American 11320 Skyhorse

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 8 mrt 2015.

  1. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey Mitchell,
    Mooi gemaakt ,gaat wel goed komen zo.:beer:
    Gr. Charlotte.:bye:
     
  2. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Weer verder gegaan met frezen maar dat was helaas niet voor hele lange duur. Voorlopig ligt het frezen even stil en hoop dit binnenkort weer op te kunnen pakken.
    Maar er zijn wel weer een paar onderdelen onder vandaan gekomen dus weer tijd voor wat foto's:

    20180715_150823.jpg

    De eerste 2 zijplaten zijn een feit. Ook de bovenste strip alvast een beetje op maat gemaakt en de eerste lagersteunen zijn uitgezaagd.

    20180715_150834.jpg

    De bovenste strip moet nog een stukje ingefreesd worden zodat deze over de platen heen vallen. Even als de plaat waar de zwenkmotor op zit moet ook nog ingefreesd worden dat dit netjes vlak wordt.
    Tevens de juiste maten boutjes en moertjes besteld zodat alles gepast kan worden. Tot nu toe valt het nog niet tegen. Ik hoop snel weer verder te kunnen gaan met frezen en dan vinden jullie het resultaat hier weer vanzelf terug. Bedankt voor het lezen!

    Mvg Mitchell
     
    bvdh, Catwoman, arm1948 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Mitchell, dat ziet er prachtig uit ! :thumbsup:
    gr. Charlotte.
     
  4. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Al een tijdje geen updates geplaatst omdat ik ben verhuisd en weinig tijd heb gehad. Maar deze vakantie de draad weer opgepakt en zit er al aardig schot in het model!

    20181230_184814.jpg

    Eerst begonnen met frezen van de overige platen om de boddy in elkaar te kunne solderen.

    20190103_150823.jpg

    Nadat alles gesoldeerd is even passen of alles een beetje gaat zoals gepland er zitten helaas wel een paar foutjes in maar dit is nog wel op te lossen.

    20190103_150835.jpg

    Hier een keer de andere kant.

    20190104_203626.jpg

    En hier met alle onderdelen die ik heb gemonteerd (of globaal op zijn plaats gezet) De lieren krijgen nog een andere ophanging dit was even tijdelijk. Het broekstuk van de derick past als gegoten ook de originele pennen die er bij zitten passen.

    20190104_203652.jpg

    Vanaf de andere kant ziet het er dan zo uit. De aandrijving van de achterste lier past nog niet helemaal lekker maar dit hoop ik dit weekend nog op te kunnen lossen. Daarna wil ik verder gaan met de zwenkaandrijving en dan de overige 3 lieren.

    20190104_203707.jpg

    En als laatste nog een totaal plaatje.

    De frees is al weer bijna klaar met de volgende lading onderdelen daar kan ik dan dit weekend nog mee verder. En dan begint het al ergens op te lijken. Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    hobbyvanrobbie, ahop, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vorige week nog verder gegaan aan de kraan alleen geen tijd gehad om hier de vorderingen te posten.
    Het zwenken is nu voor een groot gedeelte af ik moet nog 4 sleufjes frezen zodat er een stel mogelijkheid is om de ketting op spanning te zetten. Verder nog 2 platte kantjes op asjes maken zodat het tandwiel geborgd zit en de ketting op maat maken en dan kan hij zijn eerste rondjes gaan draaien. De toplier zit nog niet helemaal naar mijn zin deze heeft nog wat fine tuning nodig met hoogtes zodat deze wat minder strak op elkaar zitten.
    Verder is het wachten tot het aluminium binnen komt om de ophanging te frezen van de 3 lieren zodat ook deze ingebouwd kunnen worden. Kortom de bouw loopt lekker maar nog genoeg te doen!

    Foto's:

    20190106_110923.jpg

    Aandrijving van de toplier zit mij nog net ietes te strak.

    20190106_125255.jpg

    Hier een blik aan de binnenkant van de kraan waar goed de aandrijving te zien is van het zwenken.

    20190106_205855.jpg

    En hier weer even met de lieren erop om een totaalbeeld te krijgen.

    20190106_205916.jpg

    En hier nog een blik van bovenaf ook zijn de 4 rollen gemonteerd om de ketting naar buiten te trekken zodat deze langs de motoren gaat. Naast de motor zijn nog 2 lagers te zien deze kunnen heen en weer om de ketting te spannen. Deze moeten alleen nog een mogelijkheid krijgen om geborgd te worden.

    Dit weekend zal hoofdzakelijk bestaan aan het uitwerken van het ballast zodat ik materiaal kan bestellen en dat ook gebouwd kan gaan worden. Ik hou jullie op de hoogte.

    Mvg. Mitchell
     
    ahop, Rakthi, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Weer mooie vorderingen Mitchell !
    Ga zo door .

    Groetjes, Charlotte.
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Das mooie en echte modelbouw hoor!
     
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Er is weer genoeg aan de kraan gebeurd dus hier weer een update:

    20190116_175447.jpg

    Eerst wat aluminium besteld voor de lagerblokken voor de lieren en de 2 bordessen aan de zijkant van de kraan. De koker heeft met de cabine te maken dat komt later aan bod.

    20190118_184332.jpg

    Hier de 4 lagerblokken uitgefreesd. Ik weet niet of ze al de juiste hoogte hebben in verband met de ketting die de lieren aan gaat drijven. Mocht deze heel slap hangen kan ik de lagerblokken hoger maken.

    20190119_193555.jpg
    En met de lieren erin ziet dat er dan zo uit.

    20190120_205227.jpg

    Daarna begonnen met de lagerblokken te solderen en de assen te maken voor de aandrijving. Ook afstands bussen gedraaid voor de lieren zodat deze niet meer van hun plek kunnen.

