Ariane V10 (her)bouw topic

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door sietse, 1 jan 2007.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hier komt een herbouwverslag van een ArianeV10.
    Tijdje geleden heb ik van Aldert een heeeeeeeeeele mooie romp voor weinig overgenomen. Dit was de romp van de ArianeV10. Zo’n soort zwever is vanaf het begin eigenlijk al mijn droom geweest. Vooral het behoud van energie van deze ragbakken trekt mij enorm. Wat je ook ziet op die filmpjes. Vol gas omhoog, motor uit, duikvlucht. Rollend op 1 meter over komen, up trekken en weer bijna terug naar de uitgangshoogte! Echt ongelofelijk...

    Ik ben al een tijdje bezig met het lamineren en de vacuümtechniek gaat steeds wat beter. Vleugels maken lukt mij wel. Rompen willen alleen niet echt... moet ik me eigenlijk ook eens in gaan verdiepen (ooit). Ik was dus erg blij dat ik deze romp van Aldert over kon nemen.

    De romp is volledig gemaakt van Kevlar met een paar carbon verstevigingen bij de vleugelbevestiging. Mooi wit glanzend afgewerkt en supersterk! De Staart kreeg ik erbij. Het is een Vol Carbon V-Staart. Gemaakt in 2 negatieve mallen (boven en onder), maar dus wel in 1 stuk!! Echt super. De beide roeren worden met 1 servo aangestuurd en fungeren dus enkel als hoogteroer. Waarschijnlijk omdat je bij deze snelheden toch geen zak aan een richtingsroer heb!

    De vleugels heeft Aldert later nog nagezonden. Deze waren in een flinke crash zodanig verminkt dat Ruud Zandvliet er maar niet meer aan begon om dat te repareren...
    Ik wil het nog wel proberen (eigenwijs? yupyup!). Eerst ga ik kijken of ik met glas, carbon en XPS de boel weer redelijk in elkaar krijg. Parallel daaraan wil ik misschien nog een nieuwe vleugel van XPS en Glas gaan maken. Dit moet zeker goed te doen zijn omdat ik al meerdere Supergee (DLG) vleugels heb gemaakt.
    Als ik de oude vleugel weer goed in vorm krijg, maar hij blijkt niet sterk genoeg, dan is het misschien ook een idee om daar nog negatieve mallen van te maken. Maar goed, dat zou wel erg profi worden en is iets voor daarna.


    Eerst maar wat info over de Ariane V10 zoals hij hoort te zijn:

    Links:
    http://www.carbon-vertrieb.com/site.php?p=30
    Prijzen: http://www.carbon-vertrieb.com/pdf/30_pdf_preise.pdf (kan je beter niet naar kijken.... :roll:)
    http://www.aerodesign.de/modelle/F5B/ariane_v10.htm
    http://www.delago.de/ariane/EFlieger.htm
    Filmpje: [media=youtube]q0qwW9OoCMY[/media]

    enkele aanzichten van carbon-vertrieb.com
    [​IMG]

    Layout drawing
    [​IMG]
    Wing dimensions
    [​IMG]

    Het gebruikte profiel is de HD47. Dit is een extreem dun profiel met maar 6,5% dikte.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Motor:
    Er worden 3 aanbevelingen gedaan voor motorisering. 1 daarvan is deze. de motor is bij alle 3 hetzelfde. Verschil zit hem in de regelaar en prop. Aangezien ik deze prop van Aldert erbij heb gehad, zet ik deze ff hier neer:

    Motor: Hacker B40-6L met 4,4:1 vertraging
    Regelaar: Master 125-O-F5F
    Prop: Competition Carbon Spinner + Propeller 14/12,5"
    Akku: 10 x RC2400 of 10 x GP3300

    Aangezien ik even geen 500 euro over heb en ik ook niet per sé met 90km/h verticaal omhoog hoef te gaan ( 8O ), ben ik verder gaan kijken. Uiteindelijk bij Unitedhobbies.com een leuke buitenloper gevonden die er misschien NET in zou kunnen passen. De HXT35-55-900KV. Deze is vergelijkbaar met een AXi 2826. Voor 28 dollar wilde ik de gok wel wagen :).
    Gelijk ook maar een regelaar erbij besteld waar ik zowieso van alles aan kan hangen, namelijk de hexTronik PRO 80A BESC. Prima ding, veel in te stellen en de motor loopt prachtig. Kan ik ook nog over op wat meer cellen (ooit :) ).
    Als Accu ga ik eerst 2 packs van 3S1P2200mah (20/30C) van Hextronic (jaja) erin gooien. Die gebruik ik al voor mijn T-Rex, dus dat komt mooi uit! Zet er een tussenstukkie op zodat het voor deze een 3S2P wordt van 11.1 Vol, 4400mah. Moet ik dus wel 80 amp uit kunnen trekken.

