Asw-15 Revell/Hegi

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Terence, 26 jan 2011.

  1. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    hoogteroeren en richtingsroer

    Laatste week bezig geweest om nieuwe roeren te bouwen.
    Nieuwe hoogteroeren voorzien van buisjes met 3 mm pennen en tussen balsa liggers balsa strips gelijmd ivm stijfheid en drukvastheid bij monteren van de roeren(met de originele bouwwijze knijp je zo de liggers in elkaar als je iets te veel kracht zet.[​IMG] [​IMG]


    Nieuw hoogteroer in de maak ivm hol/Bol profiel en centrale scharnierpen, ik maak het roer ingedekt om zodra het klaar is met een hele dunne glasmat met epoxy glad af te kunnen werken en mee te spuiten met de romp.

    ivm met ombouw naar ASW15 B met pendel richtingsroer nu balsa klos op roer maken en in vorm met romp schaven/schuren






    [​IMG]
    [​IMG]

    groet




    Terence
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ziet er goed uit!
    Ik ben ook bezig met deze ASW, heb jij ook een foto van het binnenwerk van de romp.
    Bij mij zijn de vleugelpennen los bijgeleverd (metaal) (ook in de romp zit niets) maar wil deze vervangen door koolstof. Ik heb alleen geen idee hoe ik de buizen in de romp ga zetten. Wellicht dat je me op een idee kan brengen.

    Groet,
    Willem
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Willem,

    Leuk dat je ook een mooie asw 15 bouwt, heb je geen tekening? Hierop staan de spantjes die in romp verlijmd moeten worden, waarop een stalen buisje gezet in v-vorm wordt gelijmd.

    De voorste pennen zijn van Dural aluminium en de achterste van verenstaal, die in een messing gezette buis gelijmd worden op ook een spantje.

    Mocht je nog vragen hebben kan je altijd vragen natuurlijk.

    succes met bouwen.


    groet



    Terence
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Terence,

    Ah, goed, die heb ik nog ergens liggen. Zal 'm opzoeken.

    Bedankt. Succes met de bouw.
     
  5. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    on hold tot de winterperiode

    Ik heb besloten om voorlopig de asw 15 te laten rusten.
    Na het lezen van diverse bouwverslagen ( zoals de Surprois van Ariel),
    Heb ik de vleugels eens goed bekeken op lijmverbindingen etc. ben hier niet echt blij mee, tevens is de tipverdraaiing vergeten.

    Ik ga me deze zomer bezinnen over bouwen van nieuwe vleugels (ribben vleugels of misschien schuimvleugels ) Ik heb net een catalogus van Hegi in 1982 in handen gekregen waar de ASW 15 met ingedekte schuimvleugels geleverd werd, ik wist niet dat dit model ook zo is geleverd.

    Hiernaast heb ik net een gebruikte andere Hegi Classic gekocht namelijk de Kalif.:p

    Ik zal hier zo een nieuw draadje over openen.
     
  6. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    dit draatje ga ik zeker blijven volgen:yes: erg mooie kist!! die staat ook nog hoog op mijn verlanglijsje :grin:komen er ook nog stoorkleppen in terence??
     
  7. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ben gisteren toch weer begonnen nu de Kalif af is en ik afgelopen zondag Jacob zijn ASW-15 weer zag vliegen en het regent, vleugels nog eens goed bekeken en ben e.e.a. aan het nalopen om ze toch klaar te maken.
    Verstoorders van Graupner doppellandklappen komen er in de bakjes zitten al in de vleugels.

    Afijn het hele ritueel van romp strakmaken, gaatjes dichten en spuiten begint weer.

    Maar wat een ranke vleugels vergeleken bij de Kalif, deze zal toch wel een heel ander vliegbeeld hebben.

    groet


    Terence
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2011
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi, mooi, mooi!

    We kunnen bijna een ASW 15 mini meeting gaan organiseren, jij, Rick-R, Johannes (Ariel) hebben ASW 15 rompen. Zelf heb ik er ook nog 2 (waarvan 1 bij Johannes die er een mal van gaat maken).

    Ik lees je draadje nog even snel terug en wil je toch een tip geven om de hoogte en richting roeren zo licht als mogelijk te houden. Er gaat anders nogal wat lood in de neus straks! Of een bromtorretje natuurlijk.

    Jacob
     
  9. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    goedemorgen Jacob,

    Hoogte en richtingsroeren zijn klaar, ik maak het richtingsroer als een
    ASW-15B, dus heb volgens tekening van het origineel het topje van het kielvlak eraf gezaagd en dat wordt van balsa (scheelt aardig gewicht.
    In tegenstelling tot wat ik eerder schreef om dat in een glasmatje te zetten, wordt het nu gewoon glad geschuurd met lichtgewicht filler en in folie en daarna een stuk rood spuiten.
    Aansturing van het richtingsroer wordt Pull/pull met kevlar draden, hoogteroer net als bij jou met een stuurstangetje.
    En ik ga er een motor inbouwen, gisteravond even naar jouw set-up gekeken om te kijken wat ik daar voor nodig heb. Wil je voor mij een zijaanzicht schetsje met maten maken hoe je servo's, accus en regelaar heb gemonteerd tov lengterichting van de romp? IK ben jouw draadje ook weer aan het doorlezen om wat ideeen op te halen:p

    Volgens mij zijn er nog meer ASW-15 hegi, Flymax had er toch ook een?
    Johan Snijders vindt hem ook erg mooi.

    Het blijft een prachtig semi schaal model toch:D

    Misschien is het wat om in profili met hulp van? eens een ribbensetje te tekenen en dat te laten frezen?

    groet


    Terence
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    JVE heeft is er ook een aan het bouwen.

    Nog vorderingen gemaakt Willem?

    Terence
     
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    OK! Ik zal wat gegevens gaan verzamelen en foto's maken van het interieur, maakt het helemaal duidelijk denk ik.

    Jacob
     
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Bedankt vast Jacob, scheelt mij een hoop gemeet en geweeg?

    Terence
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Klopt: ik heb twee rompen liggen, een stabilo en een richtingsroer. Ik heb mijn prioriteiten nu bij een Muller Standaard Libelle liggen van 4 meter 28 maar misschien snij ik binnenkort wel een set vleugels voor de ASW-15. Bij iedere meeting waar ik Jacob tref realiseer ik me weer dat ik nog wat moois op zolder heb liggen (tussen nog andere mooie spullen)
    Max
     
  14. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals Jacob al zei, heb ik sinds afgelopen weekend ook een Hegi ASW15. Ben er erg blij mee, want wat een super mooi schaalrompje is het toch! Alleen mis ik een cockpitkap en zal ik eerst een van hout maken, ik ben toch niet zo'n fan van pilotenpoppen en perfecte schaalcockpits. Mijn vleugels zien er goed(recht) uit. Ze zijn wel een keer gebroken geweest maar dat is prima hersteld. De rolroeren worden nu nog centraal aangestuurd wat straks door twee servo's in de vleugels gedaan wordt. Mijn hoogteroer is niet volgens de orginele tekeningen, maar ze zijn erg stevig en toch licht (niet volledig ingedekt) dus misschien laat ik ze lekker zo. Ik laat hem uiteraard 'puur zweef'. Want ook zwevers zonder motor komen bij mij vaak genoeg van de plank. Over twee week na mijn examens meer;)

    Groeten Rick
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2011
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    He Rick,

    Ik las al een regeltje in het Hoeven draadje, wat me nieuwsgierig maakte.

    succes met de ASW 15 en je examens!
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Slim van je om niet te glassen, krijg je geen spijt van. De mijne is ook met folie bekleed en zit er wel strak in al zeg ik het zelf.

    Ik heb ook pull-pull met staaldraad, Kevlar is inderdaad lichter en daar ben ik al vaker op gewezen. In de Countryman heb ik nu ook kevlar, werkt mooier moet ik zeggen omdat het wat flexibeler is. Ik kwam er wel achter dat het verstandig is om de kevlar even een nachtje te belasten. 's avonds kevlar geinstalleerd en mooie strakke aansturing van het richtingroer, s morgens slappe hap. Ik denk dat niet de kevlar draad zelf rekt maar dat de lucht uit het geheel wordt getrokkken als je begrijp wat ik bedoel.

    Dan heb ik wat foto's gemaakt van mijn inrichting. Omdat jij net als ik een piloot in de kist plaatst kun je in de cockpit niet zoveel kwijt. Ik ben tot de volgende indeling gekomen:

    Eerst een boven aanzicht: Ken zijn pootjes zijn wat ingekort maar daar zie je niks van als de kap gesloten is:

    [​IMG]

    Ken zit in een depron bakje waarover heen de kap gaat, cockpit instrumenten is een foto van de echte PH-1352:

    [​IMG]

    Dan een blik in de voorzijde. Wat je misschien opvalt is de smalle cockpit rand. Dat is door nood geboren maar ben er nu blij mee. Door een landing in een slootrand was de romp in de 4 hoeken van de cockpit wat ingescheurd. Daarop heb ik de binnenzijde van koolstofband voorzien. Dat gaf zoveel extra stevigheid dat ik het aandurfde om de brede rand sterk te verwijderen. Daardoor past het bakje van Ken er ook weer beter in.

