auto accu: wat kan ik zelf meten?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door olaf, 9 mrt 2009.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Geen modelbouw, wel accuvraagje:

    Vanochtend wilde de auto niet starten. Had slechts 1 dag stil gestaan. Gestart met startkabels en gereden. Nu start ´ie weer als nooit tevoren. Wel vreemd dat dit is gebeurd en nee, ik had geen stroomverbruikers aan staan.

    Nu vraag ik mij af hoe ik zelf kan controleren of deze accu over 2 dagen niet weer hetzelfde probleem gaat geven? Kan dat uberhaupt? Kan die accu zomaar leeg raken? Hij is van begin 2007 trouwens, dus nog niet zo oud.
    Het is trouwens een ´onderhoudsvrije accu´, dus geen dopjes waar je gedestilleerd water in moet gooien).
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Anders even goed laden met een modelbouwlader? (laden als 12V loodaccu met 5A?)
     
  3. mossie80

    mossie80 Guest

    een batterij kan altijd stukgaan.gewoon effe naar je garage en dan hangen ze de tester eraan.op 5 sec weet je dan of ze nog goed is
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    geen verbruikers en waarop heb je dit geconstateerd?? stroom gemeten of op de gok...

    grootste denkfout die bijna iedereen maakt.

    Kan je je kofferbak lampje controleren of die wel uit gaat als die dicht is?
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Uit ervaring weet ik dat de diode brug op de dynamo ook kan sneuvelen. Is dit het geval dan loopt de accu hierlangs ook leeg, soms dan wel dan niet.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Controleer in ieder geval even de accu klemmen.
    Door trillingen los geraakt of niet goed vast gezet.
    Een accu die slecht is blijft slecht en na dik 2 jaar is dat onwaarschijnlijk of hij moet lange tijd (maanden) niet gebruikt zijn.
    Let ook goed op of hij niet start of dat de start motor moeite heeft de motor rond te draaien.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  7. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Okay, accu´s gebruiken natuurlijk altijd stroom. Heb er ook een alarminstallatie op zitten en er knippert een roodwaarschuwingslampje als alles is afgesloten en nee, ik ben niet in de kofferbak gesloten, maar we zitten hier niet in de rechtszaal: de zin van mijn verhaal is dat ik geen lampen o.i.d. aan heb laten staan. Kan idd best een lekstroompje ergens zijn.
    Net de auto 2 uurtjes stil laten staan en geen enkel probleem. Kan leuk worden. Ik heb woensdagochtend een examen. whahahahah

    Accuklemmen zitten goed. Accu eens goed opladen? Ik rijd meer dan 60.000 kilometer per jaar met deze auto. Er zijn dagen dat de motor niet eens uit gaat :-S Ook blijven er geen acculampjes branden.
    Anyway, ik begrijp dat ik er dus niks verder zelf mee kan en het moet laten meten in de garage. Dacht misschien zelf een controle uit te kunnen voeren.

    Nu maar even morgenochtend afwachten ...
     
  8. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi,

    Is redelijk simpel om iets te meten :
    Meet de spanning op de accu als de motor stationair draait : zou rond de 14 volt moeten zijn .
    Meet de spanning met motor stil : rond de 12 V
    Meet de spanning met zoveel mogelijk gebruikers aan : verlichting incl groot licht , achterruit verwarming , aanjager enz .
    Als nu de spanning ver inzakt heeft de accu zijn beste tijd gehad .

    Henk
     
  9. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Kijk, hier kan ik wel iets mee. Ga morgen eens met de multimeter aan de slag onder de kap. Zal het nog even laten weten hier.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als je toch met de multimeter bezig bent; ff gasgeven en kijken of de spanning iets oploopt, dan weet je gelijk of je dynamo nog werkt:D
     
  11. razor

    razor Guest

    en wat zou die spanning dan moeten zijn?
     
  12. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi ,

    Bij de modernere dynamo's loopt de spanning niet zo heel ver meer op als je gas geeft .
    Spanning zal tussen de 14 en 14,5 Volt liggen .

    Henk
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Tssss....volgens mij is het handiger even bij je dealer of de Kwikfit binnen te rijden. Die meten je accu gelijk goed door onder belasting. Is hij stuk koop je een nieuwe, is hij niet stuk moet er verder gezocht worden want een probleem heb je. Dat is duidelijk.
     
  14. razor

    razor Guest

    wat je ook doet. GA NOOIT NAAR DE KWIKFIT... maakt niet uit wat het probleem is, het is stuk en het moet vervangen worden en het kost je geld...
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Pas een stuk uitlaat laten vervangen (uiteraard nadat ik zelf had vastgesteld dat het nodig was) en ben keurig geholpen, dezelfde dag was ie klaar:D (en hij was niet op voorraad)
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Overigens als de accu van begin 2007 is, dan is hij net of net niet 2 jaar oud, op de meeste auto accu's krijg je tegenwoordig minimaal 2 jaar garantie (maar een beetje accu gaat veel langer mee, die van mijn Suzuki is nu al 8 jaar oud (dit is de originele accu nog) en doet het ook nog iedere dag probleemloos)
     
  17. razor

    razor Guest

    @alex
    Geeft niks, dat snap ik best..
     

Deel Deze Pagina