ASP 30 FS op een Bixler

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Demaic, 9 mrt 2017.

  1. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Allen,
    Ik ben een beginnend vliegtuigpiloot met viertaktmotor.
    Onlangs heb ik me een ASP 30 FS " aangeschaft , een prachtig motorke.
    Nu heb ik nog een Bixler van de Far East liggen en ben deze aan het ombouwen naar methanol.
    Waar moet ik op letten?
    De motor moet proper werken zonder lekken, zwaartepunt moet kloppen,...
    bedankt voor het meedenken .
    grts
    Demaic
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het goede nieuws: je hoeft nergens op te letten :)
    Het slechte nieuws: schuimmodellen en explosie-motoren gaan niet samen :(
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Dus ik moet " letten" (De Letten (Lets: latvieši) zijn een Baltisch volk= Wikipedia).:hammer:
    Opletten dat de Elapor niet besmeurd word met de brandstof.Dit had ik wel verwacht en ga daarom voorzorgen nemen hiervoor.
    Bedankt !
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Je moet er op letten dat je motortje voldoende koeling krijgt.
    Hoe ga je dat doen met een duwprop ?
     
  5. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Ik was eerst van plan de motor bovenop te zetten doch de tank (200cc) moet op de lijn van het zwaartepunt komen.
    Misschien is het beter de motor vooraan in de neus te plaatsen om het zwaartepunt te respecteren (zonder extra gewicht mee te zeulen).
    Dan ben ik wel alles aan het verbouwen!
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Je zal een stevige constructie in de schuim romp moeten maken om de motor op/aan vast te maken. Het probleem is dat een verbrandingsmotor ontzettend veel trillingen veroorzaakt. Die trillingen kan een schuimrompje niet zonder voldoende versterking aan, de motor zal er binnen enkele minuten afbreken.
    Ja er zijn schuimmodellen met een verbrandingsmotor, die vliegen goed en blijven heel. Daar zit of een (houten) constructie in die de krachten over een groot deel van de romp verspreidt en/of er is gebruik gemaakt van veel sterker (dichter en dus zwaarder) schuim. De Bixler heeft een schuimrompje die deze krachten en vooral de trillingen niet aan kan zonder versterkingen.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het hele ontwerp van de Bixler is niet geschikt voor een verbrandingsmotor.
    Waar ga je de tank plaatsen ? Beter zoek je een ander vliegtuig bij je motor.
    Er staan er zat te koop voor weinig.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Alles dat je aan dit model 'verbeterd' maakt het zwaarder.
    Ik neem aan dat je een van de velen bent die nog geloven dat meer gewicht kan worden gecompenseerd door meer motorvermogen....
    Een schuimzwevertje met een 5cc kan zeker vliegen, maar dat zal onaangenaam snel zijn en niet van lange duur.
    Voor die motor gewoon een geschikt houten model bouwen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een verbrandingsmotor knalt één keer per één (2T) of twee (4T) omwentelingen. Schuim is niet tegen die klappen bestand, jij, beginner, zou flink moeten verstevigen. Toestel is voor elektro ontwikkeld.
     
  10. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Dus als ik het goed begrijp is het niet of zeer moeilijk te construeren ?
    Welk toestel is voor deze motor geschikt?
    bedankt allen.
    grts
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een combat toestel... Vaak ook uit schuim opgetrokken, echter de constructie is totaal anders.

    Nadeel van het polypropyleenschuim, naast de matige verlijmbaarheid, is ook nog eens de poreusheid. Methanoldrap trekt in het schuim. Na schade dan ook niet meer te reparen.
    Bixler heeft een duwpropje niet? Zal lastig worden die daar boven goed vast te zetten. Zal niet onmoggelijk zijn. Constructie is geschikt voor elektro, echter niet voor het botte 1 cilinder gerammel van een 4-takt. Dat gaat wat beter in een balsaromp of epoxyropmje.
    Als je gaat versterken, zou je de romp dun kunnen lamineren met epoxy. Maar het gewicht gaat snel omhoog. Zal er wel opvliegen. Elapor weegt ook het een en ander... zou je romp uit styreen zijn, dan kan je het weg vreten met aceton. EPP kan daar vrolijk tegen. Uitstoken gaat ook niet... zakt alles ineen... uitpoken en peuteren... ben je nog even zoet.

    Je kan ook nog met een kleiner tankje toe... vliegtuid zal kort zijn... dit soort motortjes zijn relatief dorstig... omdat ze zo klein zijn. Powerband is smal, toerenbereik eveneens... (YouTube filmpjes staan wel op het net over dit torretje).

    Je zou 'em op de snuit moeten monteren en een landingsgestelletje er fix&vast onder zien te frutten.
    Als de Bixler reeds een super-sjomp is... kan je er van alles mee uitvreten.
    Maar of het mooi wordt is een tweede. Ongein zeker, maar of je er tevredener van wordt? Wildvliegen is er dan al helemaal niet meer bij, tenzij je eerste buurman meer dan 1 kilometer verderop woont. Veel werk gaat het ook worden... kan je beter een nieuw ARFje kopen, of er een gaan bouwen.... bijkans minder werk, toont het ook nog eens beter...

