ASK-14 scale 1/5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door robert14, 22 nov 2009.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    wat is aan te raden qua schanieren van de rolroeren. Gewoon standaard schanieren of de rolroeren laten schanieren op de folie??

    Nu nog op zoek naar kleine wielen voor in de vleugeltips zoals het orgineel dat ook heeft.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben zelf erg te spreken over foliescharnieren. Werk makkelijk, luchtdicht. Scharniertjes kan natuurlijk ook best. Is maar net wat je zelf wilt.
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wieltjes?

    In het draadje over de AH-31 heeft Arno ook een vraag over wielen gesteld. Misschien heb je er iets aan: [78500] ash-31-a-10
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
  5. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Zo, even een oud draadje boven gevist.

    Afgelopen weekend de ASK14 van Robert overgenomen. Komende tijd eens bekijken wat bruikbaar is, en nodig is om verder te gaan. Vandaag eerst de restanten tekening maar eens bijeen plakken en onder de kopieermachine frommelen.

    Vraagje: kan ik 5mm staal vervangen door 6mm holle koolstofbuis?


    Mees
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    He Mees
    leuk dat je hier verder gaat. Ik denk persoonlijk dat het verenstaal beter is. Waarom? het kan verbuigen bij een te grote belasting. Een carbonnen buis buigt niet maar breekt ineens af en dan ben je verder van huis..
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Zelf zou ik ook kiezen voor de verenstalen pen. Bij overbelasting buigt deze door en krijg je een overdreven V-stelling, heb je een carbon buis ,toch al zwakker, dan breekt die in een keer en is je model vleugellam :schrik:
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Waarschijnlijk wel, maar niet die met 1 mm wanddikte. Tenminste 2 mm, beter massief.
    Kool is wel gevoeliger voor harde klappen van de landing. Dus na zo'n landing altijd goed de pen controleren ...

    Dirk.
     
  9. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Ik proef een voorkeur voor de stalen pennen.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Of echt zwaarder gedimensioneerd (1.5x stalen versie).

    De buitenpanelen van mijn eigenbouw F3J (85 cm span) zitten al jaren met 9 mm koolbuizen. Maar wel 9x7, 7x5 en 5x3 mm inelkaar gelijmd, plus de binnenste opgevuld met epoxy-glassbubbles-mengsel.
    Dat is meer dan voldoende sterk.

    Dirk
     
  11. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Maar (x1.5+vulling)........dan ga je m.b.t. gewicht nog aardig richting staal lijkt me.

    Bij koolstofstof heb ik nog steeds een beter gevoel, maar als het te dik wordt krijg ik een probleem met de V-stelling en de toch al niet te dikke vleugel, waardoor de gaten in de 1,2 en 3e rib niet echt gunstig komen te liggen.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb hem niet in mijn handen, maar zo uit mijn hoofd is die koolstof pen van mij half zo zwaar als een even grote stalen versie.

    Dirk.
     
  13. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Maar..........je schreef x 1,5, dan scheelt het al weer minder.
     
  14. timebit

    timebit

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Andel
    Beste Mees,

    Heb jij toevallig de tekening nog van de ASK-14?
     

Deel Deze Pagina