Arrma Senton 6s BLX

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Floyd, 10 okt 2017.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Almere
    Bedoelde ballooning inderdaad. Tijdens flink gas geven zakt de achterkant in komt de voorkant omhoog vandaar mijn idee om achter iets stugger te veren.
    Maar betere banden is zeker een optie.
    Bevalt de Servo mount van Ali?
     
  2. Floyd

    Floyd

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    19
    Ik heb nog veel meer last van ballooning aangezien ik op 6s (2x3S 4000mah) rij. Wanneer ik nieuwe banden aanschaf dan tape ik ze in. Meestal 'el-cheapo' banden en velgen van Ali expres. 10 euro voor een set. Ze gaan niet lang mee maar het kost dan ook niks en je kunt lekker raggen zonder bang te hoeven zijn dat er wat kapot gaat. Ballooning hou ik altijd wel een beetje. Je zou de banden in kunnen wikkelen met sterk visdraad. Persoonlijk vindt ik dat maar gedoe. Een andere optie is gewoon dure banden aanschaffen en dan betaal je zo 80 tot 100 euro voor een goeie set.

    Die servo mount bevalt hartstikke goed! Hij stuurt nu veel directer en de servo zit lekker stevig op zijn plek.
     
  3. Tomberland

    Tomberland

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Midden-Limburg
    @RoyV: Leuk om te lezen dat je ook een Senton hebt gekocht. De Senton is een prima auto en enorm degelijk gebouwd omdat hij vol zit met 1:8 techniek terwijl het eigenlijk als een 1:10 auto beschouwd mag worden. Het is de kleinste in mijn collectie naast de Kraton, Outcast en nog 4 bigscale benzine auto's. Desondanks is het zeker niet de minst leuke auto. Ik rij er graag mee, en durf hier ook nog eens met een gerust hart de kids mee te laten rijden zonder dat er meteen wat kapot gaat. Zeker op 3S is hij ook een hele controleerbare auto voor de kids. Op 6S is het echt een monster en op 4S nog steeds snel, maar wel iets beter in verhouding en controleerbaar. Je had enkele vragen:

    - Opzwellende voorbanden.
    - Bewegende stuurservo
    - Tijdens jumps duikt de senton met zijn neus naar beneden

    Floyd heeft je al goed op weg geholpen zoals ik lees. Ik heb hier echter nog wat aanvullingen op. Ik zelf adviseer ook een paar goede maar goedkope bandjes van Aliexpress aan. Ik heb zelf de wat duurdere bandjes geprobeerd die eerder in dit topic voorbij kwamen maar heb al 3 van de 4 velgen kapot gereden van deze set. Ik rij nu met de Aliexpress banden die Floyd oorspronkelijk ook had, en heb deze ook getaped. Dit helpt al enorm tegen het balloonen. Echter zou ik ook adviseren om een stuk dikkere olie in het center differentieel te doen. Hoe dikker de olie in het center diff hoe meer de aandrijfas van voor naar achter een geheel wordt. Er wordt via deze weg meer power naar de achterwielen gebracht, en dus minder balloonen van de voorwielen. Met hele dunne olie in het midden diff gaat de power erg snel naar de voorwielen zodra de achterwielen weerstand krijgen. Bijvoorbeeld tijdens het optrekken komt er veel gewicht op de achterbanden en kunnen die dus minder vrij rond draaien. In zo'n geval zal met dunne olie in het center diff veel power naar de voorwielen toe verdeeld worden. Bij dikkere olie wordt het midden diff als het ware een stukje gesperd en blijft ook onder last power naar de achterwielen gaan. Ik zelf rij nu met 100.000cst in het midden diff en ben hier redelijk tevreden over. Met 6S blijft er echter veel kracht naar de voorwielen gaan maar goed dat is ook erg power voor een Senton. Ik ga binnenkort experimenteren met 200.000cst in het center diff van de Senton. De olie heb ik al gekocht, nu nog een keer testen. In mijn Outcast en Kraton rijdt ik zelfs met 500.000cst in het center diff, maar dat zijn ook grotere auto's met grotere wielen en meer weerstand dus. Vandaar de dikkere olie.

    Om de flex op te vangen van je servomount zul je deze moeten vervangen voor een aluminium variant. Je kunt gaan voor de bekende tuning merken zoals Hot Racing, GKA Customs of Voltage Hobbies. Echter voldoet die goedkope van Aliexpress ook: https://nl.aliexpress.com/item/1-8-ARRMA-RC-KRATON-ALUMINIUM-SERVO-MOUNT-SET-MAK024/32836537792.html zoals Floyd al aan gaf. Ik zou die plastic in elk geval zeker eruit gooien want die flext echt teveel wat ten kostte gaat van het stuurgedrag en ook je servo levensduur.

    Tenslotte het probleem dat je Senton bij jumps een beetje "nose-heavy" lijkt, dus met de neus naar beneden gaat is waarschijnlijk te wijten aan je rijstijl zoals Floyd al aan geeft. De Senton is volgens mij vrij goed gebalanceerd qua gewicht. Door middel van gas te geven op het moment dat je de schans verlaat kun je de auto wat achterover laten leunen in de lucht zodat je mooi land na een sprong. Mocht je teveel gas hebben gegeven waardoor de auto vrijwel met de neus omhoog is komen te staan in de lucht, dan kun je door kort te remmen de neus weer naar beneden krijgen. Dit alles is een gevoelskwestie en de timing is van grote invloed. Teveel gas en je klapt achterover waardoor je op je dak land. Teveel remmen in de lucht en je duikt met je neus in de grond. Het corrigeren in de lucht vergt dus wat oefening. De Senton is wel een goede auto om dit mee te oefenen. Een Arrma Outcast bijvoorbeeld reageert heel snel op gas en rem inputs vanwege het korte chassis in combinatie met de grote backflip banden. Daar kun je op 6S met gemak dubbele of zelfs driedubbele backflips mee maken. Dat zal met de Senton was lastiger zijn vanwege de kleinere bandjes. Maar een kleine correctie in de lucht moet goed mogelijk zijn. Op 4S zal dit echter lastiger zijn dan op 6S omdat je op 6S veel meer power hebt. Succes!!
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor alle tips. Het rijden springen gaat al een stuk beter. Inmiddels een setje dynamite trigger bandjes aangeschaft.
    De originele wielen zaten vol zand. Inmiddels alles wel losgehad en leeggemaakt. Piep werk doe ik geen tweede keer meer. Zowel de nieuwe als oude banden voorzien van gaatjes en de gaatjes in de velg afgeplakt.
    Ben benieuwd hoe deze bandjes het gaan houden.
    Tevens een kap van de wit rc kapen geplaatst. Dit bevalt wel.
    Originele was al gescheurd deze nu verstevigd met hot glue en glasmat tape.
    Servo mount is onderweg.
     
  5. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Almere
    Bandjes zijn iets groter. Waardoor ik de body mount iets hoger moest zetten. 1524600310816.jpg
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Almere
    Doordat ik de body mount hoger moest zetten kwam ik erachter dat er een scheurtje in de body mount zit (links en rechts?Is deze in alu te verkrijgen? 1524600465548.jpg
     
  7. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Almere
    Dit is de kap 1524600553873.jpg
     

Deel Deze Pagina