Antenne's en FPV antenne perikelen

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 15 mrt 2010.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Sommige combi's geven 3dB verlies. Dus het kan wel maar je levert wat in.
    Bv een Omni duck met een Helical geeft 3dB verlies.
    Of een Yagi op de grond en een Cloverleaf op je model.

    Helical Rx samen met een Clover leaf Tx dan weer niet.

    Zorg dan wel weer voor de juiste polarisatie. Beide linksom of beide rechtsom. Anders kan je beter zonder antenne gaan vliegen ;) En ja dat maakt echt heel veel uit. Zou iets van -30dB zijn als de polarisatie tegen elkaar indraait.

    Die dingen van Sander doen het zeker goed. Kom er verder mee dan met mijn eigen antennes en zou niet weten waar dat in zit want ik maak toch wel degelijke CL/SPW's
     
  2. ntotheo

    ntotheo

    Lid geworden:
    7 aug 2012
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Ninove, België
    Ik ben mijn eerste stapjes in de FPV wereld aan het zetten, nu ben ik wat aan het experimenteren met de verschillende frequenties en te kijken wat voor mijn gebruik 't best werkt.

    De 5.8ghz cam + tx die ik nu test, is dezelfde zoals op bijgevoegde foto. Nu vraag ik mij af of ik de antenne hiervan kan verbeteren. Ik heb namelijk nog maar weinig info gevonden over antennes op micro FPV setjes.. Een (iets) langere antenne is denk ik not done? Maar ik heb tot nu toe ook nog niks kunnen vinden over bv. een clover leaf antenne voor iets van dit formaat..

    [​IMG]
     
  3. fransbr

    fransbr

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    NOORDHOLLAND
    mobiel antenne test station

    Beste mensen,

    Ik heb al heel wat antennes gemaakt 3 en 4 blad klavers, helicals, croshair maar altijd moest ik maar afwachten of ze “goed” waren.
    Wel eens wat kunnen testen via Sander en Verf maar toch wilde ik zelf kunnen meten, tot nu was het schieten in het donker.
    Nu heb ik een aantal tutorials en slimme toepassingen gecombineerd en mijn eigen mobile antenne meetstation gemaakt.
    ----------------------------------------------------
    IB-crazy heeft een tutorial geschreven om een doe-het-zelf swr-meter te maken.
    FPVLAB - FPV Without The Interference ... lf-project
    Mitronic heeft einge tijd geleden een couplers gemaakt voor alle populaire frequentie’s.
    FPVLAB - FPV Without The Interference ... ect/page24
    Lindsay heeft een analoge meter omgebouwd en een de VSWR meting simpeler gemaakt.
    RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars! ... stcount=63
    Dennis en Verf hebben veel pioniers werk gedaan om de beste klaverblad antennes te kunnen maken.
    ---------------------------------------------------
    Mijn mobile antenne meetstation bestaat uit een:

    1-Windtunneltje om de videozender te koelen tijdens de meting.
    2-Videozender die het signaal levert.
    3-6 db verzwakker om mijn meetdiode te sparen.
    4-een geschikte coupler met meet unit van Mitronic
    5-omgebouwde analoge multimeter met mooie schaalverdeling van Dennis.
    6- Batterij, voltmeter en schakelaar om de videozender makkelijk in/uit te schakelen.
    7-de te meten antenne.
    8-Het geheel op een stuk epp-schuim om het mobiel te houden.

    Ik was al eens bij Verf langs geweest die een vergelijkbare opstelling heeft.
    De waardes die ik nu zelf meet komen heel netjes overeen met de metingen bij Verf.
    Met mijn station heb ik inmiddels al tientallen antennes gemeten.
    Sommige waren heel netjes en andere klopte voor geen meter, daar bleek vaak wat mee aan de hand te zijn.(slecht soldering etc.)

    Ik concentreer mij voornamelijk op de 1,2/1,3 GHz en de 2,4 Ghz antennes.
    De 5,8GHz band is veel gevoeliger en ik denk dat de coupler van Mitronic daar niet goed genoeg voor is.
    Voor 5,8GHz kun je beter een coupler kopen op e-bay.

    Het tunen van Helical antennes is nu een fluitje van een cent.
    De plaats van de strip die je op de spiraal moet solderen is nu heel precies te vinden.
    Klem het stripje op een houten stokje en verschuif de strip langs de spiraal tot je meter de laagste waarde aangeeft, soldeer het stripje op die plek vast. Controleer wel of de meting op de andere kanalen ook voldoende laag blijft.

