuur van een Riva in het echt 17 inches is dan zou een stuur met een diameter van 5cm (zoals bij de SL het geval is) een schaal opleveren van 1:6,5 (als ik me niet vergis, ben nu eenmaal geen rekenwonder). Dan moet ik er misschien maar vanuit gaan dat de SL inderdaad meer richting 1:8 gaat. Nu is dit model geen Riva en waarschijnlijk aan de fantasie ontsproten ....

    Brutus: de dikte van de transom is ruim 8 mm, de grootste hoogte van de transom 7,4 cm. Hebben jullie wellicht een informatieve link voor me over hoe de gemiddelde rc besturing van een outboard er uitziet (verbinding met stuurservo) ?

    Groet,

    Arjan
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Qua dikte past het, maar de hoogte zal voor mijn motoren vermoedelijk te hoog zijn (zit de trimplaat nét boven het scheepsvlak) maar dat kan ik pas precies meten als ik weer thuis ben.

    Qua aansturing, dat kan met gewoon een stuurstang of bowdenkabel, maar je kunt ook even in het speedbotenforum kijken.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/classic-jaren-50-bb-racers.175564/
    Hele mooie voorbeelden van aansturing van een outboard.
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank Brutus, ik heb intussen al een wat beter beeld van een mogelijke setup. Zou de Sprint F3 Tunnel Hull motor van Hobby King te gebruiken zijn ? Moet dan lijkt me wel redelijk laag gemonteerd worden en dat oogt misschien wat vreemd. Het bootje hoeft wat mij betreft overigens ook niet super hard te gaan.

    Groet,

    Arjan
     
  19. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Je had hem vrij snel binnen Arjan ,had wat langer verwacht ...
    eerste indruk van je foto's is inderdaad dat het er goed en mooi uit ziet ,
    valt me niet tegen hoe ze in het water ligt met een gewicht van 2200 gr zou je inderdaad denken dat het veel dieper zou zijn
    alleen de giet strepen / vlekken en er totaal geen beschrijving voor het beslag bij zit is een beetje een domper vooral voor een bedrijf zoals Amati ,
    had eigenlijk wat meer van hun verwacht , maar het is en blijft uiteindelijk ook een bouwmodel ;)
    zoals Bas ook al aangaf je kan er wel weer een beetje je eigen draai aan geven ook met de metertjes
    heb nog eens gezocht maar zie inderdaad totaal niks ervan dat er een velletje oid bij zou zitten
    ik blijf het volgen , ben helemaal benieuwd naar het eindresultaat..

    omtrent de buitenboord motor er is een bepaald type welke zeer snel roestvorming van binnen vormt
    nu moet ik even weer gaan zoeken waar ik het tegen ben gekomen om welke motor het gaat
    maar wellicht de forum collega's eea wel weten ,
    voor mij is het zoveel jaar geleden dat ik ook weer helemaal erin moet komen

    veel succes
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Koen. In het volgende verslag van Dutch wordt de motor in kwestie genoemd:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-persuit-outboards.216526/

    Ik begrijp dus dat in ieder geval de lagers van het motortje vervangen moeten worden. Verder is Dutch zo vriendelijk geweest om voor alle onderdelen die hij voor de bouw gebruikt heeft de leverancier te vermelden. Ik zag op internet dat de grotere Graupner outboards een hoogte hebben tussen de 16 en 20 cm, ik neem aan dat de hoogte van de Hobby King motor daar ook ergens in de buurt komt (kan iemand a.u.b. even meten?). Als dat het geval is, denk ik dat ik de motor zonder meer kan gebruiken.

    edit: Ik heb op een Duitse site de specificaties gevonden, de motor is 16 cm hoog :

    - CNC gefräster Aussenborder

    mit Motor

    - Höhe ges. 160 mm

    - Länge ges. 125 mm

    - Breite ges. 60 mm

    - Ausleger 110 mm

    - Flansch bis Mitte

    Welle 30 mm

    - Breite Lenkanschluss 53 mm

    - Flansch B= 32 mm / H= 26 mm

    - 3,2er Flexwelle im Teflon

    - CNC Alu Prop. 32mm x 1,4 / 3,18 D-D

    - lackierte GFK Haube

    Motor

    - FSD- Motor

    3000 KV

    max. 38A / max. 420W

    8 Poler / Timing bei 5°

    max. 3S


    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2016

Deel Deze Pagina