ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als je gaat voor de D-1207 Jan dan heb je er inderdaad weinig werk aan tenzij je nog iets extra's aan de cockpit wil gaan doen. En als jouw zwever een paar keer gevlogen heeft dan kan je hem nog altijd een andere kleur geven.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Jan, een hele goede keuze! Wit doet het in de lucht altijd goed, vind ik. En een rustig kleurenschema verveelt nooit (gek genoeg).

    De 13 van Vielbrunn met de invasiestrepen vind ik ook niet mooi, maar was wel het antwoord op jouw vraag om een kleurenschema gebaseerd op een aluminium ondergrond....:)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Pavel (baas van APModels) zegt dat ze al een aantal van die Japanse variant naar hun Japanse importeur verscheept hebben.

    Ik moet zeggen dat het wel wat heeft, zo'n knalrood ding.

    Of zijn er bezwaren aan verbonden (slecht zichtbaar, wordt te warm, bekleding scheurt/zakt in in de zon, etc.etc.)


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn ervaring met rood is dat het (gek maar waar) aan de helling, verder weg vliegend, tegen een achtergrond van groene bomen/begroeide helling erg slecht zichtbaar is. Maar geel biijvoorbeeld is weer slecht zichtbaar tegen velden rijp graan (of al gemaaid). Daarom zoek ik het tegenwoordig vooral in tenminste twee verschillende en contrasterende kleuren, die elk minstens in een groot blok voorkomen. Zwarte en wit, Rood en geel, ...
    Maar dit is uiteraard mede met mijn oog op helling-vliegen.
    Hier in NL, tegen een blauwe of bewolkte hemel werkt rood en zwart erg goed (allebei zwart ...).
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
    aurectar vindt dit leuk.
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het is nog zo'n 5 weken wachten op de ASK-13 van Jan en af en toe lees ik wat over de ASK-13 en andere zwevers. Daardoor kwam ik dus dit stukje tegen en wat ik Jan en andere geïnteresseerden niet wil onthouden. Blijkt maar weer dat er zoveel mogelijk is met deze zwever als het gaat om kleurencombinaties maar ook zoiets als 'dakloos' vliegen. :)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ja grappig, bij het zoeken naar een color scheme was ik een foto tegengekomen.
    Overigens heb ik toch voor de witte met blauwe tipjes versie gekozen.


    jan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Enkele ASK 13 indrukken vanuit Maubray.

    upload_2018-3-1_9-6-56.jpeg

    Maubray is een vliegveld ten zuiden van Doornik.
    Ondergetekende heeft er leren zweefvliegen.
    De lestoestellen bestaan uit twee ASK 13's en één ASK 21.
    Ik heb op alle drie gevlogen.

    upload_2018-3-1_9-9-46.jpeg

    Zweefvliegen is een teamsport bij uitstek.
    Hier Vlamingen en walen aan de slag.
    Eendracht maakt macht.

    upload_2018-3-1_9-11-24.jpeg

    De toestellen zijn in Duitsland geregistreerd.
    Di ten gevolge de strengere regelgeving in België.

    upload_2018-3-1_9-12-14.jpeg

    Een mooie kleursetting maar niet erg praktisch voor een schaalmodel.

    upload_2018-3-1_9-13-35.jpeg

    Het is genoegzaam bekend dat de geometrie (vleugel) van de ASK 13 resulteert in uitstekende vlieg prestaties.
    Zowel real-scale als scale.
    Vooral dit laatste.

    upload_2018-3-1_9-14-56.jpeg

    Het terrein ligt midden de natuur.
    Het "foret de Flines" net op de grens (Frankrijk-Belgie).
    De vlieghoogtes verschillen in beide landen.
    Dit maakt dat je de hoogtemeter continu in de gaten dient te houden.

    upload_2018-3-1_9-17-33.jpeg

    Landing ASK 13 bij valavond.
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Mooie plaatjes!

