Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Nou Ronald, met zoveel advies over hardsolderen kan het bijna niet meer fout gaan. :)

    Let er wel op dat je geen verschillende adviezen door elkaar gaat gebruiken. Het beste is een keer mee kijken met iemand die dit goed kan of anders autodidact.

    Groeten Paul
     
  2. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Paul, helaas heb ik niemand in mijn omgeving die mij kan laten zien hoe het moet, dus blijf ik zelf maar proberen... Na weer het nodige gekl.... heb ik het volgende klaar:
    IMG_0090.JPG
    IMG_0091.JPG
    Ik vind het goed genoeg zo. Nog twee te gaan en dan kan ik wat anders gaan doen :)
     
    MikeMohawk en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dat ziet er prima uit Ronald toch zeker voor je eerste keer , erg netjes dat komt wel goed met jou.;)
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je hebt de techniek in je vingers zo te zien,ziet er prima uit.
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc en Erwin,
    Dank voor de complimenten! Elke keer wordt het een stukje beter.... Ik ben net klaar met de schroeven. Het blijft klooien, maar ik heb een resultaat behaald die voor een statisch model goed genoeg is. Ze zijn zeker niet geschikt om mee te varen maar dat maakt dus niet uit...
    Zie onder het resultaat:

    20170430_210533.jpg
    en nog alle drie schroeven, 2 rechts en 1 links....
    20170430_213526_001.jpg
    Waarom het nu wel gelukt is komt waarschijnlijk doordat ik voordat ik ging verwarmen al een afgemeten stukje soldeer op de naad gelegd heb. Even stoken en het vloeide mooi in de naad... Eerst probeerde ik tijdens verwarmen wat soldeer toe te voegen en daarmee is het erg moeilijk doseren...

    Een ieder nogmaals bedankt voor alle tips!

    Nu door met het afronden van het roer :)

    Groet, Ronald
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Ik zou de toppen van de bladen wat ronder maken. Op zich zijn de schroeven mooi gelukt en ik denk dat er zelfs goed mee te varen is. Maar zoals ze nu zijn hebben ze het model van een schroef om in een straalbuis te draaien. Kijk maar op het plaatje met het roer. Is niet om je werk af te kraken hoor! Maar je kunt er nu nog gemakkelijkiets af halen. Gr. Klaas.
     
  7. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas,
    Ik ben niet zo snel op m'n teentjes getrapt, elke tip en advies is voor mij waardevol en beschouw ik als opbouwend
    Natuurlijk heb je gelijk! Heb in het begin van mijn pogingen een bepaalde vorm gemaakt die eenvoudig te maken was, en er niet meer aan gedacht dat de werkelijkheid iets anders was. Dan moet ik op zoek gaan naar een methode waarbij ik twaalf schroefbladen in dezelfde vorm kan bijwerken waarbij ik niet teveel kracht op de soldeernaad zet...
    Zal er even een nachtje over slapen....
    Bedankt voor je tip!
    Vriendelijke groet, Ronald
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Malletje maken, aftekenen met een fineliner o.i.d., steuntje in de bankschroef (horizontaal of verticaal), daar het te behandelen blad zo vlak mogelijk op en dan voorzichtig (zo dicht mogelijk bij de steun) vijlen. De sterkte van de las zal je meevallen, maar die wordt op deze manier net belast. Een uurtje vijlen en het is gepiept! Gr. Klaas.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je kunt soldeer plat maken (tang, hamer) en stukje(s) afknippen, doseert nog beter. Het vloeimiddelpapje voorkomt dat de vlam het weg blaast.
     
