ASW20

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door evert_B, 16 okt 2007.

  1. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Voor men nieuwe zwever wil ik een cockpitsluiting op schaal maken.
    Die zou er dan zo ongeveer moeten uitzien:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eerst alle onderdeeltjes maken.
    Ik heb vier busjes nodig in messing. Om die kleine dingetjes een gelijke lengte te geven heb ik de stukjes messing buis overmaats in een houten plankje, en vervolgens gelijk met het hout gevijld.
    [​IMG]

    In een ander stukje 3mm messing moet een gaatje van 2mm geboord, en daar kan dan een stang van 2mm door
    [​IMG]
    Even hard solderen...
    [​IMG]

    De stukjes liggen klaar voor assemblage
    [​IMG]

    Zo is de sluiting "open"
    [​IMG]

    En zo "gesloten"
    [​IMG]

    even presenteren op het frame van de cockpitkap
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Elke kant krijgt een sluiting. Langs de zijde waar het raampje zit zal ik er makkelijk bij kunnen.
    De andere kant zal ik met een stokje moeten openen en sluiten
    [​IMG]
     
  2. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    Zondag op de beurs in Eeklo zelfde sluiting gezien wel vanuit de fabriek ingebouwd ( 6 m bak )
    trouwens mooi werk .
     
  3. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    zeer mooi gemaakt en een leuk detail voor je zwever, maar hoe ga je die bedienen?
     
  4. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    met de hand,MIJN GEDACHT
     
  5. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    door de canopy?
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    :lol:

    Mooi gemaakt trouwens. Aansturing met een servo zou helemaaaaaal het einde zijn natuurlijk
     
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Auw, had over deze tekst gelezen, mijn excuses.
     
  8. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    vjete, de canopy krijgt natuurlijk een schuifraampje :wink:
    Een aansturing via een servo zie ik niet zo onmiddellijk mogelijk. Dan zou ik twee servos op het canopyframe moeten gaan monteren.

    Als scharnier voor de canopy heb ik een systeem van Ernst Reiff aangeschaft. Dat ga ik deze week proberen inbouwen.

    Het staartwieltje had ik al ingebouwd.
    Een wieltje van diameter 70, een boutje M4, en een alu busje.
    Bij het M4 boutje heb ik de draad voor een deel volgegoten met epoxy zodat de draad van de bout het asgat van het wiel niet kan uitslijten.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik wil zoals bij de 1/1 slechts een gaatje langs één kant.
    [​IMG]

    Eerst het gat voor het wiel uitgezaagd.
    Het busje met epoxy, microbaloons en tyxo goed vastgelijmd.
    En een gaatje aan de andere kant.
    [​IMG]

    Het wiel erop:
    [​IMG][​IMG]

    De bout op de goede lengte afgezaagd, een slipje erin geslepen om hem vast te kunnen zetten.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Het scharnier dan van de cockpit. Dat had ik besteld bij Ernst Reiff.
    Het systeem is vrij eenvoudig, en lijkt goed te werken. Dan maar alle stukjes maken.
    Ernst stelt voor om het stuk rechtstreeks op de romp te vijzen,
    maar eenmaal de romp afgewerkt kan je dit stuk dan niet meer demonteren zonder de romp te beschadigen.
    Daarom ga ik een plankje vastzetten in de romp, waarop het ganse systeem komt.
    [​IMG]
    Leuk aan het systeem is dat je heel makkelijk de kap van de romp kan halen. Het alu blokje in het spant zit gewoon los op het asje.
    Het spant moet ik aan de kop het frame vastmaken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    even op de romp presenteren, en in geopende toestand ziet het er dan zo uit:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan nu aan de slag met epoxy....
     
  10. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Eerst het scharnier in de romp vastzetten.
    Bij het plaatje dat in de romp komt heb ik eerst de inslagmoeren afgeplakt, en de twee gaatjes gevuld met vaseline.
    Kwestie van alles een beetje proper te kunnen houden. Dan heb ik een aantal sleuven gevijld om een betere hechting te verkrijgen.
    Ook de binnenkant van de romp het ik opgeruwd met schuurpapier n°40.
    [​IMG]

    Dan het scharnier op de juiste plaats gezet, en vastgezet met klemmen.
    [​IMG]

    en langs de twee zijkanten een blokje balsa met zap gelijmd.
    [​IMG]

    Dan krijg je zoiets:
    [​IMG]

    En nu kan ik aan de slag met epoxy. 24 uurs epoxy, eerst een laagje op het plankje en in de romp.
    Dan de rest verdikken met balloons en thyxo. Goed smeren en dan alles op zijn plaats.
    Hij ligt nu op zijn kop uit te harden. Morgen kan ik dan verder met de aansluiting op het cockpitframe.
    [​IMG]
     
  11. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Mooi mooi mooi!
     
