Anet E10 draadje

Discussie in '3D Printen' gestart door hoeby, 2 jan 2018.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    613
    Na wat rond kijken, neuzen en keuzes maken.
    Heb ik de Anet E10 bestelt.

    Het rare van de Anet E10 is, dat als je hem uitgepakt hebt en in elkaar gezet hebt. Dat hij dan slecht print.
    Waarom dan toch de Anet E10? Ik wilde graag iets groter dan het standaard formaat wat de meeste printers hebben (om de nabij 20x20cm). Tadango heeft de CR-10 laten zien. De CR-10 is groter, maar was voor mij een maatje te groot. Tevens het prijs verschil is bijna 90 euro, wat voor mij ook mee speelde. Had vooraf een budget bepaald.

    Wat vond ik de voordelen van de E10:
    - dubbel Z-as aansturing
    - dubbele assen onder de tafel.
    - Formaat is groter dan de meeste machines, doch niet zo groot als de CR-10
    - Ondanks dat het mijn eerste 3D-printer is. Is het mogelijk een gok en had ik voor een beter engineered model moeten gaan. Maar dan stijgt de prijs ook. En het geeft mij voldoening om hier iets moois van te maken.

    De Anet E10
    [​IMG]

    Waarom werkt de E-10 dan niet vanuit de doos?:
    - De koeler is te krachtig, waardoor de filament te snel afgekoeld is.
    Wat te doen in eerste instantie:
    - Met plakband de koeler voor 1/3 tot 1/2 afplakken.
    Wat te doen in tweede instantie:
    - Een nieuw frame printen voor de koeler, waarmee dit opgelost wordt

    Er zijn voor de E-10 nog meerdere punten die aanpassingen benodigd hebben om het printen beter te krijgen. Ik heb al een lijstje op de PC staan, wat ik moet doorlopen.
    De printer is bestelt, maar nog niet ontvangen. Zodra deze ontvangen is zal ik plaatjes posten en de verbeter punten stuk voor stuk doorlopen. Doordat er dan ook gelijk geprint moet gaan worden om de verbeter punten te kunnen uitvoeren. Kan het zijn dat het niet heel snel gaat, want moet eerst de settings van de machine goed krijgen betreffende temperaturen/snelheden etc.
     
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  2. Turbilence=NL=

    Turbilence=NL=

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoi Hobby,

    Wat leuk dat je hiervoor een draadje start.
    Ik blijf het volgen en ben erg benieuwd naar de printkwaliteit van deze printer.
    Ik heb zelf mijn zinnen gezet op de Tevo Tornado omdat deze (bijna)net zo goed is als die van de CR-10, alleen een stuk goedkoper.
    Ik heb hem nog niet besteld omdat hij op het moment niet beschikbaar is in de Duitse warehouse.

    Groet Peter
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    613
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    613
    vandaag de e10 kunnen uitpakken.
    netjes verpakt.

    eerste indruk: goed.
    het lijkt ook een andere serie e10 te zijn. bij eerdere versies liepen de stelschroefjes van het bed tegen het frame. dat is bij mij niet meer. ook de elektronica gecontroleerd, daar hebben ze schroef connectoren gebruikt in plaats van insteek connectors. alleen de hot end verwarming is nog insteek. die wil ik op termijn vervangen.

    minpuntjes tot nu toe:
    - op een paar plekjes heeft de lak beschadigd, dat hebben ze met zwarte stift weer bijgewerkt. gelukkig maar hele kleine plekjes.
    - in de hot end zit een m3 schroefje om het verwarmings element te vergrendelen. maar als het schroefje 3mm buiten maat is en de schroefdraad 2,8mm. dan heeft het schroefje niet heel veel hou vast. dat was dus ook het geval. kreeg het element niet vast gezet. van de nep-m3 maar m4 gemaakt. nieuw schroefje erin en nu is het wel vast te zetten.

    morgen zal ik plaatjes plaatsen.
    ook dan wil ik verder met afstellen en kijken hoe het printen precies in zijn werk gaat
     
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    613
    Vandaag het eerste onderdeel geprint. Hier kom ik later op terug in deze post.

