ASP S52A tweetakt

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Mies, 20 feb 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is 8 mm voor een .52 met grote zekerheid niet "te groot": 8% meer doorlaat-oppervlak, voor 13% meer volumestroom.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er schiet mij nog wat te binnen: De pakkingkjes die ASP gebruikt tussen brandstof-nippel en carb-body, zijn wat rare dingen, en die willen wel eens wat lekken.
    Dat kan vervelende verschijnselen geven. Of dat ook hetgene is waar OP last van heeft weet ik niet.
    Ik haal die pakkinkjes direct uit de doos meestal gelijk weg, en schroef de nippel met wat Loctite en zonder pakking in de carburateur. Werkt beter en nooit meer ellende.
    Geld ook (indien van toepassing) voor de nippels van de remote needle.
     
  3. Mies

    Mies

    Lid geworden:
    13 nov 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Stramproy
    Zoals ik al zei, opgeven staat niet in mijn woordenboek.
    Het probleem is opgelost.Dit is nu het leuke van zo,n forum. Niet alleen de oplossingen, maar vooral de motivatie om door te gaan.
    Ik heb alle adviezen serieus ter harte genomen. Dhr. Busking had uiteindelijk de oplossing.Carburateur helemaal, maar dan ook helemaal uit elkaar halen en goed bestudeerd.Dit resulteerde in een brandstofnippel die iets los zat maar het echte probleem was toch,denk ik de hoofdnaald die niet helemaal koosjer was.
    Deze opgeplijst met polijstpoeder en teruggeplaatst.
    Het motortje loopt nu prima, in alle standen van het vliegtuig.Uiteraard is het nu wachten tot de ijsmeesters bij elkaar zijn gekomen en weer naar huis gaan.
    Op dit moment ga ik echt niet vliegen, want het is om te verrekken.
    Dus de ultieme test is natuurlijk in de lucht. Wat doet hij op half gas, wat doet het toerental met landen enz.enz.
    Ik heb er nu wel weer vertrouwen in.
    Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie bijdrage.
    Van mijn kant een tip om altijd het Chinese spul goed na te kijken, alle schroefjes, afdichtingen en nippels enz.
    De nazorg in de fabriek is er waarschijnlijk niet, maar dat kan ook niet voor zo,n prijzen. 55 euro voor dit motortje is eigenlijk niet te geloven.
    Ik zou ook best wel 155,- euro uit willen geven voor een OS Max ,als ik overtuigt was van het kwaliteitsverschil.
    Maar dat is nu ook de kwestie, dat de meeste maar wat roepen. Ik probeer hier zelf achter te komen .Dat is de uitdaging voor mij.
     
  4. Mies

    Mies

    Lid geworden:
    13 nov 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Stramproy
    Ik lees nu net de reactie van Brutus.
    Je hebt helemaal gelijk.
    Ik zelf heb een nieuw pakkingringetje geplaats + loctite
    Bedankt.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ahhhh! Aanhouder wint! Goed dit te lezen!

    OS? Raad je toch even aan om eens te snuffelen op de site van Weston UK...
    Kan het slechts herhalen. Vlegcollega heeft de motor nu klaar liggen voor op zijn Typhoon RC1.
    Dat wil ik wel even zien gaan.
    Groet Bas

    PS: ja, dat weertje is helemaal niks... hoewel gister... toch maar 1 uur wezen wandelen in de natuur.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is inderdaad de prijs ook naar...
    Letterlijk, je betaalt in realiteit puur voor de naam, en de (toch wel) betere carburateur, en OK, een heel klein beetje voor de kwaliteitscontrole.
    Maar de slijtvastheid van een ASP is in mijn ogen net zo goed, zo niet (veel) beter, en die kwaliteitscontrole: als ik de motor uit de doos haal en een uurtje bezig ben om het ding in een model te bouwen, dan kan dat kwartiertje om even alles na te lopen er ook nog wel bij, en dan is dat geld snel verdiend.

    Goed te horen, dat hij nu beter loopt, en geloof me, over een tankje of tien loopt hij nog beter....
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Os heeft zijn naam nog van vroegah..
    ik ben absoluut niet anti..
    maar ik heb zelf wel wat ervaringen die aangeven dat een OS ABC/ABN motor de meerprijs niet waard is..

