Apparatuur heeft zwemles gehad

Discussie in '[FAQ] RC Techniek en elektronica' gestart door Corrien, 11 dec 2005.

  1. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    11.228
    Locatie:
    Maasland
    Modelauto's rijden door plassen water, modelschepen zijn vaak alleen aan de onderkant waterdicht en de zichzelf respecterende vliegverenigingen hebben op z'n minst 1 slootje langs het veld, waarin niet-geplande landingen vaak eindigen.

    Veel modelbouwers maken het wel eens mee, dat de apparatuur nat is geworden. Hoe moet er nu gehandeld worden? Als alles wordt opgestuurd naar de servicedienst is het vaak al te laat. Er moet zo snel mogelijk worden gezorgd, dat ontvangers, servo's en overige apparaten op de juiste manier worden gereinigd en gedroogd. Vaak is het nat worden nog niet zo erg, maar richt het verkeerd opdrogen onherstelbare schade aan.
    Hierbij moet er natuurlijk verschil worden gemaakt tussen een beetje spatwater of condens en een volledige onderdompeling. Of het nu condens, regenwater, zoet of brak oppervlaktewater betreft maakt in de handelwijze niet veel uit. Wel is de snelheid, waarmee men gaat poetsen en drogen daarbij in oplopende mate belangrijk: bij brak of zout water heeft men zeer weinig tijd.

    Een beetje nat
    Als alles maar een klein beetje nat is geweest, is het voldoende om e.e.a. geforceerd te drogen en daarna een paar dagen te laten uitwasemen.
    Na het verwijderen van de behuizing (bij servo's alleen het onderhuis) wordt eerst gekeken of er daadwerkelijk vocht op de elektronica aanwezig is. Dit wordt dan eerst zo veel mogelijk verwijderd met alcohol en als dit niet voorhanden is met een stukje toiletpapier of een doekje. Hierna neemt men een föhn, waarmee men gedurende meerdere minuten (op ca. 20 cm afstand) over de elektronika waaiert totdat alles voldoende droog lijkt. Hierna wordt alles enkele dagen op een warme plek neergelegd om verder uit te wasemen. Voordat er daarna wordt gekeken of alles nog werkt, inspekteert men de print(en) op aanwezige aanslag. Als alles er netjes uitziet kan de behuizing er weer omheen en kan er getest worden. Is er nog aanslag aanwezig, dan zal de reparatiedienst aan het werk gezet moeten worden.
    Gebruik bij het reinigen geen agressieve middelen, zoals ontweringswater. Dit soort middeltjes tasten meestal het soldeer aan en laten zelf een residu achter op de print. Het is wel goed om de elektronica na het uitwasemen in te spuiten met plastic-spray.

    Heel erg nat
    Als het model volledig onder water is geweest of als er in de ontvanger, servo's of andere apparatuur behoorlijk wat water wordt aangetroffen zal men alles eerst zo snel mogelijk moeten uitspoelen. Meestal zal er geen gedestilleerd water of alcohol voorhanden zijn. Men gebruikt dan gewoon kraanwater. Dit bevat natuurlijk ook de nodige mineralen, maar is in ieder geval stukken beter dan oppervlaktewater. Neem ruim de tijd om te spoelen, zodat er zo min mogelijk zouten en overige mineralen uit het oppervlaktewater overblijven. Vervolgens volgt men de procedure, zoals hierboven is beschreven: eerst (langdurig) föhnen en daarna laten uitwasemen. Enkele apparaten vereisen nog wat extra aandacht: ontvangers en servo's.
    Ontvangers
    Bij ontvangers moet men er extra voor zorgen, dat de spoeltjes goed drogen. Dit zijn de vierkante, zilverkleurige componenten, waarvan het middenstuk een schroefbare kern is (die uiteraard nooit zo maar versteld mag worden). Als er in deze spoelen vocht achterblijft, wordt het een hopeloze zaak!! Bij het föhnen mag men deze spoeltjes best wat extra warm maken en bij het uitwasemen zet men de ontvanger schuin op z'n kant, zodat eventuele vochtrestanten niet in de spoeltjes achterblijven.
    Als de ontvanger voor modelvliegen wordt gebruikt, kan men deze daarna alleen redelijk veilig opnieuw gaan gebruiken als alles brandschoon is. Als er enige twijfel is of als er zichtbare aanslag aanwezig is, kan men de ontvanger naar de reparatiedienst sturen of moet men een nieuwe aanschaffen. Ga er in ieder geval niet meer mee vliegen, want oxidatie werkt nog erg lang door.
    Servo's
    Bij servo's kan men natuurlijk niet vaststellen of er in de motor of potentiometer oxidatie is opgetreden. Met uitzondering van kleine servo's kan men dan ook het beste de stuurhevel eerst een aantal keren volledig heen en weer halen, zodat zowel de motor als de potentiometer de kans krijgt zichzelf schoon te vegen. Bij kleine servo's kan men het beste een van de middelste tandwielen verwijderen. Daarna het eindtandwiel heen en weer bewegen om de potmeter schoon te vegen en door het draaien aan het eerste tandwiel kan men de motor laten draaien. Als alles daarna weer in elkaar is gezet en wordt uitgetest moet men de servo's eerst veelvuldig heen en weer laten bewegen voordat ze weer in gebruik worden gesteld.
    Ook hier geldt weer: bij modelvliegen geen risico nemen, want een gecrashed model geeft altijd meer kosten dan een of twee servo's, die vervangen moeten worden.

    Brak of zout water
    Als elektronica met min of meer zout water in aanraking komt is het vaak snel gedaan met het apparaat. Er is dan ook uiterste snelheid geboden om de drenkeling op het droge te brengen en uit te spoelen. Zo lang er spanning op het apparaat blijft staan treedt er elektrolyse op. Dit is een natuurkundig proces, waarbij metalen in oplossing raken. Bij ontvangers verdwijnen daarbij bijv. de aansluitpootjes van de stekkers geheel of gedeeltelijk. Ook worden printbanen en componenten aangetast. Als dit eenmaal is gebeurd, kan het apparaat worden afgeschreven.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011

Deel Deze Pagina