    20190120_205447.jpg

    En alles in elkaar gezet krijg je dit. De lagerblokken van de toplier zijn ook al gesoldeerd dus deze aandrijving is klaar. Het zwenken is op 6 m2 boutjes en de ketting op maat maken ook klaar. Dan rest nog de 3 lieren en dan zitten de aandrijvingen er tot dusver in.

    20190123_103415.jpg

    Hier nog een totaal plaatje van het geheel.

    20190123_103431.jpg

    Vanaf de andere kant.

    20190119_204341.jpg

    Ook het aluminium binnen gekregen voor het ballast. Nu ga ik eerst de grondplaat uitfrezen om te kijken wat daar het gewicht van wordt en dan kan ik beslissen of ik de rest alleen aluminium laat of dat ik deze hol frees en vul met lood of zand.

    20190122_100515.jpg

    Begonnen met de zijkanten deze worden iets lager zodat ze onder het loopbordes schuiven.

    20190123_102734.jpg

    En dit is de stand van zaken tot nu toe voorlopig zit er nog aardig wat freeswerk aan maar dat gaat allemaal goed komen.

    Tot zover weer deze update.

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL, ahop, Rakthi en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    Wat een mooie kraan Mitchell, ik volg je al een tijdje, wat een knap werk om delen uit metaal te maken.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard



    Mooi Mitchel

    Wat ziet de bovenwagen met al dat frezen er mooi uit.
    Vraagje: hoe heb je de grondplaat ingeklemd op de kruistafel? (het lijkt op je foto, alsof hij gewoon los ligt :), maar dat zal nie waar zijn nie.

    mvrgrob
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie complimenten!

    Rob, de ballastplaat ligt niet op een kruistafel maar op de bodem van de cnc frees. Deze ligt met dubbelzijdig tape vast en om deze haaks op te kunnen spannen zitten er 2 latten gemonteerd.
    De tape is sterk genoeg om het op zijn plek te houden en is ook weer makkelijk te verwijderen als het klaar is. Er ligt nu nog een houten plaat onder maar dat ga ik na het frezen van de ballastblokken veranderen omdat hout teveel werkt en dat ten kosten soms gaat van de nauwkeurigheid.

    Hier nog een foto van het 2e deel van de grondplaat tototaal is de grondplaat dalijk 50mm dik.

    20190202_193016.jpg

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg. Mitchell
     
    Rakthi, Broeckx Ronny, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Al weer een aardig stukje verder met de American maar nog geen updates geplaatst. Ondertussen is het ballast op wat kleine puntjes na klaar en de aandrijvingen van de lieren begint ook al aardig op te schieten. Tijd voor foto's:

    20190209_185212.jpg

    Hier een foto op van het binnenwerk waar al weer de nodige asjes en tandwielen hun plek hebben gevonden.

    20190209_193217.jpg

    Ondertussen zitten alle kettingen ook op hun plek dus dat kan ook weer afgevinkt worden.

    20190224_151101.jpg

    En de basisplaat van het ballast is gepast achter de nieuwe bovenwagen. Er is aan de achterkant nog een vlak uitgefreesd waar nog de American tekst in komt.

    20190224_151312.jpg

    En hier nog een keer van bovenaf een overzicht met de eerste paar ballast blokken erop.

    20190309_130108.jpg

    En hier met het complete ballast. Ik zit nu ongeveer op de 10 kilo wat waarschijnlijk voldoende gaat zijn. Ik ga dit eerst testen mocht het nou te weinig zijn kan ik de blokken nog hol frezen en vullen met iets anders.

    20190309_130123.jpg

    En als laatste vanaf de andere kant.

    Vandaag weer verder met het uittekenen van de cabine steun en de zijkanten zodat ook deze gefreesd en gebouwd kunnen gaan worden. En dan begint het al aardig op te schieten. Tot de volgende update weer.

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL, Rakthi, Broeckx Ronny en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ha Mitchel, even een verduidelijking van jou graag: ik kan die horizontale ketting die langs de binnenkant van de uprights staan even niet plaatsen; is dat misschien voor de aandrijving van de bonkelaars?/zwenk?
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Cor,

    Dat klopt inderdaad, ik had voorin geen ruimte voor de zwenkaandrijving dus loopt de ketting door de hele bovenwagen naar achteren waar de motor voor het zwenken recht op staat.

    20190106_164726.jpg

    Hier beter te zien. Nu zitten er aan de zijkant nog 4 rollen die de ketting naar buiten trekken die zaten op de foto nog niet gemonteerd.
    Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is.

    Mvg. Mitchell
     
    Tug.NL, ruitje, Rakthi en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Helemaal duidelijk! Bedankt,
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Erg mooi stukje werk hoor. Dit is modelbouw van hoog niveau en erg leuk om te volgen :worship:
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals al beschreven ga ik eerst kijken of dit voldoende is. Er hing eerst 2,5 kilo ballast aan en toen kwam 1 rups net los met optrekken. Vandaar dat ik denk dat 10 kilo voldoende moet zijn. Mocht dit nou niet genoeg zijn kan ik ze altijd nog vullen.

    Mvg Mitchell
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit mitchell ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Even snel tussendoor een kleine update....

    20190718_184921.jpg

    Mvg Mitchell
     
    Rakthi, marcelinets, ruitje en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Na 2 weken vakantie is dit de eindstand van de kraan. Groot deel is gespoten, de boddy verdient alleen nog wat aandacht. De rest van de delen is wel klaar met spuiten (de cabine krijgt ook nog een nieuw kleurtje) Daarna kan de elektronica erin en kan ik beginnen aan de ombouw.

    Foto:

    20190721_182711.jpg

    Tot zover weer deze kleine update.

    Mvg Mitchell
     
    M@rcel, Tug.NL, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina