Assemblageverslage Rich-4-3d; crash-foto; nieuwe bouwen

Hoi,

(Met het risico dat dit als dubbele post gezien wordt, maar in de F3A sectie krijg ik weinig respons.)

via slinkse omwegen heb ik voor weinig dit toestel goedkoop kunnen kopen:

DSC06169.jpg

Ik wil er voorzichtig F3A achtige vluchten mee gaan proberen, en wie weet later (als ik groot ben) ooit mee meedoen aan een wedstrijdje. Hij is 1.400mm span en 1.440mm lang, en zou vliegklaar ongeveer 2200 gram moeten zijn. Ik heb 5S4000 pakketten om mee te gaan vliegen, en ik heb ook een motor van 500kv, deze. In één van de klantenbeoordelingen van de motor staat dit:

5S = APC 14x8.5" >Schub 3.0Kg / Luftstrom 90Km/h / 31A
5S = APC 14x10" > Schub 3.6Kg / Luftstrom 110Km/h / 38A
5S = APC 14x12" > Schub 3.9Kg / Luftstrom 130Km/h / 41A
5S = APC 15x10" > Schub 4.1Kg / Luftstrom 105Km/h / 44A
5S = APC 16x8" > Schub 4.1Kg / Luftstrom 88Km/h / 46A
5S = APC 16x10" > Schub 4.5Kg / Luftstrom 100Km/h / 49A

Even rekenend met die 16x10; 18,5V x 49A = 900W op 2,2 kg; 410W/kg
Maar ik hoor ook dat F3A-ers vaak boven de 500W/kg zitten. Ergo, ander motortje? Of eerst maar eens proberen? Ik ga niet meteen voor het 'A' programma en de 1e plaats...

Dank voor advies,

[EDIT]Topic maar even omgebouwd naar assemblage verslag, en de titel aangepast. Houden we alles bijeen.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
met een trekkracht van 4.5 kg heeft 'ie een thrust to weight ratio van meer dan 2:1, persoonlijk denk ik dat je daarmee meer dan genoeg kracht hebt.

Ga eerst maar eens kijken of je lipo wel in dat model past waar hij moet zitten .

Dat model is Oxalys grote en daar krijg je net een 5S3300 in .

En als prop is een 13" voor een 1400 model wel max. om mooi te kunnen vliegen .

Ik heb op de Oxalys jou defekten motor gezet met 13 x 8 en die gaat af als een raket . ;)

Mvg Johan

met een trekkracht van 4.5 kg heeft 'ie een thrust to weight ratio van meer dan 2:1, persoonlijk denk ik dat je daarmee meer dan genoeg kracht hebt.

Voor zijn doeleinden zal het inderdaad wel genoeg zijn, maar verkijk je niet op de vermogens die een goed gevlogen kunstvluchtprogramma vereisen. Thrust to weight heeft daar weinig mee te maken, het gaat om het kunnen handhaven van een constante snelheid.

Als jij met windkracht 4 op de vliegrichting een ruim gevlogen looping met constante snelheid wil vliegen, heb je echt bar veel vermogen nodig.

Ter vergelijk.. de motor in m'n WindS levert statisch 2.4kW aan vermogen, het toestel weegt 4kg inc accu's. Dan zou je zeggen dat 600Watt/kg voldoende moet zijn. Thrust-to-weight ligt ver boven de 2:1.

Toch is het niet voldoende.. bij lusfiguren in stevige wind, kom ik gewoon te kort, en dat terwijl mijn basis-vliegsnelheid nog vrij laag ligt, de meeste mensen vliegen graag wat sneller, waardoor je nog meer vermogen nodig hebt.

Hoe dan ook, ik geloof dat van topicstarter niet de eis is dat hij de perfecte F3A kist krijgt waarmee het A programma te winnen is, dus dan zal de voorgestelde motor denk ik inderdaad wel voldoen.