    Mijn club had destijds alleen een (1) Ka-7 . . .


    jan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Iemand een verklaring waarom de vleugels van de ASK 13 naar voor gericht zijn en wat het gevolg is voor het vlieggedrag ?
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Omdat de ASK-13 een tweezitter is, en de meeste passagiers het niet overleven als ze die ligger door hun borstkast krijgen ... :confused:
    Voorwaartse pijlstelling ontlast de tippen, minder gevoelig voor tipstall.
     
    Eric R vindt dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Dirk :) dat laatste moet ik onthouden , voor schaalmodel, minder tipwervels stroming meer naar de romp gericht ?
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Aan de studie . . . Screenshot_2018-03-01-11-05-20.jpg
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Jan, dat is de bedoeling, ik zuig hier als een spons alle info op , leve het forum :friends:
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, dan weet ik nog wel wat 'zuigwerk' voor je. ;)
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heel veel (alle?) tweezitters hebben de achterste zitplaats tussen de vleugels. Op die manier heeft het gewicht op de achterste zitplaats nauwelijks effect heeft op het zwaartepunt. Wel zo prettig als je een tweezitter solo vliegt, dan zit het zwaartepunt toch nog binnen de limieten.
    Bij houten vliegtuigen is dat niet zo gemakkelijk omdat er in de romp een hele stalen constructie nodig is om de vleugels op hun plek te houden en daar kan dus niemand zitten. Door de vleugels voorwaarts te pijlen zit de achterste vlieger toch ongeveer op het zwaartepunt. Bij een ASK 21 is die pijlstelling er bijvoorbeeld niet maar zit de achterste vlieger helemaal tussen de vleugelwortels (wat het uitzicht tamelijk beroerd maakt). Een Duo Discus heeft het weer wel, daar is het uitzicht van achteruit dus ook een stukje beter.
    Tijdens het vliegen valt voorwaartse pijstelling vooral op door de slechtere richtingsstabiliteit. Zie http://zweefvliegopleiding.nl/5-3-stabiliteit
    Verschil in gevoeligheid voor tipstall heb ik nooit bemerkt
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een ander punt waarbij rekening gehouden moet worden bij het ontwerp van een toestel met voorwaartse pijlstelling is de torsiestijfheid van de vleugel.
    Wanneer je meer draagkracht vraagt zullen de tippen naar boven gaan maar in geval van pijlstelling ook een moment om de langsrichting van de vleugel geven.
    Bij normale pijlstelling worden door dat moment de tippen wat ontlast hetgeen gunstig is voor sterkte en (mechanische)stabiliteit.
    Bij negatieve pijlstelling zal de vleugeltip door torsie juist wat extra invalshoek krijgen, wat het leven moeilijk maakt.

    De bovengenoemde Jet's met negatieve pijlstellng konden pas werkeljk worden gerealieerd toen deze in het super stijve carbon konden worden gebouwd.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Een sleep met de ASK 13 van APModels.



    En de landing van de ASK 13.

     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Zo en weer thuis.

    Leuk dat Hans filmpjes van de 13 gevonden heeft.

    Hopelijk vliegt die van mij binnenkort beter (of stuur ik beter . . . ).

    Wij hadden vroeger een Blanik (300 cm, Otmar Huber, FMT), en die vloog als langs een lineaal . . .
    [​IMG]
    Nooit problemen gehad met de richtingsstabiliteit.

    We gaan het allemaal tzt. zien.


    jan.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    In afwachting van de komst van de ASK-13 alvast servo's bij elkaar geharkt.

    Ik heb bijna genoeg, alleen een passend servo voor het richtingsroer moet ik kopen.

    Maar er is een probleempje.

    Het leek me wel leuk om (om alle frustratie bij het programeeren van mixers etc. te omzeilen), de beroemde V-kabels van Merz te gebruiken voor de rempkleppen.

    Alleen, daar had ik ooit een klein kastje/dingetje voor, om die V-kabes te programeren.

    De voorloper van dit ding.

    SM-9050.jpg

    Heb ik dat ding ooit aan iemand verkocht?

    Kan 'm nergens meer vinden . . .

    Heeft iemand 'm?


    jan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen

Deel Deze Pagina