Autolaadkraan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Koos82, 24 apr 2016.

  1. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Allemaal,

    ik zal hier gaan proberen om een bouwverslag bij te houden van de bouw van een autolaadkraan.
    gezien ik dit naast me lopende project doe verwacht niet elke week een update , maar ik ga jullie proberen zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de vorderingen.

    de kraan die ik aan het bouwen ben, baseer ik op de Pallfinger PK44502. geen standaard doorsnee kraan.

    [​IMG]

    Ik zal hier nog wel zelf een aantal aanpassingen aan gaan maken, mede om het fuctioneerbaar te maken, maar ik probeer wel zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.
    het grootste doel is om een autolaadkraan te maken zonder dat ik daar een verschrikkelijke berg geld neer voor hoef te tellen. als de kraan alleen al werkt zonder dat het veel kan tillen ben ik al blij :)
    ik ben eerst begonnen met de kraan in 3d te tekenen, omdat ik eerst het idee had om het te laten 3d printen, maar gezien de kosten ben ik toch over gestapt om de kraan in abs te gaan maken.
    Ik ga hierbij gebruik maken van lasersnijden en misschien dat enkele delen nog geprint gaan worden. waarom?
    gewoon omdat ik het leuk vind om dit soort technologie uit te proberen.
    [​IMG]

    hieronder een paar foto's van hoe ver ik nu ben.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    groet,
    Koos
     
    Tug.NL, Cor, peter 55 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Interessant projekt Koos. Volg je :)
     
  3. bred last

    bred last

    Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    brugge belgie
    hallo koos

    ziet er top uit
    zouden wij deze onderdelen ook kunnen kopen
    zou mooi passen op een volvo fh 4

    mvg
    geert
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Zeer interessant. Soortgelijk project staat ook op mijn agenda. Dit ga ik dus goed volgen. Je

    Waar laat je delen lasersnijden?
     
  5. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    @Marker ik heb dit laten snijden bij snijlab in rotterdam, makkelijk online aan te leveren, en een goede en nette levering en in verhouding goedkoper dan de andere die ik kon vinden.

    @bred last, ik heb u een pb gestuurd

    groet,
    Koos
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    zijn de gesneden delen ook bij u te bestellen/te koop
    aan wat voor prijs moet ik denken
     
  7. Deamon

    Deamon

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Kirchroa
    ziet er goed uit.
    ben net als Markioo ook benieuwd naar eventuele prijs:koud:
     
  8. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Allemaal,

    allereerst even een misverstand of hoe je het ook noemt uit de wereld ruimen!
    deze kraan gaat GEEN massa productie of iets worden. MISSCHIEN laat ik wat onderdelen laten snijden voor iemand maar dit zal meer uitzondering dan regel zijn!
    ik ga eerst de kraan zelf bouwen en verder uitwerken, aangezien ik nog lang niet klaar ben met tekenen en ook nog druk bezig ben om een aantal dingen uit te denken hoe ik het een en ander ga doen.

    de grootse uitdaging ligt bij mij om een werkende autolaadkraan de maken, met zo'n klein mogelijk budget.

    groet,
    Koos
     
    trialrolf, Marko, Vonk en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Deamon

    Deamon

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Kirchroa
    Hoi Koos,
    In ieder geval bedankt voor de reactie.
    Zal dit interessante project zeker blijven volgen.
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    okay dank je wel
    we horen graag van u als u er wel enkele parts wilt beschikbaar stellen voor verkoop
     
  11. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    het is een tijdje stil geweest, vanwege de bouw van nog een torpedo truck maar op de achtergrond heb ik nog wel wat gedaan af ent toe. (zoals eerder al een keer gemeld, ik heb er geen haast mee.

    ik heb weer wat onderdelen laten snijden, om de basis te maken van de kraan.
    ook heb ik een test printje gemaakt van het eerste deel van de giek, hij is niet straks maar het is puur om te testen of de maatvoeringen een beetje kloppen en om te kijken of het werkt wat ik in gedachte heb.

    het begin van de basis waar de steunpoten in schuiven
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    zo moet de basis worden
    [​IMG]

    het testprintje van de giek
    [​IMG]

    groet,
    Koos
     
    arm1948, Saxxon, Cor en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. groen

    groen

    Lid geworden:
    17 feb 2013
    Berichten:
    53
    Hoi Koos,

    Ik ben benieuwd hoe hij gaat worden. Hoe jij de aandrijving gaat maken. tot nu toe ziet het er veelbelovend uit.
    De kraan die ik gebouwd heb werkt naar tevredenheid.

    Gr Wim
     
    Koos82 vindt dit leuk.
  13. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Wim,

    de aandrijving ben ik nog niet helemaal over uit. ik heb zitten denken om elektrische spindels te maken. maar ook zitten kijken naar hydraulische cylinders van Magom. (maar dan ga ik het low budget weer een beetje voorbij)

    gelukkig heb ik nog even voor ik zo ver ben.

    groet,
    Koos
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  14. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Allemaal,

    ben weer even aan het knutselen geweest aan de kraan, ondanks dat alles nog dryfit is begint het wel een beetje op een autolaadkraan te lijken nu.
    de voet van de kraan krijgt redelijk wat vorm inmiddels, en de giek etc. ook.

    ik denk dat ik een servo in ga bouwen in de voet en deze dan ga aanpassen dat deze rondom kan draaien om de kraan te laten draaien, het enige wat even een gok blijft is dit sterk genoeg ook als er iets in de kraan hangt. vraag me af of er dan niet teveel spanning op komt.

    [​IMG]
    het begin van de boom en giek is er, zit nog een hoop werk in maar het begint in iedergeval ergens op te lijken :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ben benieuwd naar de reactie, en opbouwende kritiek is ook welkom natuurlijk.... als jullie nog knelpunten zien of dingen zien waar ik nog niet bij heb stil gestaan.

    groet,
    Koos
     
    Schots en Scheef, Tug.NL, Rakthi en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Puik werk Koos. Ben zeer benieuwd naar het vervolg. Heb op mijn schip ook een werkende kraan gemaakt, ik weet dus dat dit veel hoofdbrekens kost. Heel veel succes.
     
    Koos82 vindt dit leuk.
  16. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    Ziet er echt goed uit Koos!
     
    Koos82 vindt dit leuk.
  17. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Koos,
    Ziet er idd heel mooi uit.
    Voor het draaien zou ik kiezen voor een kleine elektromotor.

    Groetjes, Charlotte .:bye:
     
    Koos82 vindt dit leuk.
  19. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    @Catwoman ja daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, echter zit ik dan met de vertraging, je hebt wel die kleine vertragings motoren bij wetronic maar ik weet niet precies hoe sterk deze zijn.
    iemand toevallig ervaring hiermee?

    groet,
    Koos
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    wil je echt gaan tillen met de kraan of meer voor de show?
    de kleine motortjes zijn best sterk overigens, hein gebruikt ze voor de aandrijving van zijn palfinger onderwagen heftruck (of hoe dat ook alweer mag heten :p) en drijft zijn wielen ermee aan.

    De kleine motortjes kunnen slecht tegen piek belastingen (zijn uiteindelijk toch kleine tandwieltjes). maar als je geen gewichten gaat tillen wat ik niet echt verwacht met jouw ontwerp zal dit geen probleem moeten zijn.
     
    Koos82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina