Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welk type hars je ook gaat gebruiken, zoek even op hoe je er veilig mee moet werken (soort handschoenen, soort ademluchtfilter, ventilatie, afzuiging). Het is allemaal rotzooi waarvan de effecten pas (veel) later kunnen optreden.
    Lees maar eens Gert-Jan's ervaringen :(
    Ecopoxy - MBF
    Modelbouw en gezondheid - MBF

    Mocht je dat allemaal nog niet eng genoeg vinden dan kun je zoeken op berichten van @GJVO met daarin de woorden handschoenen of veiligheid.

    De residente kunstharsdeskundoloog is @skiff, beroepshalve/consultant.
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2017
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc, dank voor het alternatief maar ik denk dat ik liever ga voor de optie om eerst de laag te laten drogen. Weet niet waarom, maar geeft mij meer het idee van beter in control blijven, het idee van beter twee kleine stapjes dan één grote... Maar zoals gezegd, eerste keer dat ik dit doe dus moet mijn weg nog vinden hierin.

    Hoi Ron, had inderdaad al gelezen wat voor rotzooi het is, en heb mij het verhaal van Gert-Jan zeker aangetrokken! Wil geen problemen later krijgen doordat ik nu stomme dingen doe....
    Ik heb gezocht op internet naar specifieke voorzorgsmaatregelen maar kan dit niet vinden. Wel de algemene... Goede ventilatie, nitril handschoenen, masker klasse A1.
    Wat ik ga doen is dit: doe al het werk zowiezo buiten voor de beste ventilatie, gebruik van nitril handschoenen, een stofmasker met rubber afsluiting, ook geschikt voor verfspuiten, trui of shirt met lange mouwen. Lijkt mij dat dit afdoende moet zijn, je kan wat dit betreft niet voorzichtig genoeg zijn.. Dank voor de waarschuwing!
     
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Wat Marc zegt klopt was ik vergeten in je PB tje .goede tip ik ben dan ook niet meer de jongste natuurlijk o_O
     
  4. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Dag Ron,
    Heel mooi project. Heb ook een oude kruiser (HMSVindictive)scratch gemaakt. Romp met houten latjes, houtplamuur, daarna slechts één laag epoxy en daarna maar schuren, schuren en nog eens schuren.. Een enkele tip: doe dit schuren niet binnen, ik gebruikte mijn schuurmachine in mijn garage ,gevolg :eek:veral een wit laagje... in de verste hoek stond een mand wasgoed die nog moest gestreken worden. Je kunt je wel voorstellen dat de echtelijke sfeer die dag in een dipje zat...
    Grts
    Dirk (dbs)
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Dirk, dank voor je waarschuwing! Gelukkig wordt het weer steeds beter dus buiten schuren zal geen groot probleem zijn
     
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Deze week niet veel kunnen doen, de laatste stukjes geschuurd rond de roersteun en nu is hij klaar voor de epoxy. Moet echter nog even wachten tot na de vakantie. Ondertussen gearriveerd in Sint Petersburg, en de Aurora al van een grote afstand gezien, één dezer dagen zal ik deze gedegen onder de loep nemen
     
  7. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Een hele fijne vakantie Ronald! Ben benieuwd naar je foto's van Aurora en hoe ze er nu uitziet na de recente restauratie.
    Groeten,

    Harald
     
  8. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    even een klein zijsprongetje
    Harald hoe staat het met het keizerlijk jacht
    grt Ko
     
  9. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Ko,

    Hoewel ik de afgelopen tijd niet gepost heb is er, ondanks dat ik niet veel thuis ben geweest, veel gebeurd aan Standart. Tekeningen gemaakt en componenten gebouwd. Ik ben nu eindelijk zes weken thuis dus je mag updates verwachten :)
    Groeten,

