Antenne 2,4ghz inkorten?!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door calmatosport, 21 jul 2009.

  1. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik heb hier een Corona CR4D 2,4ghz ontvanger.
    Is het mogelijk de antenne in te korten zonder opoffering van de signaal overdracht?
    De antenne is nu al zeer kort vergeleken met 35mhz, maar zelfs het +/- 15cm lange antennetje zit nog in de weg.
    Het gaat om deze ontvanger:

    [​IMG]

    Er steekt nog een stukje van ongeveer 2cm uit de grijze buitenkabel.
    Als ik op de printplaat kijk is zowel de buiten als de binnen kabel gesoldeerd.
    Ik heb ooit ergens gehoord dat alleen het buitenste(witte) stukje de echte antenne is, en de rest slechts ''verlengkabel''
    Mijn idee was de buitenkabel tot op 5cm van de ontvanger af te knippen en dan voorzichtig nog 2cm van de buiten kabel los snijden.

    Do or don't?

    Groeten, Ron
     
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    In principe: Don't!!! :teacher:
    In de praktijk: Maybe... :?

    Als het goed is, is het laatste stukje 3,1cm à 3,2cm. De lengte van 15cm is geen willekeur, dat is namelijk 4x de 3,2cm. Dit heeft allemaal te maken met de golflengte van het radiosignaal (35MHz heeft een aanmerkelijk grotere golflengte en dus ook een veeeeeeeeeel langere antenne ;)). Je kunt het afgeschermde stuk kabel (die 15cm) wel gewoon opwikkelen, dat heeft geen invloed.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bij 2.4g ECHT NOOIT! Koop dan een versie met korte antennes. Ook van corona zijn die er. Enkele mm eraf en je hebt al erg grote kans op veeeeeeeel storing.
     
  4. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Oja, wist ik niet.
    Het is de laatste tijd zowiso al vrij moelijk om Corona te krijgen voor de laagste prijs, en ze lopen er zelf nogal mee te rommelen.
    Corona is weer niet compatible met Corona.... DSSS FHSS ver1 ver2 etc.... :roll:

    Als ik kijk naar FASST, Spectrum Assan en Corona hebben ze allemaal best afwijkende antenne lengtes.
    Oprollen doe ik liever niet, want er is al weinig ruimte, en ik wil m ook zo licht mogelijk krijgen.
    Deze ontvanger weegt zonder folie, papier en pinnetjes een kleine 3 gram, en 1 gram maakt wel uit als je een RTF gewicht hebt van 50 ;)
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2009
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.487
    Locatie:
    Sassenheim
    De golflengte van 2.4ghz is altijd nog 13cm volgens mij
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Er wordt gebruik gemaakt van 1/4 denk ik. Bij deze zit een heel deel afgeschermd en dat maakt hem zoveel langer.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Met een rtf gewicht van 50 gram :)shock:) zul je het model nooit ver van je af vliegen, dus dan kun je je wel wat permitteren. Bij deze coax kabeltjes is inderdaad alleen het laatste stukje de antenne.

    Ik ken de Corona ontvangers niet, maar bijv. FASST ontvangers hebben ook zo'n coax kabel en daarbij blijft de ontvangst volledig hetzelfde, zolang dat laatste vrije stukje maar precies op lengte blijft. Er zijn voor deze ontvangers zelfs antennes met een lengte van 40 cm leverbaar (voor inbouw in 'moeilijke' rompen).

    Het is wat anders als de ontvangerantenne(s) alleen uit een draadje bestaat(n). Hier mag je niet inkorten, behalve als de fabrikant opgeeft dat de halve lengte ook is toegestaan.
     
  8. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik heb het ff na gemeten en de grijze buitenkabel is 115,5mm lang, daaruit steekt de binnenkabel nog 29,3mm uit.
     
  9. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    @ corrien, het toestel wordt vrij klein, vandaar zo weinig ruimte.
    Misschien ken je de Corona ontvangertjes wel onder de naam jamara?
    [​IMG]
    Volgens mij zijn ze praktisch hetzelfde. Ook hebben deze ontvangers (de FHSS versie) een tijdje onder de naam Turnigy gestaan.
     
  10. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Jan,

    mogen, in het geval van 2.4 Ghz ontvangers met twee antennes, de lengtes van de twee antennes verschillend zijn (b.v een van 5 cm en een van 15 cm)?

