Asbest pakking in ketel?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jankus, 31 jul 2017.

  1. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Beste allemaal,

    Ik heb pas een tweedehands stoommachine gekocht. Deze was in slechte staat, en moest helemaal gerestaureerd worden. Ik heb niet veel ervaring met stoommachines naast dat ik een wilesco d6 heb staan. Ik zocht op internet hoe ik erachter moest komen van welk materiaal mijn ketel was, zodat ik daarna uit kon zoeken hoe ik deze mooi schoon kon maken.

    Ik zag toevallig iets voorbij flitsen over pakkingen waarin asbest verwerkt zit. Ik ging toen op onderzoek uit en probeerde erachter te komen of mijn pakking ook asbest bevat, maar kon er niet in slagen erachter te komen.
    Na het een en ander over asbest te hebben opgezocht, heb ik de pakking toch maar heel voorzichtig onder water verwijderd en weggegooid, omdat ik in ieder geval niet ziek wil worden over zestig jaar. o_O


    Metalen 'deksel' met de mysterieuze pakking erop:
    IMG_20170731_142800[1].jpg
    Ringetje met de pakking eraf, en een beetje gouden spuitverf eroverheen.
    IMG_20170731_165032[1].jpg

    Ik vroeg me af: weet iemand of het inderdaad asbest bevatte en of het gevaarlijk is?
    Daarnaast lijkt het me ook wel handig het volgende te weten: wat moet ik er nu voor pakking op doen. (het liefst iets dat goedkoop is en zonder asbest natuurlijk!)

    Alvast hartelijk bedankt!

    Jankus
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij de garage kun je gratis pakkingen halen die overgebleven zijn. Daaruit kun je zelf een nieuwe snijden. (klingerit heet dat spul als ik mij niet vergis)