Assembleren van een portaalfrees

Discussie in 'CNC' gestart door lovetofly, 14 mrt 2010.

  1. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Jullie lijken allemaal familie van elkaar, of van 1 modelbouwclub. Of ik er in thuis hoor, of er bij mag komen is aan jullie. Ik ben bezig met het opbouwen van een protaalfrees.

    Reacties welkom.
    Groet,
    Paul.
     
  2. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Welkom en maak er een compleet verslag van foto`s materiaal electronika enz

    succes met de bouw

    jan
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zekers , altijd welkom .

    Daar mee het CNC subforum snel groeit .

    En zoals al geschreven veel foto,s plaatsen. :cool:

    Mvg Johan
     
  4. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Ik heb een fotoalbum gemaakt met de naam, Portaalfrees 1500 x 750 mm.
     
  5. badmuts1

    badmuts1

    Lid geworden:
    6 dec 2009
    Berichten:
    10
    Hartelijk welkom, deze cnc frees sta ook op mijn verlanglijstje :)
     
  6. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Altijd welkom! Leuk project en het ziet er zeer goed uit! Ik heb gelijk een abo genomen want ik ga het volgen.
    Succes!
     
  7. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    CNC-Portaalfrees

    November 2009 heb ik de stap gezet een portaalfrees te kopen in plaats van zelf te bouwen. Daar gaat veel tijd in zitten, en die tijd kan ik niet vrij maken. Dus dan maar in de buidel tasten, van mijn bedrijf, en bestellen. Ook alles betaald. Ongeveer 2400 Euro. Het wachten begint. In december nog steeds geen frees, en niets van de leverancier vernomen. Blijven mailen, ik steeds nerveuzer. Had ik het wel goed gedaan, ja dacht ik, de site van het bedrijf ziet er toch professioneel uit. Eindelijk een mailtje van een regel of twee, ik zou hem in de eerste week van januari 2010 hebben. Jammer, ook januari werd het niet. Maar ik had een bericht gekregen, en dat zou kunnen betekenen dat er iets zou kunnen gaan gebeuren.
    In februari krijg ik van mijn vrouw een telefoontje met de melding dat een transportbedrijf twee dozen kwam afleveren. Een berichtje vooraf van de leverancier was fijn geweest, dan had ik er rekening mee kunnen houden. Nu zat ik bij een klant.
    De dozen zijn niet hanteerbaar door 1 persoon. De chauffeur ziet het zo ie zo niet zitten om te sjouwen. Ah, twee buurmannen helpen mijn vrouw wel even. Verdorie, wat zijn die dozen zwaar. En het formaat, zit je man soms in de wapenhandel.

    Sommige delen zijn zo ingepakt dat ik geen reden heb de dozen uit te pakken, en laat ze in de woonkamer staan. Eerst een plaats maken in mijn modelbouwkamer.
    Uiteindelijk ben ik begonnen met de montage. De montagehandleiding is slecht. De onderdelen zitten in zakjes, heel veel, en zijn hellaas niet allemaal voorzien van een nummer, waardoor je lang bezig bent met uitzoeken waar het onderdeel moet komen.
    De spindels zaten ingepakt in folie, en waren in de lange prifielen van het frame geschoven. Niets mis mee, maar de spindels waren wel heel krom. Hier kwam ik pas achter na montage, en had niet veel zin om de boel weer uit elkaar te halen. Ik heb trouwens nog geen nadelen ondervonden, al zou dat wel een grotere slijtage kunnen opleveren. De tijd zal het leren.

    Nu komt het. Ik was toe aan het assembleren van het portaalprofiel (y-as). Dit gaat met zijplaten ieder 10 mm. dik. Op de rails in de x-as richting zijn per zijde twee wagens met ieder vier wielen geplaatst. De zijplaten worden op de wagens vastgezet. De portaalbalk word aan 1 kant tijdelijk met een schroevendraaier door een gat op zijn plek gehouden. Aan de andere zijde plaats je twee bouten, niet vastdraaien. Dan de schroevendraaier weg, en ook twee bouten plaatsen.
    Ik draai de bouten die ik voor mij heb met de hand aan. De andere twee ook.
    Dan ga ik terug en draai de eerder hand aangedraaide bouten met een sleutel aan. Zie ik het goed, en ging het portaal naar links. Ik zal het kort houden, het portaal lag 1 cm uit de haak. Ik heb het profiel van de y-as gecontroleerd op haaksheid. Zuiver. Waar licht het dan aan. Na lang denken en zoeken heb ik het gevonden. Ik zal dit met een foto duidelijk maken, maar dat komt later, want ik schrijf dit op mijn vakantieadres.

    Van de leverancier heb ik twee nieuwe zijplaten gekregen. Nu bleef alles haaks na aandraaien van de bouten.
    De machine heb ik verder afgebouwd. In Nederland heb ik kabelrupsen gehaald bij
    voordelige stappenmotor stappenmotoren microstapdrivers en CNC besturingen. Een aanrader voor de zelfbouwer. Alle kabels veilig opgeborgen.
    Harrie van stappenmotor.nl gaf mij nog een geweldige raad over de aandrijving van het portaal in de x-richting. Bij mijn machine wordt dit aangedreven met een motor, en twee tandriemen. Fout!!!!!!!!!!!
    Ik zal ook dit met foto’s laten zien.
    De machine heb ik werken met Mach3 software. Dankzij Arthur, en mede clublid, die de instellingen verzorgde werkt het prima. Ik heb al enkele malen gefreesd.

    Zoals ik schreef zal ik snel met de beloofde foto’s komen. Ik had er al een aantal op het forum gezet.

    Wanneer je een freesmachine koopt, en die zelf wilt assembleren, neem dan de moeite alles te controleren. En dan bedoel ik ook alles. Ik was laat met de ontdekking van de fouten die in de zijplaten zitten, en heb moeten mailen als brugman om nieuwe goede onderdelen te krijgen.

    Wil je iets weten, heb je vragen, ik zal mijn uiterste best doen ze te beantwoorden.

    Paul
     
  8. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Eerste onderdelen van Musger MG9a

    Hier een onderdeel van een Musger MG9a, die ik als test gefreesd heb. De volgende vleugelribben frees ik met een dikkere frees, omdat nu de hoeken te scherp zijn. Ronde hoeken zijn sterker. Het gebruikte hout is Balsa 5 mm. Dit heb ik alleen als testmateriaal gebruikt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. lovetofly

    lovetofly

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Soest
    Rompspand Musger MG9A

    Hier een test met 3 mm. vliegtuigtriplex van een rompspand van de Musger MG9A.

    Hier gebruikte ik een 1 mm. frees.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. rovamo

    rovamo Guest

    Dag lovetofly

    Dit is mooi freeswerk dat ge daar toont, en dit voor je eerste keer.
    Ook ik ga de Musger MG9a bouwen.
    Ik het gisteren de Plannen en de DXF delen besteld in Frankrijk, ik leef dus in blijde verwachting.
    Ikzelf moet, eens dat ik de plannen en de DXF bestanden heb nog iemand zoeken die de stukken kan frezen.
    Bouwt ge hem nu met vleugelspan 4,44 M of hebt ge hem veschaald zoals ge eerst van zin waart.
    Ik zou je een mailtje sturen, maar aangezien ik hier op dit forum een beginneling ben weet ik echt niet hoe dat hier moet.
    Als jij me nu eens een mailtje stuurde dan kunnen we ook langs die weg met elkaar in contakt komen.
    Ik zou hier mijn E-mail adres zetten maar ik weet niet of dit wel mag op dit forum.
    Laat eens iets weten AUB

    groetjes

    Robert
     

Deel Deze Pagina