    Harald
     
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Sinds mijn laatste post is er alweer een maand voorbij gegaan waarvan 2 weken vakantie in Sint Petersburg waar ik veel detailfoto's heb kunnen maken van de Aurora.
    Toen ik terug was besefte ik dat de plannen die ik had toch moesten wijzigen. Ik was eerst van plan om de romp eerst af te werken met epoxy, en daarna het dek erop maken. Maar dat kan natuurlijk niet aangezien de rand van het dek onderdeel wordt van de buitenkant van de romp. Daarom moest ik eerst met het dek aan de slag. Echter, voordat ik dat kan bevestigen moet ik eerst klaar zijn met de binnenkant van de romp. Stelt op zich niet zoveel voor, maar één van de dingen die moest gebeuren was de bevestiging van de standaard. Ik gebruik als steun ronde aluminium buis van 25mm. Binnen die buis gebruik ik m4 draadeind om de romp vast te schroeven op de standaard. Naast die m4 heb ik nog voldoende ruimte om wat draden door te voeren binnen de aluminium buis.
    Dus eerst wat schroefdraad vastzetten in de romp waarna ik een mal heb gemaakt voor het dek en daarna het dek heb uitgesneden. Voordat ik de mal kon maken moest ik eerst de dwarsspanten afzagen ter hoogte van het dek.:
    20170609_214240.jpg
    20170609_214322.jpg
    IMG-20170610-WA0009.jpg
    20170613_200837.jpg
    20170615_174443.jpg
    20170616_233710.jpg
    20170620_114317.jpg

    Terwijl ik bezig ben besef ik mij de gevolgen van eerder gemaakte beslissingen. Wederom de schaal.... Het dek is beplankt, en indien ik de breedte van de planken zou overnemen dan mogen deze 0,8mm breed zijn. Dat is voor mij mission impossible, en heb daarom besloten om de planken te gaan tekenen op het dek. Trouwens, ik had ook geen rekening gehouden met de dikte van het dek, en die blijft nu ook beperkt. Bij een afstand van 0,8mm komen de strepen te dicht bij elkaar, het lijkt mij beter dit iets breder te maken, namelijk 1,5mm...
    Ik ga dus met potlood het dek eerst geheel voortekenen voordat ik deze bevestig. Nadat de romp is afgewerkt, en de zwaluwnesten e.d. zitten erop ga ik het dek beitsen. De reden waarom ik dit pas dan doe, is dat dan pas bekend is hoe de ronding van het dek langs de zwaluwnesten lopen, en ik dan pas de planken erop kan tekenen.
    Dus tekenen, en een klein onderzoekje welke beits ik ga gebruiken:
    20170620_213046.jpg
    Ik denk dat de twee-laags licht-eiken de winnaar is....

    De volgende stap is het dek volledig in tekening brengen, dus naast de opbouw ook de bolsters, luchtgaten e.d.... Dan kan ik dit in het patroon van de planken meenemen. Ook ga ik alvast de gaten in het dek maken waarin later de deksels in vallen...
    Wordt vervolgd...
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
  11. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Hoi Ronald,

    Ziet er goed uit - ik dacht eerst dat je een varend model zou maken maar dat heb ik dus klaarblijkelijk verkeerd begrepen :)

    Ik vind persoonlijk dat licht eiken niet zo'n mooie kleur. De teaken dekken worden door de inwerking van zon en zeewater uiteindelijk zilverwit/lichtgrijs van kleur. Veel "museummodellen" hebben prachtig gelakte dekken maar die hebben niks met de realiteit te maken. Ik ben er nog niet uit wat ik met het dek van Standart ga doen. Ik heb prachtig teakhout gekocht en dat in 2 mm smalle stroken gezaagd met elk een lengte van 150 mm maar ik ben er nog niet zeker van dat dat t gaat worden!
    Groeten,

    Harald
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Om het teakdek van mijn zeilboot mooi te laten verbleken schrobde ik het bij gelegenheid met zout water. Het ging nog beter als je met zonlicht buiswater over kreeg. Ook het touwwerk zag dan weer mooi wit. Maar dat moet je het model maar niet aandoen. Geen idee of alleen zonlicht het hout wil laten verbleken. Zou het in ieder geval blank laten. Gr. Klaas.
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas en Harald,
    Dank voor jullie tips en meningen! Het klopt dat die licht eiken kleur niet echt realistisch is... Was eerste ingeving, ook om te kijken hoe het eruit zag met de potlootstreepjes.... Ik zal er nog eens over nadenken. Het echte dek is inderdaad een soort van grijsachtig bruin...

    Ondertussen alleen bezig met het tekenen van het dek. Ik moet rekening houden met elk object waar omheen de planken lopen. Dit houdt in dat ik nu al precies de plekken moet bepalen waar alles komt te staan. Dit is geen sinecure omdat verschillende bronnen niet een identiek beeld geven..... Maar we gaan gewoon door en hopen dat ik niets over het hoofd zie....

    [​IMG]
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen weer ruim een week verder, en alle beschikbare tijd heb ik niet kunnen spenderen aan modelbouw omdat alle tijd op ging aan tekenen...
    Kijkende naar alle prachtige werken die worden gedeeld op dit forum schaam ik mij een beetje voor het werk wat ik gedaan heb omdat dit nogal amateuristisch is vergeleken met 3d-design/print, fresen en allerlei andere moderne technieken, maar het is een stap in de ontwikkeling van mijn model dus hierbij, bij deze.....

    Ik heb natuurlijk eerst de posities bepaald waar alles komt te staan en met een fijn potloot in het hout getekend/gekerfd. Vervolgens hier omheen een 'plank' getekend waarna ik het volledige dek verder 'beplankt' heb. De planken hebben een (gemiddelde) breedte van 1,5mm...
    20170703_214018.jpg
    20170704_150017.jpg
    20170704_214633.jpg
    20170704_225528.jpg
    Hier zit het potlood er nog een beetje 'vet' op. Omdat door het fijne potlood ook een inkeping in het hout is gemaakt dacht ik het dek wat minder groezelig te maken door er nog even met schuurpapier overheen te geen met het risico dat het één grote smeerboel wordt, maar dat viel gelukkig mee... Hieronder het resultaat:
    20170704_230041.jpg

    En dan hieronder nog een plaatje van het geheel tot nu toe....
    20170704_230556.jpg
     
    MikeMohawk en Harald Hendriksen vinden dit leuk.
  15. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen nog wel een vraag voor iets wat ik straks tegenkom.... Er zijn lampen bevestigd aan de buitenkant van de opbouw. Op bijgevoegde foto zijn er verschillende te zien..
    IMG_4592.JPG
    De schaal van het model is ongeveer 1:130.... Is er iets zinnigs te doen/maken om deze lampen werkend te maken? Als zo'n lamp grofweg 20cm zou zijn zou dat betekenen dat zo'n lamp ongeveer 1,5mm moeten zijn.... Ik vermoed dat dit niet werkend te maken is maar hoor graag jullie mening...
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ronald,
    Grijze vloot is niet mijn ding maar iemand die het modelbouwen in zijn vingers heeft herken ik wel. Niemand die voor zijn hobby bouwt en hier plezier aan beleeft hoeft zich te schamen. we zijn nu eenmaal niet allemaal gelijk. Wat betreft jouw project, ik vind het prachtig wat je doet. Het tekenen waar je zoveel tijd in hebt gestoken ziet er gewoon fantastisch uit. Het hele project straalt enthousiasme en toch ook veel kennis uit. Dus geen opmerkingen meer dat je je schaamt. Nergens voor nodig en onterecht.
    Wat betreft je verlichting. Het kleinste Ledje wat ik gebruik is nog altij2,5 mm lang en iets breder dan 1 mm. De dikte is ook ongeveer 1 mm. Maar daar moeten dan nog wel draadjes aan. Met andere woorden, dit is waarschijnlijk nog te groot. Als het je zuiver gaat om een lichtpuntje en geen lichtstraal, zou je en ik weet niet de exacte naam, een soort glasfiber kunnen gebruiken. Dit heb je in verschillende diktes vanaf 0,5 mm. De werking is aan de ene kant van de vezel een lichtbron ,aan de andere kant eindigend in een lamp. Je kunt uiteraard vele vezels bij elkaar brengen en aan de kant van de lichtbron bundelen. Ledje er onder als lichtbron en je kunt tientallen lampen aansluiten. Voordeel is wel dat je hele kleine lichtpuntjes kunt maken. Het spul is heel flexibel. Hoop dat je er iets aan hebt.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Heb voor dacht ik 2 of 3 Euro bij Lidl een lampje met een paar honderd draadjes glasfiber gekocht. Is zo'n ding dat van boven uitwaaiert. Om mee te experimenteren zou ik je een 20 tal draden (ongeveer 20 cm lang) toe kunnen sturen. Meer mag ook. Stuur me maar een PB-tje. Gr. Klaas
     
  18. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Ronald je zou nog eens kunnen kijken naar smd leds. Die zijn heel klein te koop, maar het solderen is dan wel weer een uitdaging.
    Succes met je keuze.
    20151214_180406.jpg
     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Sjoerd, dank voor je reactie! Ik ben blij te lezen dat je mijn project leuk vindt :) Dat van dat schamen, ik geef toe, dat was enigszins overtrokken... Ik bedoelde meer dat het in vergelijking met jullie werk dat jullie laten zien nogal basic is....

    Ik beleef inderdaad veel plezier aan dit project. Het is erg leuk om telkens voor uitdagingen gezet te worden, uit te vinden hoe problemen op te lossen. Vanwege de schaal was beplanken van het dek niet mogelijk, en dan kom je op een oplossing met potlood, grappig eigenlijk... Ik weet, het gaat uiteindelijk om het resultaat en dat gaan we zien ;)

    Ik ben bekend met de techniek van glasvezeldraden (heb een keer een kunststof model hiervan voorzien, ziet er leuk uit in het donker)

    Klaas, dank voor je aanbod! Ik zou hier graag gebruik van willen maken, maar heb wel een vraag.... Kijk even naar de foto van de lamp. Deze heeft een steun die nogal strak buigt. Op schaal is dit bijna het knikken van de vezel. Wat jij hebt gekocht, is dat echt glasfiber of een kunststof variant hiervan? Ik ben bang dat glas bij deze buiging in stukken springt...

    Roelof, dank voor je suggestie.... Had hier ook aan gedacht maar weer achter mij gelaten omdat ik niet wist dat smd-led's zo klein kunnen zijn :kwijl: Ik zal mij hier ook eens in gaan verdiepen.

    Dit is wat ik ga doen. Eerst inventariseren waar overal op het model verlichting moet komen, heb het tot nu toe niet nodig geacht hiernaar te kijken. Ik moet echter weten waar ik met de bedrading rekening moet houden voordat het dek gemonteerd wordt. Vervolgens ga ik kijken of ik de reeds genoemde lampen kan maken met behulp van vezel, indien dit niet werkt ga ik ze maken met smd-led.

    Ik ga zowiezo kijken naar smd omdat er wellicht plekken zijn waar vezel ook geen uitkomst biedt.

    Dank allen voor jullie advies!
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas en Harald, als ik zo naar de foto van de echte Aurora kijk en de foto van het dek zoals ik deze nu gemaakt heb, is het verschil eigenlijk niet eens zo groot... Ik zou mij hooguit kunnen bedenken dat een donkere kleur de foutjes in de lijnen verbergt maar dat is geen argument om het dek donker te maken. Natuurlijk wil ik het dek wel beschermen, en denk dat ik daarvoor beter een beetje blanke beits kan gebruiken, beter dan blanke lak. Er zal dan nog wel een kleine kleurverandering zijn... Hoe lijkt jullie deze oplossing?
     

Deel Deze Pagina