  10. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Eindelijk, het einde van de fabricage van de schroeven is bereikt. Nog nooit zoveel tijd in schroeven geïnvesteerd.... Maar ik ben erg blij met het resultaat. Ze zijn niet perfect, maar ze zijn wel mooi (in mijn ogen)...
    Na de laatste aanpassing op aanwijzen van Klaas is dit het geworden:
    20170501_213857.jpg
    De linkse is wat minder mooi (was de eerste van de drie) omdat ik zo stom was om de bladen te schuren met schuurpapier. De overig heb ik alleen met zo'n soort staalborsteltje op mijn paxton handboormachintje gedaan...
    Nu verder met het voltooien van de schroef, de steunen van de schoefassen en de steun waar het roer aan wordt vastgezet (weet even niet zo hoe dat heet...
     
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Ronald voor je 1e exemplaren helemaal niet slecht , en inderdaad de scherpe koekjes wat afronden met een dremel en daarna fijn schuurpapier en als laatst droog waterproof.
    Als je weinig druk zet met een fijne schuurschijf of rond hulpstuk komt het goed .
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Het heeft dan wat tijd gekost, maar op die manier heb je er gevoel voor gekregen. De volgende soldeerklussen zullen je steeds beter afgaan. Mijn eerste schroef maakte ik in 1986, mijn laatste tot zover in 2016. Niet dat ik er 30 jaar over gedaan heb om het in de vingers te krijgen, maar het ging steeds beter. Ook om te begrijpen hoe een klus aan te pakken. Als dit schip klaar is ben je niet alleen wat ouder, maar ook een stuk wijzer. En dat kun je bij een volgend werkstuk in praktijk brengen. Gr. Klaas.
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Met wat opgedane ervaring van de schroeven het roer verder afgemaakt. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van het feit dat ik de drie delen (het blad en de twee verstevigingen, zie eerder in het verslag) met hardsoldeer heb gemonteerd zodat ik de rest redelijk veilig met normale soldeer kon afmaken zonder bang te zijn dat het andere weer los ging. Ik heb de kleinere onderdelen erop gezet, en de randen van de versteviging wat opgevuld. Hieronder nog de foto van het origineel:
    aurora1.jpg
    en het gemaakte roer:
    20170502_210856.jpg
    20170502_210956.jpg

    Het volgende wat ik ga doen is de omlijsting van de middenschroef, dus het deel waar het roer aan vast zit. Ik ben van plan om dit van 4mm messing te maken, en dan geheel rondom de schroef te maken. hiervoor moet ik dus een gleuf in de romp maken, maar mijns inziens is dit de enige manier dat het wat stevigheid krijgt.
    20170502_211341.jpg
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi, heb nog even een vraag....
    Ik ben nu bezig met de steunen van de schroefassen maar zit met een vraagstuk. Wat is beter. Eerst de assteunen plaatsen, daarna glasvezel en epoxy, of eerst romp afwerken met vezel en epoxy en daarna steunen plaatsen?
    Ik denk dat het beter is eerst de romp af te werken voordat de steunen erop komen, maar ben onzeker van het lijmen op epoxy....
     
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Het beste is eerst de romp af te werken met doek en epoxy, vervolgens na te werken met plamuur.

    Daarna de assteunen plaatsen en afwerken met de romp. Het liefst wel de steunen door de romp om zowel binnen als buiten te verlijmen voor meer draagkracht.

    Groeten Paul
     
  16. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je Paul!
    Er is ondertussen weer wat gebeurd...
    Ik heb de roersteun (hoe noem je dat, stoel?) gemaakt van messing. Eerst een mal getekent op karton, daarna twee platen van 2mm messing op elkaar gesoldeerd zoals ik dit ook bij het roer gedaan heb en op maat gevijld..
    20170505_150202.jpg
    20170505_171641.jpg
    20170505_192202.jpg
    Vervolgens heb ik een inkeping in de romp gemaakt voor een stevige bevestiging.
    20170505_192221.jpg
    Op onderstaande foto staat hij nog los op de romp
    20170505_223651.jpg
    Omdat ik, ondanks dat ik het eerst niet van plan was, toch keperdoek en epoxy wil aanbrengen heb ik veel van de spuitplamuur weer verwijderd (is nu super-glad). Ik hoop dat de epoxy hier goed op wil hechten, wellicht beter hier eerst nog even met grof schuurpapier overheen te gaan?
    Verder heb ik de roerstoel (?) gelijmd met Z-Poxy en alvast geplamuurd.
    20170509_215537.jpg
    Ook heb ik de twee zwaluwnesten die ik reeds had aangebracht weer verwijderd omdat ik hier anders veel last van zou hebben met het aanbrengen van het doek

    Verder, ik was ook al bezig met de schroefassteunen, zie onder...
    20170507_165308.jpg
    Echter, die 'tonnetjes' zijn niet goed (niet gelijke vorm over de gehele ronding. Daarnaast, er komt nog epoxy met doek op, dus komt de romp dichter bij de as waardoor ik de steunen weer overnieuw kan maken:hammer:

    Zover de update...
     
    MicropropSport, Bert V en MikeMohawk vinden dit leuk.
  17. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Kun je niet beter langs buiten een zeer lichte doek met epoxy gebruiken,en langs binnen met een zwaardere doek werken?Zo krijg je toch een zeer sterke romp en makkelijk af te werken.
    Wel allemaal erg mooi werk,jammer dat het een studieproject is.

    :beer:
     
  18. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Marc, dank voor het compliment! Ik ga de buitenkant inderdaad met lichte doek (80gr) bedekken. De binnenkant doe ik niet, die heb ik ingesmeerd met sterk verdunde parketlak (had geen G4). De romp is trouwens erg stevig en het is een statisch model....
    En studieproject......, tja..... Maar waarom vind je dat jammer? Het is mijn eerste scratch-model, en daardoor zijn bijna alle handelingen nieuw voor mij.... Neemt niet weg dat ik wel mijn best doe het zo mooi mogelijk te maken... En als het dan mooi wordt, is het weer erg moeilijk om mij aan mijn andere doelstelling te houden, namelijk zo goedkoop mogelijk met zoveel mogelijk bouwmarkt-producten... Ik heb hout en messing gebruikt van de gamma bv... Daarom wilde ik eerst geen keperdoek en epoxy, vanwege de prijs. Maar ja, de romp is mooi strak geworden en ik wil ook graag dat hij dat blijft....
    Dus studieproject ja, maar nu met minder aandacht voor het budget... Ik kijk nog steeds hoe ver ik kan komen, maar krijg wel het vertrouwen dat ik ver genoeg kan komen. Leer veel van de fouten die ik maak en ook deel op dit forum.
    Heb erg veel plezier aan dit project en het bijhouden van het verslag. Ben dan ook dankbaar voor alle adviezen die ik dan ook ter harte neem....

    Volgende is dus epoxy en keperdoek aanbrengen.. Ik denk dat het zo moet:
    Eerst laagje epoxy aanbrengen en schuren. Dan keperdoek en hierop epoxy met kwast deppen totdat deze strak en verzadigd is. Weer licht schuren. Vervolgens een laatste laag epoxy en weer geheel glad schuren. Daarna kunnen de overige bewerkingen op de romp uitgevoerd worden...
    Als dit niet goed of gewoon teveel epoxy is hoor ik het graag! Denk de eerste laag nodig te hebben voor een betere hechting van het keperdoek...

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  19. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald , eerst zou ik weer zoveel mogelijk de spuitplamuur verwijderen epoxy zal hier niet goed op hechten.
    voor de rest is de werkwijze je bekent zoals ik je heb gemaild de 3e laag epoxy lijkt me overbodig , misschien op dunne plekken als er niet voldoende is aangebracht.
    dit zie je als het doek/weefsel er goed doorheen komt .
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je de volgende laag epoxy aanbrengt als de vorige nog net kleeft ( zoals kauw gum) hoef je niet te schuren tussen 2 lagen.
    Scheelt tijd, werk, en ongezond schuurstof ,je moet wel niet beginnen als je een uurtje later wil gaan slapen :)
    succes er mee, vgr Marc
     

Deel Deze Pagina