  12. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Proper werk Evert!

    Heb je nooit last van zo'n sprokkerige epoxy na uitharding, door de microballoons? Ik heb daar al eens problemen mee gehad, hoewel ik toch niet echt veel microballoons had toegevoegd. Nu gebruik ik meestal katoenvlokken, en soms ook wat verdikkinsmiddel (thyxodingesblablabla...). Is veel sterker naar mijn indruk, en denk niet dat het zwaarder is. Ik gebruik voor verlijmingen wel de 24h lamineerepoxy van Pacer, omdat die 1/1 te vermengen is.
     
  13. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Paul,
    uitgeharde epoxy wordt echt glashard, en dan breekt die heel makkelijk.
    Door toevoeging van microballoons wordt die volgens mij een heel stukje flexibeler, en dan zou die dus minder breekbaar moeten zijn.
    Katoenvlokken ken ik niet, en heb ik dan ook nog niet gebruikt. Ik kan dus niet vergelijken.
    Waar kan je die vinden? oja, ik gebruik steeds 24uurs epoxy, met langzame harder.

    Classicracer: Mooi, mooi, mooi, maar als ik klemmen er gisteren af deed :( :( het geheel is een beetje scheef gezakt :( :(
    Op zich niet zo erg, met een spie-tje onder het bevestigingsplaatje staat het scharnier terug mooi recht.
    Alleen staat het nu een kleine 3mm uit de center van de romp. een geoefend oog ziet het op de eerste foto.
    Een kniesoor die daar problemen om maakt... :lol:

    Dan maar verder met het spant in het frame verlijmen met epoxy, een matje langs twee kanten.
    Met verdikte epoxy het alu blokje in het spant vastgezet. Het frame op de romp gepast, en zo laten uitharden.
    [​IMG]

    En wat ik deze morgen aantrof zag er goed uit.

    [​IMG]

    De cockpit kan open in twee standen:
    [​IMG] [​IMG]

    Het geheel is heel makkelijk van het scharnier te schuiven. Kan heel nuttig zijn bij transport.
    [​IMG]
     
  14. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    nog een kleine update vandaag.
    Ik heb het houten greepje maar vervangen door eentje in alu.
    Gaatje langs achter erin, en er M2 draad in getapt.
    [​IMG]

    Het heveltje staat met een verzonken vijsje vast op het frame.
    [​IMG]

    Dan een gaatje in de romp
    [​IMG]

    En zo is de kap toe
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. sidewind

    sidewind

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Overpelt
    Hi,
    Evert ge zijd leuk bezig, de bevestiging van het staart wiel neem ik alvast over :wink:
    Voor te lijmen gebruik ik UHU plus endfest 300, denk niet dat ge beter vind.
    Technical data sheet (eng)
    Technisches Merkblatt (D)
    Lamineer hars heeft niet zo een goede eigenschap als harsen die ontwikkeld zijn voor te plakken.
    Epoxyhars waar microballons aan toegevoegd word, word sprok en breekt makkelijk.
    Katoenvlokken (baumwollfocken) het neemt vocht op wel tot 10% en meer het moet droog zijn voor verwerking, dit is al veel beter en vult goed, het nadeel is dat hier dan uw vermengde epoxyhars (24uur)met katoenvlokken langzaam wegsijpelt, dus we doen daar wat Thixo poeder bij.
    De beste flexibiliteit wordt met katoenvlokken verkregen.
    http://www.vosschemie.nl/
    http://www.vosschemie.be/
    http://www.r-g.de/ hier kunt u handleidingen enz. downloaden
    http://www.r-g.de/downloads.html

    Michael
     
  16. sidewind

    sidewind

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Overpelt
    Hi,
    Evert ge zijd leuk bezig, de bevestiging van het staart wiel neem ik alvast over :wink:
    Voor te lijmen gebruik ik UHU plus endfest 300, denk niet dat ge beter vind.
    Technical data sheet (eng)
    Technisches Merkblatt (D)
    Lamineer hars heeft niet zo een goede eigenschap als harsen die ontwikkeld zijn voor te plakken.
    Epoxyhars waar microballons aan toegevoegd word, word sprok en breekt makkelijk.
    Katoenvlokken (baumwollfocken) het neemt vocht op wel tot 10% en meer het moet droog zijn voor verwerking, dit is al veel beter en vult goed, het nadeel is dat hier dan uw vermengde epoxyhars (24uur)met katoenvlokken langzaam wegsijpelt, dus we doen daar wat Thixo poeder bij.
    De beste flexibiliteit wordt met katoenvlokken verkregen.
    http://www.vosschemie.nl/
    http://www.vosschemie.be/
    http://www.r-g.de/ hier kunt u handleidingen enz. downloaden
    http://www.r-g.de/downloads.html

