Austria 'Elefant' II

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 20 nov 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.605
    Locatie:
    Hillegom
    Het besluit is genomen, ik ga een 2e Austria bouwen, hierna te noemen 'Elefant'. Elefant was de bijnaam van het origineel door de typische vertikale staartvlakken en de grijze kleur. Het origineel is uit 1930, en bezat een waanzinnige spanwijdte van 30 meter. Mijn model wordt schaal 1:6, wat een nog steeds respectabele spanwijdte van 5 meter oplevert.

    Voor de mensen die het verhaal van Elefant I niet kennen: eind 2009 heb ik een romp van een Elefant in handen gekregen. Deze is verder afgebouwd, hier staat het verslag. Het was voor mij een fantastisch model met een prachtig uiterlijk en een uniek vliegbeeld. Ik heb er veel plezier aan beleefd.
    Normaal val ik niet graag in herhaling, maar ik had zoveel binding met dit model en ik heb er voor mijn gevoel nog lang niet genoeg mee gevlogen, dus er moet een nieuwe komen.

    Zo zag de vorige eruit:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar waarom een nieuwe? Omdat de vorige tragisch aan zijn einde is gekomen. Tijdens de bouw zijn bij de vleugels verkeerde keuzes gemaakt, en die hebben geleid tot een vleugelbreuk tijdens een sleepstart.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier het hele verhaal.

    De bouw gaat voorlopig nog niet beginnen, ik heb eerst nog wat andere dingen af te maken. Ik heb wel een nieuwe tekening besteld. Het model is op basis van een tekening in een FMT uit 1976, ontworpen door Klaus Nietzer. Ik heb wellicht nog iets aan tekeningen liggen, maar dat zijn kopieen van kopieen. Wel zal ik komende tijd rustig wat gaan rekenen aan profiel e.d.

    Als laatste nog mijn mooiste filmpje van de Elefant I. Een spannende vlucht op de Wasserkuppe.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.859
    Locatie:
    Ederveen
    Gezien de relatief kleine romp qua volume, valt het niet te overwegen een tandje bij te zetten qua schaal zodat je op 8-9 m uitkomt?
    Tis toch een "olifant" die moeten toch gróót zijn.. :)
    vleugel in 3 delen.....
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.605
    Locatie:
    Hillegom
    Richard, ik heb zeker overwogen groter te gaan, naar 6-7 meter. Maar eigenlijk vond ik de maat zoals hij was wel prettig. Ik gooide hem zonder problemen van mijn thuisduin, bij een grotere wordt dat al lastiger. Vervoer was lekker makkelijk (mijn 1:4 Ka-7 past maar heel krap in de auto) en met 5-6 kg (vorige was 5,3 kg) heb ik wat meer slepers die me omhoog kunnen brengen. Als ik echt groot ga kan ik bijna alleen nog op BIGGS meetings vliegen. Ter illustratie: afgelopen jaar ben ik op nul BIGGS meetings geweest, niet aan toegekomen. Ik hoop dus door het model niet te groot te maken wat vaker te kunnen vliegen. 5 meter is voor mij groot zat.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.717
    Locatie:
    Utrecht
    Yessss!!! maar dat zag ik al aankomen ... :rolleyes:
     
  5. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.834
    Locatie:
    Moordrecht
  6. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Deze gaan we volgen!
    geweldig mooie kist
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Niet om et 1-of-ander, maar Mooi / bijzonder ogend vliegtuig! :)

    Ga ik volgen & succes met de bouw natuurlijk!
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.939
    De werktekeningen van Klaus Nietser zijn redelijk goed van concept maar wat betreft nauwkeurigheid laten deze soms te wensen over.
    Zeker als je de tekening gaat uitvergroten.
    Ervaar ik zelf bij bouw van Mucha Standard van K.N..
    Heb bijna alles moeten hertekenen.
    Nu, dit maakt deel uit van de job.

    Veel succes met je rebuild.

    Mvg,
    Aurectar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zet m'op! (klaar voor het volgende Waku uitje;) ? )
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.976
    Locatie:
    Raalte
    Leuk leuk leuk!
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.605
    Locatie:
    Hillegom
    Vrijwel zeker niet. Ik moet eerst nog een houtbouw straaljager in elkaar plakken. Verder heb ik goede hoop deze winter omgeschoold te kunnen worden naar gezagvoerder, waar veel tijd en vooral energie in zal gaan zitten. Zoals ik al schreef duurt het nog even voordat de bouw begint, en ook daarna zal het tempo niet meteen hoog zijn. Komend waku uitje eerst de Ka-7 maar eens uitlaten, is er vorig jaar niet van gekomen.
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.351
    Locatie:
    groningen
    Onze tijd hier is eindig en dus een schaars goed (memento mori!).

    Belangrijk dus om heel goed te overwegen welk project(en?) je aanpakt. :teacher:

    Zo te horen is dat hier gebeurt.

    (Mijn eigen ervaring is dat de voornemens iedere paar maand wisselen . . . :rolleyes: )

    Succes! :p

    En geabonneerd. ;)


    jan.
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.605
    Locatie:
    Hillegom
    De tekeningen zijn binnen.
    [​IMG]

    Ik heb de tekeningen zo op de bank uitgelegd en was meteen een half uur in gedachten verzonken. Hoe zit dit? Hoe ga ik dat doen? Wat wil ik anders maken? Hoe heb ik dat vorige keer gedaan? Dat effect hebben vliegtuigtekeningen altijd op me, ik kan er naar blijven kijken en ik wil alles doorgronden.

    Nu ben ik bezig met een forse reparatie van een Mystique vleugel. De Mystique had tijdens een crashlanding wat bomen of paaltjes meegepakt. Ik kan maanden opkijken tegen een reparatie, maar als je eenmaal bezig bent is het eigenlijk best leuk werk. Na deze plek nog 2 van zulke stukken voorlijst die gedaan moeten worden.
    [​IMG]
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    697
    Apart model, succes met de bouw.

    Maar als je zo'n fan bent, dan heb je de volgende site al gezien denk ik.
    Een dergelijk model, maar dan een spanwijdte van 15 meter
    Baubericht Austria Elefant
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.351
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.303
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.510
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ook van mij een abbootje .... Altijd leuk een mooi bouwverslag te volgen.

    Succes,
    Cor
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.605
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb zojuist gehoord dat de opleiding voor mijn promotie daadwerkelijk doorgaat. Mogelijk wordt zelfs een deel van mijn 4 weken vakantie in december daarvoor gebruikt. Dat betekent dat ik het de komende tijd erg druk ga krijgen en minder tijd voor bouwen over hou.

    Nog even geduld dus....
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.351
    Locatie:
    groningen
    Ik zou zeggen: gefeliciteerd! :p

    Wij kijken ondertussen wel naar andere draadjes, maak je geen zorgen, komt allemaal goed. ;)


    jan.
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.510
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Succes!,
    Cor
     

Deel Deze Pagina