Antenne los van zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door gijsber58, 1 okt 2018.

  1. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Mijn antenne is los gekonmen van mijn futaba 10cg zender. Ik kan op de printplaat niet zien waar deze heeft gezeten. Kan iemand mij helpen waar deze gesoldeerd moet worden. BVD Gijsbert.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is het 2,4 GHz? dan zit hij vermoedelijk niet gesoldeerd, maar met een soort van "drukknoopje" (wat eigenlijk een miniatuur coax plugje is).
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dit is geen gewoon draadje, maar een coax-kabeltje met een binnengeleider en een metalen ommanteling. Mocht er geen micro connector aan het antennedraadje zitten dan is zelf solderen niet aan te bevelen. De 2.4 GHz antennetechniek is heel kritisch. Neem voor herstel contact op met de Nederlandse servicedienst van Futaba. De contactgegevens staan in de handleiding van je zender. De servicedienst is ook actief op het forum onder de gebruikersnaam Corrien.
     
  4. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Volgens mij was deze gewoon gesoldeerd. 20181001_221128.jpg 20181001_221143.jpg
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Of uit de micro connector getrokken. Moet toch wat geweld aan te pas zijn gekomen. Zo'n verbinding gaat niet zomaar los.
     
  6. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Klopt zender viel en pakte per ongeluk aan de antenne.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Reken er maar op, dat die met een micro-connector vast zat.

    De reparatie zal hoogstwaarschijnlijk niks voorstellen, als je een nieuw antennedraadje hebt, en die micro-connector op de print kunt localiseren:
    oude restantje losklikken, nieuwe draadje vastklikken.
    Maar als je hem niet kunt vinden, zou ik het spul gewoon even naar Jan opsturen.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals hierboven al wordt vermeld is de antennedraad uit de connector getrokken. Dit valt niet te repareren, dus de antenne moet worden vervangen. Het losklikken van de oude connector moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren. Als namelijk de contrastekker loskomt, wat al bij meerdere gebruikers is gebeurd, moet ook de hf-print worden vervangen.

    Als je de zender ondersteboven op tafel legt met de antenne naar boven zit de connector linksonder op de hf-print.

    De connector aan de draad van de antenne is zonder speciaal gereedschap niet vast te zetten en zoiets proberen te solderen moet je vergeten, dat gaat niet.

    De hf-print is een zogenaamde multilayer. Deze bestaat uit meerdere laagjes met printsporen, waarbij er uiteraard ook verbindingen zijn tussen deze laagjes. Als de contrastekker van de antenne losraakt van de print gaan ook enkele van deze verbindingen stuk.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
  10. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Waar zit die nimi connector.
     
  11. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Wie wil en kan mijn zender maken. BVD.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Of vind je het vooruitzicht om straks een vraag te moeten stellen op het forum in de trant van "geen bereik, vliegtuig neergestort en kwijt", wel een uitdaging?
     
  13. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Volgens mij was mijn vraag, omdat ik niet wist dat het zo moeilijk was om dit te bevestigen, legitiem. Nu weet ik inmiddels wel meer. Vandaar dit forum.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Er wordt een erkende reparateur aangedragen en toch stel je dan de vraag
    Wat snap je dan niet?
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zie posting #8.
    Zie onze conversatie.
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit is inmiddels achterhaalde informatie Ron. Inmiddels is de situatie als volgt:

    - voor Futaba producten heeft Ripmax het leveringsgebied van Robbe overgenomen en heeft daarvoor een vestiging in Duitsland geopend. Voor Nederland en Belgiƫ ben ik al weer enkele jaren de 'Servicestelle' voor Ripmax Duitsland, dus men kan nog steeds bij mij terecht voor reparaties. Op de site van Ripmax Duitsland is te vinden welk leveringsprogramma deze firma heeft: www.ripmax.de

    - de Power Peak laders en de Roxxy regelaars worden tegenwoordig door Multiplex op de markt gebracht. Ook voor deze firma ben ik de 'Servicestelle', dus ook hiervoor kan men bij mij terecht. De Robbe Power Peak en Robbe Roxxy apparatuur wordt echter niet door Multiplex geserviced en in de meeste gevallen kan ik hiermee ook niets meer.

    - de merknaam 'Robbe Modellsport' is in eerste instantie gekocht door Avio & Tiger, maar is blijkbaar later doorverkocht aan Lindinger (www.lindinger.at). Met deze firma heb ik geen zakelijke kontakten.
     
  17. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    152
    Iedereen bedankt voor zijn inbreng op mijn vraag. De zender gaat naar Jan.
     

Deel Deze Pagina