In Kaltenkirchen heb ik heel wat afgekletst (zoals enkele wel opgevallen is
))
Een van de zaken die ik eigenlijk daar pas ontdekte c.q. mij naderhand pas realiseerde was dat de Amerikaanse F3K vliegers een, in principe heel andere methode van trimmen toepassen …..
In Europa is het gebruikelijk om voor de start een aparte instelling te hanteren die eigenlijk de hele startfase gebruikt wordt. Dus vanaf de eigenlijke worp tot en met het moment dat de kist bovenin vlak ligt……Als je op deze manier de zaak instelt zijn er twee faktoren die vooral de positie van het hoogteroer bepalen. Op de eerste plaats dat je kist na de eigenlijke worp een enigszins vertikale baan inneemt en op de tweede plaats dat je kist tijdens deze stijgfase niet “over de kop” gaat. Dit is dus eigenlijk een soort van compromis instelling omdat je bij de worp/stijgvlucht in principe een instelling wilt toepassen die zo weing mogelijk weerstand oplevert. (een zo klein mogelijk invalshoekverschil)
Wat betekent dit nu in de praktijk ? Alle roeren worden in een bepaalde positie gesteld voor de eigenlijke worp; de flaps, het hoogteroer en het richtingsroer. Meestal betekent dit dat de flaps enkele graden negatief staan. (ca 3.5 mm omhoog bij een Aspi) Bij mijn Aspi’s moest ik voor de start verder het hoogteroer enkele tikjes omlaag zetten om te voorkomend dat het model bij de worp tè stijl weggaat. Verder kwam er nog wat rechts roer bij om de kist rechtdoor omhoog te laten gaan.
Wat de Ami’s doen, is een instelling gebruiken voor de werpfase èn een instelling voor de stijgfase……………… Dit is dus hun definitie van een “pre-set” en ik ging er altijd van uit dat hun pre-set identiek was aan onze definitie van de pre-set; niet dus :!:
En om nu maar al meteen iets voor weg te nemen: er zal vast wel de een of de andere kist bestaan die je met dezelfde instelling als waar je mee vliegt ook kunt starten; alleen jammer dat ik deze kist nog niet ben tegen gekomen……(of de kennis mis dit te bereiken
)
Ik ben dus wat gaan experimenteren met de Amerikaanse stijl van pre-sets.Wat bij deze trimmethode gebleven is is de flapstand bij de start!(dus bij de worp èn de stijgvlucht) Die blijft,tot aan het einde van de stijgvlucht negatief omdat dit simpelweg de minste weerstand oplevert voor de vleugel. Het hoogteroer heb ik nu echter bij de eigenlijke worp ca 1.5 mm up staan ! Zowel het hoogteroer als het richtingsroer lopen na de worp terug naar 0 (of minder). Tijdens de eigenlijke stijgvlucht heeft het toestel dus een minimale invalshoek (wat de minste weerstand oplevert) omdat het hoogteroer terugloopt naar een positie die hiervoor zorgt. Zou ik met het hoogteroer in deze positie gooien zou dat een perfekt horizontale vliegbaan opleveren. (zelfs iets negatief horizontaal…. 8) )
Wat mij echter het meeste verbaasde was het effect van het richtingsroer. Dit gaat nu ook meteen na de eigenlijke worp neutraal. Het toestel stijgt aanmerkelijk sneller door; dat uitstaande roer creëert dus een behoorlijke portie weerstand……….
Dit alles heb ik bij mijn zender gerealiseerd door middel van een verende schakelaar die ik loslaat tijdens de worp en die de betreffende servo’s in een tijdsbestek van 0.3 tot 0.8 sec terugstuurt. Vraagt nog ff wat oefening maar deze trimmethode heeft potentie………….
Arno

Een van de zaken die ik eigenlijk daar pas ontdekte c.q. mij naderhand pas realiseerde was dat de Amerikaanse F3K vliegers een, in principe heel andere methode van trimmen toepassen …..
In Europa is het gebruikelijk om voor de start een aparte instelling te hanteren die eigenlijk de hele startfase gebruikt wordt. Dus vanaf de eigenlijke worp tot en met het moment dat de kist bovenin vlak ligt……Als je op deze manier de zaak instelt zijn er twee faktoren die vooral de positie van het hoogteroer bepalen. Op de eerste plaats dat je kist na de eigenlijke worp een enigszins vertikale baan inneemt en op de tweede plaats dat je kist tijdens deze stijgfase niet “over de kop” gaat. Dit is dus eigenlijk een soort van compromis instelling omdat je bij de worp/stijgvlucht in principe een instelling wilt toepassen die zo weing mogelijk weerstand oplevert. (een zo klein mogelijk invalshoekverschil)
Wat betekent dit nu in de praktijk ? Alle roeren worden in een bepaalde positie gesteld voor de eigenlijke worp; de flaps, het hoogteroer en het richtingsroer. Meestal betekent dit dat de flaps enkele graden negatief staan. (ca 3.5 mm omhoog bij een Aspi) Bij mijn Aspi’s moest ik voor de start verder het hoogteroer enkele tikjes omlaag zetten om te voorkomend dat het model bij de worp tè stijl weggaat. Verder kwam er nog wat rechts roer bij om de kist rechtdoor omhoog te laten gaan.
Wat de Ami’s doen, is een instelling gebruiken voor de werpfase èn een instelling voor de stijgfase……………… Dit is dus hun definitie van een “pre-set” en ik ging er altijd van uit dat hun pre-set identiek was aan onze definitie van de pre-set; niet dus :!:
En om nu maar al meteen iets voor weg te nemen: er zal vast wel de een of de andere kist bestaan die je met dezelfde instelling als waar je mee vliegt ook kunt starten; alleen jammer dat ik deze kist nog niet ben tegen gekomen……(of de kennis mis dit te bereiken

Ik ben dus wat gaan experimenteren met de Amerikaanse stijl van pre-sets.Wat bij deze trimmethode gebleven is is de flapstand bij de start!(dus bij de worp èn de stijgvlucht) Die blijft,tot aan het einde van de stijgvlucht negatief omdat dit simpelweg de minste weerstand oplevert voor de vleugel. Het hoogteroer heb ik nu echter bij de eigenlijke worp ca 1.5 mm up staan ! Zowel het hoogteroer als het richtingsroer lopen na de worp terug naar 0 (of minder). Tijdens de eigenlijke stijgvlucht heeft het toestel dus een minimale invalshoek (wat de minste weerstand oplevert) omdat het hoogteroer terugloopt naar een positie die hiervoor zorgt. Zou ik met het hoogteroer in deze positie gooien zou dat een perfekt horizontale vliegbaan opleveren. (zelfs iets negatief horizontaal…. 8) )
Wat mij echter het meeste verbaasde was het effect van het richtingsroer. Dit gaat nu ook meteen na de eigenlijke worp neutraal. Het toestel stijgt aanmerkelijk sneller door; dat uitstaande roer creëert dus een behoorlijke portie weerstand……….
Dit alles heb ik bij mijn zender gerealiseerd door middel van een verende schakelaar die ik loslaat tijdens de worp en die de betreffende servo’s in een tijdsbestek van 0.3 tot 0.8 sec terugstuurt. Vraagt nog ff wat oefening maar deze trimmethode heeft potentie………….
Arno