Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Word een mooie romp Ronald het model zit er al goed in.,
    nog effe doorbijten en de torpedobuis later er pas op maken.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ik zou persoonlijk het bovenste boegdeel uit een stukje massief maken dit is niet te beplanken bij de 7 provinciën is het achterschip ook massief.
    zie de foto.

    aa3.JPG a15.JPG
     
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin,
    Dat was mijn idee (zie post 13). Ik kreeg advies om wel te gaan beplanken, maar ik denk dat ik de situatie niet goed uitgelegd heb. Ik denk dat ik de achtersteven wel redelijk voor elkaar heb, maar de kop zal wat meer werk zijn. Ik ga proberen dit verder uit te voeren met beplanken. Als dit toch te lastig word kan ik ten alle tijde de planken voor de eerste spant verwijderen en vervangen voor blokjes... Misschien doe ik het zowiezo wel. Zal er nog even over denken.

    Heb voorlopig de laatste planken aangebracht, de achtersteven alvast wat bijgewerkt en de afstandblokjes van de spanten verwijderd. Ook alvast het grootste dek uitgezaagd maar ik realiseerde mij dat ik nog lang niet zover ben. Met het maken van het dek voorzie ik grote problemen met de bereikbaarheid van de binnenkant van de romp. Daarom moet ik eerst de verlichting maken. Daarnaast wil ik zoals in onderstaande foto het model op twee pootjes zetten.
    IMG_0064.JPG
    Hiervoor moet ik de middenspant wat aanpassen. Via één zo'n pootje wil ik ook de stroomvoorziening laten lopen. Iemand tips over hoe ik zo'n pootje kan maken? Zou handig zijn als ik deze afschroefbaar kan maken.
    Daarnaast moet ik wellicht de binnenkant eerst nog behandelen.
    Vraag: het model wordt niet varend. Het enige wat ik wil bereiken is dat de romp niet gaat scheuren na verloop van tijd doordat het hout droogt. Is het dan voldoende om de binnen en buitenkant te behandelen met g4 of een andere lak? Ik wil deze romp echt mooi glad maken....

    Nog even wat fotos...
    IMG_0058.JPG
    IMG_0061.JPG
    IMG_0060.JPG IMG_0063.JPG
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ronald,

    De romp verzegelen met G4 zal volstaan. Wel een aantal lagen aanbrengen zowel binnen als buitenkant. Ondanks dat het een statisch model wordt zou ik toch een dun keperdoekje erover heen leggen tegen het trekken van het hout. Dit kan zelfs al een nylon kous zijn die je eroverheen trekt. Mijn modellen zet ik altijd in de epoxy-injectiehars.

    Let wel bij het vlak schuren van je romp dat je niet door je G4 of hars laag heen schuurt. Het beste is als je de romp mooi glad hebt gemaakt het voor de zekerheid nog eenmaal te G4en.

    Gebruik tijdens het glad maken van je romp niet te fijn schuurvel, dit voor een betere hechting tussen de lagen. Gebruik 220 schuurvel en nee dat is niet te grof, je zal het zien...

    succes met de bouw van je schip.

    Groeten Paul
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En G4 wordt keihard, daarom binnen 24uur schuren.
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klopt onderstaande volgorde?
    1 - Eerst de romp glad maken, dus schuren en plamuren,
    2 - daarna G4 erop. Daarna weer gladschuren, (evt weer g4 en schuren).
    3 - Als de romp mooi glad is weer epoxy, keperdoek en weer epoxy.
    4 - Nog even gladschuren met fijn waterproof en
    5 - vervolgens aflakken?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    G4 is een twee-componenten poly-urethaan hars, vocht is de tweede component. Hoe droger de lucht, hoe langer het uitharden duurt.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2017
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ronald,

    De volgorde wat ik al jaren hanteer is,
    1 de romp zoveel mogelijk vlakken
    2 in de epoxy of G4 zetten met keperdoek (de hars trekt dan zoveel mogelijk in het hout)
    3 schuren en daarna plamuren net zo lang tot alles perfect glad is
    4 nogmaals harsen om te verzegelen
    5 schuren met middel grof schuurvel dus geen fijn waterproef tot de romp er mat uit ziet
    6 de gehele romp in de spuitplamuur zetten daarna weer licht op schuren om vervolgens af te lakken

    De keus is aan jou in hoeverre je een zo perfect mogelijk gladde romp wilt hebben dus maak er geen haast klus van.