    Gisteren alles uitgepakt.
    De printer wordt al deels in elkaar aangeleverd.
    Het lijkt erop dat het een kwestie van de bovenbouw erop te zetten en klaar. Maar dit was toch anders.
    Het frame was scheef in elkaar gezet. De printer wiebelde als deze op een vlakke vloer stond. Kwestie van alle schroeven van het frame los en even uitrichten.
    De geleiders voor de tafel stonden niet recht. Aan 1 kant stonden ze 1 mm verder uit elkaar dan de andere kant. Ook snel op te lossen.
    Denk ook dat dit verwacht kan worden van printers in deze prijsklasse.

    De grote onderdelen, zoals ze uit de doos komen.
    [​IMG]

    Daar waar de bovenbouw komt te staan. Daar had het frame beschadigingen. Maar dit hadden ze bij Anet al geconstateerd en met watervaste stift weg proberen te werken. Gelukkig zitten ze onder de bovenbouw profielen. Dus bij plaatsen bovenbouw, waren deze beschadigingen weg.
    [​IMG]

    Dit is de afbeelding van het bed.
    Bij eerdere versies botste deze tegen de montage voet.
    Ze hebben nu iets aangepast, dat het nu goed gaat. Deze aanpassing kon ik dus gelijk wegstrepen op mijn to-do-list
    [​IMG]

    De toevoerleiding die er standaard bij zit moest vervangen worden.
    De meegeleverde heeft een veel te grote inwendige diameter. Hoe beter deze de diameter van je filament benadert, dan zou je minder slierten krijgen bij het printen.
    De linker is de originele, de rechter heb ik bij 123-3d bestelt.
    [​IMG]

    Bij de electronica even de schroeven nagelopen.
    Sommige schroeven mochten van mij iets vaster aangedraaid worden. Dit is ook snel op te lossen
    [​IMG]

    Vandaag de printer afgesteld. Het bed level gezet en afgesteld op de nozzle.
    De Z-assen parallel gezet.
    Bij testen of de heat-end zijn temperatuur kon bereiken, werd inderdaad geconstateerd dat deze teveel afkoelde. De ventilator even los geschroefd en wat kapton tape ervoor geplakt. Daarna getest. Nu kan de heat-end makkelijk zijn temperatuur halen. Hier wordt op termijn een andere koeler voor geprint, zodat de plakband weg kan.

    Toen de SD-erin. Via het menu deze willen benaderen, maar er is niets om default te printen.
    Na wat zoeken en doen. kwam ik erachter dat de machine niet standaard .stl files kan printen. Alleen G-code.
    Geen idee of dit een eigenschap is van deze printer. Of dat het een printerstandaard is in de 3d-printer wereld.
    Op de SD stond ook software. Daarmee zou ik de printer via de PC kunnen bedienen. Dit geprobeerd, maar de meegeleverde software is niet compatible met de software van de printer. Dat was snel klaar. Toen cura geïnstalleerd. De .stl erin gezet en mijn machine instellingen aangegeven. Daarna dit opgeslagen als g-code.
    Na al dit stoeien de file via SD-card in de E-10 gezet. En de machine op pre-heat PLA gezet. Vervolgens de G-code ingelezen en toen kwam er op het scherm te staan "heating", dat was voor mij al deels een yippie, want dat had ik nog niet eerder zien staan. Na een paar minuten begon de machine te printen

    Het eerste onderdeel is geen tegenvaller, maar ook nog geen 100% succes.
    Gebruikte settings;
    [​IMG]

    Dit is het onderdeel wat geprint is.
    De linker zijde is het deel wat op het bed stond. Het onderdeel is rechtop geprint.
    Daar waar het onderdeel steeds breder wordt, daar lijkt het of de geprinte laag weg geduwd is geworden door de printer extruder.
    Zou dit kunnen komen dat ik een te hoge snelheid heb gebruik? Waardoor de PLA te weinig tijd heeft gehad om af te koelen.
    Ook denk ik dat het bed te warm is geweest. Het eerste deel is een beetje vervormt, net alsof er teveel gewicht op geduwd heeft en het vervormd is.
    Trek ik dan de juiste conclusies, weet iemand dat?
    [​IMG]

