artisanaal bouwen van op bouwplan

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door SAR Scott, 19 mrt 2014.

  1. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    daar ik artisanaal ga bouwen van op een bouwplan kom ik al een eerste dillema.
    de bedoeling is om een bouwplan op vliegtuigmultiplex 6 en 3mm te plakken om nadien met de hand uit te zagen en bij te schuren. Als ik de papuerrestanten zou laten hangen bekom ik alleen maar extra gewicht.
    natuurlijk mag het papier ook niet loskomen tijdens het verwerken van de spanten en vormers.
    nu is mijn gedacht de papieren delen op de platen te plakken met behangerslijm daar deze net licht warm water weer loskomt en dan al het papier eb en lijm verwijderd kan worden om extra gewicht te besparen.
    anderen zeggen dan weer om met een beetje water verdunde houtlijm re werken.
    heefd iemand hier al enige ervaring mee?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Ambachtelijk (artisanaal) bouwen komt niet zo gek veel meer voor bij de "jeugd". ARF of laser gesneden is eigenlijk het enige wat je nu nog kan kopen. Toch mooi dat er nog mensen zijn die het handwerk nog willen aanpakken. :thumbsup:

    Tja, wat is wijsheid? Hier spelen natuurlijk persoonlijke voorkeuren een hele grote rol. Behangerslijm is goedkoop, werkt vrij goed en is redelijk goed te verwijderen. Helaas trekt er altijd een deel van de lijm in het hout wat je er niet echt allemaal uit zal krijgen. Een nadeel is dat het papier en het hout nat wordt waardoor het papier uitzet en het hout krom kan gaan trekken. De onderdelen zullen dus niet helemaal 100% op de juiste afmetingen uitkomen. Nu is met de hand uitzagen en snijden ook niet altijd perfect maatvast dus of dit een onoverkomelijk probleem zal zijn betwijfel ik.

    Witte houtlijm, al dan niet verdund, is ook bruikbaar maar dan moet je heel goed opletten welke je gebruikt. Er bestaan tegenwoordig witte houtlijm soorten die je met water kunt verdunnen maar eenmaal uitgehard zijn ze nauwelijks meer oplosbaar in water. Die zijn niet erg geschikt voor deze toepassing.

    Een derde manier, zo heb ik het heel veel gedaan, is de tekening op het hout leggen met carbonpapier ertussen. Dan alles overtekenen zodat je via het carbonpapier een afdruk op het hout krijgt. Dit is veel werk, je moet heel goed oppassen dat niets verschuift en dat je ook niets vergeet over te tekenen.

    Een vierde manier is een "moderne" manier. Maak kopieën op A4 (als je het op A3 kunt doen is dat natuurlijk beter) van alle onderdelen op de tekening. Knip die uit en leg ze met de afbeelding naar beneden op het hout. Je kan dan met een hete strijkbout over het papier strijken om de afbeelding over te brengen op het hout. De toner van de laserprinter of de kopieermachine zal door die hete strijkbout smelten en gedeeltelijk over gaan op het hout.
    Het voordeel is dat de maatvoering goed blijft en dat je niet zo gauw iets vergeet.
    Nadelen zijn er helaas ook. Of de tekening goed overkomt op het hout is erg afhankelijk van de gebruikte toner en het papier. Ik heb wel eens heel magere resultaten gezien omdat de toner gewoon veel te veel op het papier blijft zitten. Voor zo ver ik weet bestaan er ook speciale vellen papier juist voor dit doel maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

    Een laatste methode is echt alles overtekenen op het hout. Dat is heel veel werk en de kans op fouten is erg groot. Dat zou ik dus alleen doen als het echt niet anders kan en/of als ik "te veel" tijd heb. Of dat ooit zal gebeuren? ;)

    Succes met de bouw!
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik gebruik weleens zo'n pritt stift.
    [​IMG]
    Dat kun je goed gedoceerd aanbrengen waar nodig.
    Dus ook gemakkelijk(er) verwijderen.

    Voor grotere en liefst wat rechtere stukken kun je ook, op bv hoekpunten, met een prikpen door je tekening gaatjes in het hout prikken.
    Ooit eens op de kleuterschool geleerd. ;)
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.882
    Locatie:
    Velserbroek
    3M removable spray

    of

    Gom Lijm

    je wilt lijm zonder 'water' omdat dit het papier laat uitzetten/krimpen/kruekelen

    Als je de tekening digitaal hebt, zou je ook nog kunnen rondkijken of iemand de spanten etc kan frezen
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Met een laserprinter op overheadsheets printen, ik geloof zelf overheadsheets voor de inkjet. Dan het trucje met de strijkbout, en je afbeelding staat op het hout.
     
  6. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    whaauw wat een reacties. Er is wel één probleem dat ik blijkbaar vergeten te vermelden ben. Het plan kan onmogelijk in stukken geprint worden op a4 of a3. Ik heb het al agedrukt op ware groote en is 80 cm hoog en 22,5 meter lang. Het gaat om een zwever van 7,5 meter spanwijdte.
     
  7. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Je ribben en spanten zijn toch geen 7,5 meter?
    Bouwen werkt bij mij zo:
    Plan op de bouwplank met punaises vast, daaroverheen een laag huishoudfolie.
    En hierop wordt gebouwd.

    De spanten en ribben op papier kopiereen, deze uit knippen.
    Lijm uit de spuitbus erop ( van de Action) even een 10 min laten drogen.
    En het papier dan op het hout lijmen, waarna vervolgens de spanten en ribben uit gesneden of gezaagd kunnen worden.
     
  8. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    nee dat klopt. Maar ze zijn wel vrij groot. En,idd sommige delen bouw je op het plan. Maar bij deze zwever zijn de spanten,echt groot en,ga ik niet nog eens alles kopiëren op a3 formaat het plan 3x afdrukken ( 1 => ophangen als voorbeeld, 2=> uitknippen spanten en 3=> als pasmaat en om op te bouwen) koste mij al 203,4€ vanwege de grootte. Vandaar ik de spanten iets groter wou uitknippen en plakken op de plaat om dan zo uit te zagen,en bij te schuren.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Alleen de tekening/afdruk?
    Dat zal toch wel niet.

    Bedrijven zat (welke werken met bouwtekeningen) waar je voor weinig (gratis tot 2 tientjes) zo'n tekening kan kopiëren en weer afdrukken.
    Ik zou altijd het origineel behouden.
    Dus 1 kopie om op te werken en 1 kopie om te verknippen/snijden/plakken.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het gaat blijkbaar om een tekening met een lengte van 22,5 meter!
     

Deel Deze Pagina