    Wat Ron schreef dat je binnen 24 uur G4 moet schuren ben ik het niet mee eens. G4 schuurt het beste na volledige uitharding met korrel 80, anders stroopt je schuurvel vol door wrijvingswarmte. Daarbij zie ik G4 altijd nog als een 1 component hars die wel door vochtregulatie uit hard maar geen toevoeging hebt van een harder zoals bij epoxyhars (basis-harder verhouding). Overigens is hier op het forum al boekdelen geschreven over het product G4, snuffel maar even rond...

    Groeten Paul
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Loop eens bij de Gamma/Praxis/Hubo naar binnen en kijk eens bij het deurbeslag.
    Knoppen van lades en keukenkastjes zijn hiervoor uitermate geschikt, zijn op- en afschroefbaar en kosten weinig.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zat zelf te denken aan kabeldoorvoeringen van verlichting. Aan oudere lampen zat wel eens wat beslag geschroefd op een buisje waar de stroomkabel doorheen liep. Eigenlijk moet je net tegen zoiets aanlopen. Kringloopwinkel? Gr. Klaas.
     
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een poosje stil geweest.... Niet omdat er niets gebeurd is, maar meer omdat ik had beloofd eerst het model af te maken dat ik van mijn schoonouders gekregen heb
    20170227_172139.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2017
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nu weer terug naar de kern van de zaak...
    Ik ben nog steeds met de romp bezig. Er zijn een aantal zaken die nog moeten worden gemaakt zoals de schroefassen en het roer, en de afwerking van de boeg. De achterkant is wel gelukt met beplanking, tot nu toe gaat de boeg ook wel redelijk maar het zou nog kunnen dat ik dit vervang door een stuk massief hout.
    Om de romp verder af te werken dacht ik eerst, gezien het feit dat ik met redelijk groffe planken werk, deze wat gladder af te werken en ben met wat standaard plamuur aan de gang gegaan...
    20170227_172412.jpg
    20170227_172426.jpg
    20170227_172452.jpg
    Ik denk dat het resultaat tot nu toe (met redelijk grof gereedschap en goedkoop materiaal) niet slecht is.

    Wil nog iets verder gaan in het afwerken van de romp voordat ik de (dummy) schroefassen van wat rondhout ga maken.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2017
    Marc w vindt dit leuk.
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ondertussen weer wat verder, en het plan is weer veranderd. Ik was eerst van plan om het dek erop te plaatsen en in vorm te vijlen waarna de rest van de romp er tegenaan gemaakt zou worden. Romp-dek-romp, vragen omtrent dichtsmeren met G4... Gaat niet als het dek erop zit voordat de romp klaar is. Daarnaast, het voelt gewoon niet goed. Daarom een wat meer eenvoudiger stappenplan. Gewoon eerst de romp klaar maken, dichtsmeren aan de binnenkant, voorbereidingen voor standaard en verlichting aanbrengen en pas daarna druk maken over het dek.

    Heb de romp nu bijna klaar. Alleen op de kop nog een stukje en dan nog wat boarding in het midden. Misschien dat ik de boarding wel pas doe nadat het dek erop zit omdat deze boarding naar binnen loopt, en in de weg kan zitten bij het plaatsen van het dek, maar de boarding moet in één geheel verwerkt worden met de rest van de romp.... Weer een kip en ei verhaal, maar daar kom ik nog wel uit...

    Zie citaat van Erwin:
    Ik heb aangegeven dat ik dit voor de achterkant niet nodig achtte, en eerst verder zou proberen met het beplanken van de kop voordat ik deze uit één stuk maak... Beetje eigenwijs... Ondertussen weet ik dat de kop in deze vorm en op deze schaal erg lastig is om te beplanken. Daarom ga ik toch over op het uit één stuk maken van de kop.... (dit is de derde keer dat ik zoiets doe voor de kop, hopelijk de laatste...)