    Motor zit dus voorin, direct daarachter en half er onder de sleepkoppeling, aan de rechterzijde de UBec, daarachter de rode regelaar. Accu staat er niet op, deze wordt op zijn plek gehouden door het klittenband en een stop die je op de foto niet goed ziet.

    [​IMG]

    Volgende foto met de blik iets meer naar achteren. Je ziet hier de stop van de accu, dat houten blokje, de slang die normaal op de vario zit voor de TEK-probe is zichtbaar. En de servo voor hoogteroer zie je goed.

    [​IMG]

    Laatste foto vanuit de cockpit genomen met de blik naar achteren. Je ziet heel klein wat groene tekst. Van links naar rechts. Eerst de vario (die er nu niet in zit), hoogteroer servo, richtingroer servo op zijn kop. Beide servo's zitten op een plaat die in 2 alu U profielen schuift zodat je er beter bij kunt. Rechts tegen de wand zit dan nog de ontvanger vanwaaruit een kabelboompje loopt naar de 4 servo's in de vleugel die met de groene Multiplex stekkers worden aangesloten.

    [​IMG]

    volgens mij worden de foto's door het MBF wat verkleint. Mocht je ze groter willen hebben stuur dan een PB. geef ik je een URL waar je ze kunt downloaden.

    Hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  17. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Jacob bedankt voor de info, ik kan nu goed zien waar servo.s zitten, op de foto in jouw draadje leek het alsof ze verder naar achteren gemonteerd zitten en daar kan ik met mijn kleine handjes niet bij dan.

    Duidelijk zo, mocht ik de grote foto's nog willen stuur ik wel ff een PB.

    Ik ben bezig met de vleugels, het is tot minder erg als ik dacht, ik hoorde een kraak geluid alsof er iets was gebroken onder een indekking en dat was een losgelaten naadje achter de hoofdligger in de indekking, die heb ik gedemonteerd en shearwebs tot aan de tip gemonteerd terwijl de vleugels op de tekening waren vastgezet met de juiste tipverdraaing, hierna de achterzijde van de ligger ook voorzien van shearwebs en na 24 uur uitharden van de lijm blijft de vleugel heel mooi.

    Nu ben ik bezig om de servo's in te bouwen voor de rolroeren, remkleppen monteren in de reeds gemonteerd bakjes in de vleugels incl servo's.
    Bekabeling en mpx stekkers had ik al gemaakt in de vleugels.

    Ik moet alleen nieuwe rolroeren maken, die zijn krom en getordeerd, ben me aleen aan het bezinnen of ik ze weer ga maken zoals origineel:confused:, of massief?

    Ik kan nu ook langzaam verder met de romp inrichten, motor en regelaar kopen etc.

    Denk jij dat het wijs is om de overgang van kielvlak naar staartboom aan de binnenzijde nog te verstevigen, als ik het kielvlak iets beweeg zie ik links en rechts daar plooien bewegen:rolleyes:

    Ik zal morgen weer een paar foto's maken.

    groet


    Terence
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    voor pull pull systemen gebruik ik dynema gevlochten vislijn (welke ik ook voor mijn zeehengels gebruik) kan 47kg hebben , weegt niks en heeft geen rek . heb ik nog wel wat meters van liggen (doe maar 500),had ooit eens een drummetje van 1000meter gehaald .
     
  19. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Bij mij is het niet nodig. Er zit wel wat beweging in, maar dat is denk ik ook in een richting die tijdens het vliegen niet zwaar belast wordt. Ik heb het zo gelaten. En wat er achter te veel aan zit moet je voor in veelvoud corrigeren!

    Wat ik niet weet of je de achterzijde van de romp waar het richtingsroer op bevestigd wordt al gesloten hebt. Denk het niet. Als dat wel het geval is wordt het al een stukkie steviger.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  20. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb de achterzijde nog niet ingelijmd, het gevaar is misschien ook wel dat je op de plek waar het glasmatje zou komen sterker bent, maar waar de mat ophoud misschien wel op de overgang een breukplek, met een evt. foute landing creert.:rolleyes:

    groet


    Terence
     

Deel Deze Pagina