ASK-14 scale 1/5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door robert14, 22 nov 2009.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hallo allemaal
    bij ons op de vliegclub stond een hele zooi met oude vliegtuigen van een overleden man. deze spullen mochten worden verloot onder de leden waarvan ik er 1 was.
    ik ben naar huis gegaan als de gelukkige eigenaar van een 1/5 graupner ASK14. deze kist heeft een span ca 2.80 meter en heeft een polyester romp. de staartdelen zijn wel al gebouwd maar de vleugel is aan mij over gelaten.

    daar komt voor mij direct het eerste struikblok. de orginele kit maakt gebruik van een ribbenvleugel. nu heb ik ook de optie om schuimkernen te snijden en deze in te dekken met glas (koolstof ligger).

    wat zou een betere optie zijn?

    de orginele tekening staan geen rolroeren op maar die wil ik er wel in bouwen als extra optie en dan tevens te gebruiken als flaps.

    voor motorisatie geeft graupner een methanol motor van een .10 (*1.5cc) tot een 3.5cc. ik zit te denken aan electro

    heeft iemand ervaring met deze kist? zo ja welke? ik zal morgen proberen foto's up te loaden

    zoiets zou het dan moeten worden:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2011
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    even een snelle vraag,
    volgens de opgave van graupner is het vliegklare gewicht 1500 gram. omdat ik de ailerons wil uitvoeren met twee losse servo's moet ik daar dus twee voor hebben. zou de hxt900 daarvoor voldoen? die trekken 1.6kg (meer als vliegklaar gewicht).
     
  3. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    hoi,
    Als ik je zou mogen adviseren zou ik toch echt voor de ribbenvleugel gaan. Zeker voor het schaaleffeffect. Eeen schuimvleugel komt de massatraagheid niet ten goede. Ik bedoel hiermee dat de vleugel dan teveel gewicht aan de tippen heeft en erg traag word.

    Op het totale gewicht hoef je niet zo'n zorgen te maken, je moet er zelfs voor zorgen dat hij niet te licht word aangezien hij dan niet meer "steekt". Ik vlieg zelf met een RF-4 van 2,8 meter en die weegt 3,4 kg, en dit is een echt minimum gewicht.

    Ook heb ik een RF-3 van 3,5 meter met een gewicht van 7,5 kg. Beide zweven ze erg goed.

    Rolroeren zou ik er zeker in maken om hem fatsoenlijk de bocht om te krijgen en wat je er zeker ook in moet maken zijn rempkleppen, mijn RF-4 zweeft zo goed, zonder remkleppen krijg ik hem niet naar beneden, althans in een stijle glijhoek zonder snelheid op te bouwen.

    Succes en ben benieuwd naar je vorderingen, als je hulp nodig hebt hoor ik het graag.

    In het algemeen geld maak de vleugelbelasting niet te laag. Overigens voor het geval nog niet bekend: de RF-4 en de RF-3 zij n beide motorzwevers. De ASK14 is een mooi model.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    bedankt voor de tips.
    ik begin gewoon met een lichte kist denk ik die ik op een rustige dag in ga vliegen. mocht de kist dan te licht zijn en niet lekker willen steken kan ik altijd nog ballast toevoegen gecentreerd rond het zwaartepunt.

    mijn setup wordt een met 6 servo's:
    2 op rolroeren (hxt900 1.6kg) http://hobbyking.com/hobbycity/stor...t_Name=HXT900_9g_/_1.6kg_/_.12sec_Micro_Servo
    2 op hoogte/rudder (hxt5010 6.9kg) http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3743
    2 op remkleppen (turnigy tg9 1.6kg) http://hobbyking.com/hobbycity/stor...nigy_TG9_9g_/___1.6kg_/___0.12sec_Micro_Servo

    stroomvoorziening via een 2s lipo met Ubec.

    als motor wil ik gewoon tzt als de kist klaar is naar een electro setup gaan kijken icm met een 3s of 4s lipo. ligt er ook helemaal aan wat het financiele plaatje dan is.

    de tekening ook eens beter bekeken en tot de conclusie gekomen dat er orgineel toch rolroeren in zaten. deze werden angestuurd door een centrale servo on de romp, dit ga ik vervangen door twee servo's in de vleugel.