    Kortom een aanwinst voor de antenne bouwer met dank aan Verf, Dennis,IBCrazy, Mitronic en Lindsay.
    Nu maar wachten op mooi weer om ze in de praktijk te testen.

    Groet FransBr (SpongeBob)

    [​IMG]
     
  4. fransbr

    fransbr

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    NOORDHOLLAND
    Methoden om een klaver / SPW antenne te tunen en aan te passen. deel 1

    Vaak is een (zelfgemaakte) antenne niet precies getuned op de frequentie die je op je videozender (Vtx) hebt ingesteld.
    Je wilt weten of de antenne boven of onder de ingestelde frequentie resoneert.
    M.a.w. moet de antenne omlaag of omhoog getuned worden. Zit ik links of rechts van de berg.
    IBCrazy heeft een methode beschreven om dat uit te vinden.

    Methode: Beweeg je half gesloten hand (vorm je hand alsof je een beker vasthoud) langzaam vanaf de zijkant naar de antenne toe. Let ondertussen goed op de verandering van de Vr op de VSWR meter.

    Raak de antenne niet aan, dit geeft een vertekend resultaat.

    Situatie I, zie tekening.: Als je hand dichter bij de antenne komt en de Vr gaat omlaag naar een minimum en stijgt weer als je hand nog dichter bij de antenne komt. In dat geval is de eigen resonantie frequentie van de antenne boven (hoger) dan van de Vtx frequentie. De antenne resoneert dan dus boven de Vtx frequentie. Je kunt de antenne wat omlaag tunen volgens de tekening van IB-crazy. zie 2e deel hieronder. (eigenlijk is je antenne fysiek wat te klein = te hoge frequentie)

    Situatie II zie tekening :In het geval dat de Vr naar een maximum stijgt en weer daalt als je hand heel dicht bij de antenne komt is de resonantie frequentie van de antenne lager dan de Vtx frequentie en zal je de antenne omhoog moeten tunen. (eigenlijk is je antenne fysiek wat te groot = resoneert bij een iets te lage frequentie)

    suc6 FransBr (SpongeBob)

    [​IMG]
     
  5. fransbr

    fransbr

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    NOORDHOLLAND
    Methoden om een klaver / SPW antenne te tunen en aan te passen. (Deel 2)

    Hieronder zie je een tekening die je kunt gebruiken om je antennes te tunen.
    Deze methode werk twee kanten op. Kleine frequentie verschuivingen lukken wel als je de methode uit de tekening van Pisces gebruikt.
    Voor grotere veranderingen zal je de antenne-maten aan moeten passen.
    Kijk dan op de tutorial van IB-crazy. FPVLAB - FPV Without The Interference forums / showthread....urself-project

    Er zijn vast nog meer trucjes om je bestaande antenne te tunen. Post ze zodat anderen ze ook kunnen gebruiken.

    su6 FransBr (SpongeBob)

    [​IMG]
     
  6. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Dank je voor de uitleg Frans.
    Zelf kan ik wel aan antennes meten als ik aan het werk ben maar thuis nog niet. Dus deze meetmethode die je beschrijft ga ik ook eens proberen.
     
  7. Rien123

    Rien123

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Heinkenszand
  8. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Extra connectoren zijn niet ideaal want ze geven een SWR vermenigvuldiging. Maar op lage frequenties zal de SWR van zo'n connector niet heel groot zijn en volgens mij telt alleen de connector bij de antenne mee. Hoe dan ook, het blijft belangrijk om de meter te calibreren met bekende belastingen, b.v. met 50/60/83 ohm dummies.

    Grappig en slim, dat SpongeBob meetstation met koeler! Ik zou er patent op aanvragen :D.

    Martin
     
  9. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo,

    Ik weet niet als ik hier goed zit met mijn vraag. Heb mijn eerste FPV setje samen gesteld alleen krijg ik maximaal 50 meter bereik :S

    - TX5805 (Walkera module) met cloverleaf
    - RC305 (Band A) met skewplaner

    Helaas krijg ik maar 50 meter bereik net als met de originele antennes heb ik de zelfde test afstand gelopen en kom ongeveer op het zelfde punt uit.

    Kan de kanaal keuze ook verschil maken in de afstand?

    Word er een beetje moedeloos van!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2013
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ziet eruit als een antenne uit mijn productie lijntje. =) rp-sma.

    Kan het zo ook niet zeggen 50m is wel heel weinig. Kanaal keuze kan wat schelen maar niet veel.

    Wordt de video zender wel warm/heet?. Zo niet kan het zijn dat de eindtrap stuk is.

    Testen gedaan in het open veld?
     
  11. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Zender aangestaan zonder aangesloten antenne ? Eindtrap van de zender opgeblazen ? Gaat op 5,8 gHz vrij snel....