    Michael
     
  17. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :lol: Met UHU PLUS ENDFEST 300 lijm je uw schoonmoeder mee tegen het plafond :idea:
     
  18. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    Michael, Ik ga straks eens een tubeke uhu endfest gaan halen.
    Ik heb dat spul nog nooit gebruikt. En als dat sterker is kan het alleen maar beter zijn.
    Dan is dat het ideale spul om de panten in te lijmen voor landingsgestel en dergelijke.
    Dat van die microballoons heb ik dus tot nu toe verkeerd gezien.

    Ik kan nog even verder met het tweede hendeltje, en dan volgt de sleephaak.
    Maar daarna zit ik even vast. Het wiel kan ik pas monteren als ik uitsluitsel krijg van Köllner.
    Begin 2008 brengt hij een nieuw klapptriebwerk uit, de K25.
    Die mechaniek zou zwaar genoeg zijn om de ASW20 naar boven te krijgen.
    De plaatsing van het wiel hangt samen met de KTW.

    De retract heb ik al liggen. Een Fema retract. mooi spul.
    Alleen ben ik niet overtuigd van de twee gasveren die erbij zitten. 700N samen, of ongeveer 70kg.
    Met de 20 kg die de zwever zal wegen, gaat de demping nul komma nul zijn bij het rijden over de piste.
    Alleen bij een hele zware landing zal de gasveer ingeduwd worden. En dan riskeer je dat de veer te ver wordt ingedrukt.

    Bij mijn DG1000 zit er geen gasveer op, alleen een spiraalveer. Naar mijn gevoel is dat iets onvoldoende.

    Met de combinatie gasveer - spiraalveer krijg je een echte schokdemper.
    Gisteravond was ik op zoek naar kleine schokdempers om in te kunnen bouwen in de ASW20.
    In die zoektocht stootte ik op een Duitse modelbouwer die blijkbaar hetzelfde idee had als ik.
    http://www.modell-federn.de/Federbein/Federbein_1.html
    Bij de firma schiltz heb ik alvast dergelijke schokdempers gevonden. http://www.schiltz.be/pdf/wn/wn-020608-nl.pdf.
    Ik heb hen gelijk maar een mailtje gestuurd.

    En dan ben ik ook nog op zoek naar duidelijke foto's van het cockpitinterieur. Niet alleen instrumentenbord, maar vooral de schelp interesseert me. Misschien kan iemand helpen....
     
  19. sidewind

    sidewind

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Overpelt
    Hi,

    Dirk, ik kom zondag kijken naar uw Swift in Genk. Even slepen met Alex en Kris met de Yellow Storm.
    Dan kijken of uw schoonmoeder er nog hangt bij een tas koffie! Tot zondag.

    Voor Evert:

    Het adres van de dempers http://www.ace-ace.de/index.html
    De ASW-28 7.2m weegt 19.8kg, de demper ACE Type (GS-15-50-BB-300N). Kracht is 300N voldoet meer dan genoeg .
    Dat wiel of beter dat gat in de romp van de ASW 20 kunt ge gerust maken volgens de richtlijnen van Herr Koln, bij mijn nieuwe 28 met klapptriebwerk zit het op de zelfde plaats als bij het sleepmodel. Enkel is het landingsgestel wat naar voor geschoven: 1,5 cm werkt prima!!
    Cockpitinterieur: kijk eens bij Axel: http://www.scalepilots.com/gallery/thumbnails.php?album=search&type=full&search=ASW+28+
    Hij zou deze ook maken van Rick Briggs / ASW 28 M 2,5 / USA. In ieder geval, ik heb die onderdelen (pilotenzit (pan) en de zijkanten) in mijn handen gehad, de prototypes dan. Het zag er verschrikkelijk slecht uit, niet goed voor de handel nog veel werk aan voor in productie te gaan.
    Wie weet heeft hij het ook voor de ASW 20???
    Ik heb ergens een korte beschrijving met foto’s over hoe ge zoiets moet maken. Dit moet ik even opzoeken….
    Nu stop ik even, moet nog wat doen voor de baas. Hahaha

    Michael
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    8) Michael zei :Nu stop ik even, moet nog wat doen voor de baas. Hahaha


    Plak de baas ook aan het plafond.... :wink: :idea:
     

Deel Deze Pagina