Assambleerverslag Infinity F5J ultralight.

Discussie in 'F5J' gestart door Superior, 4 dec 2016.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi allemaal.
    Na vorig jaar min of meer besloten te hebben het wat rustiger aan te doen met F5J en mijn beide perfections heb verkocht heb ik toch weer een nieuwe F5J zwever besteld. Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
    Motor en ontvanger had ik al liggen. Servo's, spinner, accu's en regelaar heb ik vanochtend besteld.

    De infinity is te bestellen bij Bohuslav Majercik in 3 varianten. Ultralight, light en performance. Bij de ultralight wordt er gebruik gemaakt van 2 lagen carbon op de vleugel wat deze versie ongeveer net zo licht maakt als de light maar is wel sterker en stijver. Deze versie is wel wat duurder vanwege de dubbele carbon laag. Spanwijdte is 3500mm. Vlieggewicht zal uitkomen tussen de 1150 en 1200 gram.

    De ballastset bestaat uit 3 messing staven van 172 , 260 en 346 gram.

    Er zijn 2 joiners bijgeleverd. 4 en 6 graden.

    Reden voor de aanschaf is dat deze erg compleet geleverd wordt. De infinity wordt geleverd met vleugelhoezen, LDS en bekabeling al ingebouwd in de vleugel, servoramen met tegenlager en complete ballastset.

    Hier mijn lijst van de setup:

    Vleugel: MKS6110HV
    Romp: MKS6100HV
    Motor: Reisenauer viper 1020 12T 5200KV met een 11x7 carbon prop.
    Regelaar: YGE60amp 7,4volt BEC
    Bolt HV 3S 500mah en 850mah


    IMG_1149.JPG IMG_1166.jpg IMG_1167.jpg IMG_1171.jpg IMG_1172.jpg IMG_1182.jpg IMG_1183.jpg IMG_1184.jpg IMG_1185.jpg IMG_1186.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2016
    Lyckele en Terence vinden dit leuk.
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooie kist Adrie en idd zo compleet!! Motor erin, servo's erin en vliegen maar, ik ben benieuwd naar je vliegervaring. Succes!
     
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Van de week alles binnen gehad. Dus we kunnen eindelijk weer verder met de infinity:)

    Eerst zijn de vleugels aan de beurt. Dit vergt een iets andere aanpak omdat dit een IDS aansturing betreft.
    Eerst worden de flaps in basic setting gezet door middel van een template en wordt dan met tape vastgezet. Tevens worden de flaps en ailerons met elkaar verbonden.
    De servoramen worden dan met Uhu endfest 300 ingelijmd.

    Voor deze vleugel ga ik 5 flightmodes programeren. Normal, cruisse, 2 thermal settings en een speedstand.
    Morgen weer verder. Eerst een nachtje uitharden en dan morgen de vleugel programeren en weer verder met de romp.

    IMG_1198.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2016
    Lyckele, Japie.G, wimpie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Vandaag weer een stap verder. Vleugels zijn helemaal klaar nu. Linker vleugelhelft weegt 348 gram en de linker 352 gram. Nu weer verder met de romp. Net de busjes gelijmt met endfest 300 op de stuurstangen. Nu maar weer wachten totdat de lijm uitgehard is.

    De IDS aansturing in de vleugel werkt fantastisch. Werkelijk niets geen speling. Daarbij is de middenstelling van de MKS6110 geweldig. IMG_1200.JPG
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    2 linker vleugelhelften. Ben benieuwd hoe dat vliegt.:confused:
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Oeps. Foutje.
     
  8. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Een foutje? zou hij al stiekem een reserve aan het opbouwen zijn en alleen een hier laten zien... Beetje de concurrentie op verkeerde benen zetten (rechtse?) :bier::bye:
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb al eens gevlogen met 2 linker vleugelhelften. Ik vond hem nogal naar rechts trekken:D
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  10. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    De belangrijkste vraag blijft nog wel een beetje links hangen... Is de linker of de rechter helft nu zwaarder?
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De rechter is wat zwaarder qua kleur. :confused:
     
  12. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    IMG_1208.JPG Hoogteroer en richtingservo's zijn aangesloten. Nu de vleugels, richting en hoogteroer erop en kijken hoe het zwaartepunt uitkomt.
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoe is het mogelijk. Zwaartepunt exakt op de ingestelde 120 mm met de Bolt HV 500 mah accu. Met de 850 mah nog flink naar achter kunnen schuiven tegen de servo's komt het wat verder naar voren te liggen. Super
    IMG_1209.JPG
     
    PascalvO, bobt, wimpie en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    IMG_1216.JPG IMG_1217.JPG De infinity is vliegklaar. Ik heb nog even gestoeid om alle instellingen in de regelaar te krijgen maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb de bolt 500 en 850 mah accu's ook nog getest op de wattmeter met de volgende resultaten. Prop is een 11x7

    Bolt 500HV 3S: 10,2 volt. 25amp. 250 watt
    Bolt 850HV 3S: 10,9 volt. 28amp. 310 watt

    Met de 500 mah accu krijg ik het zwaartepunt mooi op 120 mm, maar met de 850 mah komt het op 116 mm. Met wat wind niet eens zo gek denk ik.

    Uiteindelijk vlieggewicht is uitgekomen op 1198 gram met de 500mah accu en 1231 gram met de 850 mah
    accu. Vlieggewicht met max ballast is 1576 gram

    Jammer genoeg heb ik een griep te pakken waardoor ik niet kan invliegen.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2016
    Japie.G vindt dit leuk.
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Balen A3, het lijkt nu even mooi te worden en volgend weekend zijn er vast andere verplichtingen :-(
     
  16. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Het is er uiteindelijk toch van gekomen 4 starts te maken vandaag. 2 starts met de lichtere Bolt 500mah accu op 120 mm. Een start met de bolt 850mah accu op 115mm en een start met vol ballast.
    Het was een beetje donker weer vandaag en ook wat mistig. De starts waren daardoor niet zo hoog. Na 150 meter werd het model al wat wazig. Ik heb dus geen maximale hoogte na 30 sec. Daar had ik wel een beetje op gehoopt. Volgende keer hopen op wat beter en helder weer.:)
    Na de eerste vlucht met de bolt 500mah accu heb ik 155 mah teruggeladen. Bij deze accu maar één keer starten dus. De stijgsnelheid was zeker goed te noemen en ook de horizontale snelheid op vol gas was niet verkeerd. Toch ga ik zeker nog wat grotere maten props uitproberen. Daarbij denk ik aan een 12x8. Dan weet ik zeker dat ik de kist goed op de gewenste hoogte/plaats kan wegzetten met de 850mah. Ik zou dan met de 500mah het volgas de regelaar terug kunnen schroeven. Als dit geen problemen opleverd voor de regelaar.

    Over de vliegeigenschappen kan ik kort zijn. Deze zijn fantastisch. Ik ga niet zeggen dat deze qua eigenschappen te vergelijken zijn met de ultima's maar het ontloopt elkander niet veel. De infinity zal net iets wendbaarder en wat vlotter zijn.

    Wordt vervolgt;)
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2016
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    A3
    Ik ben op mijn El Niño met viper 1020 4400 kv van een 12 x 6 (earonaut) naar een 14 x 7 GM prop gegaan. Deze props zijn veel smaller qua blad maar daardoor veel effectiever door de hogere span. Starthoogte met een 800 SLS gaat daarmee over de 300 meter ofwel je hebt je motor maar heel kort nodig. Binnen 5 sec heb je een uitgangs hoogte waarop je prima thermiek kunt vinden en mocht dat niet lukken doe je er aan het eind nog 5 sec bij.
    Ik start ook 6 a 7 keer op een accu.
     
  19. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Alex.
    Ik zou er graag een GM prop opzetten maar die maat is veel te groot voor deze motor op 3S. ( dit is de 5100KV versie)
    Lyckele en Pascal gebruiken de 12x8S van Freudenthaler op deze motor. Ik had de 11x7 nog liggen om te testen. En afstand afleggen is idd ook erg belangrijk.
     
  20. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Begrijp ik. Props kun je vrij makkelijk inkorten. Als een 12 x 8 goed werkt zou een 13 x 7 misschien ook kunnen. Een blad met grote spoed heeft bij de wortel eigenlijk altijd het probleem dat hij zwaar overtrokken is. Dit betekend dat met name de weerstand toe neem maar niet de trekkracht. Bij de GM props is hier rekening mee gehouden en daardoor zijn ze veel effectiever en kun je een grote prop draaien als normaal. Maar zoals altijd "Meten is weten".
     

Deel Deze Pagina