amperage laden niet zoals ingegeven

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 6 okt 2018.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb een Robbe power peak twin peak lader met een 20a power supply.
    Ik heb aangegeven in de lader dat een cel met 2c geladen mag worden>Als ik mijn 2200 3s pakket
    met 2c 4.4a wil laden dan blijft lader soms ineens maar met 1.95a laden.Waar kan dit aan liggen dat
    het laden niet met de volle 4.4a gebeurt?
    Nu op 85% van lading nog maar 1.50A
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.058
    Locatie:
    Woerden
    De stroom die jij instelt op de lader is de maximale stroom die de lader mag leveren aan de accu. Hoeveel stroom er werkelijk gaat lopen wordt bepaald door de accu en niet door de lader.
    Wanneer de accu leeg is zal de spanning per cel relatief laag zijn. Gemiddeld zal dat (onbelast) rond de 3,5V per cel zijn. Voor een 3S accu is dat dus rond de 10,5V. De cel spanning van een volle accu zal 4,2V per cel zijn, dat is 12,6V voor een 3S accu. Het verschil is dus 2,1V.
    Wanneer je de lader op een lege accu aansluit zal er door dat spanningsverschil een flinke laadstroom kunnen gaan lopen. Door de instellingen wordt dat beperkt tot 2C wat voor deze accu op 4400mA (4,4A) neer komt. De laadstroom moet je beperken om schade, of nog erger, aan de accu te voorkomen. Een te hoge laadstroom kan en zal de accu echt beschadigen en zeker weten de levensduur duidelijk verkorten.
    Naar mate de accu voller raakt zal de cel spanning oplopen. Naar mate het spanningsverschil tussen de accu en de lader kleiner wordt kan er ook minder stroom lopen. Als het spanningsverschil tussen de accu en de lader rond de 0,5V wordt zal de stroom minder gaan worden. Uiteindelijk zal de accu helemaal vol raken en wordt de cel spanning 4,2V. Dan is de accuspanning gelijk aan de lader spanning en loopt er geen stroom meer.
    Het zal duidelijk zijn dat het laden op deze manier steeds langzamer zal gaan. In de praktijk zal het vele uren zal duren tot de accu 100% vol is en er geen stroom meer loopt. Veruit de meeste laders houden de laadstroom in de gaten en wanneer die stroom tot ongeveer 10% van de ingestelde waarde is gedaald stopt de lader en meldt dat de accu vol is. In werkelijkheid is de accu dan nog niet 100% vol, dat zal ergens in de buurt van de 98% zijn. Niemand zal die laatste 2% missen.
    Al met al kan het dus volledig normaal zijn dat de laadstroom niet altijd gelijk is aan de ingestelde waarde, zeker wanneer je een niet helemaal lege accu gaat laden.

    Nog even iets over de genoemde 85%. De lader "meet" hoe vol de accu is door de spanning te meten en daar een percentage aan te hangen. Dat is een zeer onnauwkeurige manier van bepalen hoe vol een accu nog is. Er zijn meerdere redenen waarom dit zo is en het gaat te ver om die hier op te noemen. Er is hier al veel over geschreven op dit forum. Als het je interesseert moet je even een beetje zoeken dan zal je deze stukjes kunnen vinden.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
  3. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Hoogeveen
    bedankt ernst voor de super duidelijke verklaring
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.914
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar hoeveel Watt is de lader ?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.609
    Duo lader. Twee maal 500 watt.
     
  6. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Gld
    Volgens mij zit het toch iets anders in mekaar.