    Stand van zaken tot nu toe...
    De achterkant is, mijns inziens, goed gelukt...
    20170308_163154.jpg
    De kop op dit moment, duidelijk dat dit anders moet....
    20170308_163129.jpg
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    De achtersteven ziet erop de foto strak uit , dus ik ga er van uit dat de boeg straks ook goed uit de verf komt.
    Proberen is leren Ronald !! alle mannen zijn eigenwijs trouwens :D
     
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je Edwin! Doe mijn best.
    Maakt trouwens niet zoveel uit. Probeer verschillende taken uit. Beter nu hier tegenaan lopen dan later bij andere modellen
     
    Wimo vindt dit leuk.
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een poosje stil geweest, niet veel tijd kunnen besteden. Echter wel wat resultaat geboekt. Ik heb de boeg opnieuw vorm gegeven door deze weer helemaal te strippen tot op de middenspant, en vervolgens weer een nieuwe kop op de middenspant te zetten. Reden is dat de lengte groter moest worden omdat deze nu niet word bedekt door planken.
    20170313_202521.jpg
    Vervolgens de verlenging vastgezet op de middenspant, en opgevuld met hout:
    20170314_100729.jpg
    En nu vijlen, vijlen en vijlen....
    20170314_171734.jpg
    20170322_180410.jpg
    (zie net dat er nog wel wat bijgeschuurd moet worden op de linkerkant van de punt:hammer:
    Ondertussen ook de boarding geplaatst, en verder bezig met het glad maken van de romp
    20170322_181018.jpg
     
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Er zijn nog een paar items die aan de buitenkant van de romp vastgemaakt moeten worden. Dat zijn de plateau's voor de kanonnen (10x):
    Naamloos26.jpg
    Het roer, de schroefassen, de inkeping in de romp:
    achterkant.png

    Daarnaast vermoed ik nog stabilisatiestrips die op de zijkant moeten komen, al heb ik dit niet beschikbaar op tekening of foto.
    En verder nog wat klein spul als deurtjes, trapjes e.d....

    Ik vermoed dat ik wel een fout heb gemaakt om eerst plamuur te gaan gebruiken om de romp glad te maken, voordat ik de overige onderdelen erop gelijmd heb. Dit zal weer hout zijn wat ik nu voor een groot deel moet gaan plakken op plamuur. Ik heb dit gedaan doordat nu nu een stuk eenvoudiger is om de romp glad te maken zonder allerlei hindernissen.. Iemand een tip over lijmen van hout op plamuur?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  19. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald goed bezig , in het vervolg voor dat je de verschansing erop maakt eerst je dek aftekenen doormiddel van een plaat erop te leggen zo teken je de contouren af en is he makkelijker dan nu het gaat nog steeds maar een stukje lastiger , ik zou en kartonnen mal maken voor je dek.
    Wat wil je gaan lijmen op je romp de kimkielen toevallig. je kan pennetjes erin boren voordat je ze op de romp verlijmt en dan met een superlijm verlijmen .
    De basis naam kan ik niet even bedenken het is (cyaan en dan nog meer ) ik gebruik hiervoor meestal Zap a Gap medium .
    het is een leuk model met hoop materiaal om mee te werken.
    Alle beslag op mijn romp is bevestigd doormiddel van messing pennetjes en erachter een drupje lijm , meestal aangebracht met een tandenstoker zo voorkom je knoeiwerk en zie je nooit geen lijmresten.
    de zwaluwnesten onder het geschut heb ik weer geschuurd uit een massief blokje en constant passen tijdens het schuren en daarna met G4 behandelt alvorens het definitief te bevestigen ,
    succes en voor vragen kan je altijd een PBtje sturen !!
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin,
    Bedankt voor je tips! Ik geef toe dat ik wat zit te kloten met volgorde van werken. Ik wilde eerst wachten met de boarding totdat het dek erop zat, maar de boarding moet afgewerkt worden met de romp. Beetje kip-ei verhaal. Echter, het dek moet ook afgewerkt worden met de romp omdat deze er bovenop komt te liggen en gelijk gemaakt moet worden met de buitenzijde van de romp. Waarschijnlijk ook een keuze waar ik spijt van ga krijgen.
    Toen dacht ik: laat ik eerst dit afmaken voordat ik wat nieuws begin.
    Het dek gaat uit twee lagen bestaan. 3mm triplex met daarop plankjes van minimaal 1mm. Dat is 4mm die met de buitenkant van de romp gelijkgemaakt moet worden. Dit houdt in dat ik de romp pas echt af kan maken wanneer het dek beplankt is... Dit duurt dus nog even.
    Ik zal proberen mijn plan van tevoren kenbaar te maken zodat ik mogelijk bij verkeerde plannen teruggeroepen kan worden ;-)

    Ik vind het inderdaad nog steeds een mooi model. Het gaat mij eigenlijk meer om de toe te passen technieken, maar het model heeft zelf nog wat uitdagingen, en het is ook een mooie romp en opbouw...
    Binnenkort moet ik wat meer plannen uitwerken zoals hoe ik de verlichting wil hebben.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017

Deel Deze Pagina