    heb alsvast als voorproefje wat plaatjes van slechte kwaliteit met mijn mobiele telefoon:

    het hoogteroer is uitgevoerd als pendelroer
    [​IMG]


    staart setje:
    [​IMG]


    de romp:
    [​IMG]


    en zoiets moet het worden :D
    [​IMG]
    morgen hopelijk foto's van betere kwaliteit.

    net de spullen besteld zoals servo's, epoxy, BEC systeem en aansturingsspullen. ook een extra ontvanger besteld (2.4ghz) dus het geld is eerst weer even op. straks eerst de contributie van de vliegclub betalen dus dit wordt een echt winterproject. zeker omdat ik neit ineen keer al het geld heb liggen om alles te bestellen. was ook neit echt een geplanned project :p
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Google is je vriend

    Hier een site met alle info van de ASK 14. Ook detailfoto's!

    Het origineel had inderdaad remkleppen:
    [​IMG]
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Robert,
    Niet de Ben Buckle dus. A ha! Maar de ASK 14? Schitterend klassiekertje.

    Hij staat in ieder geval in mijn Graupner bijbel uit 1974! Katalog 27 FS.
    Het model behoort origineel styro abachi vleugels te hebben (met aillerons) span van 2300 mm.
    Het geeft je de vrijheid straks een moderner vleugelprofiel te gaan gebruiken.
    Schuim of houtbouw. Zo nifty geconstrueerd als je maar wil?

    Hier wat meer over all view:
    Graupner ASK 14 Motorsegler

    Hier nog een verkoop draadje:
    RC-Network

    En nog wat info:
    Graupner ASK 14 - RC-Network
    ASK 14 - RC-Network

    Mocht je niet goed uit komen met des buurmans taalgebruik?.. dan kan je via Google vertalen... maar dat wist je vast al.

    Ken je weer effe vooruit!
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    @Wubbe:
    mooi! dat was ook precies hoe ik het systeem van remkleppen wou maken. scheelt weer dat dat ook nog een beetje orgineel is :) het orgineel had dus ook een verstelbare propellor, daar ga ik me eerst niet aan wagen.. eigenlijk een mooi excuus om naar de waku te gaan en ook eens te kijken bij de orginele ask14. kan ik wat foto's maken voor mijn project

    @HB Busking
    de ben buckle is voor bert ;)
    maar hier heb ik ook weer een mooi projectje in handen. maar ik denk dat de ask14 uit jouw catalogus een andere is als ik heb. mijne is 2860mm span (opgave doos) en heeft wel een ribbenvleugel, alle orginele tekeningen zitten erbij. ribbenvleugel gaat nog het meeste werk in zitten denk ik.

    hopelijk volgend jaar zomer te zien op odoorn maar ik ga niets overhaasten.

    nog een plaatje:
    [​IMG]

    net even wat mails rond gestuurd om te proberen te herleiden of hier ergens in de buurt ook een echte ask14 staat. weet iemand of er een site bestaat waarop alle zweefvliegtuigen van nederland staan geregistreerd ofzo?
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  8. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
  9. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Momenteel heb ik nog een versie liggen van Joachim Rohr, kist is gebouwd en geel gespoten, echter al uit 1972 en zal opnieuw bespannen moeten worden ivm bros geworden bespanning.
    Polyester romp en motorkapje, ribben vleugel.
    Geen vlieguren!
    Voor meer info foto's en reactie kun je kijken op modelbouwwinkels.

    Gewicht van de kist/vleugelbelasting moet in balans zijn met vleugelprofiel, elk profiel heeft zijn bijbehorende efficiente snelheid.
    Deze kist van mij heeft een hol profiel, ieaal voor lage snelheden.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha Robert,
    Ik was in de veronderstelling dat het om een Graupner ging.
    Zo goed heb ik ook weer niet gekeken.
    Groter! Alleen maar fraaier! Straks een mooie kist.
    Groet Bas
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    bas,
    volgens de boekjes en tekeningen is wel WEL een graupner, alleen een andere als jij in je catalogus hebt staan. misschien een iets jongere of oudere versie? heb je daar geen andere graupner boekjes liggen? ben eigenlijk wel benieuwd naar het jaartal wat erbij hoort, kijken of ie in aanmerking komt voor de vintage glider group
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als het jaartal niet bekend is lijkt hij me toch zeker in aanmerking te komen voor een vintage meeting. De uitstraling is in ieder geval in orde.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
  15. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
  16. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    In de Tenco catalogus van 1974/75 heb ik een ASK-14 gevonden.

