ASP

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pascall, 23 okt 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Plastic is al zo een tien jaar aan de gang. Niet bepaald milieuwinst... vervuild meer en linker dan die plastic tasjes... zeer treurig...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet alle plastic is hetzelfde he? Hoogstwaarschijnlijk is het behoorlijk biologisch afbreekbaar, anders zou geen enkele vodsel-en-waren authoriteit er mee akkoord gaan dat je het in je bakkes stopt....
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat "biologisch afbreekbaar" zijn lijkt (blijkt?) eigenlijk niet helemaal te kloppen. Wat vaak gebeurt is dat het plastic, tasje bijvoorbeeld, uit elkaar valt en dat er dan heel erg kleine "bolletjes" plastic over blijven. Die bolletjes zijn zeer klein, enkele microns tot enkele millimeters, en komen vrijwel overal in terecht. De "plastic soep" waar over wordt gesproken bestaat voor een flink deel uit juist dit soort hele kleine plastic bolletjes. Hier komt de enorme hoeveelheid micro bolletjes uit de tandpasta, mascara, scrubs en zo voorts nog bij. Men heeft het in de magen van vele dieren zoals vissen en vogels terug gevonden en zelfs in visfilets die wij op ons bord krijgen.
    Natuurlijk zijn er plastic soorten die werkelijk door natuurlijke processen volledig worden afgebroken. Helaas is dit heel vaak een zeer langdurig proces dat soms wel 10 jaar kan duren. Dus het mooie onderdeeltje dat je van PLA met je 3D printer hebt gemaakt zal op den duur worden afgebroken. Helaas duurt dat heel lang. Hieronder een stukje uit een artikel dat ik hier een poosje geleden over heb gelezen. Helaas weet ik niet meer waar dus een linkje kan ik je niet geven.
     

Deel Deze Pagina