    Ik heb een OS 46Ax2 waarvan de bus zijn binnenlaag had verstoten..
    Ja, daarvoor zijn oorzaken te noemen die naar de gebruiker wijzen...
    Maar al die oorzaken waren niet aan de hand..
    Ga je zoeken op internet, kom je dit verhaal gewoon erg vaak tegen.
    Als je zelf de beginners met afstelproblemen eruit filtert, kom je het nog steeds erg vaak tegen.
    Ga je zuiger, bus, lagers vervangen zit je gewoon weer op de prijs van een verse motor.
    zou je origineel gaan doen..

    De zuigerveermotoren hebben geen problemen.
    Voor de heli zou ik ook gewoon weer een .55 erin stoppen.
    maar de abc/abn motoren zou ik wat voorzichtig zijn om daarvoor OS te pakken.

    Ik neig nu wat meer richting Asp of saito.
    Misschien niet de kwaliteit die de oudere generatie van OS verwacht..
    Maar blijft wel draaien tot de werkelijke slijtage hem de das omdoet. En DAT punt is bij OS momenteel een beetje een loterij..
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ik lul maar wat.

    @Mies, middengebied ook goed? niet te rijk?

     
    verfbrander vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gefeliciteerd, dus je hebt nu enkele problemen opgelost door alles na te lopen.
    Cilinderkop en carburateur.
    Top!
    OS was vroeger heel erg goed maar ergens 15 jaar geleden is de ontwerper van OS bij Magnum gaan werken en werd de kwaliteit minder.
    Als je nu aan me zou vragen, wat zou je kopen als 2 takt vliegtuigmotor, dan zou ik het niet weten.
    Misschien een Irvine en anders een kopie van een kopie van een kopie voor een paar tientjes.

    GJ
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Irvine is niet meer. Jet USA of West UK. Of ASP. Magnum is ook niet meer.
    Enya? Of ook al weer overleden?

    Een oude Hanno Prettner OS .61 RE met nickelennelis bus? Die gepealed heeft? Zegt mij genoeg... voor een mooi ogende met een leven achter de rug... vragen ze over de 300 euro. Stink er niet in. Het is zooi. Ik heb er een liggen. Met pomp en zonder de carb (helaas)... de coating zit vast als de schil van een banaan!
    Maar die zal in een batch met motor meuk. Dus kwam tegen schrootprijs. Zeer inzichtelijk studiemateriaal.

    Alle zuigerveermotoren van OS zijn robuust. Zelfs een OS 61 FX vertrouw ik niet meer. Daar ook de 46 FX graag z’n behangetje stripte...

    Dus die dat deden... hebben alle Just bussen gekregen.

    Bekijk bijlage 273326

    Bekijk bijlage 273327
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb een paar jaar geleden een Raptor 30 overgenomen, met daarin een OS HZ37HR. Prachtige motor, liep als een naaimachientje, en bulten vermogen.
    Liep helaas wel in elkaar....
    Vervangen voor een ASP 36 HR.

    Ik heb die motoren eens naast elkaar gelegd, en wat mij opviel was dat de OS prachtig ontworpen was, en heel erg vakkundig gemaakt, vergeleken met de ASP....

    Klinkt goed toch?

    Nou.... om te beginnen had (om maar wat te noemen) de OS ondanks een hoger vermogen, minder effectief koel-oppervlak op de koelkop (scheelde gauw 20%),
    Maar ook bijvoorbeeld het zuigerhemd was filigraan dun, en alles was in mijn ogen eigenlijk veel te compact: grote verbrandingskamer, hopen vermogen, maar geen ruimte om de warmte kwijt te raken.
    Dat ging dus ook ten koste van de pistonpen die in elkaar liep en de zuigrvoering met zich mee nam.

    De ASP is duidelijk zwakker, loopt minder "fijnbesnaard" maar is beter gekoeld, en intern veel lomper en steviger uitgevoerd, inwendig lang niet zo "compact", en kan daardoor intern zijn warmte beter kwijt.