    Op een rijtje:
    Motor: HXT35-55-900KV
    Regelaar: hexTronik PRO 80A BESC
    Prop: Competition Carbon Spinner + Propeller 14/12,5"
    Akku: 3S2P 4400mah Hextronic (20/30C)


    Inbouwen
    Zie dat maar eens in zo'n romp te frutten! haha.
    [​IMG]

    1e probleem was gelijk al dat hoe de motor normaal zit, de draden aan de voorkant eruit komen. Die kunnen niet langs de motor, want daar is geen plek voor. Ik dacht er nog even aan om ze buitenlangs te leiden... Blij dat ik dat idee snel uit mijn hoofd getrapt heb!
    Nieuw idee: As omdraaien, motor anderom goed vastlijmen in de romp en bij de eigenlijk monteerplek nog een extra lagertje. Dit idee leek mij beter en heb ik dus ook maar uitgevoerd. Stukkie hout met epoxy achteraan om een flink lijmoppervlak te creëren.
    [​IMG]

    Alle onderdelen zitten passen. Flink geklooi nog. Dacht dat ik hem zo wel goed had. Het zou allemaal wel gaan passen. De regelaar zou in het open deel komen. Zo is het origineel bedoelt. Daar zit een rechthoekig gat in de vleugel waar de regelaar net in past. Zo krap is het allemaal... Omdat ik dat deel van de vleugel nog opnieuw moet maken, zie ik dat toch liever niet met een gat erin. Lijkt me qua sterkte allemaal wat minder. Naja, zo zien de onderdelen er dus uit:
    [​IMG]

    Om het allemaal zo compact mogelijk kwijt te kunnen heb ik een klein epoxy plaatje van de regelaar gehaald. Hierdoor past ie net voor in de neus, terwijl er nog wel een 3S2200mah pack onder kan :). past precies allemaal! Regelaar dus ook gelijk op de motor gesoldeert. Zo kort mogelijke draden en geen stekkertjes meer:
    [​IMG]



    De Vleugel

    De Vleugel lag goed in elkaar toen ik hem KREEG van Aldert.. Ik snap ook wel waarom hij er liever niet meer naar wilde kijken :roll:. Echt, je snapt het wel als iemand op het veld zou staan te huilen bij zo’n crash... Je voelt het gewoon natrillen in de vleugel...

    Gok dat ie een paaltje heeft gepakt ofzo? Het was een 1 delige vleugel. Nu zijn het er 3...
    In het midden door. Waarschijnlijk door de verzwakking van de inkeping voor de regelaar en gaten voor de boutjes. Gok dat de paal zelf de rechtervleugel heeft geraakt, want die was ook echt door. Ligger ook afgebroken en veel van de carbon huid is daar “gecrunshed”.
    Op dat moment was ik niet genoeg bij zinnen om een foto te maken. :rol: Dat heb ik heb ik pas gedaan toen ik de ergste stukken had weggesneden..

    [​IMG]
    Het mooie is wel dat je op deze manier goed kan zien hoe de originele vleugel is opgebouwd.
    Hij is gemaakt in 2 delen in negatieve mallen (boven en onderkant).
    Bouwwijze is volgens mij zo’n beetje gelijk als beschreven door Ruud Zandvliet: http://home.planet.nl/~zandv055/TipsNL.htm
    IPV balsa is hier alleen 1mm dun schuim gebruikt. Dus van onder naar boven voor de onderhuid is het: gelcoat (verf), 80gr Carbon, 1mm schuim, 25 grams glas. De bovenhuid wordt hetzelfde gemaakt (maar dan omgekeerd :roll: ). Als die klaar zijn, worden ze in de mal op elkaar gedrukt met de liggers er tussen.

    Nou ja, kijk maar eens naar de foto’s, dan is het wel te zien ook. Ik heb alle echt slechte stukken weg gesneden. Gelukkig is het rolroer nog helemaal goed. Lastig is wel dat de carbon roofings los zijn gekomen van de balsa ligger. Ook is ie natuurlijk volledig doorgebroken...
    Een ander probleem is dat de huid voor een deel nog langs de ligger is gescheurd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mijn idee is om van xps vulstukken te maken en die erin te lamineren met glasdoek er tussen. Dit glas wordt dan door de vulstukken mooi tegen de binnenkant van de huid gedrukt en zal de vleugel van binnenuit versterken.
    Uiteindelijk komt er op het middelste deel toch zeker ook nog een laag glas overheen, anders word het nooit sterk genoeg... Maar goed, dat zie ik dan wel weer.

    Ik heb in ieder geval al de verf eraf geschuurd op de plekken waar glas moet komen. wel super mooi om te zien, dat carbon :).

    [​IMG]
    [​IMG]



    Profielmallen heb ik uitgesneden uit multiplex. Sow, lekker dunne profieltjes als je het zo ziet :)! Heb gelijk maar alle malletjes gemaakt die ik nodig heb om een soortgelijk vleugel helemaal opnieuw te maken.
    [​IMG]


    Stukjes XPS gesneden om er tussen te frutten
    [​IMG]

    vastlijmen en dan schuren en plamuren met ingedikte epoxyhars (glasbubbels).
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. aviador

    aviador Guest

    Als je maar weet dat ik het tot het einde zal volgen Sietse!! :D

    heel veel succes met dit erg mooie en fascinerende project!

    ik hoop dat je ''low budget'' setup goed gaat presteren :thumbsup:
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Leuk projektje en mooie kist ook! Ben benieuwd hoe de vleugels er aan toe zijn, is de ligger nog heel?

    Pas op, als je eenmaal met dit soort kisten heb gevlogen wil je steeds meer vermogen :wink:

    Paul
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nope, ligger is 2 keer door... :roll:.
    Daarom vond Ruud Zandvliet het zowieso niet meer de moeite waard om te repareren.. Logisch ook eigenlijk. Maarja. Ik kan zo'n mooie vleugel niet zomaar weg smijten :).
    Komen nog wel meer foto's, heb alleen vrij weinig tijd nu.

    Zal zo nu en dan de beginpost wel bijwerken. Blijft het mooi bij elkaar. Ook maar eens verder kijken wat ik hier in zo'n bouwverslag kan moderatorren :p
     
  5. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Sietse,

    mooi gewaagd project! En door eigenwijs te zijn kom je nog eens ergens..

    Zelf heb ik altijd gezegd.. de 2 goede vleugeltips afzagen en een goede pylon vleugel maken ;)


    Groeten Vincent
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    :)

    zou nog kunnen idd. heb je idd een best strakke vleugel. Hoewel er dan ook nog wat aan te fixen is...

    Ik heb alleen net een soort supergee vleugel gemaakt (1.5m) met 80gr glas en te sterke liggers. Veel te zwaar voor een DLG, maar ideaal voor een snel zwevertje! Profielen lijken erg op elkaar. Van die vleugel ga ik nu dus ook een leuk elektrozwevertje maken.
     
  7. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    IK ben erg benieuwd waar je bouwproces op uit komt.. Ik zie toch dat je altijd met superveel dingen bezig bent en er toch wel heel veel mooie technische dingen van maakt..

    Mijn complimenten...

    ps. wat voor studie doe je of heb je gedaan.?

    Groeten Vincent
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    THNX!!

    Zie de regel: Heb weinig tijd.. :roll:

    Studeer werktuigbouwkunde (richting Product Ontwikkeling) aan de TH Rijswijk en ben al een tijdje met mijn afstuderen bezig. 1 dag voordat ik mijn verslag in wilde leveren kwam er alleen eindelijk een "begeleider" van school langs en die zei doodleuk dat het niet goed genoeg was om af te studeren...

    Nu kan ik dus weer "leuk" door. verslag aanpassen en uitbreiden... Daarnaast moet ik ook nog 2 vakken halen.. 15 feb verslag inleveren, ergens in maart nog een presentatie en dan hoop ik toch echt wel klaar te zijn.

    Voor nu dus ff geen Kerstvakantie. Tussendoor blijf ik gewoon aan dit soort projecten klooien (heb er idd nogal wat lopen :roll:). Anders trek ik het echt niet..
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Laat ik eerst denken dat het hier om een raket ging..
    Maar dit zit er ook niet ver vanaf :wink:
     
  10. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    mooi spul hoor! vind dat altijd erg indrukwekkend om voor bij te zien en horen suisen....(paul weet daar alles van :)). wat ik me afvraag he...wordt dat in die romp niet een beetje warmpjes zo met de regelaar op de accu?

    succes!!
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    regelaar wordt als het goed is niet zo warm. Deze setup gaat geen 80 amp trekken. Hooguit 60 volgens wat berekeningen (die nog hier volgen).
    Je zet de motor in principe ook maar heel ff aan, omdat hij na enkele sec al bijna uit zicht is :).

    Heb al wel aan Aldert gevraagd hoe het met koeling zit idd, want hoe ik het zo zie, is er gewoon GEEN koeling. Ook niet in de spinner.

    denk dat ik uiteindelijk gewoon proefondervindelijk ga kijken of het te warm word :D.
    Mocht het uit de hand lopen, dan heb ik nog wel enkele ideetjes voor mooie koeling. Met deze snelheden heb je maar een klein openingetje nodig natuurlijk!
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    De Ariane krijgt een Supergee vleugel, of begrijp ik het niet helemaal? :oops:
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Je begrijpt het niet helemaal :), geeft niet.
    Supergee vleugeltje word een ander e-zwevertje. Daar moet ik zegmaar ff een rompje voor verzinnen. Motor heb ik al wel :).


    Op de Ariane komt als het lukt de originele (herstelde) vleugel. Als zij-projectje wil ik echter ook nog proberen om net zo'n 2 meter vleugel in supergee-achtige bouwwijze te maken.
    Vleugelprofielen heb ik al uitgeprint en gister snijmalletjes van gemaakt.... DUN!!! 8O Als je daar naar kijkt en dan bedenkt dat ie 1.5 kilo hoort te wegen, dan kan je wel begrijpen waarom het zo hard gaat :D
    plaatjes komen later.
     
  14. aviador

    aviador Guest

    haha, en straks heb je nog een propeller op een of andere manier over en dan verzin je daar ook weer een of ander e-zwevertje bij :lol:
     
  15. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi project Sietse. Ik ga het volgen...
     
  16. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey, hier een antwoord... (de rest beantwoord ik nog via pb).

    Idd helemaal géén koeling! Na het vliegen met de orginele setup was alles extreem héét! Uiteraard géén krimpkous meer om de regelaar, dat brand er al na de eerste vlucht vanaf. Direct na het vliegen onmiddelijk de akku eruit, die was zo heet dat deze (ondanks de kaptonband) gewoon slapjes aanvoelde en ietsje doorhing (dat was wel makkelijk, want de rechte/strakke en koele akku's gingen er met wurgen in).
    Als setup werd gebruikt een Hacker B40-6L met een maxon 4,4:1 vertraging, de door Sietse gebruikte Rudi Freudenthaler prop, een Jeti/Hacker 99 opto en 10 2400 milli's cellen gepushed GM-vis akku's.
    Ik vraag me af of het goed gaat met de (ontbrekende) koeling, en dan vooral omdat je nogal meer motorloop hebt! En Lipo's vinden het niet leuk boven de 60 graden...
    Vraagje aan Laurens... je vond de orginele setup niet "extreem" genoeg, wat had je zelf voor een aandrijving in gedachte?

    Ik volg het zéér aandachtig... (ik was al nieuwgierig gemaakt door foto's :wink: ). Succes, greetz van Aldert.
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik dacht dat lipo's wat minder snel heet werden? Misschien dat het in dat geval nog wel mee valt qua hitte.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mja, Het is alleen wel zo dat die Hacker motor met die setup eigenlijk veeeeeeeeeeel teveel trekt.. (voor normale normen :D.)
    kweenie precies, maar op rcgroups zaten ze te discussieren over hoe lang de regelaar half gas aan kon voordat de warmtebeveiliging aan ging. Dat was dus gemiddeld zo'n 2.5 sec waarin je dus de tijd heb om het model te starten... :roll: Daarna enkele secondes vol gas, iets langer dus...

    Mja, dat zocht ik nog niet volledig, dus voorlopig neem ik genoegen met enkele secondes meer :).
    Heb het 1 en ander doorgelopen met een vergelijkbare motor als wat ik nu heb, een AXI. met deze prop op 3 cellen trekt ie max 60 amp bij 2.7 kilo trekkracht. Moet in ieder geval dus wel verticaal gaan gok ik...
    regelaar kan 80 aan, Lipo's zijn 2 2200 paralel (20/30C). Zouden dus samen ±88amp continu moeten kunnen leveren.

    Ik heb er 1 in mijn T-Rex (heli) zitten. die trekt af en toe rond de 27 amp dacht ik. Na een vlucht van 8 min kan je net voelen dat ze iets warmer zijn dan omgevingstemperatuur.. Niet warm dus. Met net wat meer en dan maar voor een 10 tal sec zal het geen oventje worden denk ik. Enige wat wel echt warm gaat worden is de motor denk ik toch. Maar goed. Zoals gezegd, ik zie wel :).

    Die lui op rcgroups trekken bijna 300amp uit 3700mah NEU cellen. Ik ga ± 60 amp uit 4400mah Hextronic cellen trekken. Redelijk vergelijkbaar haha :D.
     
  19. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gewoon geen halfgas gebruiken. Mijn kontronik FAI 18 regelaar schakelt na ongeveer 1 seconde halfgas uit, puur uit zelfbescherming. Volgas starten is in eerste instantie wat enger met veel power (grote prop vlakbij je hoofd) maar het levert denk ik de minste problemen op qua overtrekken en dergelijke. Halfgas zijn deze props net zo goed overtrokken als volgas.
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    KLopt. zal binnenkort eens testen wat ie stationair trekt, alleen omdat ie dan 100% zeker gestalled staat is dat niet echt nuttig...

    1e post is weer wat aangevuld met foto's van de vleugel.
     

Deel Deze Pagina