    Dit is de andere kant van het onderdeel.
    Dat ziet er stukken beter uit. Dit is het laatste stukje wat de printer heeft moeten printen
    [​IMG]

    Dit is mijn eerste 3D printer. En moet nog veel leren.
    Maar voor de eerste print ben ik niet geheel ontevreden.
    Ik moet nog ervaring opdoen. Ik heb ook een CNC-machine. Vind die toch makkelijk in te stellen, maar dat komt omdat je niets met temperaturen van bed of nozzle hoeft te doen. Maar het is denk ik gewoon een kwestie van doen en proberen.
     
  6. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Dordrecht
    Elke 3D printer leest alleen G-code. Je hebt een Slicer programma zoals Cura, Simplify 3D of Repetier nodig om de G-code te genereren.

    Lijkt mij dat je koeling nu te laag was. Het plastic is vervormt omdat de temperatuur te hoog bleef in het werkstuk. De hoeveelheid koeling kun je ook zetten in het slicer programma.
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    613
    Vanmiddag nog gestoeid met de machine.
    Diverse temperaturen of koeling settings gedaan. Het ging wel beter, maar nog niet helemaal naar wens.

    Toen heb ik het werkstuk plat gelegd in de tekening.
    Hierdoor duurt het langer, voordat de nozzle weer op dezelfde plek terug komt.
    Hiermee werd een weer een beter resultaat behaald.
    De eerste lagen zijn ietsjes vervormt. mogelijk het bed nog iets te warm.

    De linker was eerst poging, de rechter poging 6 (heb niet alle poging volledig afgemaakt. Heb het programma gestopt op moment dat ik zag dat het niet het resultaat gaf dat ik wenste)
    [​IMG]

    De linker is het bruikbare onderdeel. De rechter is de eerste poging
    [​IMG]
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    613
    Vandaag nog een update onderdeel voor de printer gemaakt.
    Aangezien ik het gevoel had, dat de koeling niet optimaal was. Heb ik een update hiervoor gemaakt.

    Heb nu de temperatuur van het bed op 50 graden gedaan.
    Het onderdeel plakt nog steeds goed aan het bed. Maar heeft veel minder last van vervorming, nagenoeg niets.
    Wel merk ik dat ik nog moet oefenen met cura. De ondersteuningen zijn nog niet optimaal, waardoor sommige punten niet 100% netjes zijn. Als de printer ineens in de lucht iets moet printen, dan gaat het er niet geweldig op worden, maar dat is logisch. Had wel in cura ondersteuningen aangegeven, maar zag in cura al dat het niet optimaal was. Toch eigenwijs en geprint. Waarbij bleek dat het inderdaad niet optimaal was. Dit ligt dus niet aan de printer, maar aan wat ik hem vertel wat hij moet gaan printen. Daar heb ik nog werk aan de winkel

    Het onderdeel. Links zijde was de bodem tijdens het printen.
    [​IMG]

    Dit is de zijde waar de ondersteuning zat. Deze heb ik al weggesneden, vandaar de doffe zwarte plekken.
    Aan de print lijnen zie je dat de ondersteuning niet optimaal was.
    [​IMG]

    Dit is het originele onderdeel en de update.
    Het originele onderdeel heeft een gleuf over de gehele breedte. Maar daardoor blaast 2/3 naast de nozzle en brengt het niet echt veel. Bij kleinere voorwerpen koelt het dan niet op het voorwerp, maar ernaast. De update blaast echt op de nozzle. Het zal nu wel weer even stoeien zijn, want het kan zijn door deze koeling, dat ik weer wat met de settings moet spelen om het goed te krijgen. Maar als ik kijk naar de kwaliteit van het printen van het originele onderdeel en naar mijn gemaakte onderdeel. Dan vind ik mijn onderdeel er toch beter uitzien, ondanks de support foutjes. Maar die fouten heeft het originele onderdeel ook
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina