amperetang

ik ben op zoek naar een amperetang , nu zie ik in de nieuwe conrad katalogus op pag. 693 enkele staan.
ik wil zowel bij borstel als borstelloze motor's kunnen meten.
allen de duurder tangen kunnen ook gelijkstroom meten is dit van nut bij onze hobby?
mijn voorkeur gaat naar nr.2 voor euro 39,95 maar deze kan dus niet met gelijkstroom overweg.
de vraag is dus of het alleen meten van wisselstroom voldoende is.
alvast bedankt voor de adviezen.
lex

Borstel motoren = gelijkstroom, dus dat kan dan niet. Ik zou trouwens ook rekening houden met de resolutie van de ampere-tang. ;)

Een ampére tang ?

Je kan toch ook gewoon een multi meter gebruiken .
Maar ik denk dat je ook het beste voor een goede dure amére
tang kan gaan . Goedkoop is Duurkoop :hammer:

Multimeter is vaak max 10A, dus hier geen sprake van 'goedkoop is duurkoop', maar gewoon van de toepassing waarvoor het gebruikt gaat worden...

Ook wanneer er alleen bij staat dat het voor wisselspanning is? :?

Je moet wel degelijk een ampere tang kopen die ook voor gelijkspanning geschikt is (deze zijn meestal duurder) wisselspanning gaat gewoonweg niet werken. Dit omdat je bij wisselspanning van een soort transformator werking gebruik kan maken om te meten, bij gelijkspanning gaat dit veel minder goed (zwakker magnetisch veld)

Mark

Zoek gewoon een Astro Watt meter, dan ben je volgens mij ook nog goedkoper uit en je weet bijna alles van de motor en de accu, op het toerental na. Bij de meeste aanbieders van die watt meter ligt de prijs rond de 60 euro en het ding gaat dan tot 100 ampere.

Ik heb een tijdje geleden een ampmeter bij www.jepe.org gekocht.
Deze zijn op het moment uitverkocht maar als het goed is zijn ze binnekort weer leverbaar.
Deze sluit je aan tussen accu/regelaar en gaat tot 100 Amp.
amp-meter.jpg

Hans

Precisieweerstand 0,01 Ohm = 5,91 euro. :?
Wet van Ohm = gratis. :D
Multimeter = ergens op de werkbank. :?
Goedkoper kan het echt niet

Ik heb ook een Ampère meter van Jepe en heb hem altijd zonder problemen gebruikt maar in de gebruiksaanwijzing van mijn regelaar (HM-!FAI125-O-F5F) staat dat ik er geen ampère meter tussen mag zetten maar een tang moet gebruiken anders kan de regelaar kapot gaan.

ja want die komt tussen de accu en de regelaar, dus gebvorsteld of borstelloos is geen probleem. Je kan hem zelfs gebruiken tijdens het laden als je lader geen display heeft, je krijgt dan ook de waardes van de accu.

Theo Coenen zei:
ja want die komt tussen de accu en de regelaar
Waarom eigenlijk tussen accu en regelaar en niet tussen regelaar en motor? Maakt dat uberhaupt wat uit?

@ Igwe

maakt vast wel wat uit voor of na de regelaar.
tussen accu en regelaar mooie gelijkspanning .
tussen regelaar en motor vreselijke afgekapte spanning met een rare freq,
groeten wiebe

Je kan dan in ieder geval toch wel de spanning meten die naar de motor gaat? :? Of is die rare frequentie de belemmerende factor?

We gaan toch Stroom meten, en zolang de regelaar de accu niet direct kortsluit zal de (gemiddelde) stroom overal gelijk zijn.

Antwoord van Theo hadt ook betrekking op de vraag of zo'n Whatt-meter ook is te gebruiken voor Borstelloze motoren, aangezien deze gebruik maken van 3 aansluitingen tussen motor en regelaar.

Rick

Back