Ampeer online

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door ron van sommeren, 18 dec 2008.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2012
    dumontwj vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Oktober Ampeer is beschikbaar online.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2009
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Januari en februari Ampeers zijn online.

    Gloster Meteor
    [​IMG]

    Dummy stermotor
    [​IMG]
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maart is online.

    Gloster Meteor
    [​IMG]

    A6 Intruder
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2010
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    April uitgave is online. Met o.a. een bijdrage over outrunner getallen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Daar worden best interessante beweringen gedaan over outrunner getallen.
    Ik hou hem in mn achterhoofd.
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    ¨Weight correlates well, too, but not as good as the stator volume.¨

    Ik gebruik dus gewicht als indicatie voor de motor (bijv. 10% van vliegtuig gewicht is motor, 3 watt/gram max vermogen voor gewone buitenloper)
    De schrijver heeft gelijk dat stator volume een betere maat is om te gebruiken, maar die info heb je niet altijd, want die aanduiding zit vaak in de motornaam, maar vaak ook niet. Gewicht is altijd wel bekend.

    Bij een bepaald stator volume is een maximale magneetkracht mogelijk voordat je in de magnetische verzadiging raakt. Dat houdt verband met je maximale vermogen(*) en rendement. De enige manier om meer vermogen uit een motor te krijgen is proberen meer toeren te draaien , voor zo ver andere beperkingen (bijv. kringstromen) dat een beetje toelaten.
    3 watt/gram motor gewicht bijkt een veilige grens. Daarboven moet je motor van goede kwaliteit zijn en nog steeds geen gekke dingen doen zoals verkeerde verhouding van spanning en stroom voor de motor.

    Omdat je met alleen ijzer geen elektro magneet kan maken, moet er koper bij. Met alleen koper is ook niet optimaal. Je krijgt een bepaalde optimale verhouding tussen ijzer en koper in de stator.
    In de rotor komen magneten. Niet te groot, want boven een bepaalde maat is het alleen maar extra gewicht, maar zeker niet te klein. Ook voor de rotor ring geldt een optimale maat.

    Omdat ijzer,koper,magneten,ring en de rest (assen, bevestiging) altijd een zelfde optimale verhouding hebben, zullen motoren met zelfde stator volume ongeveer zelfde gewicht hebben en zullen die motoren zelfde presteren.

    Motoren met zelfde gewicht zijn vergelijkbaar in vermogen.
    Als ze dan ook dezelfde Kv hebben, dan zijn ze volledig vergelijkbaar.Alleen kwaliteits veschillen in gebruikte materialen en precisie van fabrikage geeft onderling wat verschillen.

    (*) vermogen is kracht x snelheid, bijv:
    - koppel x toeren
    - trekkracht x propsnelheid
    - amperes x volt

    Aardig FAQ verhaalltje voor de vroege zaterdagmorgen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2010
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mei is online The Future is Electric. Met o.a. "More Thoughts on Motor Nomenclature".

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2010
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    November Ampeer is online, in HTML en PDF formaat. Een aantal links ('anchors') in de inhoudsopgave tabel werkt niet, gewoon <page down> gebruiken.

    What's In This Issue?

    • Kv variations, by Tom Cimato of www.maxcim.com motors
    • Learning from the Ampeer
    • Using an Inline Fuse for Free Flight with Brushed Motors
    • A Micro Flyer from Brazil
    • Sunburst "Legacy" (control line)
    • Battery discharge monitor (zelfbouw, meet lading, niet spanning)
    • New Models from Bob Aberle
    • Hantelmann's Fokker DVII
    • Parkzone T-28 Trojan
    • Motor maintenance videos

    [​IMG]

    16/1000
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2010
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Januari is online

    O.a. met nuttig artikel over stroom/vermogens-meters, en een overzicht van verkrijgbare meters.


    Cutlass
    [​IMG]


    Cutlass 1:1
    [​IMG]


    1277
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2010
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Februari is online


    Highlights
    • Charger's Voltage Measurement
    • Model Builder Magazine on DVD
    • An A123 Story
    • Giant Flying Boat
    • Antonov An-2 Project
    • Learning to Cover
    [​IMG]
    [​IMG]

    1466
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011

Deel Deze Pagina