    Ik krijg de sterke indruk dat OS onder de druk van "aan de top te blijven" te ver doorgeschoten is, en betrouwbaarheid en levensduur ingeruild heeft voor puur topvermogen.
    Ik vind dat een beetje vreemd: vroeger was er een .60 klasse helimotoren. Toen werden de T-rexen met hun .50 klasse waanzinnig populair. Wat ik niet zo goed begrijp, is dat OS (of eigenlijk, de gezamelijke motorfabrikanten, want dat is niet alleen OS die dat deed), om aan de vraag naar meer vermogen te voldoen, niet gewoon die .60 klasse is blijven leveren. Dat was makkelijker geweest, en had een hoop betrouwbaarheidsproblemen omzeild. In plaats daarvan zijn ze uit de .50 klasse zoveel mogelijk vermogen gaan peuteren, en die motoren lopen gerust nog wel eens in elkaar....

    Jammer....
     
  12. Mies

    Mies

    Lid geworden:
    13 nov 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Stramproy
    Ik weet nog niet hoe hij loopt als hij in de lucht is.
    Hier kom ik nog wel op terug.Maar met dit weer is het een beetje waar alles van krimpt, dus even niet.
    Mocht ik tot de conclusie komen dat het ding nog niet goed is en een andere motor wil kopen,
    Dan hou ik toch rekening na deze discussies over ASP en OS Max, met een heel ander merk b.v. zoals H Busking aangeeft.
    http://www.westonuk.co.uk/westonuk2_021.htm
    Je bent dan wel 225,- euro kwijt.
    Ik hoop dat je er op terug komt, hoe jouw vriend hem bevalt, want die had er toch een gekocht dacht ik begrepen te hebben/!
    Lijkt mij interessant want bij ons op de club schijnen er maar 3 merken te bestaan.
    Trouwens hoop ik niet dat alles elektrisch gaat worden.
    Het moet knetteren en stinken vind ik. Maar ja, misschien ben ik van de oude stempel.
    Ik lul ook maar wat.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga er maar vanuit, dat het niet aan de motor (het merk of het type) ligt: daarvoor zijn er teveel in omloop die geen problemen geven.
    Afgelopen zomer ook een OS AX 50 gezien die vrijwel letterlijk iedere vlucht een deadstick landing veroorzaakte, en dat was ook niet meer dan een kwestie van afstellen (maar de eigenaar stond wel op het punt "het klereding weg te keilen").

    PS: welke propmaat gebruik je eigenlijk?
    In tegenstelling tot wat er hier eerder beweerd werd, zijn de gebruikelijke propellermaten voor deze motor 11 x 6 tot en met 13 x 6 ongeveer.

    http://www.justengines.co.uk/acatalog/copy_of_A.S.P.__Series_3__.52__S_.html
    (helemaal onderaan)
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik dacht dat de boel was overgenomen door een groep Engelsen... of 1 figuur...
    Heb hier nog een paar mooie ring motoren en een AAC... motoren voor een heel lang leven.

    Ja... ze zijn idd nog wakker... wel aan de prijs! Bijkans eindeloos plezier. Saitoprijzen! Dan liever een Saito met vooral veel bewegende onderdelen :) Haha... Ach... ;)

    http://scalehobbyshop.de/epages/814...1e2158bb62/Categories/Motoren/ENYA_Motoren/01
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... Iphone is soms Ai-foon!

    Yep.. beetje model afhankelijk... mag het knorren en stinken.

    Nogmaals... Prettnermeuk... take-1

    B145949F-F196-49CC-B9F4-7B504CD45C35 2-LR.jpg


    Maar de rest? Perfecte lagers... een drijfstang en krukas als nieuw...
    De pomp? Kan zijn dat deze uitgehard is... Dan zou het een kwestie van drenken in methanol kunnen zijn...
    Voor het zelfde geld zijn de membranen echter 'shot'...
    De teloorgang van een motortje. Is vast door heel veel handen gegaan...
    Restauratie is geheel oneconomisch.

    C520E7DE-E5E8-487E-B876-B5F91AEF1F8B 2-LR.jpg


    Als je de spoelkanalen van de Kyosho .40 zo bekijkt, dus dat zijn eigenlijk ASP .46 kanalen of wellicht ook .52 kanalen, zijn die breder dan van de tegenhanger de FX en FXi. De poorten van de bus zijn ongeveer gelijk. OS oogt iets strakker. met wat scherpe sleutelvijlen is er vast nog wel meer power uit te schaven...
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik vrees amper zwarte cijfers bij de boekhouder...
     
  20. Mies

    Mies

    Lid geworden:
    13 nov 2014
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Stramproy
    Er werd gevraagd naar de propellermaat door Brutus
    Die is 10x6
     

Deel Deze Pagina