    Groot model... 'tja.. kan ook... zelfs dan al met een klein motortje :)
    Krick-Klemm-L-25d:
    http://www.ebay.de/itm/Krick-Klemm-...595000?hash=item5b340260b8:g:3m0AAOSwfVpYsVxr

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
  12. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Bedankt Bas,
    Er zijn blijkbaar niet veel modelletjes voor dit motortje.
    Ik heb speelgoed genoeg (heli's) om mijn tijd te vullen doch ik wilde wat aanvangen met deze ASP.
    Dat Klem vliegtuig ziet er wel interessant uit maar is hij niet groot voor een 5cc viertakt?
    Ondertussen de oude Bixler wat kannibaliseren en wat experimenteren.
    Ondertussen een stukje schuim van de Bixler in brandstof gedompeld .Dit is nu 12u geleden en ziet/voelt er nog hetzelfde uit.
    grts
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaat niet alleen om de brandstof bestendigheid.
    het grote nadeel van schuim toestellen is gewoon dat ze niet goed tegen veel buiging kunnen.
    Meestal gaat een schuim toestel ook maar een paar seizoenen mee... mits goed gebruikt.
    Houten kist gaat VEEL langer mee.
    mijn ervaring dan.. Houten toestellen blijven in de regel ook veel langer mooi.

    Een electro kist kan in de regel nooit zomaar een brandstofmotor op de neus krijgen.
    heel de constructie is gericht op een boterzacht optoeren en aftoeren motortje. Bijna geen trilling.
    Brandstof laat de kist dansen op het landingsgestel...
    dat zal een paar vluchten goed gaan, daarna scheurt alles eraf. vraag is wat er eerst afscheurt.

    Dat is nog los van de vraag of het schuim tegen de brandstof kan.


    Zoek voor de grap eens op http://outerzone.co.uk/
    staan heel veel toestellen op, je kunt ook sorteren op vleugelmaat.
    daar hangt vaak weer de motor vanaf.

    Er zijn zat toestellen voor zo'n motor. alleen ff zoeken.
    en niet te groot willen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee denk ik hoor... iedere houtbouw brandstof kist van tussen de 1,20 en 1,50 meter spanwijdte, type trainer (richting 1,50) of sport/kunstvlucht (richting 1,20) zal met dit motorreke willen vliegen, al moet je geen wonderen verwachten qua vermogen.
    Iedere houtbouw electrokist van dezelfde spanwijdte is met enige vindingrijkheid ook wel om te bouwen.

    Ik ben er tamelijk zeker van, dat dit toestelletje https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-ki-84-hayate-warbird-composite-1140mm-arf.html met die ASP 30 wel zal vliegen, maar het is geen beginnerskistje, en het is vermoedelijk "wel iets meer dan een middagje werk" om hem om te bouwen.

    Deze https://hobbyking.com/en_us/student-64e-intermediate-trainer-1200mm-arf.html is al wat meer beginnersvriendelijk, zal 100% zeker met die ASP vliegen, al blijft het ombouwen nog steeds iets waar je even goed je verstand bij moet gebruiken!

    Sowiso, iedere trainer die met een 3,5 cc tweetakt wil vliegen, wil met jouw ASP vliegen. Bijvoorbeeld een Robbe Charter, mits een beetje op het gewicht gelet, zal er mee vliegen, al word het dan wel een redelijk sloom ding, kun je MISCHIEN mee vanaf asfalt starten en anders handstart, en het zal bij wat rondjes vliegen blijven, maar vliegen doet het gegarandeerd.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    Jongens bedankt voor het meedenken.
    grts
    Demaic
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat DAT erg meevalt.... Die kleine viertaktjes maken gewoon heel weinig geluid, tenminste, met de 52 krijg ik (ja, ik vlieg stiekum ook wel eens wild) van vrijwel iedere passant het commentaar dat het ding zo plezierig klinkt....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja en nee... In de garage heb je sowieso meer geraas :) Toch maar effe gehoorkap op...

    De Pilot O.K. Models PT-19 (tekeningen op Outerzone!) Deze is wat gewichtig... gaan hopen dat het vliegt. Heeft gevlogen op lamme OS FS-26, en die heb ik volledig aangepakt, zou nu weer top moeten wezen :)


    DSC_2591-LR.jpg


    De proefopstelling... zoop als een tempelier... (ding is echt een alcoholist!) afstelling veel te rijk... dus lel van een tank er in... Tank als 'in-fuus'... Hatori uitlaat als 'uit-fuus'... om al die bagger te ontlaten... Maarrrrr... de motor was in een oogwenk aan de praat :) Fijnafstelling moet nog volgen. Vooralsnog niet con-fuus dus...

    DSC_3253-LR.jpg


    El torro in coser-up...

    DSC_3252-LR.jpg


    Overigens heb ik er ook een nieuw uitlaatje voor gekocht... uit HongKong... van de OS FS-30, iets rianter formaat, en een betere bocht om de demper goed vast te kunnen zetten. Pijpje steek nu wat verder uit, monteert ook wat makkelijker...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2017
    Demaic vindt dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar wel al een mooi di-fuus geluidje :)
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja en nee... het zicht vooral :D
     
  20. Erwin Bex

    Erwin Bex

    Lid geworden:
    12 mrt 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    belgie
    Lijkt me wel een heel mooi project, maar je moet wel een een los vijsje hebben voor daar aan te beginnen. De club waar ik zit daar zit ook zo een helicopterfanaat die soms zo een beetje raar doet. namelijk die heeft zo een een bixler met methanol motor. Man je wilt het niet zien zo lelijk (die Bixler hé). Maar ja hij heft gevlogen. Als ik hem nog eens zie op de club zal ik hem vragen achter een foto en uploaden.
    Verder wens ik Je nog veel fun met je idioot leuk project. :beer:
     
    Demaic en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina