Axon Experimental Airlines

Kopieer de link naar je post dat werkt wat makkelijker.(de inhoud van de witte balk boven het draaiende filmpje)
De vluchtduur is niet erg lang alhoewel je nog aan de veilige kan zit met de lipo.
Met 900 gram en zo een klein propje was dat te verwachten.
Je kunt hem stabieler op het rollen maken door opstaande vleugeltips.
Dat hoeft niet in het vleugelprofiel een paar onder 45 graden omhoog staande vlakke plaatjes helpt ook al.

Deze is mogelijk om de zelfde reden reeds aan gepast.
Het richtingsroer zal dan ook meer effect hebben en deze is zelfs zonder aillerons te vliegen.
Alleen minder acro natuurlijk maar voor filmen is dat niet echt nodig.
Dan wil je graag stabiliteit.;)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of ik die vleugeltips kan maken. Vluchtduur is inderdaad niet lang. Het is ook maar een 1000 mAh lipo.

Het 'kale' vliegtuig woog 450g.
4 Servos 56g
ESC 22g
Motor 62g
Lipo 97g
Gopro+behuizing 190g (precies het gewicht om het cg goed te krijgen)

Totaal: 427g

Dus 877g in totaal. Daar komen de servo-kabels, hotglue/tape etc nog bij.

Ik heb de batterijen vervangen van mijn zender. Voor zover ik kan beoordelen mbv range check, is het probleem met het verliezen van contact tussen zender en ontvanger opgelost.
Laatste vlucht was 6:54 min en laagste cel-spanning was 3.69V. Eigenlijk niet meer dan kwart gas gevlogen en veel laten zweven zonder de motor te gebruiken.

Verdere plannen zijn afneembare vleugeltips, een bommenluik, het vliegtuig zo stug mogelijk maken en het elastiek van de lipo vervangen voor een velcrobandje. En ik heb een lipo-tester besteld. Het is natuurlijk zonde om steeds maar de helft van de lipo te gebruiken.

20744lf.png

Houdt rekening met het feit dat de spanning een slechte graadmeter is voor de laad toestand van een lipo.
Een lipo tester is niet meer dan een spanningsmeter met een schaalverdeling in procenten.
Het aantal mAh dat je daar na in de lipo kunt laden is een betere indicatie.
Als je de spanning van een lipo meet na het vliegen in onbelaste toestand dan geeft dat wel nuttige informatie maar alleen voor deze lipo.
Ik vertrouw zelf alleen op de vluchtduur welke ik zelf heb uitgeprobeerd door steeds iets langer te vliegen met een bepaald vliegtuig.
Ik wist niet dat een Gopro+behuizing 190g weegt dus dat verklaart het gewicht voor mij wat beter.;)

Laatst bewerkt:
Okee, ik dacht dat je vooral de spanning in de gaten moest houden. Ik probeerde daarmee te bepalen hoelang ik kan vliegen met de Axon en deze lipo. Maar ik begrijp dat het meten van aantal mAh inderdaad handig is als je verschillende lipo's gebruikt.

De laatste 2 vluchten waren (cap. lipo: 1000 mAh):
Tijd in min | Laagste celspanning | Bijgeladen aantal mAh
6:54 | 3,70 V | 875 mAh
7:47 | 3,38 V | 1053 mAh
Timer stond de laatste vlucht op 6:30 min, na dat die tijd voorbij was heb ik het vliegtuig naar beneden laten zweven.
Wat is veilig qua capaciteit dat bijgeladen wordt?

Vandaag voor het eerst met opstaande vleugeltips gevlogen. De vleugeltips zijn 23cm lang, 17cm breed en staan onder een hoek van 45 graden omhoog. Wederom bedankt voor de tip cdrom flyer!
Het helpt enorm. Het vliegtuig is minder gevoelig op de ailerons en stabiliseert zich zelf. De vleugeltips zijn eenvoudig los te halen met de vleugelmoertjes:
2upv5te.jpg

mjo1mx.jpg

fac784.jpg

10oo8dh.jpg

Hier nog een aardig beeld van de Gopro:
2yuf6yr.jpg

Laatst bewerkt:
Okee, ik dacht dat je vooral de spanning in de gaten moest houden. Ik probeerde daarmee te bepalen hoelang ik kan vliegen met de Axon en deze lipo. Maar ik begrijp dat het meten van aantal mAh inderdaad handig is als je verschillende lipo's gebruikt.

De laatste 2 vluchten waren (cap. lipo: 1000 mAh):
Tijd in min | Laagste celspanning | Bijgeladen aantal mAh
6:54 | 3,70 V | 875 mAh
7:47 | 3,38 V | 1053 mAh
Timer stond de laatste vlucht op 6:30 min, na dat die tijd voorbij was heb ik het vliegtuig naar beneden laten zweven.
Wat is veilig qua capaciteit dat bijgeladen wordt?

Als je helemaal aan de veilige kant wil zitten dan is 80% een veel gebruikte waarde.
Uit jouw meting zou ik concluderen dat het in de eerste vlucht wel mooi is geweest.
Bij de tweede vlucht zit je duidelijk in de gevaren zone.
Wat betreft de vleugeltips die heb je flink groot gemaakt en je kunt ze kleiner maken maar dat is een kwestie van uit proberen.
Aerodynamisch is het geen hoogstandje zo en dat is ook niet goed voor de vlucht duur maar voor een test wel goed genoeg.

Laatst bewerkt:
Idd, die vleugeltips zijn (te) groot. Maar ze werken wel prima en zijn afneembaar. Het beeld is stabieler tijdens het vliegen, op hoogte vind ik het lastig om de oriëntatie te houden, een beginner kan ik er nu makkelijk mee leren vliegen.
Wil ik gewoon wat rond vliegen en aerobatics proberen kan dat ook door ze eraf te halen.
Ik hou de timer nu op 6:00 min. Hiermee zit ik rond de 800-850 mAh.

Nu blijft het wachten op het velcro-bandje en de servo voor het bommenluik.
Misschien dat ik ook nog verlichting aan ga brengen voor nacht-vluchten. Wat daar de beste oplossing voor is moet ik nog uitzoeken.

De Axon heeft na 32 vluchten plaats gemaakt voor de Synapse van Experimental Airlines. Hier zal ik nog een paar video's posten die ik opgenomen heb vanuit de Axon.

Mijn nieuwe Axon is af. Deze is gebouwd van 6mm depron heeft een Gopro (190gr), led-verlichting en 2200mAh 3s Lipo aan boord. De setup is hetzelfde. 2200kv met een 6x4 prop.
Gewicht: 1060gr
Wingspan: 1700mm

4lhxmt.jpg

mt2tee.jpg

npjdir.jpg

Na 10 minuten de led-verlamping aan wordt er 251 mAh bijgeladen.

ji1f1l.jpg

iylzt3.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag de maiden gevlogen met redelijk veel wind; 10:30min, alle 3 de cellen op 3.8V na het vliegen en 1238mAh bijgeladen. Kan dus nog wat langer, 522mAh over. Met de leds aan.

amqn2g.png

Laatst bewerkt:
Helaas tijdens oud&nieuw gecrashed. 500 meter vanaf het start punt. Gelukkig had heel de buurt hem zien vliegen en wisten ze precies waar hij neer gekomen was. Jammer genoeg waren de beelden niet erg spectaculair.
dm4akg.png

Bij nacht fotograferen kan je de sluiter lang open zetten maar bij filmen is dat veel moeilijker omdat je 25 of 50 fotos per seconde moet maken.;):(

Back