    Ik lees een 2200 (mAh) 3S pakket, vermoedelijk lipo dus. Een LiPo accu wordt volgens het Constant Current / Constant Voltage (CC/CV) principe geladen.
    • In een eerste fase wordt de accu met de ingestelde stroom (hier dus 4.4A) geladen tot de celspanning 4.2V bereikt (in het geval van 3S 12.6V voor het pakket).
    • Vervolgens schakelt de lader om naar constant voltage: de spanning wordt op 4.2V/cell gehouden waarbij de laadstroom langzaam zal afnemen naarmate het pakket voller raakt (technisch gezien zal de lader natuurlijk iets hoger dan 4.2V/cell afgeven om de stroom kwijt te kunnen).In feite gedraagt de lader zich nu als een (afkniijpende) stroombron. Dit is de afnemende stroom die je ziet als het pack bijna vol is.
    • Het laadprocess wordt typisch gestopt als de stroom gezakt is tot 10% van de ingestelde laadstroom.
    Neem wel aan dat je met een balancer werkt die de cel verschillen/onbalans afvlakt?
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Gld
    Je kunt straks ongetwijfeld een stel links naar leesvoer over LiPos tegemoet zien van QuadRon ;)
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.622
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Over laad-algorithmes heb ik eigenlijk geen leesvoer.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.058
    Locatie:
    Woerden
    Wat er beschreven is klopt helemaal en is ook precies zoals ik het heb beschreven. Helaas is jouw interpretatie daarvan niet juist. :( Hoewel, ik moet toegeven dat de beschrijving ook niet helemaal klopt dus dat je het zo interpreteert kan ik wel begrijpen.
    Misschien dat ik het aan de hand van een beeldend voorbeeld beter kan uitleggen:
    Stel je hebt twee emmers. De ene wordt met behulp van een vlotter tot een bepaald niveau vol gehouden met water uit de kraan. Dit kan je vergelijken met de accu aangesloten op het lichtnet.
    Die vlotter kan je instellen tot de gewenste water hoogte in de emmer. Je kan dit vergelijken met het instellen van de laadspanning van je accu.
    Onderaan de emmer zit een slangaansluiting met een kraan. Met een slang sluit je daar een andere emmer op aan. Hoe snel het water door de slang stroomt stel je in met de kraan. Hoe verder je hem open draait des te sneller het water er door kan stromen. Dat is te vergelijken met de laad stroom instelling van je lader.
    Als de tweede emmer helemaal leeg is zal het water met de ingestelde snelheid door de slang naar de tweede emmer lopen. Er is nauwelijks of geen tegendruk van water in de tweede emmer. De waterstroom is dus alleen afhankelijk van de instelling van de kraan. Dit deel is te vergelijken met het constant current gedeelte van de laadprocedure.
    Ondertussen wordt de eerste emmer door de vlotter op een konstant niveau gehouden.
    Langzaam maar zeker zal de tweede emmer vol raken en naarmate het waterniveau stijgt (de accu raakt vol) wordt de tegendruk van dat water groter. Wanneer het water in de tweede emmer b.v. 5cm onder "vol" is aangekomen zal de tegendruk zo groot zijn dat de water stroom door de slang langzamer gaat worden. Vergelijkbaar met de laadstroom die minder wordt.
    Omdat die water stroom minder wordt zal het lang duren voor de tweede emmer vol is. Om te voorkomen dat het uren gaat duren zit er op de tweede emmer ook een kleine vlotter die op 2cm onder "vol" staat. Als de waterhoogte daar is aangekomen zal die vlotter de kraan dicht zetten en gaat er een vlaggetje omhoog dat aangeeft dat de emmer vol is.

    Dat constant voltage gedeelte is dus feitelijk niet echt helemaal 100% constant voltage. In werkelijkheid is het verschil tussen het moment dat de laad stroom af begint te nemen en het moment dat de accu vol maar heel klein. In mijn eerdere beschrijving schreef ik 0,5V. Dat is 0,5V over, in jouw geval, 3 cellen wat inhoudt dat het ongeveer 0,167V per cel is. Als je meer cellen hebt zal die spanning dus ook hoger zijn. Met minder cellen natuurlijk lager.
    Dat spanningsverschil zal ongeveer kloppen maar als je een heel goede accu hebt kan dat kleiner zijn. Iets van 0,1V per cel is goed mogelijk, dat zou dan 0,3V zijn voor een 3S accu. Je ziet dat het erg veel op constant voltage lijkt maar het niet echt is. Laten we het "almost constant voltage" noemen. ;)
     
  10. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Gld
    Ernst, ik snap je analogie helemaal en ik wil topic starter niet verwarren door een (leuk) technisch onderonsje - alle waardering voor je bijdrages! Ik wou er alleen op wijzen dat de stroom in de 2de fase niet afneemt omdat de lader niet meer kan leveren (die indruk lijkt je eerste tekst te geven), maar er actief op stuurt om de stroom geleidelijk te laten afnemen. Met de lader is dus idd niets mee.

    @bassman: sorry voor de afleiding, mijn bijdrage was vermoedelijk teveel van het goede. In het hoofdmenu van dit draadje staat trouwens een prima uitleg ("Wat is een lipo en hoe gebruik je die?")
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.058
    Locatie:
    Woerden
    De stroom neemt af omdat de spanning van de accu gelijk wordt aan de spanning die de lader afgeeft. Die spanning is de eindspanning van de accu en wordt bepaald door het aantal cellen vermenigvuldigt met de maximale cel spanning. Dat is 4,2V voor een LiPo cel. Ik schrijf duidelijk: "Hoeveel stroom er werkelijk gaat lopen wordt bepaald door de accu en niet door de lader."
    De lader stuurt de stroom niet, dat kan niet eens! Stroom is een gevolg van iets en kan niet direct beïnvloed worden. Dat kan je alleen doen door iets te veranderen waarvan dan het gevolg is dat er meer of minder stroom gaat lopen. Er wordt vaak geschreven, en ik maak die fout ook wel eens, "de lader stopt 2A in de accu". Dat is dus volledig fout, een lader kan nergens stroom "in stoppen". De lader zorgt er voor dat de situatie zodanig is dat er een bepaalde stroom kan gaan lopen. Andere factoren waar de lader geen enkele invloed op heeft bepalen hoeveel stroom er daadwerkelijk gaat lopen.
    Maar goed dit gaat wel erg ver "off topic".
     

Deel Deze Pagina