    Een glasvezel romp en motorkap.
    "Conventionele" houten vleugels en stabilo.
    Het kan over 2 assen bestuurd worden maar ook inclusief ailerons
    en spoilers type Schempp-Hirth.

    Spanwijdte 2860 mm
    Romplengte 1320 mm
    Totale vleugel oppervlakte 60 quadr.dm
    Totaal gewicht met RC +- 2000 gr.

    Dit lijkt erg veel op die van jouw !

    Er wordt geadviseerd een Cox medalion .09RC van 1.48cc te nemen of
    een Fox 15%C van 2.45cc.
    De motor dient zo gemonteerd te worden zo dat de cilinder schuin
    op 45 graden rechts staat.

    De fullsize ASK14 heeft de (ingekorte) vleugels gekregen van de Ka 6E
    Met een glijhoek van 28 en een minimum snelheid van 62km/u is dat heel
    goed voor een houten zwever van 14,3 m.
    Ik denk dat je model ook heel goed zal vliegen.

    Succes

    Buizerd
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    jups dat is hem!

    ik had gister even snel de lengte opgemeten van motorkap tot achterkant rudder en dat was ongeveer 130cm. ik ga hem besturen over hoogte/rudder/rols/kleppen en misschien zelfs een intrekbaar landinggestel.

    qua motorisering wil ik echt wel naar een electro motor gezien de prestaties tov een methanol motor. ik denk dat ik richting een 4s setup moet gaan kijken. wil richting de 400watt vermogen dus dat zou betekenen dat ik op een stroom van ca 27A. maar het probleem is wel wat ik een niet al te grote prop kan draaien ivm de grondspeling dus dat ik dan al uitkom op een 8 a 9 inch prop.

    op de tekening staat een vliegklaar gewicht van 1500 gram dus dan zit daar nog wel enig verschil in tov de catalogus. de kist heeft wel een erg hol en langzaam profiel dus daarmee zal het hopelijk wel lekker vliegen.

    maar zoals ik goed begrijp is het dus een tenco? in de doos zat een cocpit tekening van graupner bij. zal vanavond alles nog eens goed bestuderen.

    @garfield,
    hartelijk bedankt voor deze links! hier staan erg veel foto's op welke erg bruikbaar zijn voor het buiten uiterlijk. ik moet alleen nog wel op zoek naar goede foto's van de cocpit.
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Grondspeling?

    Dan kies je dus niet voor een klapprop?

    Een gewone -vaste- prop heeft heel veel weerstand als hij niet in de vaanstand gezet kan worden. Ongeveer net zoveel als een vlakke plaat met de zelfde diameter als de prop (dat heeft fotor mij eens verteld).

    Zijn er verstelbare modelbouwprops die in de vaanstand gezet kunnen worden? Trouwens, bij een KTW zijn er allerlei mechanismen om een prop verticaal te kunnen krijgen voor het inklappen. Als jij nou zo'n mechaniek gebruikt om hem horizontaal vast te zetten (beter uitzicht voor de piloot) dan heb je geen last van grondspeling ;)
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    uh? 400W is wel tamelijk veel hoor voor een zwever van 280cm/2000 gram. Met 250W of maximaal 300W zal het ook uitstekend gaan. En dat kan prima op 3 cellen.
    Mijn Hurricane is een tamelijk snelle zwever, 3m bij 2400 gram en gaat als een speer op 3 cellen met een Typhoon 29/12/10 met een 10x6.
    Ter vergelijk, mijn ASW van 4m en 4500 gram gaat héél vlot omhoog met 4 cellen en 36A (is 530W ingaand).

    280 cm is wel groot maar niet zó groot :)
    Neem een buitenloper van rond de 130 gram en een kV van ongeveer 1200, dan kun je met een 9x6 uitstekend omhoog op 3 cellen. En dan blijf je ruim onder de 40A, waarschijnlijk zelfs meer richting de 30A. Een 3 cellen 3200 mAh accu houdt je dan heel lang boven bij een aangenaam totaalgewicht.
     
  20. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum

Deel Deze Pagina