@plotterwelt: Deze? afbouw-en-tips-kyosho-oxalys-50-ep Die wordt inderdaad op 600 - 800W geadviseerd. Jouw (mijn) motortje was 680kv, of zo, toch? Misschien dat ik er zo-eentje bij koop (en dan voor de vlucht de magneten na-lijm...)

De accu kan ik makkelijk kwijt, de vleugel steekt wat hoger in de romp waardoor ik daaronder ruimte heb, in theorie over de hele lengte van het toestel (al wordt het achterin wat smal, en kom je dan erg slecht uit met het zwaartepunt).

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
@Misschien dat ik er zo-eentje bij koop (en dan voor de vlucht de magneten na-lijm...)

De accu kan ik makkelijk kwijt, de vleugel steekt wat hoger in de romp waardoor ik daaronder ruimte heb, in theorie over de hele lengte van het toestel (al wordt het achterin wat smal, en kom je dan erg slecht uit met het zwaartepunt).

Hugo

Inderdaad de SK 4250 650kv

Als je deze lipo,s hebt is het goed , anders lichtere nemen (3700)
Je merkt snel zo,n 50 gram bij F3A

Zippy 4000mAh Lipo 25-35C 18.5v(5S) 13x8 APC E 54.10 A 18.58 v 1005W 9120rpm 3497g

De nieuwe serie SK motoren hebben betere lijm gebruikt voor de magneten .
Ik moest een paar nakijken en eventueel nalijmen , was niet nodig .

Mvg Johan

Ga eerst maar eens kijken of je lipo wel in dat model past waar hij moet zitten .

Dat model is Oxalys grote en daar krijg je net een 5S3300 in .

En als prop is een 13" voor een 1400 model wel max. om mooi te kunnen vliegen .

Ik heb op de Oxalys jou defekten motor gezet met 13 x 8 en die gaat af als een raket . ;)

Mvg Johan

Ik heb op de Oxalys jou defekten motor gezet met 13 x 8 en die gaat af als een raket .

dat vind ik zeer kunstig hoor
mvg
Frederik:D :D :D

@F.van.Gent; hij heeft de magneten opnieuw verlijmd, daar had ik toen geen zin in...

@ plotterwelt; Ah, dat geeft de burger moed, want het was wel huilen met die serie, ik heb er meerdere (vooral grote) aan puin gedraaid. Nog even uitzoeken wat voor spinner diameter ik nodig heb, en carbon landingsgestel kopen. Win ik die 50 gram weer mee terug, ik heb 6 van die 5S4000 packs, per stuk in dit soort toestellen en per 2 in serie in mijn 2x2 Funtana, als die ooit af komt.

Hugo

...En als prop is een 13" voor een 1400 model wel max. om mooi te kunnen vliegen...

Even daarop inhakend; ik vlieg mijn Funtana X50 (ook 1400 span) met een 15x8, 900 en een beetje Watt, 540kv en alles uiteraard op 5S. Die motor weegt 304 gram. Als ik die uitwissel voor de 4250-650 met een 13x8 scheelt me dat 304 -/- 230 = 74 gram, de prop wordt ook iets lichter (kleiner...) al zal dat weinig schelen. Ik ga er dan in Wattage iets op vooruit, en het geheel gaat wat minder wegen. Maar zou de prestatie vergelijkbaar / beter zijn?

Dank voor advies,

Hugo

Nou, het toestel is in Nederland (duurt FF met de boot uit China...) en ligt bij de douane. Als die er nou niet te lang naar kijken; de rest van de spullen ligt klaar, ik moet alleen nog een 13x8 APC-E prop en een 2.25" witte spinner ergens bestellen. Die van HC vond ik te lelijk, maar het is kennelijk geen heel gangbare maat.

Hugo

'k Denk dat ik er hier maar ook het bouwverslag van maak (zal de topic titel aanpassen); de boel is binnen, eindelijk.

't Ziet er netjes uit:

Rich-4-3d%20001.jpg

Rich-4-3d%20002.jpg

Rich-4-3d%20003.jpg

Als mijn zoon (9 weken...) vanavond lekker blijf slapen ga ik e.e.a. eens droog passen en zo.

Hugo

Nou, dat viel niet tegen. Mijn zoon sliep inderdaad, en alles past nagenoeg perfect:

Rich-4-3d%20004.jpg

Staartdelen mogen nog ietsje werk, maar de het hoeft niet eens (ik ben een zeur, wat dat betreft...):

Rich-4-3d%20005.jpg

Ook maar even de motor gepast, deze bok zit erbij:

Rich-4-3d%20006.jpg

En de motor past feilloos, dat is kennelijk een standaard maat:

Rich-4-3d%20007.jpg

En met de kap komt het ook helemaal goed, zie ik al:

Rich-4-3d%20008.jpg

Al met al ziet het er goed uit, zeker gezien de prijs van het ding. Binnenkort de hardware passen, ik hoop dat ik daar ook blij van word.

Hugo

Even een vraag; de canopy moet op het frame gezet worden met kleine schroefjes. Vind ik lelijk. Kan ik dit met UHU Por contactlijm vastzetten? Het zit allemaal in het zicht.

Dank,

Hugo

Heeft wel wat weg van een Topmodel Kabriolin:) (die vliegt overigens erg strak, we hebben 2 sets vleugels, voor 3D en voor F3A)

't is voor mij een (low-budget) probeersel, in Amerka schijnt Richmodel redelijk aan de weg te timmeren. Tot nu toe valt het niet tegen en ik hoorde gisteren van iemand anders die een kleine YAK van ze heeft dat die ook tevreden is. Helaas dit weekend geen tijd om verder te bouwen.

Hugo

Zo, dit weekend even de boel afgemaakt. Voor het inlijmen van het stabilo gebruik ik een touwtje en 2 elastieken om de boel op z'n plek te houden:

Rich-4-3d%20009.jpg

Het enige minpunt van de kit; het gat voor het stabilo is te groot, dus moeten er een paar reepjes balsa schaafsel aan te pas komen tussen romp en stabilo:

Rich-4-3d%20014.jpg

De servogaten heb ik verkleind omdat ik kleine sterke servootjes heb:

Rich-4-3d%20010.jpg

En dan is de vleugel snel klaar:

Rich-4-3d%20012.jpg

Motor erop, geen probleem met de bijgeleverde bok. Wel heb ik het gat onder de steun in het brandschot gezaagd, want anders krijgen de accu en ESC geen koellucht. Achterin de romp heb ik een opening gesneden om de koellucht ook weer kwijt te raken.

Rich-4-3d%20011.jpg

Op de plek van de tank zitten de ESC en de UBEC. Op de bodem van het toestel heb ik een plankje als accu tray gelijmd.

Rich-4-3d%20013.jpg

En vanmiddag was het zover, wat een lekker weer, dus tijd voor de maiden:
0z5BRmkWhrs[/media]

Het ding vliegt meteen goed, geen verandering aan domping of zijwaardsstelling nodig. Ook het zwaartepunt, zoals in de manual, is goed, al is dat persoonlijk. Binnenkort de motorkap erop en dan genieten. Dit toestel is nog lichter en toch zwaarder gemotoriseerd dan m'n Funtana, dit zou best eens een blijvertje kunnen zijn...

Hugo

leuk kistje zeg, vliegt goed!

Wat betreft het lijmen van de cockpit, dit is goed spul, blijft transparant maar hecht slecht op folie.

111534a03f2d80fda3.jpg
[/IMG]

Groeten Willem

Hugo, ik heb ook al naar die kistjes van (Avia)Richmodel zitten kijken (de Edge 540). Nu zie ik op de foto dat je meerdere kitjes in huis hebt (volgens mij), zit daar de Edge ook bij? En zo ja, hoe is daarvan de bouw?

Verder waar heb jij je kit vandaan? Enige die ik kan vinden is gamedo.de en die vind ik er een beetje sjofel uitzien.

Groet Raoul

Back