    Gr Gert
     
  12. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo mannen,

    Ik zal controleren als de zender warm word. Zo ver ik weet word deze redelijk warm ja!
    Misschien heb ik de cloverleaf niet goed gesoldeerd op de zender... of zou die dan helemaal geen beeld moeten kunnen ontvangen?

    Hoe kan ik controleren als de eindtrap stuk is?

    [​IMG]


    [​IMG]




     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik denk dat die soldering in ieder geval beter kan.

    Als je eerst de buitenmantel vertint. En daarna wat kerft met een mesje breek je hem zo af. Dan heb je een mooie schone rand. Als je dan een klein koper draadje er tegenaan soldeert zodat je gelijk uit komt op die parallelle eilandjes die je hebt op de print dan heb je een nette verbinding.


    (eventueel vooraf een paar adertjes er tussenuit trekken zodat je al een bruggetje kunt maken naar Ground.)

    Als die eilandjes heel dicht bij elkaar liggen red je het misschien zo al om hem er tegenaan te solderen.

    Zo mogelijk ook naar het eilandje aan de andere kant wat ground is. Weet niet zeker of het veel verschil zal uitmaken maar misschien iets beter voor de impedantie.


    Center van de coax ook zo kort mogelijk houden. (zoals afbeelding. Dus zo min mogelijk lengte voor bij de buitenmantel.)


    [​IMG]
     
  14. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor je antwoord ik zal vanavond alles even opniew bekijken.
    Dat solderen lukt me ook niet echt!.. de tin blijft op de bout plakken en krijg het moeilijk op de print plaat moet het er bijna op smeren :confused:

    ik lees nu ook dat dit een mogelijkheid is voor mijn zender misschien wat makkelijker te solderen ivm de kleine eilandjes waar ik bijna niet bij kan komen? zie foto:

    http://multir.tumblr.com/image/60337940831


     
  15. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat is niet echt de bedoeling! Maar het kan aan meerdere dingen liggen; temperatuur v.d. bout, het soort soldeertin, vuiligheid, werkwijze. Misschien moet je even een snelcursus solderen volgen en beginnen met wat simpele draadjes en/of printplaat als proef. Het is dus niet de bedoeling dat je (alle) tin op de bout smelt en dan met de bout gaat solderen. Het hoort op de bout te plakken, maar dat maakt niet uit want de tin waarmee je soldeert komt als het goed is rechtstreeks v.d. rol die je in je andere hand vasthoudt. Vooraf moet je wel elke keer de bout schoonvegen met een nat sponsje o.i.d.

    Martin
     
  16. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Heeft iemand de CL/SPW setjes van hobbyking al geprobeerd?
    Ik heb een 1.2 setje besteld om te proberen.
     
  17. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dankje Martin is het me al gelukt ik heb alles op nieuw en op een nieuwe plaats gesoldeerd!.. Had de soldeer bout even laten liggen een half uur en toen was i echt warm ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

     
  18. renesijnke

    renesijnke

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Gorinchem
    Heren,

    Ik heb een tijdje geleden een 1.2 Ghz set besteld bij Hobbywireless. (snap dat 1000mW aardig wat is, verkeerd besteld) Nu ben ik aan het proberen alles werkend te krijgen, maar tot m'n teleurstelling krijg ik geen beeld, alleen wat wazige strepen. Camera is de '600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR' van SecurityCamera2000, deze werkt goed (getest op 5.8Ghz set)

    De transmitter geeft 12v aan de camera. Ook de bril staat ingesteld op extern signaal.

    De dipswitches zijn op elkaar afgesteld volgens de volgende schema's (heb beide mogelijkheden van channel 1 en 8 geprobeerd):

    - De transmitter switches http://hobbywireless.com/docs/tx_8ch.pdf
    - De receiver switches https://hobbywireless.com/images/support_photos/wireless fpv receiver setup.jpg

    Hier nog wat afbeeldingen van hoe ik alles heb aangesloten.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Zie ik iets over het hoofd?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Weet je zeker dat je de volgorde + / - / signaal van de cam goed hebt?
    Hetzelfde voor de vtx ?

    Anders zou hij toch echt beeld moeten geven.
     
  20. renesijnke

    renesijnke

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Gorinchem
    Thanks Sander! Heb nog even zitten kijken, volgorde van + / - / signaal op de transmitter is anders dan op de afbeelding op de site. Wel slordig dat ze een kabel met de verkeerde volgorde hebben geleverd!

    Dat ik dat niet gezien heb xD

    Edit: Alles werkt!
     

Deel Deze Pagina