    Bas
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ja hoor, 2.4GHz antennes kun je prima inkorten of verlengen. Met de autootjes ook vaak genoeg gedaan. Zo lang je de golflengte maar in acht neemt en alleen 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2 of 4 keer de golflengte neemt.

    Tsja, het verbaast mij enigszins dat er toch wezenlijk verschil in lengtes is. Nu kan het zo zijn dat er nog een gedeelte van het antennecircuit op de printplaat zelf zit. In ieder geval zit het inderdaad rond de 13cm.

    Vreemd genoeg bijv. bij Spektrum vind je ook antennes van 8,5cm (SR3500 micro ontvanger) of zoals hiervoor genoemd 2,93mm. :? De Spektrum AR-ontvangers zin net iets meer dan 31mm (incl. stukje dat op de print eindigt).
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Jamara heeft inderdaad Corona ontvangers in het programma, maar ook deze ken ik niet.

    De lengte van het afgeschermde deel mag verschillend zijn, het niet-afgeschermde deel moet exact dezelfde lengte hebben.
     
  13. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Jan,

    dank je voor de reaktie! Dit is het antwoord waar ik op hoopte.

    Bas
     
  14. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog een paar vragen...

    Jan,

    Als ik het dus goed begrijp mag je het coax kabeltje inkorten zolang het niet afgeschermde gedeelte maar even lang blijft en er mag een verschil in lengte zitten in de coax kabeltjes....

    Maakt het idd uit of de lengte een 1/8. 1/4, 1/2 etc van de golflengte is ?

    Ik denk zelf van niet. Het gaat mijn inziens alleen om de laatste ca. 30 mm (maar ik ben geen electronicus maar een fietsenmaker....dus zeker niet iemand met verstand van zaken...)

    ..en dan nog een praktische vraag, wat is verstandiger:

    1. het ontvanger kabeltje inkorten en daarna zorgen dat er weer 30 mm vrij is aan uiteinde

    2. of het kabeltje los solderen, inkorten en de kern en mantel van de coax kabel weer vast solderen zoals het zat

    Alvast bedankt voor je antwoorden.

    Cheers

    Bart
     
  15. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    Voor een koaxiale antenneleiding is een oneven lengte beter als er geen aanpassingscircuit (balun = balancer/unbalancer) aan de antenne zit. En die zit er niet aan.

    Als U dan toch gaat meten is 1/7, 1/3, 1/5 Lambda beter dant bent U zeker dat er op de koaxiale kabel geen mantelgolven onstaan. Een koaxiale kabel is namelijk een asymetrische voedingskabel.
     
  16. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Het onafgeschermde gedeelte moet de orginele lengte behouden (1/4 Lambda = 3.1 cm).
    Wordt met bovenstaande bedoeld dat het afgeschermde gedeelte bij voorkeur een lengte moet hebben van 1/7, 1/3, 1/5 Lambda (of 1 1/7, 1 1/3, 1 1/5, 2 1/7, 2 1/3, 2 1/5, etc etc Lambda)? En is dit inderdaad het geval met de standaard geleverde antenne lengtes?

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2009
  17. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    Ik weet het niet zeker of dat zo is bij elke ontvanger, maar bij de Jeti A20 en A40 ontvangers is dat in ieder geval zo.
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Proef op de som...

    Welnu vandaag maar de proef op de som genomen en de coax kabels van de Assan ontvanger ingekort...het niet afgeschermde gedeelte was 29 mm dus dat heb ik zo gelaten, de lengte van de antenne heb ik 3x zo groot gemaakt dwz 87 mm...Het werkt in de hobbykamer...morgen maar eens een afstands test doen....ik heb geen idee of dit nu 100% correct is...
    cheers

    Bart
     
  19. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Waarom hebben Indoor ontvangers, die normaal alleen al een sprietje van 3cm hebben niet gewoon een koperbaantje op de print?? Dan hangt er helemaal geen antenne meer aan.
    Ik begin binnenkort aan de bouw van het vliegtuig(je) dus dan kan ik de ontvanger meteen uittesten.

    Grt Ron
     
  20. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    Als je bv. RG-316D koaxkabel gebruikt hebt gaat het zeker werken.
     

Deel Deze Pagina