Avios Zazzy

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Tomsky, 10 jul 2016.

  1. cartoon

    cartoon

    Lid geworden:
    21 dec 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb een vraag over de snelheid van de Zazzy, of liever het gebrek er aan. Afgelopen maandag voor het eerst ermee gevlogen, is fijn toestel maar niet heel rap vond ik, motor maakt hoorbaar veel toeren maar snelheid blijft uit (AeroStar D2820-900KV met Turnigy 400 mAh 4s 30c lipo). Een clubgenoot heeft trim gedaan maar dat had verder geen invloed op de snelheid in. Door steeds 3/4 gas vliegen was lipo ook met 7 minuten leeg (+3 graden was misschien niet ideale temp.) Kan ik iets verbeteren aan de Zazzy? Het is mijn tweede rc vliegtuig na de E-flite Apprentice waarmee ik in oktober ben begonnen.

    Eerste idee van mijn clubgenoot is andere prop, de 12x6 is nu APC 12x10 (te doen voor motor en lipo) maar daar heb ik nog niet mee kunnen vliegen. Alternatief is 13x6,5. Is een van deze props de oplossing of moet ik in een andere richting zoeken? Dank alvast voor jullie suggesties.
    Zazzy LR.jpg
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Op de site van HK staan een aerostar 3550 kv=900 icm 12×6 prop.
    Is je motor wel oké? Lijkt mij behoorlijk klein!
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Er is weinig terug te vinden van deze motor.
    Zomaar van 12x6 naar 12x10 gaan lijkt ook niet ideaal, de motor wordt hier flink meer mee belast.
    Wat je wel kan doen => naar een 11x8.5 prop gaan. Dit zal ongeveer dezelfde belasting hebben als de 12x6

    Bovendien heeft die Zazzy een vrij dikke vleugel, een landingsgestel etc... Een snelheidsmonster zal het nooit worden.

    Als het koud is en je gaat vliegen: maken dat je lipo's voorverwarmd zijn. Dan hebben ze geen last van de kou
     
  4. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Op 4S 3300 60C deed ie het prima...
    30C levert misschien wat te weinig vermogen?
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is 99 Ampère, lijkt mij sterk dat de kist dit trekt. Idd voorverwarmen scheelt. Misschien dat de accu aan z'n eindje is?
     
  6. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Schrijft Avios zelfs voor...
    Omdat ik voor ze test vlieg ik alles met exact de setup die ze aanbevelen, is wel zo eerlijk naar degene die een aankoop overweegt...
     
  7. cartoon

    cartoon

    Lid geworden:
    21 dec 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Utrecht
    Gisteren met de 12x10 gevlogen en dat maakte de Zazzy aanzienlijk vlotter, halfgas al prima snelheid. De 12x10 vraagt 60 ampere bij vol gas in stilstand, iets teveel voor de Aerostar 50amp ESC dus vol gas vermeden om overbelasting te voorkomen. Ik ga ook een 12x8 proberen en zien wat een goede combi is, en de lipos' warm houden. Dank voor julllie suggesties. De 30C lipos zijn overigens aanbevolen bij de Zazzy door HK en gloednieuw.
     
  8. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Gisteren nog eens met de zazzy gevlogen met een 12x10 prop en een 60A YEP ESC. Vliegt inderdaad een stuk beter dan de standaard setup. Je merkt wel dat het motortje de bepekende factor is; wordt goed heet. Onbeperkt verticaal omhoog zit er niet in. Desalwelteplus een mooi vliegtuig waar ik al veel plezier mee heb. Ik kijk het nog wat langer aan... Voor snelheid heb ik andere vliegtuigen...
    Ik denk dat de propdrive 3548 er ook in zou moeten passen. Wie weet ga ik dat ook nog wel eens doen.
     

Deel Deze Pagina