Autocad tekening uitprinten op a4'tjes

Discussie in 'Tekeningen' gestart door lespinoy, 2 nov 2005.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    printen

    Je tekent altijd 1op1.
    Je maakt een copie van je tekening deze verklein verschaal je zo dat hij op een A4 past.
    Trek even een ref lijntje 0,0 nu weet je waar je de linker onder hoek van je tekening moet staan kontroleer met print previeuw. en printen maar gr Gerrit Jan
     
  2. Ron-tje

    Ron-tje

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Noord Brabant
    Gewoon schaal 1:1 tekenen, daarna klik je op print. Kies je printer uit het lijste, stel de papier keuze op A4. Klik bij schaal 1:100 (of welke schaal dan ook) als er verder niets getekend is behalve je plan, kies je het makkelijkst "extends" dan past ie automatisch het printgebied aan aan de uiterste grenzen van je tekenwerk. Of je klikt op "window" en kiest het te printen gebied. Wel even op "full preview" klikken om te zien of je met de gekozen schaal wel op je A4 past.

    Het is een beetje onnodig om je tekening te kopieren en te verschalen, als dit gewoon in de print instellingen aangepast kan worden.
     
  3. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ik volg dit topic met enige interesse daar ik wil tekenen met CAD en wil printen op A4 formaat. Ik begrijp dat een huis niet 1:1 geprint kan worden, maar ik zie toch verschillende meningen hierover en simpelweg schalen lijkt een trendbreuk van wat is opgemerkt in het verloop van dit topic?
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Je kunt tekenen in:
    - Centimeters (standaard in de bouwkunde)
    - Millimeters (standaard in de elektro en mechanische techniek....)
    - Meters,
    - Inch,
    etc....

    Als je een lege tekening in CAD start, zal het het CAD programma een zorg zijn in welke eenheid je denkt, alleen moet je er van te voren dus even over nadenken.

    Heb je dus je object getekend en wil je hem graag afdrukken op A4, dan kun je beter je A4 papiertje groter verschalen met een logische schaal om je tekening heen, dan dat je je tekening gaat verkleinen tot hij in het A4 papiertje past.....

    Een logische schaal bedoel ik 1/10, 1/50, 1/100, etc.
    Niet 1/33, 1/75, of iets dergelijks mee...
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Paperspace, welke tegenwoordig verwerkt is in de layout tab blaadjes, bied alle mogelijkheden die je zoekt om een verschaalde afdruk te maken.
    Tekenen in modelspace doe je altijd 1:1, dat is een niet te overtreden regel, is niet logisch en onpraktisch.
    In zo'n tablaadje kan je zelf verschillende vensters aanmaken met verschillende verschalingen op 1 blad als je wilt (commando -vports).
    In de eigenschappen van zo'n venstertje (properties of dubbelklikken), kan je de schaal instellen en naar keuze evt. blokkeren zodat de zoom functie je schaal niet veranderd.
    De papiermaat en printer etc. kan je voor elk afzonderlijk tabblad instellen met "sheetsetup".
    Autocad heeft inderdaad behoorlijk veel functies, maar weinig onbruikbare ;)

    Eric
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    inderdaad paperspace. Ik sluit mij aan.
    Al is dat voor een leek misschien niet zo voor de hand liggend.
    Ooit nog geleerd in AutoCad 14 op deze manier. Dat was vloeken...
    Succes allen.
     
  7. h67racing

    h67racing

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    40
    Edit Rogier (mod):
    Conform de regels is handel in illegale software niet toegestaan op dit forum! Wat je doet moet jezelf weten, maar het forum is hier geen medium voor om er vanaf te komen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2009
  8. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Als alternatief kan je legaal een cloon downloaden: www.zwcad.org

    Bijna perfecte copie van AutoCAD. Deze trial versie blijft werken ook na 30 dagen. Alleen is er een beperking op het aantal te bewaren objecten (entities). Maar voor eenvoudige plannen volstaat dat meestal wel.
     

Deel Deze Pagina