Analoge en digitale servo's onder elkaar gebruiken ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door knife-edge, 20 mrt 2013.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mijn vraag is of je " ongestraft " analoge en digitale servo's onder elkaar kan gebruiken , of beter niet ?
    ik hoor het wel ..

    mvg

    Dirk
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    volgens mij geeft dat geen problemen, maar het is wel een interessante vraag :)
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Geen probleem. Analoog of digitaal gaat puur over de signaalverwerking in de servo. Als ze allemaal met een 1500uS middenpuls werken heb prima werkende servo's.

    Alleen moet je niet een digitale en analoge servo op je rolroeren gaan zetten. De kans bestaat dat de een sneller is dan de ander. Maar dat geld ook voor digitale servo's.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Digitaal en analoog tegelijk gebruiken kan,

    bv. analoog op de swash en digi op het hek,
    maar mixen bv. op de swash zou ik niet doen,
    werken altijd niet synchroon,

    en hoezo ook?

    groetjes van Heli-Uwe
     
  5. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    OK ,

    alvast bedankt voor jullie reacties...
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is iets te kort door de bocht Joop, digitale servo's trekken ook meer stroom. Ik zou me voor kunnen stellen dat bij een matige accu of matige bedrading de analoge servo's problemen gaan ondervinden terwijl de digitale servo's dan (nog) geen problemen hebben.
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wat ik tot dusver uit jullie reacties kan begrijpen , is er helemaal géén probleem met het mengen van analoge en digitale servo's

    Dat wou ik weten...

    Bedankt !!! :smile:
     
  8. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ja, en zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)
    @Knife-edge: Succes
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Idd op swash iig altijd dezelfden gebruiken....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vermoed precies andersom eigenlijk, omdat die hogere stroompieken meer problemen veroorzaken. Maar dat heeft weinig tot niks met "analoog en digitaal gezamelijk" te maken. Digitaal geeft meer problemen bij slechte bedrading/voeding, met name in combinatie met de oudere generaties 2.4 gieg ontvangers, en het werkt of het werkt niet, geen tussengebied waarin je het probleem kunt zien aankomen.
    Analoog en xx MHz ontvangers bleven veel langer betrouwbaar werken, met als indicatie dat de boel wat zou kunnen gaan beven of trager reageren.

    Groet, Bert
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dan ook weer wat kort door de bocht.... Beter is te stellen: als digitale servo's zonder problemen werken op jouw combinatie ontvanger/ontvangervoeding/besturingsset, dan kun je er probleemloos analoge servo's bij tussen prikken. Echter, als jouw set met analoge servo's "op het randje" functioneert, bestaat de kans dat de stroompieken van digitale servo's de boel overhoop gooien.
    Kwestie van testen....

    Groet, Bert
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Nu kreeg ik vanmiddag te horen dat volgens FUTABA het mengen van analoge en digitale servo's problemen zou geven ?
    Staat volgens de persoon van wie ik het hoorde in de handleiding ?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Afgezien van wat ik al eerder opmerkte (dat digitale servo's mogelijk bij zwakke voeding of slechte bekabeling in combinatie met oudere 2.4 gieg setjes problemen kunnen geven, ongeacht of er ook analoge servo's op dezelfde set zitten) zie ik geen enkele reden waarom dat een probleem zou kunnen zijn....

    Groet, Bert
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dirk, in mijn FrSky manuals staat ook dat je dat beter niet doet. Bij FrSky kan je de stroomsterkte die je ontvangers aan de servo's levert kiezen tussen analoog en digitale servo. Als ik de ontvanger naar digitale servo-mode switch gaan de analoge servo's zachtjes brommen....
     
  15. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Jo, ik had ook zo al een vermoeden....
    Bedankt voor je reactie ;)
     
  16. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ik heb vorig jaar met een Katana 1,5 m spanwijdte.
    Met 4 digitale servo's en een futaba ontvanger op de 35 mhz een probleem gehad.
    Af en toe reageerde de rolroeren gewoon met een vertraging.
    Ik heb later een andere ontvanger een 2,4Ghz Graupner Hott ontvanger (en dus een andere zender) erin geplaatst en het probleem was over.
    Sommige combinaties werken gewoon niet goed.
    Kan je alleen proefondervindelijk vast stellen
     
  17. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Wat het probleem kan zijn dat sommige configuraties niet werken is de refresh rate. Normaal wordt eens in de 20ms (50Hz) een puls gegeven van 1000 - 2000us. Bij sommige ontvangers wordt deze puls sneller achter elkaar verzonden (bijvoorbeeld 250Hz). Huidige digitale servo's kunnen dit prima aan. Analoge servo's kunnen hier problemen mee hebben en een onstabiel karakter gaan vertonen.

    Even uitzoeken dus of je ontvanger een hogere refresh rate gebruikt.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De stroomsterkte die de ontvanger aan de servo levert wordt totaal NIET bepaald door de ontvanger! De servo TREKT gewoon een bepaalde stroom uit de accu, via de ontvanger.
    Het schakelaartje wat je bedoelt schakelt de stroom dus ook niet om. JoopB heeft al uitgelegd waar het voor dient. Je bepaald daarmee hoeveel pulsjes per seconde de servo krijgt. Analoge servo's kunnen maximaal ongeveer 60 pulsjes per seconde verwerken. Sommige digitale servo's kunnen wel 250 of zelfs meer pulsjes per seconde verwerken. Let op, niet alle digitale servo's kunnen dat! Vooral de oudere types kunnen net als de analoge servo's maar maximaal 60 pulsjes per seconde aan.
    Zet je ontvanger dus NOOIT op digitaal als je ook analoge servo's gebruikt. Doe je dat wel dan kan een analoge servo daardoor kapot gaan. Digitale servo's kunnen zonder problemen ook met 40 tot 60 pulsjes werken dus als je beide servo's tegelijk gebruikt laat de schakelaar dan altijd op analoog staan.
    Andere problemen dan al eerder besproken zal je niet tegen komen. Verhalen dat je het "beter niet" kunt doen zijn gewoon verkoop praatjes. Digitale servo's zijn nog steeds "hot" en "de servo". Daardoor kunnen ze er nu nog steeds meer aan verdienen dus verkopen ze liever 4 digitale servo's dan maar 1 en 3 analoge. ;)
     
  19. rijk8

    rijk8

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    26
    Ik weet niet of het iets te maken heeft met Digitale of analoge servo's.
    Ik heb digitale servo's en een analoge op de gas.
    Een Fut ontvanger R6014 en een PowerBox sensor.
    Bij aansturing van de ailerons en elevetors flasht af en toe het rode led van de sensor op.
    Ik vermoed dat de oorzaak een te lage spanning in de accu is ( 2000 mAh - 6 volt)
    of heeft het ook iets te maken met de analoge gasservo ?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waar het ook wél door veroorzaakt word, NIET door die ene analoge servo....

    Analoge servo's zijn daarvoor veel te "lief" voor de systemen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina