Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen weer een beetje verder... 20170926_201545.jpg
    Op de foto staat nog een scheef luik, dat heb ik reeds gecorrigeerd. Gelukkig is het zelfs met thinner wel redelijk los te krijgen.

    Wat klaar is alvast gespoten en met de andere verder met details
    20170930_210237.jpg
    20171001_210447.jpg
    Alvast wat bezig geweest met in kleur verven... Als je ver genoeg inzoomt ziet het er nog steeds slecht uit maar ik krijg het niet beter, blijft handwerk...
    20171006_221625.jpg
    Heeft iemand nog een tip om strakkere lijnen te krijgen? Bruin is uit de hand geverfd, het rode met schilderstape...
    Een snel naderende uitdaging is het maken van draaiwielen zoals op onderstaande foto...
    IMG_4598.jpg
    De boarding is 13mm hoog dus het draaiwiel zal ong 11mm zijn. Tip's? Zit te denken aan een dun plakje van 10mm messing buis en verder wat te proberen met solderen, maar dat wordt krankzinnig klein... Misschien beter te kijken naar wat er kant en klaar wordt aangeboden...
    Tot zover...
     
  2. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Laten 3D printen?

    Gr,
    Willie
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Centrumraderen van een oud zakhorloge gebruiken. Zijn er in 5 en 6 spaaks.
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik vind het kunst dat je zulke kleine details kunt maken met de behaalde precisie!
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je, doe mijn best! De kwaliteit van het bouwen op dit forum is erg hoog, en het is altijd een goed streven om dit niveau te benaderen :)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  6. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer een kleine update... Geen voortgang, wel voorbeelden van hoe het niet moet...
    De grote boardings zijn nu ook 'klaar', tenminste, voor zover ik ze kan maken voordat ze vastgezet worden.
    20171008_195722.jpg
    Hierop komen per boarding 2 wielen wat dus mijn volgende uitdaging is.
    Dank voor de tips! Had wel aan 3d-printen gedacht. Radaren uit een zakhorloge zou wellicht kunnen maar heb niet zoveel horloges liggen.
    3D-printen is voor dit moment niet zo mijn ding... Als je kan tekenen op de computer gaat dit gegarandeerd lukken. Het helpt mij alleen niet mijn doelstelling voor dit model te bereiken, dat is namelijk ontdekken hoever mijn vaardigheden mij kunnen brengen. Oftewel, hoever kom ik door ze zelf te maken. Ik heb nu twee pogingen gedaan. De eerste is een plakje van 1mm van een 10mm aluminium buis met een wanddikte van 1mm. Deze voorzien van een aantal kleine gaatjes waarin ik een klein spijkertje als spaak kan gebruiken, zie onder de fotos:
    20171017_194943.jpg
    20171017_195530.jpg
    20171017_201031.jpg
    20171017_201007.jpg
    Het lijkt wellicht mogelijkheden te hebben, maar ik ervoer dat het erg lastig is om de laatste stap voor elkaar te krijgen, namelijk bevestigen van de spaken op de as. Ik gooi het idee nog niet helemaal weg, maar probeerde nog wat anders....
    Een tekening in 2D maken, en plakken op styreen. Daarna met boren, snijden en vijlen het wiel vorm geven, zie fotos:
    20171018_205544.jpg
    20171020_200620.jpg
    20171020_204853.jpg
    Deze ziet er erg rommelig uit, zeker minder strak dan de vorige poging, maar styreen heeft het voordeel gemakkelijk bewerkbaar te zijn, en ook in dit formaat sterk genoeg om te blijven bewerken met spaken van een halve mm. Het probleem is echter dat de vijlen te groot zijn (sleutelvijltjes), en dat de lijm (papierlijm) niet goed genoeg bleef zitten. Ook deze methode is het tot nu toe eigenlijk net niet..... Echter, ze zijn beide te verbeteren.
    Ik moet later nog kleinere wielen maken, en dan heeft de laatste methode denk ik de meeste potentie, mits met een aantal aanpassingen. Ik ga kunststoflijm gebruiken in plaats van papierlijm. Dat blijft denk ik beter zitten. Daarna ga ik met een mes direct over de lijnen snijden, zodanig dat de lijnen goed in het styreen zichtbaar zijn, en ik het papier niet meer nodig heb. Daarna blijft het nog steeds de kunst om met boren en snijden de uiteindelijke vorm eruit te krijgen. Het is mijn ervaring dat vijlen niet goed werkt hier omdat deze het kunststof meer 'smeert', en je dus onmogelijk scherpe randen krijgt... Op naar poging drie... (wel erg tijdrovend allemaal...)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Poging 1 ziet er op zich prima uit, hoor! Beter dan met Styreen.
    Als je als as nu eens een stukje Styreen gebruikt? Daar kun je die nagels indrukken. tipje secondenlijm en het zit vast...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een messing M-2 moertje als naaf, is dat te fors? Spijkertjes aan de platte kanten solderen en dan overtollig materiaal wegvijlen. Eventueel een M-2 boutje gebruiken als as. Wel wat gepiel, maar dan heb je een relatief stevig geheel. Je kunt ook eerst de 6 punten aan het moertje wegvijlen. Met het boutje er in heb je houvast om het te fixeren bij het solderen. Kijk maar of het je iets lijkt. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  9. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Roel, dat heb ik geprobeerd. Niet met styreen maar met hout (sateprikker). Het bleef erg lastig... Daarnaast is het proces bewerkelijker dan met styreen... Heb wel weer een snelle update hiervoor omdat ik, mijns inziens, wel een klein succesje heb behaald met styreen.
    Ik heb het helemaal gedaan zoals ik in de vorige post heb voorgesteld, met uitzondering van het insnijden in het styreen en het papier verwijderen. Dit papier zat zeer goed vast, en bij verwijderen beschadigde het styreen weer zodanig dat de lijnen ook weer verdwenen. Toen ik zag dat het nu goed vastgeplakt bleef heb ik het laten zitten. Ik heb eerst in het midden tussen de spaken een gat gemaakt, zodat het styreen ergens heen kan als ik langs de randen ga snijden. Vervolgens heb ik dus langs de randen gesneden en heb geen gebruik gemaakt van een vijl. Zie fotos:
    20171020_213952.jpg
    20171020_214616.jpg
    Bedenk dat dit macro-foto's zijn. Zo heb ik alles stuk voor stuk verwerkt. Vervolgens beide kanten even over waterproof gehaald waarbij het papier verdwijnt, en onder staat onderaan het resultaat van deze poging. Boven staat nog het resultaat van de eerste..
    20171020_222046.jpg
    Nog steeds niet perfect, maar de imperfecties zijn volgens mij niet echt zichtbaar meer na nog een beetje bijwerken en verven, zeker niet op deze schaal...
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas, M2 is nog steeds te dik. De as zou eigenlijk ongeveer 1,5mm moeten zijn om het een beetje op schaal te krijgen. Een ander punt is dat ik nu met styreen een acceptabel resultaat heb gekregen. Het is zo klein dat het werk volgens de eerste methode toch niet meer goed te zien is. Ook is het prettig om in styreen hier te blijven omdat de rest dit ook is. Het bevestigen is dan eenvoudiger.. Ook moet ik straks nog kleinere wielen maken en dat is zowieze niet meer te doen volgens de eerste methode. Ben wel blij het op deze manier geprobeerd te hebben. Komt vast wel eens uit in een andere situatie.
    Iedereen dank voor het meedenken!
     
  11. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Het is wat rustig geweest in dit bouwverslag. De nodige tijd nodig gehad voor renovatie van woonkamer e.d., en daarmee is ook mijn werkplek verhuist... Eerst werkte ik in de woonkamer aan de keukentafel, maar we waren het allebei zat om die puinhoop altijd op tafel te hebben staan. Dus nu naar boven toe (ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik hoor dat ik teveel boven ben ;)).
    Zie hier een impressie van de nieuwe werkplek:
    20171229_193913.jpg
    20171229_193859.jpg
    20171229_195509.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Sinds de laatste post heb ik echter wel wat gedaan, namelijk de binnenkant van de boarding geverfd en vastgezet. Op onderstaande foto is goed te zien waarom het belangrijk is goed te ontvetten als je met plakband gaat afplakken :hammer:
    20171024_203750.jpg
    20171027_224246.jpg
    Misschien moet ik maar niet meer van de close-up-foto's plaatsen... Dit ziet er echt slecht uit maar op onderstaande foto ziet het er iets beter uit. Ter mijner verdediging, het geheel is 12mm hoog, en er bestaat geen kleiner penseeltje.. Als iemand nog tip's heeft hoe ik het schilderwerk nog beter kan krijgen hoor ik het graag!
    20171027_224348.jpg
    Bij het uitwerken van de laatste stukken boarding kwam ik er achter dat de tekening die ik heb gebruikt bij het uittekenen van het dek en de boarding niet gelijk is aan de werkelijkheid. Deze werkelijkheid haal ik uit dit boek en de foto's die ik heb gemaakt in Sint Petersburg:
    20171229_200733.jpg
    Dus wat herstelwerk...
    20171029_120857.jpg
    20171029_122305.jpg
    20171029_152714.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2017
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    De binnenkant van de boarding moet nog afgewerkt worden tegen de romp. De zijkanten en de bovenkant moeten nog worden voorzien van een plaatje styreen voor een strakke afwerking. Helaas ging dit wel ten koste van het spuitwerk aan de bovenkant. Ik wist hier echter geen andere oplossing voor omdat ik het ook niet zag zitten de boarding pas te spuiten nadat deze was afgewerkt tegen de romp.
    20171103_205137.jpg
    20171105_195125.jpg
    20171105_214644.jpg
    Het is vooralsnog mijn intentie om dit weer te gaan spuiten, maar wellicht dat ik het toch met een penseel ga doen... Verf iets verdunnen wellicht....
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2017
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Antwoord: anderhalf uur :offtopic:
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Komt dat wel goed met die grote zaag? Of is dit een macro opname van het blad van een klein beugelzaagje? Afplakken op zulk klein werk is monnikenwerk. Denk dat het haast beter zonder plakband gaat. Wel de hand met het penseel ergens mee ondersteunen. Succes op je nieuwe werkplek! Ook ik krijg wel eens kritiek dat ik (te) veel in de logeerkamer zit. Maar in mijn optiek nog altijd beter dan een hobby buiten de deur. Gr. Klaas.
     
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas,
    Het lijkt groot, maar het is een blad van een klein ijzer-beugelzaagje... En dat ging prima!
    Het verven is inderdaad erg lastig. Wellicht dat we tot de conclusie kunnen komen dat afplakken op deze schaal weinig toegevoegde waarde heeft, en het inderdaad beter is om met een zo vast mogelijke hand zonder plakband te gaan werken. Zal het de volgende keer eens proberen (niet teveel drinken de avond tevoren ;-)
    Groet, Ronald
     
  17. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Anderhalf uur dat was snel, we horen denk ik allemaal dat we te veel met die "rot" boot bezig zijn.:koud:
    Gr Derk
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ach , ik vraag dan of ze liever heeft dat ik een pintje ga drinken, tenslotte ze kan toch zo dikwijls boven komen kijken als ze wil.
    En dan natuurlijk nog even ter zake, jammer dat je een stukje moet afbreken, maar blijkbaar is dat een vast terug kerend item waar alle scheeps-bouwers mee te maken hebben.
    Naar de eerste herstellingen kijkend ben ik er wel zeker van dat het goed gaat komen.
    vgr Marc
     
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik wil via deze weg iedereen een gezond en creatief 2018 wensen! Gelukkig nieuwjaar
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Weer een kleine update...
    Dank voor je vertrouwen Marc, maar ik ben bang dat het herstel hier wat minder onopvallend blijft. De reden is de tekening in het dek. Ik kan dit niet corrigeren, niet op een manier waarop het niet meer zichtbaar is. Even een voorbeeld...
    Hieronder zie je een foto van hoe het moet worden:
    IMG_4476.JPG
    En hier zie je wat ik er tot nu toe van gemaakt heb...
    20180119_223615.jpg
    Mijn werk blijft een ramp met die macro-fotos, maar goed...., doel is om te leren...
    Er was nog iets dat hersteld moest worden. Zie onderstaande foto:
    IMG_4536.JPG
    De wand aan de buitenkant, rechts van de trap was van hout en dus veel te dik omdat dit een enkele plaat staal moet zijn, gelijk aan de dikte van het schot op de foto die boven bovenstaande foto staat. Dus ook hier de zaag erin:
    20180110_172813(0).jpg
    En is er hier helemaal een verkeerde beplanking getekend:
    20180119_224823.jpg
    Het is niet anders. Nog wat blanke beits en het valt al weer wat minder op.
    Ondertussen heb ik nu dus 8 stukken liggen van styreen die gespoten moeten worden, maar ik was vergeten het styreen eerst wat op te schuren.
    20180119_222336.jpg
    Even een vraag: is het voldoende om voor het spuiten de stukken even in water met afwasmiddel te leggen voor het ontvetten of moet ik wat anders doen?
     

Deel Deze Pagina