ASW 28 V 2 flap en aileron

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door guyken, 19 dec 2016.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ik heb onlangs deze zwever aangeschaft en ben nu aan het monteren . Nu merk ik dat (2 servo's/vleugel) de ail servo kabel en de flap servo kabel samenkomen naar 1 kabel die naar ontvanger gaat . Kan ik dan aileron en flap apart bedienen ? Om bv crow te programmeren ? En waar gaan de 2 plugs dan , 1 in ail en 1 in aux of gear ( spektrum ontvanger AR 8000) :weetnie:
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als jij 2 servo`s in 1 vleugelhelft hebt, horen daar 2 stekkers uit te komen.
    Anders kun je ze niet apart bedienen.

    Is het die Hobbyking zwever ?
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ja het is die HK zwever . Er zijn veel filmpjes terug te vinden op youtube en ik wou het me eens riskeren . Voor de prijs moet je het zeker niet laten . Nu wat de servo's betreft : er komen 2 stekkers uit per vleugel ( 1 AIL en 1 FLAP ) maar dan gaan die naar een Ykabel ? En dat begrijp ik niet goed want zoals je zegt je zal ze niet apart kunnen bedienen .
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is dan een foutje. Het is mensenwerk en ook daar maken ze vauten.
    Wel een leuke kist trouwens !
    Die Y kabel zal voor de flap servo zijn.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nu zit ik nog eens je post te lezen maar het klopt toch ?
    1 kanaal voor aileron en 1 voor flaps.

    Die ailerons kun je splitsen
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ja ik ga gewoon splitsen en dan kan ik alles apart bedienen . Dan wordt het op ontvanger : 1) throttle 2) ail = L ail 3) elev 4) rudder 5)gear = Flap R 6) aux 1 = R ail 7) aux 2 = Flap L
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Vandaag wat meer tijd gehad en de kabels er eens uit gehaald . Het is geen Y kabel maar gewoon ail L + ail R samen brengen en dito voor flaps .
    PC200003.JPG

    PC200001.JPG


     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Vandaag afgewerkt , rtf nu . Toch 4 aparte kabels genomen voor L flap , L aileron , R flap en R aileron . Leuke spaghetti daar in de romp maar plaats genoeg .
    PC310007.JPG


    PC310009.JPG
     
  9. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    hoi Guyken, en belangstellenden, Gelukkig nieuwjaar!!!

    Ook ik heb sinds kort deze kist, nog niet mee gevlogen en op black friday gekocht bij Schweighenhofer, omdat hij toen < 100euro's was. Het betreft wel Vesie 1. Inmiddels is er ook een versie 2. versie 2 heeft oa een extra vleugelpen, een landingswiel en een slimmere fixatie van de vleugels.
    De recensies en YouTube filmpjes zijn positief over dit model. Enkele kanttekeningen;

    -Het CG moet een stuk naar achteren(1cm) anders is hij te neus lastig. je kunt de 2200 3S lipo in plaats van op de bedoelde plaats, in de ruimte tussen de vleugels kwijt.
    -De rolroeren zijn wat klein uitgevallen waardoor hij op rol matig reageert. gewoon op rol ook roer(30%) bij mixen en dan moet het goed komen.(of zoals het hoort niet mixen maar handmatig beide sticks bedienen). Ik heb geleerd dat je een bocht inzet met rol en afmaakt met roer......
    -De scharnieren van alle roeren heb ik voor 30% weggesneden waardoor de roeren wat soepeler scharnieren. De servo's vinden dat prettiger(minder brom)
    -Als compensatie heb ik de spleet tussen vleugel en roer of flap voorzien van scharniertape. hierdoor worden de roeren ook meer effectief.
    - De buigzame plastic propellerbladen heb ik vervangen voor carbon bladen die meer rendement gaan opleveren.
    - Het deel van de aluminium vleugel pen dat binnen de romp valt (ca 50 mm) heb ik voorzien van een mantelpijpje die aan 2 kanten aan de romp is vastgelijmd. Hierdoor wordt de romp wat steviger en is de aluminium vleugelpen er zonder te priegelen in één keer naar binnen te schuiven.Misschien niet noodzakelijk maar het komt wat degelijker en praktischer over.
    Omdat ik een neuswiel had liggen heb ik op de juiste plaats een gat in de romp gemaakt voor dit wiel. De houten bodemplaat voor de accu heb ik los gemaakt en aan de onderkant een aanpassing gemaakt om de as van het neuswiel te bevestigen. Daarna de bodemplaat weer terug gemonteerd en klaar is Ke.. Wim.
    Een reserve cannopy kap heb ik ook alvast bestelt omdat deze blijkbaar makkelijk scheuren. 8 euro bij Alibaba, wel 6 weken wachten:(

    En dan te bedenken dat deze kist nog geen meter gevlogen heeft...... maar dat is het leuke van deze hobby, je inlezen, de problemen herkennen en daar je eigen verbeteringen voor bedenken en toepassen.

    Nu nog alleen geschikt weer afwachten om de eerst vlucht te realiseren. :yes:het resultaat laat ik dan wel weten.
    Hieronder enige foto's ter verduidelijking.

    Succes

    Willem P.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2017
  10. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Bij de balpointpunt de mantelbuis waar ik het over had.
    IMG_20170101_163210_1_resized_20170101_043340426.jpg IMG_20170101_162942_resized_20170101_043431140.jpg IMG_20170101_162943_resized_20170101_043407496.jpg IMG_20170101_164827_resized_20170101_044900308.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Hier ook nog wachten op eesrte vlucht . Wat CG betreft je kan ook een 1500 mah 3s nemen ? Maar in ieder geval de lipo moet ver weg van de neus . Ik heb ook de klapschroef vervangen door carbon . Plastiek schroef breekt bij minste , de mijne was zelfs gebroken door de zwever heen en weer te plaatsen LOL . De cockpit heeft idd de neiging te scheuren ; klein scheurtje gewoon door op en af te nemen .Maar ja voor dat geld kan je ook niet alles hebben . Ik ben alvorens aan te kopen ook op youtube filmpjes afgegaan . Wordt vervolgd he . Ik hoop hier ook een filmpje te plaatsen binnenkort .
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Hier de uitslagen van de roeren allemaal . De flap servo's zijn andere , tgy metal gears . De lipo waar hij nu ligt maakt het zwaartepunt dat aangegeven is onderaan de vleugels ok . 3s 2100 mah .
     
    jve vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou de accu hellemaal naar voor schuiven.
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Er is plaats genoeg maar waarom ?
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De neus mag ietsje omlaag hangen op het aangegeven zwaartepunt, en bij de eerste vlucht wil je niet meemaken dat het te ver naar achter ligt.
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Juist. We gaan het proberen . Thx.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Laat het gerust even weten hoe de eerste vlucht is gegaan !
    Best een mooie zwevert.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Samen met een clubgenoot deze, begin deze week, bij HK besteld.
    Wilde eigenlijk geen schuim meer maar vond deze prijspakker (kreeg korting bij HK) om niet te laten liggen ;).
    Hoop m deze week te mogen ontvangen.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hier ben ik het wel mee eens.
    Maar niet overdrijven! Dus "helemaal naar voren"????
    Leg het ZW-punt maximaal 5 mm voor het geadviseerde ZW-punt.
    De ervaring is dat het geadviseerde ZW-punt meestal al voor het optimale punt ligt.
     

Deel Deze Pagina